De voorzitter opent de zitting op 26/04/2022 om 20:13.
De gemeenteraad dient telkens het verslag van de vorige vergadering goed te keuren.
Geen
Enig artikel: het notulenverslag van de gemeenteraad van 22 maart 2022 wordt goedgekeurd.
Onze gemeente maakt deel uit van het arrondissement Halle-Vilvoorde die een toenemende stedelijke druk vanuit Brussel ervaart en zijn bevolking zeer snel ziet toenemen.
De stedelijke druk gaat gepaard met (bijkomende) criminele fenomenen, problemen van openbare orde, handhaving en gerechtelijke opvolging.
De criminaliteitsgegevens en de huidige demografische evoluties in de regio doet de vraag naar kwalitatieve politiezorg spectaculair toenemen.
Al in 2019 zijn er vanuit de burgemeesters van Halle-Vilvoorde duidelijke signalen gegeven aan de hogere overheden over het tekort aan politieambtenaren en hoofdinspecteurs in de politiezones van Halle-Vilvoorde.
In Halle-Vilvoorde worden de personeelstekorten vastgesteld op alle aspecten van het politiewerk, o.a. ook bij de federale diensten ‘verkeer’ en bij interventie-eenheden.
De vooruitzichten op de korte en op de middellange termijn zijn bijzonder onrustwekkend voor onze regio: er is een grote uitstroom van politieambtenaren te verwachten die onvoldoende gecompenseerd worden door nieuwe instroom.
Deze tekorten hebben en zullen een steeds grotere impact hebben op de werking en de kwaliteit van de dienstverlening binnen onze politiezone en de andere zones van het arrondissement Halle-Vilvoorde.
Het tekort aan politieambtenaren is ook bij de federale korpsen van Halle-Vilvoorde een probleem.
Een aantal politiezones zijn genoodzaakt zijn om politiekantoren ‘s nachts niet langer te bemannen, of nachtpatrouilles te moeten verminderen, of bepaalde basispolitietaken niet langer op te nemen.
Gelet op
Geen
Artikel 1: de gemeenteraad van Machelen-Diegem vraagt uitdrukkelijk dat de federale regering onmiddellijk actie onderneemt om de precaire veiligheidstoestand door een chronisch gebrek aan politieambtenaren in Halle-Vilvoorde aan te pakken en de open brief van de 13 korpschefs van Halle-Vilvoorde ter harte te nemen. Er moeten dringend maatregelen voor de korte en voor de langere termijn genomen worden.
Artikel 2: de gemeenteraad vraagt aan de federale regering om:
Artikel 3: de gemeenteraad vraagt aan het College van Burgemeester en Schepenen om via het burgemeestersoverleg Toekomstforum Halle-Vilvoorde gezamenlijk verdere stappen te zetten naar de federale overheid om de urgentie en de zwaarwichtigheid van onze veiligheidssituatie te benadrukken en te verduidelijken en vanuit de regio concrete voorstellen uit te werken om de problematiek aan te pakken.
De staatssecretaris voor asiel en migratie, Sammy Mahdi, heeft de eenzijdige beslissing genomen om in Diegem, in het vroegere Parker Hotel, in de loop van de maand mei een open asielcentrum te openen voor 375 asielzoekers, bestaande uit gezinnen en niet begeleide minderjarigen.
Decreet lokaal bestuur, artikel 40.
De beslissing is door Fedasil medegedeeld, zonder ruimte voor verder overleg.
Gezien de eenzijdige beslissing van Fedasil onvoldoende rekening houdt met de effecten en mogelijke risico’s op vlak van veiligheid, bedrijvigheid, ruimtelijke ordening, budget en gezien dergelijk open asielcentrum de draagkracht van de gemeente en het bestuur ondermijnt, vraagt de gemeenteraad met aandrang dat de bevoegde Staatssecretaris en Fedasil de beslissing terugdraait en het asielcentrum niet te openen te Diegem.
Hiertoe wordt voorgesteld een motie goed te keuren.
Geen
Enig artikel: de gemeenteraad keurt de in bijlage van deze beslissing liggende motie goed tegen de opening van een open asielcentrum in Diegem en maakt een afschrift hiervan over aan de bevoegde Staatssecretaris voor asiel en migratie en aan Fedasil.
In de raden van december 2021 werd de nieuwe RPR goedgekeurd.
In deze rechtspositieregeling zijn een aantal toelagen voorzien zoals de managementtoelage en de verstoringstoelage.
Teneinde een accumulatie van mogelijke toelagen aan een beperkte doelgroep te vermijden is er in overleg met de vakbonden een onderhoud geweest om een kleine aanpassing te doen aan de rechtspositieregeling.
ACOD en ACV-CSC zijn akkoord om in de goedgekeurde rechtspositieregeling in artikel 253
"Het personeelslid dat onvoorzien buiten zijn arbeidstijdregeling wordt opgeroepen voor een dringend werk, ontvangt per oproep een verstoringstoelage.
De verstoringstoelage bedraagt 4 keer het uurloon.
Als berekeningsbasis voor het uurloon geldt het bruto-uursalaris, eventueel verhoogd met de haard of standplaatstoelage, de toelage voor het waarnemen van een hogere functie of de gegarandeerde salarisverhoging na bevordering."
De volgende zin aan toe te voegen: "Personeelsleden die deel uitmaken van het managementteam komen niet in aanmerking voor de verstoringstoelage."
Concreet betekent dit dat de beide directeurs, de 3 teamcoaches en de HR manager niet in aanmerking komen voor de verstoringstoelage, dit wordt beschouwd als inherent aan hun managementfunctie in voorkomend geval.
Concreet komen de 3 teamcoaches en de HR manager wel verder in aanmerking voor de managementtoelage. De beide directeurs kunnen daar geen aanspraak op maken.
Artikel 1: in artikel 253 van de door de gemeenteraad op 22 december 2021 goedgekeurde rechtspositieregeling wordt volgende zin aan toegevoegd: "Personeelsleden die deel uitmaken van het managementteam komen niet in aanmerking voor de verstoringstoelage".
Artikel 2: deze nieuwe bepaling (toevoeging in artikel 253) in de rechtspositieregeling lokaal bestuur treedt in werking op 1 mei 2022.
Artikel 3: afschrift van onderhavig besluit zal in het kader van het algemeen bestuurlijk toezicht aan de bevoegde overheid worden toegestuurd.
Het bestuur wil de pensioenkloof tussen haar statutair personeel en contractueel personeel verkleinen en voorziet bijgevolg in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel.
Tot op heden was het bestuur aangesloten bij de groepsverzekering die na bemiddeling van de VVSG, die aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance. Deze verzekeraars hebben in juni 2021 de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 1 januari 2022 opgezegd.
Voor het voorzien in een tweede pensioenpijler heeft het bestuur de keuze tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioen-voorziening (pensioenfonds).
Na onderhandelingen met de VVSG werd OFP PROVANT omgevormd tot OFP PROLOCUS (een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening met ondernemingsnummer 0809.537 155), een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden.
Door de toetreding bij een IBP ( instelling voor bedrijfspensioenvoorziening) is men meer betrokken bij het beheer van zijn pensioenfinanciering.
In tegenstelling tot een groepsverzekering vaardigt het bestuur een vertegenwoordiger af in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS en heeft het bestuur naast controlebevoegdheid ook de mogelijkheid om – indien nodig – punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten.
In tegenstelling tot een groepsverzekering streeft een IBP geen winsten na ten voordele van de organisatie zelf.
Een IBP heeft ruime beleggingsmogelijkheden, zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21 verzekering, zonder dat dit enige garantie inhoudt.
Het bestuur kan toetreden tot OFP PROLOCUS zonder overheidsopdracht vermits aan de voorwaarden van een in house opdracht voldaan is:
OFP PROLOCUS zal, in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, zwaar inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen.
Het aanbod van OFP PROLOCUS, net zoals de groepsverzekering die tot eind 2021 werd aangehouden bij Ethias en Belfius Insurance geen werknemersbijdragen vereist, voorziet in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering.
De mogelijkheid bestaat van een zogeheten “steprate” bijdrage; het is dus mogelijk om op het gedeelte van het loon dat boven het maximumplafond voor de berekening van het wettelijke pensioen uitkomt, een hogere toezegging te doen om zo het verschil tussen een statutair pensioen en een wettelijk pensioen verder te verkleinen.
Er bestaan drie soorten pensioenplannen (defined benefit of vaste prestaties, cash balance en defined contribution of vaste bijdragen). De voorgestelde formule is een vastebijdragenplan. In dit plan belooft de werkgever een bepaalde bijdrage (een bijdrage uitgedrukt als een percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon) te betalen zonder vastgesteld rendement. De behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement.
Het bestuur moet de vastgestelde bijdrage minimum betalen; wanneer het wettelijk minimumrendement niet behaald wordt, zal het bestuur bijkomende bijdragen moeten betalen. In elk geval moet voor de aangeslotenen het wettelijk minimum rendement behaald worden: momenteel 1,75% voor actieve aangeslotenen (= aangeslotenen in dienst van het bestuur) en 0% voor passieve aangeslotenen (= aangeslotenen die het bestuur verlaten hebben en hun pensioenreserves in OFP PROLOCUS hebben laten staan).
Het bestuur voorziet als bijkomende veiligheid de eerste vijf jaar, bovenop de middelen nodig voor de pensioentoezegging, in een extra prefinanciering van 5 % om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen. Deze prefinanciering blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen.
Het bestuur kan met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft (AGB’s, OCMW) een MIPS-Groep vormen. Binnen een MIPS-groep heeft territoriale personeelsmobiliteit geen gevolgen voor de pensioentoezegging van het personeelslid. Binnen een MIPS-groep speelt een onderlinge solidariteit.
De kosten voor de werking van OFP PROLOCUS voor 2022 worden forfaitair vastgelegd op 1000 euro per jaar per werkgever en 10 euro per jaar per aangeslotene; deze bedragen worden jaarlijks geïndexeerd tot en met 2024. Nadien zal een meer stabiel systeem van kostenvergoeding worden uitgebouwd, gebaseerd op de werkelijke kosten enerzijds en het werkelijke aantal aangesloten besturen en medewerkers anderzijds.
Decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikelen 40 en 41.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.
Wet van 28 april 2003 betreffende de aanvullende pensioenen en het belastingstelsel van die pensioenen en van sommige aanvullende voordelen inzake sociale zekerheid.
Wet van 18 december 2018 tot waarborging van de duurzaamheid en het sociale karakter van de aanvullende pensioenen en tot versterking van het aanvullend karakter ten opzichte van de rustpensioenen.
Gemeenteraadsbesluit van 21 september 2010 houdende invoering aanvullend pensioenstelsel voor de contractuele personeelsleden.
Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2019 houdende verhoging aanvullend pensioenstelsel voor de contractuele personeelsleden.
De rechtspositieregeling personeel lokaal bestuur.
De statuten, de beheersovereenkomst, het financieringsplan (algemeen luik en specifiek luik VVSG), de Verklaring inzake Beleggingsbeginselen (algemeen luik en specifiek luik VVSG), het Kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement, de toetredingsakte tot OFP PROLOCUS.
Het akkoord op Vlaams niveau tussen de VVSG en de vakorganisaties over het kaderreglement, formeel bekrachtigd binnen het Vlaamse Comité C1 op 30 maart 2022.
Het voorstel van het bestuur om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS en de eraan gekoppelde modaliteiten qua pensioentoezegging.
De intentie van het bestuur om met de gemeente en het OCMW Machelen een MIPS-groep te vormen om de interne mobiliteit van het personeel tussen beiden entiteiten te bevorderen.
Op basis van het financieringsplan zullen verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS ingehouden worden door de RSZ en daarna doorgestort worden aan OFP PROLOCUS.
Er moet een vertegenwoordiger aangeduid worden om het bestuur te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS.
Na de beslissing tot toetreding, moet dit aan OFP PROLOCUS meegedeeld worden en moet de algemene vergadering van OFP PROLOCUS de kandidatuur goedkeuren.
De bespreking van voormelde intentieverklaring van het bestuur en voormelde documenten tijdens het digitaal informeel overleg op 21 maart 2022, dat leidde tot het protocol van akkoord van 28 maart 2022 met de vakbonden.
Het financieel advies van de financieel directeur.
Er wordt voorgesteld om niet met een "steprate" te werken.
Luik 1 – een inningspremie op kwartaalbasis (+ 8,86% RSZ bijdrage op deze inningspremie)
Dit is de reeds voorziene pensioentoezegging voor het contractueel personeel van 3% van het pensioengevend loon.
Voorziene raming werkgeversbijdragen voor 2e pensioenpijler (3%) voor het jaar 2022 (op basis van loonindex op 1.01.2022): 115.000 euro
Luik 2 – een bijkomende premie op jaarbasis om het saldo van de geïnde premies en de verschuldigde bijdragen conform het pensioenplan te dekken (+ 8,86% RSZ bijdrage op de bijkomende premie)
Gedurende (wellicht) 5 jaar na de toetreding geldt een zogenaamde prefinanciering van 5% bovenop de pensioentoezegging. Met die middelen bouwt OFP Prolocus voor elk bestuur een tweede vrije reserve op (naast de eerste, die gevoed wordt via het deel van het rendement dat niet wordt toegekend aan de aangeslotene, zoals bepaald in het kaderreglement).
De vrije reserves moeten maximaal vermijden dat besturen-werkgevers worden aangesproken om een eventueel tekort bij te passen (conform de na te leven garantie Wet op aanvullend pensioen). Als de tweede vrije reserve (gevormd uit de prefinanciering) hoog genoeg is, kan ze deels worden ingezet voor de (co)financiering van de pensioenbijdragen van één of meer jaar.
Raming meerkost luik 2 voor 2022: 5.750 euro
Luik 3 – een bijkomende kostenpremie op jaarbasis om de effectieve werkingskosten van het pensioenfonds OFP PROLOCUS te dekken
Voor 2022 worden deze forfaitair vastgelegd op 1000 euro per jaar per werkgever en 10 euro per jaar per aangesloten medewerker. Deze bedragen worden jaarlijks geïndexeerd tot en met 2024. Er zal nadien een meer definitief kostensysteem uitgebouwd worden, gebaseerd op de werkelijke kosten enerzijds en het werkelijke aantal aangesloten besturen en medewerkers anderzijds.
Voorziene raming administratiekosten voor 2022: 477 euro
Raming kostenpremie luik 3 voor 2022 op basis van aantal contractuelen in dienst op 1 januari 2022 bij het gemeentebestuur: 1000 euro + 129 x 10 = 2.290 euro
De nodige kredieten worden in het MJP voorzien.
Artikel 1: met ingang van 1 januari 2022 treedt het gemeentebestuur voor de tweede pensioenpijler contractueel personeel toe tot OFP PROLOCUS (Afzonderlijk vermogen VVSG). Hiertoe wordt onverwijld een verzoek gericht tot OFP PROCOLUS tot aanvaarding als lid van de Algemene Vergadering.
Artikel 2: de gemeenteraad neemt kennis van en stemt in met
Er wordt kennis genomen van de verklaring inzake beleggingsbeginselen (algemeen luik en luik VVSG) en de statuten.
Artikel 3: de pensioentoezegging bedraagt voor alle contractuele personeelsleden 3% van het pensioengevend loon, conform artikel 284 van de rechtspositieregeling personeel lokaal bestuur.
Er wordt niet voorzien in een bijzondere toezegging voor specifieke personeelsgroepen, noch in een inhaaltoezegging voor verleden loopbaanjaren, noch in een steprate.
Artikel 4: het bestuur vormt samen met gemeentebestuur en OCMW Machelen een MIPS-groep om de mobiliteit van het personeel tussen beiden entiteiten te bevorderen.
Artikel 5: er wordt ingestemd met het feit dat de door het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen worden geïnd door de RSZ in naam en voor rekening van OFP PROLOCUS.
Artikel 6: de heer Daniël Schell, algemeen directeur, wordt afgevaardigd als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS. Mevrouw Ellen De Boeck, financieel directeur, wordt aangeduid als vervanger van voorgaande indien hij niet aanwezig kan zijn.
Artikel 7: de voorzitter van de Raad en de algemeen directeur worden gemachtigd om de noodzakelijke vervolgstappen te nemen voor de uitvoering van voormelde beslissingen.
Na het aanduiden van de leden binnen de geleding van het personeel, de leerlingen en de ouders voor de schoolraad van GISO Machelen, was de laatste stap de coöptatie van de leden van de lokale gemeenschap.
Na bevraging bij alle leden van de schoolraad werden volgende leden voorgesteld als lid van de lokale gemeenschap:
Zij werden bij consensus gecoöpteerd door de schoolraad van 1 februari 2022 en hebben hun mandaat binnen de schoolraad schriftelijk aanvaard.
Geen
Enig artikel: als leden van de lokale gemeenschap worden Dhr. Willy De Bouw en Dhr. Kris Hernalsteen gecoöpteerd voor de vertegenwoordiging in de schoolraad van GISO Machelen.
GBS De Fonkel: vernieuwing schoolraad voor de periode van 2022-2026.
De directeur heeft de bevragingen gedaan bij het personeel en de ouders. Hieruit is gebleken dat er niet meer kandidaten waren dan het aantal effectief te begeven mandaten.
Geen
Artikel 1: de gemeenteraad het schoolbestuur te machtigen om de vertegenwoordiging in alle geledingen van de schoolraad van de Gemeentelijke Basisschool De Fonkel te vernieuwen.
Artikel 2: de volgende personen zijn verkozen als effectieve vertegenwoordigers in de schoolraad:
• geleding personeel:
Cindy Van Leemputten, Oudstrijdersstraat 23, 1830 Machelen
Kristin Geldhof, De Reinelaan 5, 1831 Diegem
• geleding ouders:
Corinne Claert (mama van Axl Verlooy) Sint-Katarinastraat 30, 1831 Diegem
Jill De Troyer (mama van Nida en Enes Sarar) Broekstraat 13, 1831 Diegem
Jane De Troyer (mama van Ilyas De Troyer), Broekstraat 15, 1831 Diegem
• geleding lokale gemeenschap:
Isabelle Blanckaert, Mussenstraat 1, 1830 Machelen
Guido Blanckaert, Alfons De Cockplein 21 b4, 1831 Diegem
Jozef Vanden Broeck, Oude Haachtsesteenweg, 1831 Diegem
• geleding schoolbestuur: Ulla Wynants, directeur
Artikel 3: de schoolraad wordt samengesteld voor 4 jaar in het basisonderwijs.
In 1968 werd de Machelse Bouwmaatschappij opgericht met als doel het bouwen, aankopen, uitrusten, verhuren en verkopen van sociale woningen en appartementen, van onroerende goederen voor gemeenschappelijk gebruik, zoals installaties voor verwarming, wasserij, parking, nursing, riolering, tuinaanleg en andere inrichtingen van openbaar nut.
De Machelse Bouwmaatschappij heeft al jaren een "slapend" bestaan.
Doorheen de jaren is het woonbeleid grondig veranderd, niet alleen op regelgevend vlak, doch ook op het terrein: de woonactoren zijn in oprichting, het lokaal bestuur (zowel gemeente als OCMW) hebben ofwel op zichzelf, of via samenwerkingsovereenkomsten of PPS overeenkomsten heel wat bewoning voorzien voor doelgroepen.
De Machelse Bouwmaatschappij heeft geen activiteiten meer, geen te ontwikkelen gronden meer, geen lopende leningen meer.
De Machelse Bouwmaatschappij kan ontbonden worden op basis van artikel 33, 34 en 55 van de statuten.
Het lokaal bestuur zal in ieder geval het deel van het actief ontvangen dat overblijft van de sommen, volgestort op de ingetekende delen.
Artikel 1: de gemeenteraad gaat akkoord met de ontbinding en in vereffeningstelling van de Machelse Bouwmaatschappij.
Artikel 2: de Voorzitter van de gemeenteraad, tevens aangeduid als bestuurder en de algemeen directeur worden gemachtigd de akte inzake ontbinding en invereffeningstelling te ondertekenen.
Sedert 2019 oefent de heer Maurits Lauwers de functie uit van vaste secretaris van de GECORO.
Maurits Lauwers gaat op pension op 1 mei 2022.
De GECORO heeft een vaste secretaris nodig.
Er wordt voorgesteld mevrouw Liesa Demuylder, die de functie omgevingsambtenaar uitoefent, aan te duiden.
Geen
Enig artikel: artikel 3 van de gemeenteraadsbeslissing van 21 mei 2019 inzake samenstelling GECORO wordt, tengevolge van de pensionering van Maurits Lauwers, huidig vaste secretaris, als volgt gewijzigd:
als vaste secretaris wordt aangeduid: mevrouw Liesa Demuylder.
Op 3 maart 2022 overleed EH Vital Orolé, ere-burger van de gemeente.
Vital Orolé, priester te Diegem, geboren op 31 januari 1931, overleed op 3 maart 2022.
Hij was ere-burger van de gemeente Machelen-Diegem.
Gezien zijn wens om zijn as bij te zetten in de kerk van Diegem wegens wettelijke bepalingen niet kon ingewilligd worden is gekozen voor een bijplaatsing in een urnenconcessie voor 1 persoon op het kerkhof van Diegem.
Het verlenen van een gratis concessie betekent een minder ontvangst voor de gemeente van 1.500 euro.
Enig artikel: de gemeenteraad is akkoord om in afwijking van het retributiereglement op de graf-, nis- en urnenveldconcessies, de urnenconcessie voor EH Vital Orolé, ere-burger van de gemeente, gratis toe te staan.
De goedkeuring tot aanvraag van de groenestroomcertificaten via het VREG was één van de voorwaarden waaraan moest voldaan zijn om deze subsidie te kunnen verkrijgen.
De installaties van zonnepanelen die gekeurd werden na 14 juni 2015 kunnen geen aanspraak meer maken op groenestroomcertificaten. Daarom kan hier ook niet meer aan voldaan worden.
Sinds deze datum is deze subsidie dan ook niet meer aangevraagd geweest en niet meer verleend door de gemeente.
Gezien niet meer kan voldaan worden aan de voorwaarden uit het subsidiereglement, kan deze worden opgeheven.
Verder is een PV-installatie ook zonder steunmaatregelen rendabel en is er momenteel via hogere overheden een premie hiervoor te verkrijgen (verwacht tem 2025).
Geen
Enig artikel: de beslissing van de gemeenteraad van 20 december 2011 inzake subsidiereglement voor de aankoop van een fotovoltaïsch systeem wordt opgeheven.
Gezien de meerwaarde van een intergemeentelijke samenwerking rond bouwkundig erfgoed, landschappelijk erfgoed en archeologie en de complementariteit met de werking van Regionaal Landschap Brabantse Kouters vzw (RLBK) heeft RLBK in 2019 het initiatief genomen om samen met gemeenten in de Brabantse Kouters de oprichting van Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddiensten voor te bereieden.
Dit leidde tot de oprichting van twee projectverenigingen ter bevordering van de intergemeentelijke samenwerking rond onroerend erfgoed in de Brabantse Kouters: Brabantse Kouters Oost (gemeenten Kraainem, Machelen, Steenokkerzeel, Wezembeek-Oppem, Zaventem, Zemst en stad Vilvoorde) en Brabantse Kouters West (gemeenten Asse, Grimbergen, Meise, Merchtem en Wemmel). De gemeente Machelen stemde in met de oprichting van en toetreding tot de projectvereniging Brabantse Kouters Oost tijdens de zitting van de gemeenteraad van 22 oktober 2019. Tijdens dezelfde zitting werd ook de opmaak van een aanvraagdossier voor erkenning als Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddienst (IOED) bij de Vlaamse Overheid goedgekeurd.
De beide projectverenigingen (Brabantse Kouters Oost en Brabantse Kouters West) sloten een samenwerkingsovereenkomst af met Regionaal Landschap Brabantse Kouters vzw (RLBK) voor de uitvoering van de erfgoedwerking door RLBK.
Een erkenning als IOED (en bijhorende Vlaamse financiering) werd tijdens de eerste aanvraagronde in 2020 nog niet verleend door de Vlaamse Overheid, maar op de vergadering van 16 november 2020 beslisten de raden van bestuur van beide projectverenigingen om:
- Een beperkte erfgoedwerking uit te bouwen in verhouding tot de financiële input vanuit de aangesloten gemeenten.
- Nauw samen te werken tussen de projectvereniging Brabantse Kouters West en Brabantse Kouters Oost (gezamenlijke inhoudelijke werking, begroting, vergaderingen).
- Daarbij volgende inhoudelijke speerpunten voor 2021-2022-2023 naar voor te schuiven:
- RLBK de opdracht te geven een deeltijdse medewerker aan te werven om deze werking op te starten. Deze medewerker kwam in dienst van RLBK op 24 mei 2021.
Conform het decreet op het lokaal bestuur wordt de jaarrekening van de projectvereniging door de Raad van Bestuur besproken en voorlopig goedgekeurd. Dit gebeurde op de vergadering van 8 maart 2022. Conform ditzelfde decreet dient elke projectvereniging jaarlijks deze jaarrekening vervolgens formeel te laten goedkeuren door de gemeenteraden van de aangesloten gemeenten.
De statuten van projectvereniging Brabantse Kouters Oost bepalen daarnaast bijkomend dat de planning en begroting (zoals beide voorgelegd en goedgekeurd op de vergadering van de Raad van Bestuur van 1 december 2021) en het jaarverslag (zoals voorgelegd en goedgekeurd op de vergadering van de Raad van Bestuur van 8 maart 2022) ook goedgekeurd dienen te worden door de gemeenteraad.
Goedkeuren van verslag, jaarrekening, begroting en planning en verlenen kwijting.
Dit besluit houdt geen bijkomende financieel engagement in van de gemeente.
De meerjarige financiële verbintenis vanuit de gemeente zoals beschreven in artikel 20 van de statuten werd reeds goedgekeurd op de vergadering van de gemeenteraad van 22 oktober 2019.
De gemeentebesturen confinancieren de projectvereniging via een jaarlijkse subsidie die bestaat uit een vast basisbedrag van 2.500 euro en een variabele bijdrage op basis van het aantal inwoners.
Elk gemeentebestuur betaalt voor de variabele bijdrage 0,11 euro per inwoner. Het bevolkingscijfer wordt vastgesteld aan de hand van de jongste gepubliceerde officiële statistieken van de overheid.
Het volledige subsidiebedrag wordt jaarlijks aangepast volgens de gezondheidsindex met als referentie de index op het moment van de oprichting van de projectvereniging.
De bijdragen worden jaarlijks aangepast op basis van de bevolkingscijfers volgens Statbel en geïndexeerd volgens de gezondheidsindex. De referentie voor indexering is de oprichtingsdatum van de IOED (gepland op 18 december 2019).
Artikel 1: het gezamenlijke activiteitenverslag van de projectvereniging Brabantse Kouters Oost en West goed te keuren.
Artikel 2: de jaarrekening van de projectvereniging Brabantse Kouters Oost goed te keuren.
Artikel 3: de gezamenlijke begroting van de projectverenigingen Brabantse Kouters Oost en West goed te keuren.
Artikel 4: de gezamenlijke planning van de projectverenigingen Brabantse Kouters Oost en West goed te keuren.
Artikel 5: kwijting te geven aan de bestuurders van de projectverenigingen Brabantse Kouters Oost voor de bestuursdaden gesteld in het jaar 2021.
In 2019 trad gemeente Machelen toe tot het Intergemeentelijk Samenwerkingsverband (IGS) Noordrand.
De gemeenteraad neemt kennis van het jaarverslag 2021 van Intergemeentelijk Samenwerkingsverband (IGS) Noordrand.
Positief advies
Geen
Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van het jaarverslag 2021 van Intergemeentelijk Samenwerkingsverband (IGS) Noordrand.
De oproepingsbrief van 4 april 2022 van Providentia cvba voor de algemene vergadering op donderdag 12 mei 2022.
Geen
Artikel 1: de gemeenteraad geeft goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van Providentia cvba op 12 mei 2022:
1. Het jaarverslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2021, inclusief het Bijzonder verslag over het toezicht op het sociaal oogmerk en de Klachtenrapportering
2. Het Verslag van de commissaris (controleverslag)
3. De jaarrekening 2021
4. Aanwending van het resultaat
5. Kwijting aan de bestuurders
6. Kwijting aan de commissaris
7. Statutaire benoemingen
8. Vastlegging zitpenningen
9. De Woonmaatschappij
Artikel 2: het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met dit besluit.
Artikel 3: een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan Providentia cvba per e-mail aan directie@providentia.be.
De gemeente Machelen werd per aangetekend schrijven van 28 maart 2022 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging die op 8 juni 2022 plaatsheeft te Affligem.
De gemeente Machelen is aangesloten bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging.
De Raad van Bestuur van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging heeft beslist dat de vergadering digitaal zal gehouden worden indien de coronamaatregelen het op termijn niet zouden toelaten fysiek te vergaderen.
Geen
Artikel 1: de gemeenteraad geeft goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging:
1. Kennisneming van het jaarverslag, het verslag van de Raad van Bestuur en het verslag van de Commissaris
2. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2021
3. Verlenen van afzonderlijke kwijting aan de bestuurders en aan de Commissaris
4. Statutaire benoemingen
5. Statutaire mededelingen
Artikel 2: de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging in Affligem op 8 juni 2022, op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Indien de coronamaatregelen op termijn een fysieke vergadering niet zouden toelaten, zal de algemene vergadering tevens jaarvergadering van 8 juni 2022 digitaal gehouden worden.
Artikel 3: het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend per e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De gemeente Machelen werd per aangetekend schrijven van 31 maart 2022 opgeroepen om deel te nemen aan de gewone algemene vergadering van Fluvius West die op 20 juni 2022 gehouden wordt in Domein de Vossenberg, Hogestraat 194 te 8830 Hooglede.
De gemeente Machelen is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij Fluvius West.
De documentatiestukken werden per brief van 31 maart 2022 aan de gemaakt overgemaakt.
Het staat op heden nog niet vast onder welke vorm deze algemene vergadering zal kunnen plaatsvinden, gezien eventuele Covid-19 maatregelen.
De huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus Covid-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassingen van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale algemene vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken.
Geen
Artikel 1: de gemeenteraad geeft zijn goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West van 20 juni 2022:
1. Kennisneming verslagen van Fluvius West van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2021.
2. Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius West afgesloten op 31 december 2021 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 en volgend WVV.
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomité en de commissaris van Fluvius West met betrekking tot het boekjaar 2021.
5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeente voor (neven)activiteiten.
6. Statutaire benoemingen.
7. Statutaire mededelingen.
Artikel 2: de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West op 20 juni 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3: het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De oproepingsbrief van 5 april 2022 van TMVS dv voor de algemene jaarvergadering op dinsdag 21 juni 2022 om 14.30 uur.
De gemeente Machelen is aangesloten bij TMVS dv.
Geen
Artikel 1: de gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene jaarvergadering TMVS dv van 21 juni 2022 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
1. Toetreding van deelnemers
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen
3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2021
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 2021
b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over boekjaar 2021
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
9. Aanstelling commissaris
Varia
Artikel 2: de gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene jaarvergadering van TMVS dv vastgesteld op 21 juni 2022, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van heden bepaalde standpunten met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene jaarvergadering.
Artikel 3: een afschrift van dit besluit zal per elektronische post, 20220621AVTMVS@farys.be, gestuurd worden.
De deelneming van de gemeente Machelen in VENTUM&green.
De raad van bestuur van 23 februari 2022 roept de vennoten op voor de gewone algemene vergadering op dinsdag 21 juni 2022.
Geen
Artikel 1: de gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de punten, op de agenda van de gewone algemene vergadering VENTUM&green van 21 juni 2022 en de daarbij horende documentatie nodig voor de goedkeuring van de agenda:
1. Verslagen van de Raad van Bestuur en van de Commissaris.
2. Onderzoek en goedkeuring van de balans en de resultatenrekening van het boekjaar 2021, van de toelichting, het beheersverslag, de winstverdeling en de waarderingsregels.
3. Kwijting te geven aan de Bestuurders en aan de Commissaris met betrekking tot het boekjaar 2021.
4. Bekrachtiging beslissing Raad van Bestuur 16 december 2020 - toekenning van een aanwezigheidsvergoeding.
5. Statutaire ontslagnemingen en benoemingen.
6. Statutaire mededelingen.
Artikel 2: de gemeenteraad draagt de aangeduide effectief/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens de het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de gewone algemene vergadering van VENTUM&green vastgesteld op 21 juni 2022, te onderschrijven en haar/zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunten met betrekking tot de agendapunten van voormelde gewone algemene vergadering.
Artikel 3: het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan VENTUM&green.
De gemeente Machelen is aangesloten bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965.
Haviland Intercommunale is als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economisch sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde, een dienstverlenende vereniging die wordt beheerst door het decreet lokaal bestuur.
De oproepingsbrief van 25 maart 2022 tot de gewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 22 juni 2022 met volgende agendapunten:
1. Notulen van de buitengewone algemene vergadering van 8 december 2021: goedkeuring (een exemplaar van deze notulen werd per brief op 21 december 2021 aan de deelnemers bezorgd)
2. Verslag der activiteiten van het afgelopen boekjaar 2021
3. Jaarrekening 2021 met balans, resultatenrekening, sociale balans per 31 december 2021, het voorstel van bestemming met het resultaat en toelichting: goedkeuring (artikel 41)
4. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar afgesloten per 31 december 2021: goedkeuring (artikel 41)
5. Verslag van de commissaris over het boekjaar afgesloten per 31 december 2021: goedkeuring (artikel 41)
6. Bestuur: kwijting aan bestuurders, commissaris (artikel 34)
7. Vaststelling resultaatbestemming (artikel 41)
8. Vervanging lid raad van bestuur (artikel 19): goedkeuring
9. Vervanging deskundige (artikel 19): goedkeuring
10. Toekenning dubbel presentiegeld aan de voorzitter (artikel 29)
11. Bepaling vergoeding deskundige (artikel 29)
12. Benoeming commissaris-revisor (artikel 31): goedkeuring
13. Vaststelling jaarlijkse bezoldiging commissaris (artikel 31): goedkeuring
14. Varia
Geen
Artikel 1: de agendapunten van de gewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 22 juni 2022 worden goedgekeurd.
Artikel 2: de reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde, gedurende de huidige legislatuur, is gemandateerd om de agendapunten op de gewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 22 juni 2022 goed te keuren.
Artikel 3: het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
De deelneming van de gemeente Machelen in de Intercommunale van Brabant voor Elektriciteit en GAS cvba, opdrachthoudende vereniging met maatschappelijke zetel Grote Markt Z/N, 1800 Vilvoorde.
De raad van bestuur roept de vennoten op voor de gewone algemene vergadering van 28 juni 2022.
Geen
Artikel 1: de gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de punten, op de agenda van de buitengewone algemene vergadering I.B.E.G. van 28 juni 2022 en de daarbij horende documentatie nodig voor de goedkeuring van de agenda:
1. Verslagen van de Raad van Bestuur en van de Commissaris.
2. Onderzoek en goedkeuring van de balans en de resultatenrekening van het boekjaar 2021, van de toelichting, het beheersverslag, de winstverdeling, de boekhoudkundige besluiten en de waarderingsregels.
3. Kwijting te geven aan de Bestuurders en aan de Commissaris met betrekking tot het boekjaar 2021
4. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 en volgend WVV.
5. Statutaire ontslagnemingen en benoemingen.
6. Statutaire mededelingen.
Artikel 2: de gemeenteraad draagt de aangeduide effectief/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de gewone algemene vergadering van I.B.E.G. vastgesteld op 28 juni 2022, te onderschrijven en haar/zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunten met betrekking tot de agendapunten van voormelde gewone algemene vergadering.
Artikel 3: het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan I.B.E.G.
De deelneming van de gemeente Machelen in Sibelgas, opdrachthoudende vereniging met maatschappelijke zetel te Grote Markt, Z/N, 1800 Vilvoorde.
De raad van bestuur van 22 maart 2022 roept de vennoten op voor de gewone algemene vergadering op dinsdag 28 juni 2022.
Geen
Artikel 1: de gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de punten, op de agenda van de gewone algemene vergadering Sibelgas van 28 juni 2022 en de daarbij horende documentatie nodig voor de goedkeuring van de agenda:
1. Verslagen van de Raad van Bestuur en van de Commissaris
2. Onderzoek en goedkeuring van de balans en de resultatenrekening van het boekjaar 2021, van de toelichting, het beheersverslag, de winstverdeling, de boekhoudkundige besluiten en de waarderingsregels.
3. Kwijting te geven aan de Bestuurders en aan de Commissaris met betrekking tot het boekjaar 2021.
4. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 en volgend WVV.
5. Statutaire ontslagnemingen en benoemingen.
6. Statutaire mededelingen.
Artikel 2: de gemeenteraad draagt de aangeduide effectief/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de gewone algemene vergadering van Sibelgas vastgesteld op 28 juni 2022, te onderschrijven en haar/zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunten met betrekking tot de agendapunten van voormelde gewone algemene vergadering.
Artikel 3: het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Sibelgas.
De voorzitter sluit de zitting op 26/04/2022 om 20:36.