De voorzitter opent de zitting op 23/01/2024 om 20:06.
De gemeenteraad dient telkens het verslag van de vorige vergadering goed te keuren.
Geen
Enig artikel: het notulenverslag van de gemeenteraad van 20 december 2023 wordt goedgekeurd.
Voor bepaalde prestaties en diensten die voor de gemeentelijke administratie arbeids- en tijdsintensief zijn en die in het individueel belang of voordeel zijn van diegene die om die prestatie of dienst vraagt, een billijke vergoeding vragen. Deze belasting wordt geheven in het kader van de financiële toestand van de gemeente.
Het doorrekenen van de administratieve kosten van de dienstverlening is verantwoord door het streven om de continuïteit en de kwaliteit van de dienstverlening te kunnen garanderen ten behoeve van de gebruiker ervan.
Het heffen van een belasting kadert in het gemeentelijk belang en het autonome appreciatierecht van de gemeente en is gebaseerd op de bestaande dossierlast.
In navolging van de belasting voor de A-kaart is het wenselijk om een belasting te heffen op eerste inschrijving niet-Belgen bij de aflevering van bijlage 15bis, bijlage 19, bijlage19ter, bijlage 41bis.
Deze belasting zou een ontradend effect hebben op niet-Belgen die dossiers indienen en erna nalaten om de procedure hier verder te zetten.
Het zou mensen er toe aanzetten om correcte volledige dossiers in te dienen, indien de betrokkene zich aanmeldt met een correct visum lang verblijf zal er geen belasting geheven worden.
Alsook worden in onze gemeente veel dossiers ingediend omdat de administratie hier heel vlug verloopt, veel sneller dan in de grootsteden zoals Brussel.
Al een aantal gemeenten in Vlaanderen heffen reeds zo een belasting. (Retie, Geel, Ravels, Sint Gillis en Brusselse gemeenten).
De ontvangsten zijn in het MJP 2020-2025 onder de budgetsleutels GE-702003-013000-GBB-Wonen-Financiën en GE-7020009-013000-GBB-Wonen-Financiën opgenomen. Er is een opbrengst voorzien van in totaal 165.000 euro.
Artikel 1: er wordt met ingang van 24 januari 2024, voor de dienstjaren 2024 tot en met 2025, een gemeentebelasting gevestigd op de afgifte van administratieve bescheiden.
Artikel 2: de belasting is verschuldigd bovenop de officiële kostprijs doorgerekend door de bevoegde Federale Overheidsdienst aan de gemeente voor de productiekost van het desbetreffende document. Voor het vaststellen van de tarieven, zijnde de som van de gemeentebelasting en de kostprijs aangerekend door de Federale Overheidsdienst aan de gemeente, wordt deze laatste afgerond naar het eerstvolgende geheel getal.
Artikel 3: de belasting is verschuldigd door de persoon aan wie het stuk door het gemeentebestuur op aanvraag of ambtshalve wordt uitgereikt.
Artikel 4: het bedrag van de belasting wordt als volgt bepaald:
|
Gemeente belasting |
IK voor Belgen |
|
Kid’s ID gewone procedure |
0,00 |
Kid’s ID dringende procedure |
5,00 |
Kid’s ID dringende procedure afhaling Brussel |
5,00 |
|
|
EIK gewone procedure |
6,00 |
EIK dringende procedure |
20,00 |
EIK dringende procedure afhalen Brussel |
20,00 |
|
|
IK voor vreemdelingen |
|
Gewone procedure EU, EU+, F, F+, N, M, kaarten |
6,00 |
Gewone procedure A, B, H, K, L, J, I |
6,00 |
Eik dringende procedure |
20,00 |
Identiteitsbewijs voor niet-Belgische kinderen -12 jaar |
5,00 |
Attest verlies identiteitskaart (bijlage 12) +1 |
5,00 |
|
|
Aanvragen pincode/2de aanvraag digitale sleutel |
5,00 |
|
|
Paspoorten |
|
Belgen |
|
Paspoort +18 jaar |
15,00 |
Paspoort -18 jaar |
5,00 |
Paspoort +18 jaar spoed |
25,00 |
Paspoort -18 jaar spoed |
25,00 |
Paspoort +18 jaar super dringend |
25,00 |
Paspoort -18 jaar super dringend |
25,00 |
|
|
Vluchtelingen, vreemdelingen en staatlozen |
|
Paspoort +18 jaar |
15,00 |
Paspoort -18 jaar |
5,00 |
Paspoort +18 jaar spoed |
25,00 |
Paspoort -18 jaar spoed |
25,00 |
Paspoort +18 jaar super dringend |
25,00 |
Paspoort -18 jaar super dringend |
25,00 |
|
|
Rijbewijzen kaartmodel |
5,00 |
Rijbewijs internationaal |
4,00 |
|
|
Trouwboekje |
20,00 |
Opzoekingen archieven per uur |
25,00 |
Belgische nationaliteit |
100,00 |
|
|
Vernieuwen, verlengen of vervangen van de elektronische A-kaart |
|
Niet begeleide minderjarige |
25,00 |
Alle andere |
50,00 |
|
|
Aflevering bijlage 15bis, bijlage 19, bijlage 19ter, bijlage 41bis |
50,00 |
Artikel 5: de belasting voor het vernieuwen, verlengen of vervangen van de elektronische A-kaart kan maar één keer per kalenderjaar worden geïnd en is niet restitueerbaar.
Artikel 6: de belasting voor het afleveren van bijlage 15bis, bijlage 19, bijlage 19ter en bijlage 41bis is niet verschuldigd wanneer de aanvrager bij het indienen van een dossier onmiddellijk een correct visum lang verblijf toevoegt.
Artikel 7: zijn van de belasting vrijgesteld: alle andere administratieve stukken.
Artikel 8: de belasting wordt geheven op het ogenblik van de afgifte van het belastbaar stuk of 1 maand na afleveren van factuur.
Artikel 9: alle voorgaande gemeenteraadsbeslissingen inzake vaststelling gemeentebelastingen op het afleveren van administratieve bescheiden en het retributiereglement voor het vernieuwen, verlengen of vervangen van de verblijfsvergunning "bewijs van inschrijving in het vreemdelingenregister - tijdelijk verblijf" (elektronische A-kaart) worden opgeheven.
Artikel 10: dit reglement treedt in werking op 24 januari 2024.
Artikel 11: dit reglement wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke website, wordt opgenomen in de besluitenlijst en aangetekend in het gemeentelijk register inzake belastingreglementen en retributiereglementen.
De gemeente draagt bij tot de financiering van de politiezone VIMA.
De exploitatie en de investeringstoelage worden opgenomen in het budget 2024 als onderdeel van het MJP.
Impact op de exploitatie-uitgaven, autofinancieringsmarge en resultaat op kasbasis:
Exploitatietoelage van 3.396.374 euro
Investeringstoelage van 144.550 euro
Enig artikel: de bijdrage van de gemeente Machelen zoals ingeschreven in de politiebegroting 2023 en in het MJP:
a) als exploitatiebudget: 3.396.374 euro
b) als investeringstoelage: 144.550 euro
goed te keuren en aan de politiezone VIMA toe te kennen.
De organisatie van Diegem Klinkt! is in 2023 doorgegaan in de Pastorietuin.
De Pastorietuin werd danig onder handen genomen door een groep vrijwilligers, ondertussen gegroepeerd en gestructureerd in twee erkende verenigingen
Bij de opening van de Pastorietuin bleek de bereidheid om deze ruimte ook ter beschikking te stellen van derden.
De betrokkenheid en regie van het lokaal bestuur is hierbij ontegensprekelijk.
Bedoeling is dat evenementen die aldaar worden georganiseerd uiteraard voldoen aan de voorschriften inzake veiligheid bij evenementen.
Bedoeling is tevens dat evenementen die in de Pastorietuin worden georganiseerd ook niet tegenstrijdig zijn op het operationele vlak met de andere grote evenementen die het lokaal bestuur organiseert.
Teneinde afspraken duidelijk te maken, wordt voorgesteld een convenant tussen de verschillende partners af te sluiten.
Geen
Artikel 1: de gemeenteraad keurt het convenant pastorietuin tussen het lokaal bestuur Machelen en Kerkfabriek Sint-Catharina en Sint Kornelius, De Pastorijvrienden en DisWit31 goed.
Artikel 2: de burgemeester en de algemeen directeur worden gemachtigd om het convenant Pastorietuin te ondertekenen.
De Pastorijvrienden is een erkende cultuurvereniging met werkingsgebied Machelen-Diegem, opgericht met als doel minstens de organisatie van Diegem Klinkt!, een jaarlijks gemeenschapsvormend evenement met een conceptuele en fysieke samenhang met septemberkermis in Diegem.
Geen
Artikel 1: de gemeenteraad keurt het convenant tussen het lokaal bestuur en De Pastorijvrienden goed.
Artikel 2: de burgemeester en de algemeen directeur worden gemachtigd om het convenant tussen het lokaal bestuur en De Pastorijvrienden te ondertekenen.
De gemeenteraad keurt op 26 april 2022 een motie goed omtrent het personeelstekort in de politiekorpsen van Halle-Vilvoorde.
Op 7 oktober 2023 startte het conflict tussen Israël en de Palestijnen in Gaza.
Op 16 oktober 2023 werd ons land getroffen door een terroristische aanslag tegen Zweedse supporters.
Op 30 oktober 2023 richtte de bevoegde Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, naar aanleiding van deze twee gebeurtenissen, een schrijven naar de lokale besturen om de LIVC R van de gemeente samen te roepen en over dit thema te spreken.
Het diensthoofd Veiligheid, preventie en lokale economie komt op 15 januari 2024 in dienst, er is al contact genomen met VVSG om ons in de werking van de LIVC R te laten begeleiden.
Echter, een lokaal integraal veiligheidsbeleid, zelfs los van radicalisering en terrorismebedreiging, vergt een voldoende capaciteit van de lokale politiezone, gezien de veiligheid van de burger een kerntaak is en de capaciteit hiermee onlosmakelijk is verbonden.
Na de motie van 26 april 2022 dient vastgesteld dat het signaal onvoldoende is opgepikt door de federale minister van Binnenlandse Zaken en de onderbezetting van de politiezone VIMA nog steeds problematisch is.
Geen
Artikel 1: de gemeenteraad van Machelen-Diegem herhaalt haar vraag dat de federale regering onmiddellijk actie onderneemt om de precaire veiligheidstoestand door een chronisch gebrek aan politieambtenaren in de politiezone PZ VIMA ter harte te nemen. Er moeten dringend maatregelen voor korte en voor de langere termijn genomen worden.
Artikel 2: de gemeenteraad vraagt aan de federale regering om:
Door de werken aan de R0 zal het op- en afrittencomplex op de Woluwelaan in Diegem verdwijnen, dit zal een sterkte impact hebben op de omgeving. Om deze reden werd de opdracht voor het opmaken van een toekomstvisie uitgeschreven. Het projectgebied van het masterplan omvat het centrum van Diegem met het Park van Diegem, de waterbuffer van de VMM, de Oude Woluwelaan, de bedrijvenzone Diegem Hoek, woonzones Diegem, Diegem Hoek en Diegem-Lo.
De opgaves voor het masterplan werden als volgt bepaald:
1. Park Diegem
Hoe kan het Park van Diegem heringericht worden, profiteren van haar waterrijk karakter en beter verbonden worden met de omgeving, de waterbuffer en het toekomstig R0/R22 park?
2. Waterbuffer Vlaamse Milieu Maatschappij
Hoe kan het dak van de waterbuffer nuttiger worden gebruikt?
3. Oude Woluwelaan
Hoe kan de Oude Woluwelaan heraangelegd worden tot een aangename fiets- en voetgangersverbinding? Hoe kan er worden onthard en kan de Woluwe er worden opengelegd?
4. Diegem Hoek
Hoe kan Diegem Hoek water robuust worden ingericht en hoe is de toekomstige relatie tussen de woonomgeving en het naastliggende bedrijventerrein?
5. Bedrijventerrein Diegem Hoek
Wat is de toekomst van de logistieke bedrijvigheid op het bedrijventerrein Diegem Hoek na de hervorming van de mobiliteit in Diegem?
6. Diegem-Lo
Wat is de toekomst van het wonen in Diegem-Lo? Hoe kan de wijk versterkt worden en beter verbonden met het centrum van Diegem?
Het masterplan kwam tot stand door een nauwe samenwerking tussen de gemeente, het ontwerpteam en diverse actoren als de werkvennootschap, de Vlaamse Milieu Maatschappij, het wijkcomité Diegem-Lo, de bedrijfseigenaars van Diegem Hoek, Natuurpunt, de voetbalclub van Diegem, de organisatie van Diegem Cross, de verschillende scholen in Diegem, ... Daarnaast werd ook een participatie met de bewoners van Diegem-Lo georganiseerd.
Het masterplan biedt een toekomstvisie voor de omgeving en bevat een actieplan met acties op korte- en lange termijn. Met dit kader zal verder aan de slag gegaan worden vanuit de gemeente.
Op 22 januari 2024 werd het materplan toegelicht op de gemeenteraadscommissie.
Geen
Enig artikel: het masterplan omgeving Oude Woluwelaan Diegem wordt goedgekeurd.
De gemeente Machelen is aangesloten bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 en verlengd werd op 23 oktober 2019, verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 21 november 2019 onder het nummer 19151652.
Haviland Intercommunale is een intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economische sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde, een dienstverlenende vereniging die wordt beheerst door het decreet lokaal bestuur.
De oproepingsbrief van 16 oktober 2023 tot de buitengewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 13 december 2023 met volgende agendapunten:
Geen
Artikel 1: de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 13 december 2023 worden goedgekeurd.
Artikel 2: de reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde - gedurende de huidige legislatuur - is gemandateerd om de agendapunten op de buitengewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 13 december 2023 goed te keuren.
Op de gemeenteraadscommissie van 5 oktober werd het masterplan van de CAT-Site voorgesteld door het studiebureau Buur.
Tijdens de gemeenteraad van 24 oktober, werd het masterplan van de CAT-site goedgekeurd met 4 stemmen tegen, 5 onthoudingen en 15 stemmen voor.
Toen werd er niets vermeld over de MG loods die er vandaag staat, waarvan in 2018 de omgevingsvergunning was goedgekeurd, nadien door de Raad van Vergunningsbetwistingen werd vernietigd, later werd ook een 2de omgevingsvergunning goedgekeurd door de gemeente, die opnieuw vernietigd werd door diezelfde Raad van Vergunningsbetwistingen.
De schepen wist tijdens de gemeenteraad van 21 November te vertellen dat “die aanvraag dateert van 2018, en het masterplan was van oktober 2023. Daardoor staat die loods er.
Maar wat blijkt uit nader onderzoek, dat het College recent, paar maanden voor de gemeenteraad van 24 oktober 2023, in juni 2023 een vergunning gunstig geacht heeft voor 15 bedrijfsunits (Light Logistics) variërend van 800 tot 2.200m2 in functie van logistieke activiteiten, en 13 bedrijfsunits (Cluster Company Buildings) waarbinnen KMO activiteiten kunnen ondergebracht worden.
Na bezwaren ingediend tijdens het eerste openbaar onderzoek, heeft hetzelfde college, dit opnieuw een gunstig advies gegeven in september 2023.
Niet alleen werd dit ook verzwegen, tijdens de gemeenteraad van 24 oktober 2023, waarin het Masterplan werd goedgekeurd, maar opnieuw stoot men zich aan dezelfde steen, aangezien de omgevingsvergunning van de grote MG loods werd vernietigd, en nu doet men dit opnieuw, door goedkeuren van een omgevingsvergunning van 28 bedrijfsunits. Waar is de logica?
Waarom kan hier niet transparant gecommuniceerd over worden? Men zou eventueel de vraag kunnen stellen of men iets te verbergen heeft.
Nu het ziekenhuis, VDAB center, de MG loods, en nu deze net vermelde aanvragen reeds zijn goedgekeurd, is mijn vraag waarom de gemeenteraad überhaupt het masterplan van de CAT-site nog moest goedkeuren in 24 oktober 2023, aangezien bijna de helft is reeds goedgekeurd door het college. Waarom heeft het beleid nooit gesproken over deze 28 bedrijfsunits, waarbij opnieuw, MG de ontwikkelaar is.
Voorstel
Mijn vraag en voorstel is om te stemmen voor het agendapunt van “Goedkeuren masterplan CAT-site” van de gemeenteraad op 24 oktober, opnieuw op de volgende gemeenteraad te plaatsen voor goedkeuring, aangezien de gemeenteraad op dat moment niet correct of volledig op de hoogte werd gebracht van alle feiten en opnieuw te stemmen.
Antwoord schepen Steve Claeys
Raadslid Gooris,
U geeft terecht aan dat de commissie het masterplan van de Cat-site heeft kunnen bespreken op 5 oktober 2023, en dat de gemeenteraad op 24 oktober 2023 het masterplan heeft goedgekeurd.
En u bent ook juist wanneer u vermeld dat ik u tijdens de gemeenteraad van 21 november 2023 een volledig antwoord heb gegeven over uw vraagstelling.
Tot daartoe bent u dus juist.
Echter vanaf dat moment heeft u het volledig mis op uw volgende vaststellingen, insinuaties/beschuldigingen en vragen…
Ik heb even moeite gehad om eigenlijk goed te beseffen want u nu eigenlijk wil vragen, of bewijzen, en moet tot de vaststelling komen dat ik het eigenlijk nog altijd niet goed begrijp.
Daarom heb ik uw vraag een paar keer herlezen en zin per zin geanalyseerd…
Dus ik zou even willen vragen dat u zelf iets kan noteren want ik heb meer vragen bij uw vragen dan dat ik momenteel antwoorden kan aanbieden…
U zegt ”Maar wat blijkt uit nader onderzoek, dat het College recent, paar maanden voor de gemeenteraad van 24 oktober 2023, in juni 2023 een vergunning gunstig geacht heeft voor 15 bedrijfsunits (Light Logistics) variërend van 800 tot 2.200m² in functie van logistieke activiteiten, en 13 bedrijfsunits (Cluster Company Buildings) waarbinnen KMO activiteiten kunnen ondergebracht worden.”
Wel raadslid Gooris, dan vraag ik u vanwaar u deze informatie heeft, zogenaamd uw “onderzoek”, want noch mijn administratie, noch ikzelf vinden geen beslissing terug vanuit het college of de gemeenteraad die dit staven…
Dus dat is mijn eerste vraag aan u, waar heeft u deze informatie vandaan
Ten tweede stelt u,
“Na bezwaren ingediend tijdens het eerste openbaar onderzoek, heeft hetzelfde college, dit opnieuw een gunstig advies gegeven in september 2023.”
Opnieuw mijn vraag: van waar heeft u deze informatie want behoudens onze vergissing vinden onze diensten en ikzelf geen collegebeslissing die dit kan bevestigen.
Dan zegt u dat, en ik citeer… NIET alleen werd dit verzwegen tijdens de gemeenteraad van 24 oktober… wat ik ontken omdat u niet in oktober een plausibel gerelateerde vraag heeft gesteld op de gemeenteraad van oktober maar van november 2023, maar u zegt tevens: men stoot zich een tweede maal aan dezelfde steen… wel dan heeft u echt niet geluisterd naar mijn antwoord op uw vraag van november 2023, en ik zal dit antwoord ook niet herhalen daar dit publiek raadpleegbaar is.
Volgende vraag dat u stelt is: waarom is men niet transparant, en u stelt de vraag of men iets te verbergen heeft?
Alle beslissingen zijn publiek beschikbaar… dit is zo voor alle gemeenten en steden…; etc…
En dan als laatste haalt u alle dossiers, vergunningen, en overige zaken door elkaar…
U vraagt: waarom is dit niet vermeld… als wij alles moeten vermelden waarvan u denkt dat het maar enige band heeft met een vraag dat is telt dan zitten we hier elke maand een paar uren…
Raadslid Danny Gooris stelt als wederwoord dat hij deze vraag niet stelt om persoonlijk te zijn, maar omdat er zeer veel onduidelijkheden voor hem zijn en dat dit belangrijk dossier is goedgekeurd geworden zonder dat de gemeenteraad over alle informatie kon beschikken volgens hem. Hij geeft toe geen antwoorden te kunnen verstreken op de vragen die schepen Claeys op zijn beurt heeft gesteld omtrent waarop zijn voorstel en de informatie waarnaar hij verwijst is gebaseerd.
Schepen Claeys heeft een wederwoord:
Ik neem dit niet persoonlijk maar als lid van het college is het wel mijn gedeelde verantwoordelijkheid om te antwoorden.
U zegt nu zelf dat u geen bewijzen heeft dat het college die beslissingen en adviezen heeft genomen…
Ik ben akkoord dat u toegeeft dat heel uw dossier niet gebaseerd is op feiten…
Het wederwoord van schepen Claeys wordt ondersteund door een tussenkomst in het debat door burgemeester Jean-Pierre De Groef.
Op vraag van de Voorzitter erkent raadslid Danny Gooris dat zijn voorstel is gebaseerd op onvoldoende aantoonbare feiten en informatie en raadslid Gooris vraagt dan ook de intrekking van het door hem voorgestelde agendapunt.
De Voorzitter sluit het debat en het agendapunt.
Enig artikel: het bijkomend agendapunt van raadslid Gooris is zonder voorwerp en wordt aldus afgesloten.
Er wordt geen stemming gehouden.
Raadslid Peter Roose, fractieleider N-VA vraagt en verkrijgt het woord van de Voorzitter:
Graag had ik als fractieleider van de N-VA fractie nog even terug gekomen op het laatste agendapunt van raadslid Gooris en ook op zijn tussenkomsten op de raad van november.
Als N-VA fractie hebben wij indertijd onze 2 schepenen voorgedragen, een beslissing waar wij tot op de dag van vandaag nog steeds 100% achterstaan en dit ook zullen blijven doen.
In het verleden zijn er al dikwijls discussies geweest tussen bepaalde raadsleden, doch altijd met respect voor elkaar.
De laatste tijd vinden wij echter dat raadslid Gooris af en toe zijn boekje te buiten gaat.
Ik citeer even raadslid Gooris zelf:
Stelt zich openlijk de vraag op de raad of er door het beleid een oogje of zeg maar een groot oog wordt dichtgeknepen.
Insinueert dat er zaken door de coalitiepartners met de mantel der liefde bedekt worden.
Dat er door onze gemeente en de provincie andere wetten gelden voor grote projectontwikkelaars dan voor de inwoners.
Verwijt het schepencollege een gebrek aan inzicht, onmacht, onkunde, het maken van bepaalde beloftes en hij vraagt zich zelfs openlijk af of er al dan niet geld mee gemoeid is.
Het beleid zet een roze bril op als het gaat om grote projectontwikkelaars.
Het beleid neemt een loopje met hun verantwoordelijkheid.
En vandaag suggereert hij opnieuw of het bestuur iets te verbergen heeft i.v.m. bepaalde vergunningen.
Als N-VA fractie en lid van de meerderheid vinden wij dit niet langer kunnen en aanvaarden wij deze grove beschuldigingen niet langer t.o.v. het college, specifiek onze eerste schepen, de provincie en als laatste wat eigenlijk nog het ergste van alles is de mensen van de administratie van de des betreffende diensten die de vergunningsaanvragen behandelen en adviseren waarop het college op basis van deze adviezen een gerechtvaardigde beslissing neemt.
Vraag van raadslid Peter Roose:
Vraag aan de voorzitter en de leden van de deontologische commissie om een onderzoek in te stellen naar de beschuldigingen en insinuaties die raadslid Gooris heeft gedaan en indien nodig ook een sanctie op te leggen hiervoor.
De Voorzitter neemt akte van de vraag en zal samen met de algemeen directeur, tevens secretaris van de deontologische commissie, op basis van de gestelde vraag en de bepalingen omtrent de deontologische commissie zoals verwoord in de deontologische code, de voorziene procedure opstarten.
De voorzitter sluit de zitting op 23/01/2024 om 21:02.