Terug
Gepubliceerd op 25/01/2024

Besluit  gemeenteraad

di 23/01/2024 - 20:05

Belastingreglement op afgifte administratieve bescheiden

Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter gemeenteraad
Jean-Pierre De Groef, burgemeester
Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, schepenen
Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Patrick Vanderauwera, raadsleden
Daniël Schell, algemeen directeur
Verontschuldigd: Marc Grootjans, raadslid
Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
Aanleiding en doel

Voor bepaalde prestaties en diensten die voor de gemeentelijke administratie arbeids- en tijdsintensief zijn en die in het individueel belang of voordeel zijn van diegene die om die prestatie of dienst vraagt, een billijke vergoeding vragen. Deze belasting wordt geheven in het kader van de financiële toestand van de gemeente.

Juridische grond
  • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
    Bevoegdheid van de gemeenteraad.
  • De wet van 19 december 2006 tot omvorming van het wetboek der met het zegel gelijkgestelde taksen tot het wetboek diverse rechten en taksen, tot opheffing van het wetboek der zegelrechten en houdende verscheidene andere wetswijzigingen.
  • Het Koninklijk Besluit van 21 december 2006 ter uitvoering van het wetboek diverse rechten en taksen.
  • Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en de latere wijzigingen.
  • De gecoördineerde grondwet verleent bij de artikels 41, 162, 2° en 170 §4,1)° en 173 fiscale autonomie aan de gemeenten.
  • De Wet van 14 maart 1968 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfsbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12 oktober 1953 en gewijzigd bij Wet van 18 december 2016 maakt het mogelijk voor de gemeente om een retributie te vestigen op de verlenging van bepaalde verblijfsvergunningen voor vreemdelingen.
  • Het Koninklijk Besluit van 5 maart 2017 tot bepaling van de verblijfsvergunningen waardoor gemeenten retributies kunnen innen voor het vernieuwen, verlengen of vervangen ervan en tot bepaling van het maximumbedrag bedoeld in artikel 2 §2, van de wet van 14 maart 1968 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfsbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12 oktober 1953 voert deze wet uit.
  • De beslissing van de gemeenteraad van 18 december 2019 over retributie voor het vernieuwen, verlengen of vervangen van de verblijfsvergunning "bewijs van inschrijving in het vreemdelingenregister - tijdelijk verblijf" (Elektronische A-kaart).
  • De beslissing van de gemeenteraad van 21 maart 2023 over belasting op afgifte administratieve bescheiden.
Advies en motivering

Het doorrekenen van de administratieve kosten van de dienstverlening is verantwoord door het streven om de continuïteit en de kwaliteit van de dienstverlening te kunnen garanderen ten behoeve van de gebruiker ervan.

Het heffen van een belasting kadert in het gemeentelijk belang en het autonome appreciatierecht van de gemeente en is gebaseerd op de bestaande dossierlast. 

In navolging van de belasting voor de A-kaart is het wenselijk om een belasting te heffen op eerste inschrijving niet-Belgen bij de aflevering van bijlage 15bis, bijlage 19, bijlage19ter, bijlage 41bis.

Deze belasting zou een ontradend effect hebben op niet-Belgen die dossiers indienen en erna nalaten om de procedure hier verder te zetten.

Het zou mensen er toe aanzetten om correcte volledige dossiers in te dienen, indien de betrokkene zich aanmeldt met een correct visum lang verblijf zal er geen belasting geheven worden.

Alsook worden in onze gemeente veel dossiers ingediend omdat de administratie hier heel vlug verloopt, veel sneller dan in de grootsteden zoals Brussel. 

Al een aantal gemeenten in Vlaanderen heffen reeds zo een belasting. (Retie, Geel, Ravels, Sint Gillis en Brusselse gemeenten).

Financiële weerslag

De ontvangsten zijn in het MJP 2020-2025 onder de budgetsleutels GE-702003-013000-GBB-Wonen-Financiën en GE-7020009-013000-GBB-Wonen-Financiën opgenomen. Er is een opbrengst voorzien van in totaal 165.000 euro.

Publieke stemming
Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Patrick Vanderauwera, Daniël Schell
Voorstanders: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Patrick Vanderauwera
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1: er wordt met ingang van 24 januari 2024, voor de dienstjaren 2024 tot en met 2025, een gemeentebelasting gevestigd op de afgifte van administratieve bescheiden.


Artikel 2: de belasting is verschuldigd bovenop de officiële kostprijs doorgerekend door de bevoegde Federale Overheidsdienst aan de gemeente voor de productiekost van het desbetreffende document. Voor het vaststellen van de tarieven, zijnde de som van de gemeentebelasting en de kostprijs aangerekend door de Federale Overheidsdienst aan de gemeente, wordt deze laatste afgerond naar het eerstvolgende geheel getal.  


Artikel 3: de belasting is verschuldigd door de persoon aan wie het stuk door het gemeentebestuur op aanvraag of ambtshalve wordt uitgereikt. 


Artikel 4: het bedrag van de belasting wordt als volgt bepaald: 


 

Gemeente belasting

IK voor Belgen

 

Kid’s ID gewone procedure

0,00

Kid’s ID dringende procedure

5,00

Kid’s ID dringende procedure afhaling Brussel

5,00

 

 

EIK gewone procedure

6,00

EIK dringende procedure

20,00

EIK dringende procedure afhalen Brussel

20,00

 

 

IK voor vreemdelingen

 

Gewone procedure EU, EU+, F, F+, N, M, kaarten

6,00

Gewone procedure A, B, H, K, L, J, I

6,00

Eik dringende procedure

20,00

Identiteitsbewijs voor niet-Belgische kinderen -12 jaar

5,00

Attest verlies identiteitskaart (bijlage 12) +1

5,00

 

 

Aanvragen pincode/2de aanvraag digitale sleutel

5,00

 

 

Paspoorten

 

Belgen

 

Paspoort +18 jaar

15,00

Paspoort -18 jaar

5,00

Paspoort +18 jaar spoed

25,00

Paspoort -18 jaar spoed

25,00

Paspoort +18 jaar super dringend

25,00

Paspoort -18 jaar super dringend

25,00

 

 

Vluchtelingen, vreemdelingen en staatlozen

 

Paspoort +18 jaar

15,00

Paspoort -18 jaar

5,00

Paspoort +18 jaar spoed

25,00

Paspoort -18 jaar spoed

25,00

Paspoort +18 jaar super dringend

25,00

Paspoort -18 jaar super dringend

25,00

 

 

Rijbewijzen kaartmodel

5,00

Rijbewijs internationaal

4,00

 

 

Trouwboekje

20,00

Opzoekingen archieven per uur

25,00

Belgische nationaliteit

100,00

 

 

Vernieuwen, verlengen of vervangen van de elektronische A-kaart

 

Niet begeleide minderjarige

25,00

Alle andere

50,00

 

 

Aflevering bijlage 15bis, bijlage 19, bijlage 19ter, bijlage 41bis

50,00

 

Artikel 5: de belasting voor het vernieuwen, verlengen of vervangen van de elektronische A-kaart kan maar één keer per kalenderjaar worden geïnd en is niet restitueerbaar.


Artikel 6: de belasting voor het afleveren van bijlage 15bis, bijlage 19, bijlage 19ter en bijlage 41bis is niet verschuldigd wanneer de aanvrager bij het indienen van een dossier onmiddellijk een correct visum lang verblijf toevoegt.


Artikel 7: zijn van de belasting vrijgesteld: alle andere administratieve stukken.

 

Artikel 8: de belasting wordt geheven op het ogenblik van de afgifte van het belastbaar stuk of 1 maand na afleveren van factuur.  

 

Artikel 9: alle voorgaande gemeenteraadsbeslissingen inzake vaststelling gemeentebelastingen op het afleveren van administratieve bescheiden en het retributiereglement voor het vernieuwen, verlengen of vervangen van de verblijfsvergunning "bewijs van inschrijving in het vreemdelingenregister - tijdelijk verblijf" (elektronische A-kaart) worden opgeheven.

 

Artikel 10: dit reglement treedt in werking op 24 januari 2024.

 

Artikel 11: dit reglement wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke website, wordt opgenomen in de besluitenlijst en aangetekend in het gemeentelijk register inzake belastingreglementen en retributiereglementen.