Terug
Gepubliceerd op 27/01/2025

Besluit  raad voor maatschappelijk welzijn

di 21/01/2025 - 20:00

Aanpassing rechtspositieregeling personeel lokaal bestuur

Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
Jean-Pierre De Groef, burgemeester
Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, schepenen
Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, raadsleden
Daniël Schell, algemeen directeur
Verontschuldigd: Steve Claeys, eerste schepen
Peter Roose, Dieter Imbrechts, raadsleden
Aanleiding en doel

De dringende nood de bepalingen over jaarlijkse vakantie aan te passen in onze plaatselijke RPR n.a.v.

  • de nieuwe wettelijke bepalingen rond overdracht niet opgenomen vakantiedagen om welbepaalde redenen
  • de intentie om gefaseerd over te stappen naar het publiek vakantiestelsel voor alle personeelsleden (statutair én contractueel).

De mogelijkheid om voor alle personeelsleden 3 bijkomende feestdagen te voorzien en deze bijgevolg, voor personeel van de specifieke diensten van het OCMW, niet langer onder de vorm van 3 dagen dienstvrijstelling moeten opgenomen worden.

Juridische grond
  • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 77 en 78.
    Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
  • Besluit Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen, en navolgende aanpassingen.
  • Richtlijn 2003/88/EG van het Europese Parlement en de Raad van 4 november 2003 betreffende een aantal aspecten van de organisatie van de arbeidstijd, omgezet in de wet van 14 december 2000 tot vaststelling van sommige aspecten van de organisatie van de arbeidstijd in de openbare sector.
  • Koninklijk besluit van 8 februari 2023 tot wijziging van de artikelen 3, 35, 46, 60, 64, 66 en 68 en de invoering van een artikel 67bis in het koninklijk besluit van 30 maart 1967 tot bepaling van de algemene uitvoeringsmodaliteiten van de wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers.
  • Rechtspositieregeling personeel lokaal bestuur, goedgekeurd door de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn op 22 december 2021, en navolgende besluiten tot aanpassing.
  • Wet van 19 december 1974 (en uitvoeringsbesluiten) tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden en haar personeel, en latere wijzigingen.
Advies en motivering

De besprekingen gevoerd in het hoog overleg- en bijzonder onderhandelingscomité van 13 december 2024 met het tot stand komen van een protocol van akkoord tot gevolg.

Het positief advies van het managementteam van 20 november 2024.

Financiële weerslag

Geen

Publieke stemming
Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, Daniël Schell
Voorstanders: Jean-Pierre De Groef, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Patrick Hanon, Stef Panneels, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1: de aanpassing van de rechtspositieregeling personeel lokaal bestuur wordt goedgekeurd, zoals vastgesteld in bijlage van dit besluit.

Deze aanpassing treedt in werking vanaf 1 januari 2025.

 

Artikel 2: afschrift van onderhavig besluit zal in het kader van het algemeen bestuurlijk toezicht aan de bevoegde overheid worden toegestuurd.