Terug
Gepubliceerd op 27/01/2025

Notulen  gemeenteraad

di 17/12/2024 - 20:05 De Wulfzaal
Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter gemeenteraad
Jean-Pierre De Groef, burgemeester
Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, schepenen
Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, raadsleden
Daniël Schell, algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 17/12/2024 om 20:01.

  • Openbaar

    • Goedkeuring verslag gemeenteraad 19 november 2024 en 2 december 2024

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, schepenen
      Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Aanleiding en doel

      De voorzitter heropent de gemeenteraad.

      De gemeenteraad dient telkens het verslag van de vorige vergadering goed te keuren.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.
        Bevoegdheid van de gemeenteraad.
      Advies en motivering

      gezien op 2 december de installatievergadering enkel de agendapunten mocht bevatten opgelegd door Vlaanderen, dient de gemeenteraad uitzonderlijk nu twee notulenverslagen goed te keuren. 

      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, Daniël Schell
      Voorstanders: Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Stef Panneels, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel: het notulenverslag van de gemeenteraad van 19 november 2024 en 2 december 2024 wordt goedgekeurd.

    • Eedaflegging van verkozen gemeenteraadsleden

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, schepenen
      Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Aanleiding en doel

      De Voorzitter opent, na de schorsing van de raad voor maatschappelijk welzijn, de gemeenteraad en begint met dit agendapunt zodat de verkozenen, na hun eedaflegging onmiddellijk kunnen deelnemen aan de beraadslagingen en beslissingen die vandaag op de agenda van zowel gemeenteraad als raad voor maatschappelijk welzijn staan. 

       

      Tijdens de installatievergadering van 2 december 2014 waren twee verkozenen verontschuldigd.

      In toepassing van artikel 6 §5 zijn deze twee verkozenen opgeroepen om in de zitting van 17 december hun eed te komen afleggen.

      Het onderzoek en goedkeuring van hun geloofsbrieven, hun rangorde in de rangorde van de gemeenteraadsleden en hun plaats in de fractie is al vastgesteld in de installatievergadering van 2 december, uiteraard op voorwaarde en onverminderd dat ze alsnog hun eed afleggen. 

      De verkozen gemeenteraadsleden van wie de geloofsbrieven zijn goedgekeurd dienen de eed af te leggen in handen van de voorzitter van de gemeenteraad.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
        Bevoegdheid van de gemeenteraad.
      • Decreet lokaal bestuur artikel 6 §5
      • Omzendbrief KBBJ/ABB 2024/2 over de start van de lokale en provinciale bestuursperiode. 
      Advies en motivering

      De verkozenen, van wie de geloofsbrieven door de gemeenteraad zijn goedgekeurd, leggen de volgende eed af in handen van de voorzitter van de gemeenteraad: 

      "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen."

      Dee twee voor deze installatievergadering verontschuldigde verkozenen werden opgeroepen om hun eed in de eerstvolgende gemeenteraad te komen afleggen.

      Financiële weerslag

      Geen

      Besluit

      Artikel 1: de gemeenteraad neemt kennis van de eedaflegging van de volgende verkozenen op datum van dinsdag 17 december 2024:

      • Hilde Anciaux
      • Patrick Hanon.

       

      Artikel 2: gezien hun eedaflegging nemen zij hun plaats in, in de vastgestelde rangorde en in hun fractie.

       

      Na dit agendapunt schorst de voorzitter de gemeenteraad om onmiddellijk de raad voor maatschappelijk welzijn terug te openen. 

    • Interne werkverdeling college van burgemeester en schepenen

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, schepenen
      Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Aanleiding en doel

      Op de installatievergadering van de gemeenteraad van 2 december 2024 werd kennis genomen van de gezamenlijke akte van voordracht van kandidaat-schepenen, waarbij de voorgedragen kandidaat-schepenen werden verkozen verklaard, zij de eed hebben afgelegd en akte werd genomen van de rangorde waarin zij werden geïnstalleerd.

      Op de eerste vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 2 december 2024 werd kennis genomen van de akte van voordracht van kandidaat voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst, en waarbij Benny Blanckaert als voorzitter verkozen werd verklaard en de eed heeft afgelegd.

      Bijgevolg is de heer Benny Blanckaert ook toegevoegde schepen.

      Op de installatievergadering van de gemeenteraad van 2 december 2024 werd ook kennis genomen van de aanduiding van de aangewezen burgemeester, Jean-Pierre De Groef.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
        Bevoegdheid van de gemeenteraad.
      • Omzendbrief KBBJ/ABB 2024/2 over de start van de lokale en provinciale bestuursperiode.
      Advies en motivering

      Voor de goede werking van het college van burgemeester en schepenen, en onverminderd de decretale bepalingen in het decreet van het lokaal bestuur, en in het bijzonder artikel 52 dat bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen collegiaal beslist, en onverminderd

      • De afsprakennota tussen het college van burgemeester en schepenen - algemeen directeur - managementteam
      • Het huishoudelijk reglement van het college van burgemeester en schepenen
      • De deontologische code en deontologische commissie voor gemeentelijke lokale mandatarissen (die ook van toepassing is op de burgemeester en de leden van het college van burgemeester en schepenen, inbegrepen de toegevoegde schepen).

      Is het voor de praktische werking noodzakelijk om een interne werkverdeling te bepalen, dienstig voor de voorbereiding van beleid, projecten, dossiers en beslissingen.

      Financiële weerslag

      Geen

      Besluit

      Enig artikel:

      Onverminderd

      a) De beslissing van de gemeenteraad van 2 december 2024 waarbij kennis werd genomen van de gezamenlijke akte van voordracht van kandidaat-schepenen, waarbij de voorgedragen kandidaat-schepenen werden verkozen verklaard, zij de eed hebben afgelegd en akte werd genomen van de rangorde waarin zij werden geïnstalleerd;

       

      b) De beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 2 december waarbij kennis werd genomen van de akte van voordracht van kandidaat voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst, en waarbij Benny Blanckaert als voorzitter verkozen werd verklaard en de eed heeft afgelegd;

       

      c) De kennisname van de gemeenteraad van 2 december 2024 van de eedaflegging van Jean-Pierre De Groef als aangewezen-burgemeester.

       

      De gemeenteraad neemt kennis van de volgende interne werkverdeling binnen het college van burgemeester en schepenen afgesproken voor de legislatuur die begonnen is op 2 december 2024 en loopt tot en met 2030:


      Burgemeester: Jean-Pierre De Groef

      • Financiën
      • Burgerzaken
      • Personeelsbeleid
      • Veiligheid en preventie
      • Economie

       

      1ste schepen: Steve Claeys

      • Mobiliteit
      • Ruimtelijke ordening
      • Stedenbouw
      • Woonbeleid
      • Luchthaven


      2de schepen: Mohamed Akaychouh

      • Sport
      • Cultuur
      • Toerisme
      • IT
      • Communicatie
      • Organisatie


      3de schepen: Magda Geeroms

      • Openbaar domein
      • Gebouwenbeheer
      • Milieu
      • Dierenwelzijn
      • Vlaamse aangelegenheden


      4de schepen: Hicham El Majnaoui

      • Schepen van het Kind (jeugd, kinderopvang, onderwijs)
      • Integratie


      Voorzitter BCSD (toegevoegde 5de schepen): Benny Blanckaert

      • Sociale zaken
      • Seniorenbeleid
      • Zorg
      • Middenstand 
    • Huishoudelijk reglement gemeenteraad

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, schepenen
      Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Aanleiding en doel

      Bij het begin van de legislatuur stelt de gemeenteraad een huishoudelijk reglement vast.

      Tot de nieuwe gemeenteraad een huishoudelijk reglement heeft vastgesteld, blijft het oude reglement van toepassing.

      Het huishoudelijk reglement bevat aanvullende maatregelen over de werking van de gemeenteraad.

      Die maatregelen verzekeren een goede werking van de gemeenteraad.

      De gemeenteraad beschikt over een zekere autonomie om invulling te geven aan het huishoudelijk reglement.

      De gemeenteraad kan het huishoudelijk reglement op elk moment wijzigen.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
        Bevoegdheid van de gemeenteraad.
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 38.
        Werking van de gemeenteraad.
      • Beslissing van de gemeenteraad van 22 december 2021 over huishoudelijk reglement van de gemeenteraad. 
      Advies en motivering

      Het decreet over het lokaal bestuur bepaalt wat minstens geregeld moet zijn in het huishoudelijk reglement. Het gaat daarbij onder meer over:

      • Het bedrag van het presentiegeld en de vergaderingen waarvoor presentiegeld wordt verleend
      • De wijze van verzending van de oproeping en de terbeschikkingstelling van dossiers aan de gemeenteraadsleden
      • De wijze waarop de plaats, de dag, het tijdstip en de agenda van de vergaderingen van de gemeenteraad openbaar wordt gemaakt
      • De voorwaarden voor de uitoefening van het inzagerecht en het recht van afschrift voor gemeenteraadsleden
      • De voorwaarden voor de uitoefening van het bezoekrecht aan de instellingen en diensten die de gemeente opricht en beheert
      • De wijze van notulering en de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ter beschikking wordt gesteld
      • De nadere regels voor de samenstelling en werking van de commissie en de fracties;
      • De keuze om digitaal te vergaderen en de wijze waarop. Als de gemeenteraad digitaal wil vergaderen, bepaalt het huishoudelijk reglement ook de uitzonderlijke omstandigheden waaronder dit kan.

       

      Het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad dat voor beslissing voorligt is gebaseerd op het huidige van toepassing zijnde, aangevuld en verbeterd met de opmerkingen en modellen van en vanuit de VVSG, de ervaringen vanuit de vorige legislatuur en good practices vanuit andere besturen.

      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, Daniël Schell
      Voorstanders: Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Stef Panneels, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: de gemeenteraad keurt het in bijlage van deze beslissing liggende huishoudelijk reglement goed. 


      Artikel 2: de beslissing van de gemeenteraad van 22 december 2021 inzake huishoudelijk reglement van de gemeenteraad wordt opgeheven.

    • Deontologische code en deontologische commissie voor gemeentelijke lokale mandatarissen

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, schepenen
      Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Aanleiding en doel

      De gemeenteraad neemt een deontologische code aan en richt een deontologische commissie in.

      Die decretale verplichting laat de gemeenteraad nadenken over de principes, gedragslijnen en richtlijnen waar de gemeenteraadsleden zich aan moeten houden bij de uitoefening van hun mandaat en hun dienstverlenende activiteiten.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
        Bevoegdheid van de gemeenteraad.
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 39.
        De werking van de gemeenteraad.
      Advies en motivering

      De deontologische code is geen tucht- of sanctie-instrument.

      Het is een moreel integriteitskader. Het is in de eerste plaats bedoeld om een veilige omgeving te creëren waarbinnen de lokale mandatarissen kunnen werken.

      Deze code is een algemene leidraad voor lokale mandatarissen om deontologisch zorgvuldig te kunnen handelen bij de uitoefening van het mandaat.

      Het decreet over het lokaal bestuur voorziet de mogelijkheid om op te treden bij de niet-naleving van de regels in de deontologische code.

      Binnen deze deontologische code richt de gemeenteraad tevens een deontologische commissie in die zich uitspreekt over de toepassing ervan.

      De samenstelling, werking en bevoegdheid van deze commissie, onder voorzitterschap van de voorzitter van de gemeenteraad, wordt geregeld in deze deontologische code.

      De deontologische code die de gemeenteraad goedkeurt is van toepassing op

      • De voorzitter van de gemeenteraad
      • De gemeenteraadsleden
      • De burgemeester
      • De schepenen

       

      Bij uitbreiding is deze ook van toepassing op elkeen die namens de gemeente andere mandaten bekleedt.

      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, Daniël Schell
      Voorstanders: Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Stef Panneels, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: de gemeenteraad gaat akkoord met de in bijlage liggende deontologische code en deontologische commissie voor gemeentelijke lokale mandatarissen.

       

      Artikel 2: de besluiten van de gemeenteraad van 22 januari 2019 en 18 april 2023 over deontologische code - oprichting deontologische commissie worden opgeheven.

    • Kennisneming vervanging voorzitter gemeenteraad

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, schepenen
      Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Aanleiding en doel

      Op de installatievergadering van de gemeenteraad van 2 december 2024 is, tengevolge van de indiening van een gezamenlijke voordrachtakte voor het ambt van voorzitter van de gemeenteraad, Stef Panneels aangeduid als voorzitter van de gemeenteraad.

      Dientengevolge is hij van rechtswege ook voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en voorzitter van de deontologische commissie.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
        Bevoegdheid van de gemeenteraad.
      • Beslissing van de gemeenteraad van 2 december 2024 over aanstelling voorzitter gemeenteraad.
      Advies en motivering

      Wanneer de raadsvoorzitter kort afwezig is (reis, korte ziekte, …), dan kan deze schriftelijk een gemeenteraadslid (of een lid van het college van burgemeester en schepenen) aanduiden om waarnemend voorzitter te zijn.

      Kan ook die persoon niet aanwezig zijn, of heeft de voorzitter geen raadslid aangeduid, dan zal het raadslid met de meeste anciënniteit (de hoogste in de rangorde) de functie waarnemen.


      De voorzitter kan schriftelijk een waarnemer aanduiden voor een eenmalige vervanging, maar kan ook een raadslid aanduiden die de voorzitter tijdens de hele bestuursperiode zal vervangen op de momenten dat de voorzitter voor korte tijd afwezig is.

      De aanwijzing van een waarnemend voorzitter kan gewijzigd worden of ingetrokken worden, en is onverminderd de decretale bepalingen inzake structurele afwezigheid of het niet kunnen deelnemen aan de beraadslagingen en beslissingen.

      Het tot voorzitter aangeduide raadslid heeft de algemeen directeur in kennis gesteld van welk raadslid hem tijdens de volledige bestuursperiode zal vervangen op de momenten dat de voorzitter voor korte tijd afwezig is.

      Het decreet over het lokaal bestuur omschrijft enkele situaties waarbij je als voorzitter tijdelijk vervangen kan worden.

      Door de verhindering als raadsvoorzitter komt er tijdelijk een andere raadsvoorzitter zonder dat de voorzitter daardoor zelf definitief het mandaat verliest.

      Na het beëindigen van deze periode van verhindering word de voorzitter automatisch terug voorzitter. De voorzitter blijft ondertussen “titelvoerend raadsvoorzitter”.

      Zo een tijdelijke vervanging kan bij:

      • Een afwezigheid van ten minste twaalf weken wegens medische redenen, studieredenen of verblijf in het buitenland (vervanging op vraag met een recent geneeskundig getuigschrift met de minimale tijd van afwezigheid of een attest van de onderwijsinstelling of de opdrachtgever);
      • Ouderschapsverlof voor de geboorte of adoptie van een kind (vervanging op vraag);
      • Een afwezigheid van ten minste twaalf weken wegens palliatief verlof of verlof voor de bijstand of de verzorging van een zwaar ziek familielid tot en met de tweede graad (vervanging op vraag met een schriftelijk verzoek en een verklaring op erewoord zonder de naam van de patiënt te moeten vermelden);
      • Een voorzitter die Europees Commissaris is (vervanging op vraag);
      • Een voorzitter die als raadslid geschorst is voor inbreuken op de kieswetgeving.

      De voorzitter vraagt (behalve bij een schorsing voor inbreuken op de kieswetgeving) zelf om te worden vervangen.

      Is de voorzitter door ziekte zelf niet meer in staat om de vervanging te vragen, dan wordt hij/zij van rechtswege als verhinderd beschouwd vanaf de derde opeenvolgende vergadering van de gemeenteraad waarop hij/zij niet aanwezig kan zijn en dat zolang de afwezigheid duurt.

      De gemeenteraad neemt hier kennis van.

      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, Daniël Schell
      Voorstanders: Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Stef Panneels, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: de gemeenteraad neemt kennis van de mededeling door de voorzitter van de gemeenteraad dat raadslid Peter Roose door hem aangewezen is om hem te vervangen gedurende de gehele bestuursperiode indien de voorzitter voor korte tijd afwezig is: Peter Roose.


      Artikel 2: indien de voorzitter een ander raadslid aanduidt, zal hij dit melden aan de gemeenteraad, tenzij de voorzitter door ziekte zelf niet meer in staat is om de vervanging te vragen of tenzij hij dient vervangen te worden omwille van regelgevende bepalingen.

    • Verkiezing voorzitter verenigde gemeenteraadscommissie

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, schepenen
      Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Aanleiding en doel

      De gemeenteraad heeft in zitting van 17 december 2024 het huishoudelijk reglement goedgekeurd voor de gemeenteraad.

      In artikel 37 van dit huishoudelijk reglement is voorzien dat er één verenigde gemeenteraadscommissie wordt opgericht die is samengesteld uit alle gemeenteraadsleden.

      Deze gemeenteraadscommissie dient een voorzitter te hebben.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
        Bevoegdheid van de gemeenteraad.
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 37.
        De werking van de gemeenteraad.
      Advies en motivering

      De opdrachten van de gemeenteraadscommissie zijn:

      • voorbereiding van de besprekingen van de gemeenteraad
      • adviesverlening
      • voorstellen formuleren om de inspraak van de bevolking vorm te geven
      • deskundigen en belanghebbenden horen.

      De voorzitter van de verenigde gemeenteraadscommissie is een gemeenteraadslid, de burgemeester en leden van het college van burgemeester en schepenen kunnen geen voorzitter zijn van deze gemeenteraadscommissie.

      Het college van burgemeester en schepenen heeft voorgesteld, teneinde de werking van deze verenigde gemeenteraadscommissie en bij uitbreiding de kracht van de gemeenteraad te versterken, de rol van voorzitter van de gemeenteraadscommissie toe te wijzen aan een lid van een fractie die niet behoort tot de fracties die deel uitmaken van het college van burgemeester en schepenen.

      Een oproep via de fracties tot kandidaten is in opdracht van het college door de algemeen directeur gebeurd.

      Volgende kandidatuur is ontvangen:

      • Kris Jacobs 

      Normaal was voorzien dat de aanstelling van de voorzitter van de gemeenteraadscommissie gebeurt in openbare zitting van de gemeenteraad met geheime stemming.

      Gezien er maar 1 kandidaat is, en deze ook de vorige voorzitter van de gemeenteraadscommissie was, vraagt de voorzitter of er raadsleden zijn die tot een geheime stemming willen overgaan, zoniet gaat de raad akkoord met de kandidatuur en is de kandidaat verkozen verklaard als voorzitter van de verenigde gemeenteraadscommissie. 

      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, Daniël Schell
      Voorstanders: Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Stef Panneels, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: de gemeenteraad stelt volgend raadslid aan als voorzitter van de verenigde gemeenteraadscommissie: Kris Jacobs.


      Artikel 2: onder dezelfde voorwaarden als de mogelijke tijdelijke vervanging van de voorzitter van de gemeenteraad, kan de voorzitter van de verenigde gemeenteraadscommissie een vervanger aanduiden. In voorkomend geval zal dit ter kennisgeving aan de gemeenteraad worden medegedeeld.

    • Kennisname aangeduide fractieleiders en eventueel aangeduide vervangers

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, schepenen
      Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Aanleiding en doel

      Tijdens de installatievergadering van 2 december 2024 zijn de fracties vastgesteld.

      De gemeenteraad heeft in zitting van 17 december 2024 het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad goedgekeurd.

      In artikel 36 zijn de fracties omschreven.

      De gemeenteraad telt 5 fracties.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2917 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
        Bevoegdheid van de gemeenteraad.
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikelen 6, 8, 9, 10, 11, 43, 44 en 58.
        De organisatie van de gemeenteraad.
      Advies en motivering

      Elke fractie kiest een fractieleider uit haar leden en deelt op de raadsvergadering mee wie de fractieleider is. 

      Een fractie kan op elk moment een nieuwe fractieleider kiezen. 

      De fractieleider fungeert als aanspreekpunt voor de gemeenteraadsvoorzitter, de algemeen directeur, de burgemeester en het college van burgemeester en schepenen. 

      Wanneer de fractieleider afwezig is, wordt deze functie waargenomen door een ander lid van de fractie, zijnde in afnemende volgorde van de naamstemmen die elk lid behaalde bij de gemeenteraadsverkiezingen, tenzij de fractieleider zelf zijn vervanger aangeduid heeft. 

      In opdracht van de voorzitter van de gemeenteraad heeft de algemeen directeur bij de fracties de informatie opgevraagd. 

      De gemeenteraad neem kennis van de aangeduide fractieleiders en hun eventuele aangeduide vervangers.

      Financiële weerslag

      Geen

      Besluit

       Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van de aanstelling van de fractieleiders en hun eventuele aangeduide vervangers:

       

      Fractie

      Fractieleider

      Aangeduide vervanger

      Samen Vooruit

       Benny Blanckaert

       Mohamed Akaychouh 

      N-VA

       Peter Roose

       Nancy Van Harck

      cd&v

       Veysel-Karani Top

       Patrick Hanon

      Open Vld

       Kris Jacobs

       Dylan Engels 

      1830-31

       Danny Gooris

       Dieter Imbrechts 

    • Kennisname mandaten in de deontologische commissie en plaatsvervangers

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, schepenen
      Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Aanleiding en doel

      De gemeenteraad heeft in zitting van 17 december 2024 de deontologische code en deontologische commissie voor gemeentelijke lokale mandatarissen goedgekeurd.

      In artikel 35 van bedoelde deontologische code is de oprichting en samenstelling van de deontologische commissie omschreven.

      Naast de voorzitter van de gemeenteraad, die van rechtswege de voorzitter is van de deontologische commissie, is de samenstelling van de deontologische commissie bepaald: 1 lid per fractie en evenveel als het aantal fracties in de gemeenteraad.

      Tijdens de installatievergadering van 2 december 2024 zijn de fracties vastgesteld.

      De gemeenteraad telt 5 fracties.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
        Bevoegdheid van de gemeenteraad.
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 39.
        De werking van de gemeenteraad.
      Advies en motivering

      De voordrachten van de leden van de commissie dienen gericht te worden aan de voorzitter van de gemeenteraad.

      Bij deze voordracht kunnen één of meer plaatsvervangers worden aangeduid die in opgesomde volgorde het commissielid kunnen vervangen wanneer het lid zelf afwezig is of betrokken partij is.

      Wijzigingen in de aanduiding van het betrokken lid of de plaatsvervangers kunnen doorheen de bestuursperiode mits kennisgeving op dezelfde wijze als in deze beslissing omschreven.

      De algemeen directeur heeft in opdracht van de voorzitter van de gemeenteraad de nodige informatie bij de fracties opgevraagd.

      De gemeenteraad dient hiervan in kennis gesteld te worden.

      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, Daniël Schell
      Voorstanders: Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Stef Panneels, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van de aanstelling van de leden van de deontologische commissie en de één of meer voorgedragen plaatsvervangers per fractie:

       

      Fractie

      Vertegenwoordiger in deontologische commissie

      Voorgedragen plaatsvervangers

      Samen Vooruit

       Jean-Pierre De Groef

       Hilde Anciaux 

      N-VA

       Nancy Van Harck

       Peter Roose

      cd&v

       Veysel-Karani Top

       Patrick Hanon

      Open Vld

       Kris Jacobs

       Dylan Engels 

      1830-31

       Danny Gooris

       Dieter Imbrechts  

    • Omschrijving begrip dagelijks bestuur en delegatie van bevoegdheden van gemeenteraad naar college van burgemeester en schepenen

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, schepenen
      Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Aanleiding en doel

      De gemeenteraad bepaalt het beleid van de gemeente.

      In se wil dat zeggen dat alle dossiers en zaken die niet expliciet aan een ander orgaan via decreet lokaal bestuur of een andere regelgeving aan een ander orgaan zijn toegewezen, door de gemeenteraad moeten beslist worden.

      De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast.

      De gemeenteraad kan per reglement bepaalde bevoegdheden delegeren aan het college van burgemeester en schepenen.

      Artikel 41 tweede lid van het decreet lokaal bestuur bepaalt welke bevoegdheden de gemeenteraad niet kan delegeren aan het college van burgemeester en schepenen.

      De andere bevoegdheden die kunnen gedelegeerd worden door de gemeenteraad naar het college van burgemeester en schepenen, betreffen een trapsgewijze bevoegdheidsdelegatie die ook niet kruiselings kan werken:

      • De gemeenteraad kan enkel bevoegdheden delegeren naar het college van burgemeester en schepenen, het college van burgemeester en schepenen kan op zijn beurt bevoegdheden delegeren aan de algemeen directeur, die kan dan ook nog bepaalde bevoegdheden kan delegeren aan personeelsleden;
      • De gemeenteraad kan geen bevoegdheden delegeren naar bv. raad voor maatschappelijk welzijn of vast bureau, omdat dit een andere rechtspersoon betreft.
      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
        Bevoegdheid van de gemeenteraad.
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal, artikel 166.
        Gemeenschappelijke bepalingen.
      Advies en motivering

      Het is opportuun om het college van burgemeester en schepenen, middels de invulling van het begrip dagelijks bestuur, een werkbare inhoud te geven aan zijn bevoegdheid inzake personeelszaken, financieel beheer en de uitvoering van overheidsopdrachten.

      Niet overgaan tot de delegatie van bepaald bevoegdheden houdt in dat de gemeenteraad heel wat meer dossiers te verwerken krijgt die te maken hebben met dagelijkse werking, uitvoering en beheer van de diensten, terwijl het de expliciete taak van de gemeenteraad is het beleid te bepalen, het meerjarenplan goed te keuren, de belastingen te bepalen, de reglementen goed te keuren.

      De gemeenteraad komt slechts 10 keer per jaar samen wat een vertraging met zich meebrengt in de werking indien alle dossiers op gemeenteraad zouden moeten komen.

      De gemeenteraad komt, tenzij in uitzonderlijke gevallen, bij hoogdringendheid of zoals voorzien in artikel 19 tweede en derde lid van het decreet lokaal bestuur, niet samen in de maanden juli en augustus.

      Deze delegatie van bevoegdheden ondermijnt de rechten van gemeenteraad en zijn leden niet, zoals die omschreven worden in het decreet lokaal bestuur en in het huishoudelijk reglement:

      • De gemeenteraad en zijn leden hebben toezicht op de werking van het college van burgemeester en schepenen door de regeling die ook in huishoudelijk reglement wordt opgenomen inzake ter beschikkingstelling van de notulen van het college van burgemeester en schepenen;
      • De gemeenteraadsleden blijven hun rechten hebben om schriftelijke en mondelinge vragen te stellen en om de gemeentelijke instellingen te bezoeken.
      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, Daniël Schell
      Voorstanders: Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Stef Panneels, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel: onverminderd de toepassing van artikel 41 van het decreet lokaal bestuur, wordt als dagelijks bestuur beschouwd met onmiddellijke ingang na deze gemeenteraadsbeslissing:

      a) Opdrachten, uitgaven, ontvangsten en verbintenissen die worden aangegaan en/of ontvangen binnen het exploitatiebudget.

       

      b) Opdrachten voor werken, leveringen en diensten, die voorzien worden op het investeringsbudget en waarvan de waarde lager is dan het drempelbedrag voor het gebruik van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking, inclusief de verrekeningen, bijwerken en aanvullende werken.

       

      c) Bijkomende uitgaven voor opdrachten voor werken, leveringen en diensten, voorzien op het investeringsbudget, voor zover deze bijkomende uitgaven maximaal 10% bedragen van het bedrag van de oorspronkelijk gekozen offerte of inschrijving en hiermee onlosmakelijk verbonden zijn.

       

      d) Financieel beheer: in overleg met de financieel directeur, verrichtingen uit te voeren die noodzakelijk zijn voor een optimale thesauriepositie van het bestuur, hieronder onder meer te begrijpen het verdisconteren van subsidies, toelagen of schuldvorderingen, het opnemen van thesaurievoorschotten of het aangaan van kasfaciliteiten.

       

      e) De vervangingsregeling voor de algemeen en financieel directeur beperkt tot honderdtwintig dagen.

       

      f) Het dagelijks personeelsbeheer, waartoe de vaststelling en wijzigingen in rechtspositieregeling personeel lokaal bestuur en de arbeidsreglementen niet behoren:

      1. Met betrekking tot de organisatie

      • Vaststelling van de functiebeschrijvingen en competentieprofielen, met uitzondering van de decretale graden
      • Behandelen van aanvragen en afsluiten van overeenkomsten voor een stage, vrijwilligerswerk, een werkstraf en personeelsleden in kader van artikel 60 §7 van de OCMW wet
      • Instaan voor de werkorganisatie, taakverdeling en taaktoewijzing
      • Vaststellen van tijdelijke dienstaanwijzing van een personeelslid in het kader van de goede werking van de dienst
      • Uitlenen van personeel tussen entiteit gemeente en entiteit OCMW (zonder overdracht werkgeversgezag)
      • Instaan voor onthaal van nieuwe personeelsleden, afspraken voor integratie en inwerking in de organisatie en de functie, met naleving van de bepalingen in de rechtspositieregeling omtrent inlooptijd en feedback en opvolging.

       

      2. Met betrekking tot de werking

      • Instaan voor de invulling van het vormingsrecht en de vormingsplicht
      • Behandelen van vormingsaanvragen
      • Waken over de invulling en interne organisatie van de feedback van de personeelsleden in de organisatie, inbegrepen tijdens de inlooptijd, met uitzondering van de decretale graden
      • Verstrekken van verklaringen en ondertekenen attesten in verband met personeelsbeheer, zoals sociale documenten, tewerkstellingsattesten, vakantieattesten,…
      • Opmaken van de werkplanning
      • Instaan voor de regeling van dienstreizen en goedkeuren van aanvragen tot dienstreis met het meest geschikte vervoermiddel, rekening houdende met de bepalingen in rechtspositie en arbeidsreglement
      • Goedkeuren van uitvoeren van thuiswerk door een personeelslid, rekening houdende met het arbeidsreglement
      • Het nemen van maatregelen van inwendige orde, zijnde maatregelen om de goede werking van de dienst te verbeteren of te verzekeren, zoals een reorganisatie of de uitoefening van het hiërarchisch gezag, binnen de perken van de rechtspositie en arbeidsreglement.

       

      3. Met betrekking tot de arbeidsduur, verloven en afwezigheden

      • Toezien op het correct naleven van de arbeidstijd en, in geval van niet-naleving, het nemen van de passende maatregelen voorzien in de rechtspositie en arbeidsreglement
      • Toestaan van afwijkingen op de organisatie van de arbeidstijd en rusttijden
      • Goedkeuren van prestaties buiten het uurrooster zoals vastgelegd in het arbeidsreglement
      • Instaan voor de regeling inzake permanentie en aanduiden van de personeelsleden die de permanentie vervullen
      • Behandelen van aanvragen van verloven en afwezigheden in kader van de loopbaanvermindering, zorgkrediet, thematische verloven en onbetaald verlof binnen de mogelijkheden van de rechtspositie
      • Goedkeuren van afwijkingen op de overdracht van vakantiedagen, beperkt tot het bijkomend verlof
      • Behandelen van dagelijkse individuele verlof- en aanwezigheidsaanvragen, binnen het kader van het arbeidsreglement
      • Vaststellen van ongewettigde afwezigheid van een personeelslid
      • Organiseren van medische controles bij ziekte van een personeelslid.

       

      4. Met betrekking tot het salaris, toelagen en vergoedingen

      • Vaststelling van het individueel jaarsalaris van een personeelslid, met inbegrip van de aanrekening van eventuele relevante beroepservaring
      • Beslissen over aanvragen met betrekking tot toelagen en (on)kostenvergoedingen van een personeelslid. 

       

      g) De aanstellingsbevoegdheid, inclusief de vacantverklaring, samenstelling selectiejury, afsluiten kandidaturen, zowel voor procedures inzake aanwerving, bevordering en mobiliteit, ongeacht het statuut en de duur van de aanstelling, inbegrepen de eedaflegging, met uitzondering voor de functies van algemeen en financieel directeur.

       

      h) De vervanging van de algemeen directeur en financieel directeur via een waarneming van het ambt van algemeen directeur of financieel directeur voorzien als de afwezigheid of verhindering van de algemeen directeur of financieel directeur  niet langer dan honderdtwintig dagen duurt.

    • Organisatiebeheersing: Visumverplichting

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, schepenen
      Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Aanleiding en doel

      Het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de financieel directeur voorgenomen financiële verbintenissen die resulteren in een uitgaande nettokasstroom zijn onderworpen aan een voorafgaand visum, voordat enige verbintenis kan worden aangegaan.

      De financieel directeur is belast met het onderzoek naar de wettigheid en regelmatigheid van die voorgenomen verbintenissen.

      Als de financieel directeur positief oordeelt over de wettigheid en regelmatigheid, verleent hij visum, eventueel met voorwaarden.

      De gemeenteraad kan bepaalde categorieën van verrichtingen uitsluiten van de visumverplichting.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikelen 265 tot 267 en artikel 273.
        Het autonoom gemeentebedrijf.
      • Beslissing van de gemeenteraad van 17 december 2024 over de aankoopprocedure.
      Advies en motivering

      Met het oog op enerzijds duidelijke afspraken over wanneer het vragen van een visum verplicht is en anderzijds een vlotte werking van het lokaal bestuur, wordt voorgesteld om een aantal financiële verbintenissen vrij te stellen van de visumverplichting.

      Deze vrijstelling leidt niet tot het vrijstellen van het opmaken van een bestelbon door de dienst die de verbintenis wil aangaan.

      Bij het opmaken van elke bestelbon gebeurt een toets aan de aankoopprocedure en het beschikbare budget.

      Elke verbintenis zal dus in meer of mindere mate de toets van de wettigheid en regelmatigheid ondergaan.

      Om geen onnodig werk te voeren, wordt het vragen van een visum ook verplicht bij vacantverklaring van een statutaire of contractuele betrekking en bij het goedkeuren van een bestek, hoewel het in beide gevallen op het ogenblik van de beslissingname nog niet gaat om het aangaan van een financiële verbintenis.

      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, Daniël Schell
      Voorstanders: Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Stef Panneels, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: de volgende categorieën van verrichtingen zijn onderworpen aan de visumverplichting:  

      1. De aanstelling van statutaire personeelsleden;  
      2. De aanstelling van contractuele personeelsleden;  
      3. De aanstelling van personeelsleden in interimverband, zelfstandig statuut of jobstudentenstatuut;
      4. De verbintenissen waarvan het bedrag hoger is dan 10 000 euro (exclusief btw);  
      5. De verbintenissen die een contractuele looptijd hebben van meer dan één jaar; 
      6. De investeringssubsidies;  
      7. De wijzigingen bij de uitvoering van overheidsopdrachten, ongeacht het bedrag ervan.


      Artikel 2: de volgende categorieën van verrichtingen zijn vrijgesteld van de visumverplichting: 

      1. De verbintenissen waarvan het bedrag maximaal 10 000 euro (exclusief btw) bedraagt en de contractuele looptijd minder dan één jaar is;
      2. Een tewerkstelling met toepassing van artikel 60, paragraaf 7, van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
      3. Een tewerkstelling in het kader van een al dan niet betaalde stage;
      4. Overige verbintenissen die niet expliciet onder punt 1 gevat worden.
    • Goedkeuring aankoopprocedure

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, schepenen
      Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Aanleiding en doel

      Uit de organisatie-audit van Audit Vlaanderen kwam als opmerking dat de de huidige aankoopprocedure geen procedure bevat voor de aankopen van minder dan 1 000,00 euro.

      Na interne analyse werd beslist om de gehele aankoopprocedure tegen het licht te houden, uitgaande van enerzijds minder administratieve overlast, anderzijds voldoende controlemomenten en -instrumenten.

      Er werd hierbij beslist om de hele procedure te herbekijken. 

      De start van een nieuwe legislatuur is het uitgelezen moment om ook van start te gaan met de nieuwe, aangepaste aankoopprocedure. 

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
        Bevoegdheid van de gemeenteraad.
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 265 tot en met 273.
        De ontvangsten- en uitgavencyclus.
      • Besluit van de gemeenteraad van 19 september 2023 inzake kennisname rapport organisatie-audit Audit Vlaanderen
      Advies en motivering

      Aankopen en opdrachten zullen worden uitgevoerd in overeenstemming met de aankoopprocedure die integraal deel uitmaakt van deze beslissing. 

      Met huidig voorstel wordt de regeling voor de gehele organisatie en lokaal bestuur doorgetrokken.

      Op deze manier zullen alle aankopen en opdrachten op uniforme wijze en in overeenstemming met de wet overheidsopdrachten gebeuren.

      Er worden 3 categorieën van aankopen opgenomen in de aankoopprocedure:

      • Prijsvragen tot 10 000 euro, exclusief btw; 
      • Prijsvragen vanaf 10 000 euro, exclusief btw en tot 30 000 euro, exclusief btw;
      • Aankopen vanaf 30 000 euro (overheidsopdrachten).

      De aankoopprocedure werd voorgesteld, besproken en goedgekeurd op het managementteam van 4 november 2024.

      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, Daniël Schell
      Voorstanders: Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Stef Panneels, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1de gemeenteraad keurt de voorgestelde aankoopprocedure goed zoals in bijlage van deze beslissing liggend.


      Artikel 2de regeling van de nieuwe aankoopprocedure gaat in werking vanaf 1 januari 2025.


      Artikel 3: de beslissing van de gemeenteraad van 20 april 2021 met betrekking tot de aankoopprocedure wordt met ingang van 1 januari 2025 opgeheven.

    • Beheersovereenkomst tussen de gemeente en het OCMW voor een geïntegreerd (personeels)beleid

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, schepenen
      Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Aanleiding en doel

      Artikel 196 §2 van het decreet lokaal bestuur stelt dat tussen de gemeente en het OCMW beheersovereenkomsten kunnen worden gesloten over het gemeenschappelijk gebruik van elkaars diensten.

      Daarin kan worden opgenomen dat men op elkaars personeelsleden beroep kan doen en dat de bevoegde organen hun beslissings- en delegatiebevoegdheid kunnen toevertrouwen aan personeelsleden van het andere bestuur binnen de grenzen van het decreet.

      In vorige legislatuur werd reeds een beheersovereenkomst afgesloten, en aangepast, tussen gemeente en OCMW.

      Het is aangewezen, gebaseerd op de ervaringen van uit vorige legislatuur, en met de aanpassingen die noodzakelijk zijn ten gevolge van ofwel beslissingen die ondertussen door gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn zijn genomen of die een correctere weergave geven van de realiteit op de werkvloer in de geïntegreerde werking van het lokaal bestuur, een nieuwe beheersovereenkomst te maken.

      Een beheersovereenkomst schept het groter reglementaire kader op niveau van het lokaal bestuur naar verdere integratie en werking van het ééngemaakt lokaal bestuur, weliswaar blijvende bestaan uit twee rechtspersonen.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
        Bevoegdheid van de gemeenteraad.
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 196 §2.
        Samenwerking op het gebied van personeel.
      Advies en motivering

      Het opmaken van een beheersovereenkomst is in toepassing decreet lokaal bestuur en schept het lokaal reglementaire kader voor integratie gemeente-OCMW.

      Het managementteam gaf op 5 december 2024 positief advies.

      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, Daniël Schell
      Voorstanders: Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Stef Panneels, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: de gemeenteraad gaat akkoord met de in bijlage liggende beheersovereenkomst tussen gemeente en het OCMW voor een geïntegreerd (personeels)beleid.


      Artikel 2: de voorzitter en de algemeen directeur worden gemachtigd deze overeenkomst te ondertekenen.


      Artikel 3: de beslissingen van de gemeenteraad inzake beheersovereenkomst tussen gemeente en OCMW voor een geïntegreerd (personeels)beleid, van respectievelijk 26 februari 2019 en 21 april 2020, worden opgeheven.

    • Aanvullend reglement inzake politie op het wegverkeer: uitbreiding zone laden en lossen in Kerklaan

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, schepenen
      Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Aanleiding en doel

      Naar aanleiding van aanhoudende problemen rond foutparkeerders in de Kerklaan ter hoogte van tegelwinkel Techimex wordt de zone laden en lossen uitgebreid tot de hele breedte van de winkel.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikels 40 en 41
        De bevoegdheden van de gemeenteraad
      • De wet betreffende de politie van het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1986.
      • Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
      • Het koninklijk besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
      • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
      • Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
      • De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
      • Het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.
      • Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer: invoeren zone 30 (goedgekeurd op gemeenteraad van 23 maart 2018)
      Advies en motivering

      Doordat er steeds wagens fout geparkeerd staan, op laad- en loszone en/of voor de inrit van de garage en parking van de tegelwinkel, kan de vrachtwagen die 2-wekelijks tegels levert aan de winkel niet parkeren om de tegels te lossen.


      Om toch te kunnen parkeren om de tegels te leveren moet de vrachtwagen 10 meter op het fietspad rijden en half op het fiets- en voetpad parkeren. Dit is een zeer onveilige situatie.

      Om dit te voorkomen wordt de de zone laden en lossen uitgebreid tot 47 meter.

      Financiële weerslag

      Bord sb250 T1 100X400 or.rug XC LG PROF, artikelnummer 207E14OR.XC.LG
      13,18 euro excl. btw of 15,95 euro incl. btw
      Budget mobiliteitsbeleid (sleutel 6150001, actieplan 14 - We verplaatsen ons duurzaam, functioneel en recreatief, actie 3 - Mobiliteitsplan)

      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, Daniël Schell
      Voorstanders: Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Stef Panneels, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: de gemeenteraad gaat akkoord met een wijziging in het verkeersreglement waarbij de zone laden en lossen uitgebreid wordt tot de hele breedte van winkel Techimex, gelegen in de Kerklaan 84 te Machelen.


      Artikel 2: dit besluit, dat betrekking heeft op een openbare weg die onder het beheer van de gemeente valt, wordt overgemaakt aan de politiezone VIMA, de politierechtbank, afdeling Beleid van het departement mobiliteit en openbare werken en het loket voor lokale besturen.

    • Vestiging erfpachtrecht aan Go! voor gebouwen en terreinen Basisschool De Fonkel

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, schepenen
      Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Aanleiding en doel

      Op 23 mei 2023 keurde de gemeenteraad het protocolakkoord goed waarin de overdracht van het gemeentelijk onderwijs, Basisschool De Fonkel en Secundaire School GISO, aan het Gemeenschapsonderwijs Go! geformaliseerd werd.

      In uitvoering van dat protocolakkoord verleent de gemeente Machelen een erfpachtrecht aan het Go! op de gronden en het gebouw van De Fonkel. 

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
        Bevoegdheid van de gemeenteraad.
      • Beslissing van de gemeenteraad van 23 mei 2023 over protocolakkoord ter overdracht van het gemeentelijk onderwijs naar Go!.
      Advies en motivering

      In uitvoering van het protocolakkoord ter overdracht van het gemeentelijk onderwijs naar het Go! zal het gebouw en de terreinen van Basisschool De Fonkel in erfpacht gegeven worden aan het Go! voor 50 jaar.

      De akte in bijlage regelt deze erfpacht en is een weergave van wat er tussen de gemeente Machelen en het Go! reeds werd afgesproken in het protocolakkoord.

      Financiële weerslag

      Ontvangsten:

      • 1 euro per jaar gedurende de looptijd van de erfpacht
      • de eerste 5 jaar van de erfpacht een canon van 80 000 euro per jaar en de daaropvolgende 20 jaar een canon van 29 867 euro per jaar. Dit om de recente investeringen die de gemeente Machelen deed in het gebouw van De Fonkel terug te betalen.


      Uitgaven:

      Zoals in bijlage van het protocolakkoord beschreven betaalt de gemeente gedurende de eerste 5 jaar van de erfpacht nog de nodige herstellingswerken aan het gebouw die uitgevoerd zullen worden door het Go! Die herstellingswerken staan nominatief vermeld in de bijlage bij het protocolakkoord, met reeds een overeengekomen bedrag dat hiervoor mag aangerekend worden.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, Daniël Schell
      Voorstanders: Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Stef Panneels, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: de gemeenteraad keurt de akte tot vestiging van een erfpachtrecht, in bijlage liggende van deze beslissing, goed.


      Artikel 2: de Voorzitter en de Algemeen Directeur worden gemachtigd de notariële akte te ondertekenen.

    • Nominatieve subsidie voor 11.11.11-Koepel van Internationale Solidariteit

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, schepenen
      Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Aanleiding en doel

      De lokale 11.11.11-groep heeft tijdens het weekend van 11 november 2024 fonds wervende acties opgezet (verkoop van chocolade, truffels, wenskaarten en pannenkoekennamiddag) en vraagt, naar jaarlijkse gewoonte, een gemeentelijke toelage.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
        Bevoegdheid van de gemeenteraad.
      Advies en motivering

      De ondersteuning van de 11.11.11-Koepel van Internationale Solidariteit kadert in het actieplan "We kijken samen naar de wereld".

      Financiële weerslag

      2 000 euro is voorzien op de budgetten waarmee we ondermeer organisaties steunen bij noodsituaties en rampen.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, Daniël Schell
      Voorstanders: Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Stef Panneels, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel: de gemeenteraad verleent een nominatieve toelage van 2 000 euro aan de 11.11.11-Koepel van Internationale Solidariteit.

      De toelage zal gestort worden op rekeningnummer BE28 0010 5600 2220.

De voorzitter sluit de zitting op 17/12/2024 om 21:08.