De voorzitter opent de zitting op 17/12/2024 om 20:01.
De voorzitter heropent de gemeenteraad.
De gemeenteraad dient telkens het verslag van de vorige vergadering goed te keuren.
gezien op 2 december de installatievergadering enkel de agendapunten mocht bevatten opgelegd door Vlaanderen, dient de gemeenteraad uitzonderlijk nu twee notulenverslagen goed te keuren.
Geen
Enig artikel: het notulenverslag van de gemeenteraad van 19 november 2024 en 2 december 2024 wordt goedgekeurd.
De Voorzitter opent, na de schorsing van de raad voor maatschappelijk welzijn, de gemeenteraad en begint met dit agendapunt zodat de verkozenen, na hun eedaflegging onmiddellijk kunnen deelnemen aan de beraadslagingen en beslissingen die vandaag op de agenda van zowel gemeenteraad als raad voor maatschappelijk welzijn staan.
Tijdens de installatievergadering van 2 december 2014 waren twee verkozenen verontschuldigd.
In toepassing van artikel 6 §5 zijn deze twee verkozenen opgeroepen om in de zitting van 17 december hun eed te komen afleggen.
Het onderzoek en goedkeuring van hun geloofsbrieven, hun rangorde in de rangorde van de gemeenteraadsleden en hun plaats in de fractie is al vastgesteld in de installatievergadering van 2 december, uiteraard op voorwaarde en onverminderd dat ze alsnog hun eed afleggen.
De verkozen gemeenteraadsleden van wie de geloofsbrieven zijn goedgekeurd dienen de eed af te leggen in handen van de voorzitter van de gemeenteraad.
De verkozenen, van wie de geloofsbrieven door de gemeenteraad zijn goedgekeurd, leggen de volgende eed af in handen van de voorzitter van de gemeenteraad:
"Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen."
Dee twee voor deze installatievergadering verontschuldigde verkozenen werden opgeroepen om hun eed in de eerstvolgende gemeenteraad te komen afleggen.
Geen
Artikel 1: de gemeenteraad neemt kennis van de eedaflegging van de volgende verkozenen op datum van dinsdag 17 december 2024:
Artikel 2: gezien hun eedaflegging nemen zij hun plaats in, in de vastgestelde rangorde en in hun fractie.
Na dit agendapunt schorst de voorzitter de gemeenteraad om onmiddellijk de raad voor maatschappelijk welzijn terug te openen.
Op de installatievergadering van de gemeenteraad van 2 december 2024 werd kennis genomen van de gezamenlijke akte van voordracht van kandidaat-schepenen, waarbij de voorgedragen kandidaat-schepenen werden verkozen verklaard, zij de eed hebben afgelegd en akte werd genomen van de rangorde waarin zij werden geïnstalleerd.
Op de eerste vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 2 december 2024 werd kennis genomen van de akte van voordracht van kandidaat voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst, en waarbij Benny Blanckaert als voorzitter verkozen werd verklaard en de eed heeft afgelegd.
Bijgevolg is de heer Benny Blanckaert ook toegevoegde schepen.
Op de installatievergadering van de gemeenteraad van 2 december 2024 werd ook kennis genomen van de aanduiding van de aangewezen burgemeester, Jean-Pierre De Groef.
Voor de goede werking van het college van burgemeester en schepenen, en onverminderd de decretale bepalingen in het decreet van het lokaal bestuur, en in het bijzonder artikel 52 dat bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen collegiaal beslist, en onverminderd
Is het voor de praktische werking noodzakelijk om een interne werkverdeling te bepalen, dienstig voor de voorbereiding van beleid, projecten, dossiers en beslissingen.
Geen
Enig artikel:
Onverminderd
a) De beslissing van de gemeenteraad van 2 december 2024 waarbij kennis werd genomen van de gezamenlijke akte van voordracht van kandidaat-schepenen, waarbij de voorgedragen kandidaat-schepenen werden verkozen verklaard, zij de eed hebben afgelegd en akte werd genomen van de rangorde waarin zij werden geïnstalleerd;
b) De beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 2 december waarbij kennis werd genomen van de akte van voordracht van kandidaat voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst, en waarbij Benny Blanckaert als voorzitter verkozen werd verklaard en de eed heeft afgelegd;
c) De kennisname van de gemeenteraad van 2 december 2024 van de eedaflegging van Jean-Pierre De Groef als aangewezen-burgemeester.
De gemeenteraad neemt kennis van de volgende interne werkverdeling binnen het college van burgemeester en schepenen afgesproken voor de legislatuur die begonnen is op 2 december 2024 en loopt tot en met 2030:
Burgemeester: Jean-Pierre De Groef
1ste schepen: Steve Claeys
2de schepen: Mohamed Akaychouh
3de schepen: Magda Geeroms
4de schepen: Hicham El Majnaoui
Voorzitter BCSD (toegevoegde 5de schepen): Benny Blanckaert
Bij het begin van de legislatuur stelt de gemeenteraad een huishoudelijk reglement vast.
Tot de nieuwe gemeenteraad een huishoudelijk reglement heeft vastgesteld, blijft het oude reglement van toepassing.
Het huishoudelijk reglement bevat aanvullende maatregelen over de werking van de gemeenteraad.
Die maatregelen verzekeren een goede werking van de gemeenteraad.
De gemeenteraad beschikt over een zekere autonomie om invulling te geven aan het huishoudelijk reglement.
De gemeenteraad kan het huishoudelijk reglement op elk moment wijzigen.
Het decreet over het lokaal bestuur bepaalt wat minstens geregeld moet zijn in het huishoudelijk reglement. Het gaat daarbij onder meer over:
Het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad dat voor beslissing voorligt is gebaseerd op het huidige van toepassing zijnde, aangevuld en verbeterd met de opmerkingen en modellen van en vanuit de VVSG, de ervaringen vanuit de vorige legislatuur en good practices vanuit andere besturen.
Geen
Artikel 1: de gemeenteraad keurt het in bijlage van deze beslissing liggende huishoudelijk reglement goed.
Artikel 2: de beslissing van de gemeenteraad van 22 december 2021 inzake huishoudelijk reglement van de gemeenteraad wordt opgeheven.
De gemeenteraad neemt een deontologische code aan en richt een deontologische commissie in.
Die decretale verplichting laat de gemeenteraad nadenken over de principes, gedragslijnen en richtlijnen waar de gemeenteraadsleden zich aan moeten houden bij de uitoefening van hun mandaat en hun dienstverlenende activiteiten.
De deontologische code is geen tucht- of sanctie-instrument.
Het is een moreel integriteitskader. Het is in de eerste plaats bedoeld om een veilige omgeving te creëren waarbinnen de lokale mandatarissen kunnen werken.
Deze code is een algemene leidraad voor lokale mandatarissen om deontologisch zorgvuldig te kunnen handelen bij de uitoefening van het mandaat.
Het decreet over het lokaal bestuur voorziet de mogelijkheid om op te treden bij de niet-naleving van de regels in de deontologische code.
Binnen deze deontologische code richt de gemeenteraad tevens een deontologische commissie in die zich uitspreekt over de toepassing ervan.
De samenstelling, werking en bevoegdheid van deze commissie, onder voorzitterschap van de voorzitter van de gemeenteraad, wordt geregeld in deze deontologische code.
De deontologische code die de gemeenteraad goedkeurt is van toepassing op
Bij uitbreiding is deze ook van toepassing op elkeen die namens de gemeente andere mandaten bekleedt.
Geen
Artikel 1: de gemeenteraad gaat akkoord met de in bijlage liggende deontologische code en deontologische commissie voor gemeentelijke lokale mandatarissen.
Artikel 2: de besluiten van de gemeenteraad van 22 januari 2019 en 18 april 2023 over deontologische code - oprichting deontologische commissie worden opgeheven.
Op de installatievergadering van de gemeenteraad van 2 december 2024 is, tengevolge van de indiening van een gezamenlijke voordrachtakte voor het ambt van voorzitter van de gemeenteraad, Stef Panneels aangeduid als voorzitter van de gemeenteraad.
Dientengevolge is hij van rechtswege ook voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en voorzitter van de deontologische commissie.
Wanneer de raadsvoorzitter kort afwezig is (reis, korte ziekte, …), dan kan deze schriftelijk een gemeenteraadslid (of een lid van het college van burgemeester en schepenen) aanduiden om waarnemend voorzitter te zijn.
Kan ook die persoon niet aanwezig zijn, of heeft de voorzitter geen raadslid aangeduid, dan zal het raadslid met de meeste anciënniteit (de hoogste in de rangorde) de functie waarnemen.
De voorzitter kan schriftelijk een waarnemer aanduiden voor een eenmalige vervanging, maar kan ook een raadslid aanduiden die de voorzitter tijdens de hele bestuursperiode zal vervangen op de momenten dat de voorzitter voor korte tijd afwezig is.
De aanwijzing van een waarnemend voorzitter kan gewijzigd worden of ingetrokken worden, en is onverminderd de decretale bepalingen inzake structurele afwezigheid of het niet kunnen deelnemen aan de beraadslagingen en beslissingen.
Het tot voorzitter aangeduide raadslid heeft de algemeen directeur in kennis gesteld van welk raadslid hem tijdens de volledige bestuursperiode zal vervangen op de momenten dat de voorzitter voor korte tijd afwezig is.
Het decreet over het lokaal bestuur omschrijft enkele situaties waarbij je als voorzitter tijdelijk vervangen kan worden.
Door de verhindering als raadsvoorzitter komt er tijdelijk een andere raadsvoorzitter zonder dat de voorzitter daardoor zelf definitief het mandaat verliest.
Na het beëindigen van deze periode van verhindering word de voorzitter automatisch terug voorzitter. De voorzitter blijft ondertussen “titelvoerend raadsvoorzitter”.
Zo een tijdelijke vervanging kan bij:
De voorzitter vraagt (behalve bij een schorsing voor inbreuken op de kieswetgeving) zelf om te worden vervangen.
Is de voorzitter door ziekte zelf niet meer in staat om de vervanging te vragen, dan wordt hij/zij van rechtswege als verhinderd beschouwd vanaf de derde opeenvolgende vergadering van de gemeenteraad waarop hij/zij niet aanwezig kan zijn en dat zolang de afwezigheid duurt.
De gemeenteraad neemt hier kennis van.
Geen
Artikel 1: de gemeenteraad neemt kennis van de mededeling door de voorzitter van de gemeenteraad dat raadslid Peter Roose door hem aangewezen is om hem te vervangen gedurende de gehele bestuursperiode indien de voorzitter voor korte tijd afwezig is: Peter Roose.
Artikel 2: indien de voorzitter een ander raadslid aanduidt, zal hij dit melden aan de gemeenteraad, tenzij de voorzitter door ziekte zelf niet meer in staat is om de vervanging te vragen of tenzij hij dient vervangen te worden omwille van regelgevende bepalingen.
De gemeenteraad heeft in zitting van 17 december 2024 het huishoudelijk reglement goedgekeurd voor de gemeenteraad.
In artikel 37 van dit huishoudelijk reglement is voorzien dat er één verenigde gemeenteraadscommissie wordt opgericht die is samengesteld uit alle gemeenteraadsleden.
Deze gemeenteraadscommissie dient een voorzitter te hebben.
De opdrachten van de gemeenteraadscommissie zijn:
De voorzitter van de verenigde gemeenteraadscommissie is een gemeenteraadslid, de burgemeester en leden van het college van burgemeester en schepenen kunnen geen voorzitter zijn van deze gemeenteraadscommissie.
Het college van burgemeester en schepenen heeft voorgesteld, teneinde de werking van deze verenigde gemeenteraadscommissie en bij uitbreiding de kracht van de gemeenteraad te versterken, de rol van voorzitter van de gemeenteraadscommissie toe te wijzen aan een lid van een fractie die niet behoort tot de fracties die deel uitmaken van het college van burgemeester en schepenen.
Een oproep via de fracties tot kandidaten is in opdracht van het college door de algemeen directeur gebeurd.
Volgende kandidatuur is ontvangen:
Normaal was voorzien dat de aanstelling van de voorzitter van de gemeenteraadscommissie gebeurt in openbare zitting van de gemeenteraad met geheime stemming.
Gezien er maar 1 kandidaat is, en deze ook de vorige voorzitter van de gemeenteraadscommissie was, vraagt de voorzitter of er raadsleden zijn die tot een geheime stemming willen overgaan, zoniet gaat de raad akkoord met de kandidatuur en is de kandidaat verkozen verklaard als voorzitter van de verenigde gemeenteraadscommissie.
Geen
Artikel 1: de gemeenteraad stelt volgend raadslid aan als voorzitter van de verenigde gemeenteraadscommissie: Kris Jacobs.
Artikel 2: onder dezelfde voorwaarden als de mogelijke tijdelijke vervanging van de voorzitter van de gemeenteraad, kan de voorzitter van de verenigde gemeenteraadscommissie een vervanger aanduiden. In voorkomend geval zal dit ter kennisgeving aan de gemeenteraad worden medegedeeld.
Tijdens de installatievergadering van 2 december 2024 zijn de fracties vastgesteld.
De gemeenteraad heeft in zitting van 17 december 2024 het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad goedgekeurd.
In artikel 36 zijn de fracties omschreven.
De gemeenteraad telt 5 fracties.
Elke fractie kiest een fractieleider uit haar leden en deelt op de raadsvergadering mee wie de fractieleider is.
Een fractie kan op elk moment een nieuwe fractieleider kiezen.
De fractieleider fungeert als aanspreekpunt voor de gemeenteraadsvoorzitter, de algemeen directeur, de burgemeester en het college van burgemeester en schepenen.
Wanneer de fractieleider afwezig is, wordt deze functie waargenomen door een ander lid van de fractie, zijnde in afnemende volgorde van de naamstemmen die elk lid behaalde bij de gemeenteraadsverkiezingen, tenzij de fractieleider zelf zijn vervanger aangeduid heeft.
In opdracht van de voorzitter van de gemeenteraad heeft de algemeen directeur bij de fracties de informatie opgevraagd.
De gemeenteraad neem kennis van de aangeduide fractieleiders en hun eventuele aangeduide vervangers.
Geen
Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van de aanstelling van de fractieleiders en hun eventuele aangeduide vervangers:
Fractie |
Fractieleider |
Aangeduide vervanger |
Samen Vooruit |
Benny Blanckaert |
Mohamed Akaychouh |
N-VA |
Peter Roose |
Nancy Van Harck |
cd&v |
Veysel-Karani Top |
Patrick Hanon |
Open Vld |
Kris Jacobs |
Dylan Engels |
1830-31 |
Danny Gooris |
Dieter Imbrechts |
De gemeenteraad heeft in zitting van 17 december 2024 de deontologische code en deontologische commissie voor gemeentelijke lokale mandatarissen goedgekeurd.
In artikel 35 van bedoelde deontologische code is de oprichting en samenstelling van de deontologische commissie omschreven.
Naast de voorzitter van de gemeenteraad, die van rechtswege de voorzitter is van de deontologische commissie, is de samenstelling van de deontologische commissie bepaald: 1 lid per fractie en evenveel als het aantal fracties in de gemeenteraad.
Tijdens de installatievergadering van 2 december 2024 zijn de fracties vastgesteld.
De gemeenteraad telt 5 fracties.
De voordrachten van de leden van de commissie dienen gericht te worden aan de voorzitter van de gemeenteraad.
Bij deze voordracht kunnen één of meer plaatsvervangers worden aangeduid die in opgesomde volgorde het commissielid kunnen vervangen wanneer het lid zelf afwezig is of betrokken partij is.
Wijzigingen in de aanduiding van het betrokken lid of de plaatsvervangers kunnen doorheen de bestuursperiode mits kennisgeving op dezelfde wijze als in deze beslissing omschreven.
De algemeen directeur heeft in opdracht van de voorzitter van de gemeenteraad de nodige informatie bij de fracties opgevraagd.
De gemeenteraad dient hiervan in kennis gesteld te worden.
Geen
Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van de aanstelling van de leden van de deontologische commissie en de één of meer voorgedragen plaatsvervangers per fractie:
Fractie |
Vertegenwoordiger in deontologische commissie |
Voorgedragen plaatsvervangers |
Samen Vooruit |
Jean-Pierre De Groef |
Hilde Anciaux |
N-VA |
Nancy Van Harck |
Peter Roose |
cd&v |
Veysel-Karani Top |
Patrick Hanon |
Open Vld |
Kris Jacobs |
Dylan Engels |
1830-31 |
Danny Gooris |
Dieter Imbrechts |
De gemeenteraad bepaalt het beleid van de gemeente.
In se wil dat zeggen dat alle dossiers en zaken die niet expliciet aan een ander orgaan via decreet lokaal bestuur of een andere regelgeving aan een ander orgaan zijn toegewezen, door de gemeenteraad moeten beslist worden.
De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast.
De gemeenteraad kan per reglement bepaalde bevoegdheden delegeren aan het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 41 tweede lid van het decreet lokaal bestuur bepaalt welke bevoegdheden de gemeenteraad niet kan delegeren aan het college van burgemeester en schepenen.
De andere bevoegdheden die kunnen gedelegeerd worden door de gemeenteraad naar het college van burgemeester en schepenen, betreffen een trapsgewijze bevoegdheidsdelegatie die ook niet kruiselings kan werken:
Het is opportuun om het college van burgemeester en schepenen, middels de invulling van het begrip dagelijks bestuur, een werkbare inhoud te geven aan zijn bevoegdheid inzake personeelszaken, financieel beheer en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Niet overgaan tot de delegatie van bepaald bevoegdheden houdt in dat de gemeenteraad heel wat meer dossiers te verwerken krijgt die te maken hebben met dagelijkse werking, uitvoering en beheer van de diensten, terwijl het de expliciete taak van de gemeenteraad is het beleid te bepalen, het meerjarenplan goed te keuren, de belastingen te bepalen, de reglementen goed te keuren.
De gemeenteraad komt slechts 10 keer per jaar samen wat een vertraging met zich meebrengt in de werking indien alle dossiers op gemeenteraad zouden moeten komen.
De gemeenteraad komt, tenzij in uitzonderlijke gevallen, bij hoogdringendheid of zoals voorzien in artikel 19 tweede en derde lid van het decreet lokaal bestuur, niet samen in de maanden juli en augustus.
Deze delegatie van bevoegdheden ondermijnt de rechten van gemeenteraad en zijn leden niet, zoals die omschreven worden in het decreet lokaal bestuur en in het huishoudelijk reglement:
Geen
Enig artikel: onverminderd de toepassing van artikel 41 van het decreet lokaal bestuur, wordt als dagelijks bestuur beschouwd met onmiddellijke ingang na deze gemeenteraadsbeslissing:
a) Opdrachten, uitgaven, ontvangsten en verbintenissen die worden aangegaan en/of ontvangen binnen het exploitatiebudget.
b) Opdrachten voor werken, leveringen en diensten, die voorzien worden op het investeringsbudget en waarvan de waarde lager is dan het drempelbedrag voor het gebruik van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking, inclusief de verrekeningen, bijwerken en aanvullende werken.
c) Bijkomende uitgaven voor opdrachten voor werken, leveringen en diensten, voorzien op het investeringsbudget, voor zover deze bijkomende uitgaven maximaal 10% bedragen van het bedrag van de oorspronkelijk gekozen offerte of inschrijving en hiermee onlosmakelijk verbonden zijn.
d) Financieel beheer: in overleg met de financieel directeur, verrichtingen uit te voeren die noodzakelijk zijn voor een optimale thesauriepositie van het bestuur, hieronder onder meer te begrijpen het verdisconteren van subsidies, toelagen of schuldvorderingen, het opnemen van thesaurievoorschotten of het aangaan van kasfaciliteiten.
e) De vervangingsregeling voor de algemeen en financieel directeur beperkt tot honderdtwintig dagen.
f) Het dagelijks personeelsbeheer, waartoe de vaststelling en wijzigingen in rechtspositieregeling personeel lokaal bestuur en de arbeidsreglementen niet behoren:
1. Met betrekking tot de organisatie
2. Met betrekking tot de werking
3. Met betrekking tot de arbeidsduur, verloven en afwezigheden
4. Met betrekking tot het salaris, toelagen en vergoedingen
g) De aanstellingsbevoegdheid, inclusief de vacantverklaring, samenstelling selectiejury, afsluiten kandidaturen, zowel voor procedures inzake aanwerving, bevordering en mobiliteit, ongeacht het statuut en de duur van de aanstelling, inbegrepen de eedaflegging, met uitzondering voor de functies van algemeen en financieel directeur.
h) De vervanging van de algemeen directeur en financieel directeur via een waarneming van het ambt van algemeen directeur of financieel directeur voorzien als de afwezigheid of verhindering van de algemeen directeur of financieel directeur niet langer dan honderdtwintig dagen duurt.
Het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de financieel directeur voorgenomen financiële verbintenissen die resulteren in een uitgaande nettokasstroom zijn onderworpen aan een voorafgaand visum, voordat enige verbintenis kan worden aangegaan.
De financieel directeur is belast met het onderzoek naar de wettigheid en regelmatigheid van die voorgenomen verbintenissen.
Als de financieel directeur positief oordeelt over de wettigheid en regelmatigheid, verleent hij visum, eventueel met voorwaarden.
De gemeenteraad kan bepaalde categorieën van verrichtingen uitsluiten van de visumverplichting.
Met het oog op enerzijds duidelijke afspraken over wanneer het vragen van een visum verplicht is en anderzijds een vlotte werking van het lokaal bestuur, wordt voorgesteld om een aantal financiële verbintenissen vrij te stellen van de visumverplichting.
Deze vrijstelling leidt niet tot het vrijstellen van het opmaken van een bestelbon door de dienst die de verbintenis wil aangaan.
Bij het opmaken van elke bestelbon gebeurt een toets aan de aankoopprocedure en het beschikbare budget.
Elke verbintenis zal dus in meer of mindere mate de toets van de wettigheid en regelmatigheid ondergaan.
Om geen onnodig werk te voeren, wordt het vragen van een visum ook verplicht bij vacantverklaring van een statutaire of contractuele betrekking en bij het goedkeuren van een bestek, hoewel het in beide gevallen op het ogenblik van de beslissingname nog niet gaat om het aangaan van een financiële verbintenis.
Geen
Artikel 1: de volgende categorieën van verrichtingen zijn onderworpen aan de visumverplichting:
Artikel 2: de volgende categorieën van verrichtingen zijn vrijgesteld van de visumverplichting:
Uit de organisatie-audit van Audit Vlaanderen kwam als opmerking dat de de huidige aankoopprocedure geen procedure bevat voor de aankopen van minder dan 1 000,00 euro.
Na interne analyse werd beslist om de gehele aankoopprocedure tegen het licht te houden, uitgaande van enerzijds minder administratieve overlast, anderzijds voldoende controlemomenten en -instrumenten.
Er werd hierbij beslist om de hele procedure te herbekijken.
De start van een nieuwe legislatuur is het uitgelezen moment om ook van start te gaan met de nieuwe, aangepaste aankoopprocedure.
Aankopen en opdrachten zullen worden uitgevoerd in overeenstemming met de aankoopprocedure die integraal deel uitmaakt van deze beslissing.
Met huidig voorstel wordt de regeling voor de gehele organisatie en lokaal bestuur doorgetrokken.
Op deze manier zullen alle aankopen en opdrachten op uniforme wijze en in overeenstemming met de wet overheidsopdrachten gebeuren.
Er worden 3 categorieën van aankopen opgenomen in de aankoopprocedure:
De aankoopprocedure werd voorgesteld, besproken en goedgekeurd op het managementteam van 4 november 2024.
Geen
Artikel 1: de gemeenteraad keurt de voorgestelde aankoopprocedure goed zoals in bijlage van deze beslissing liggend.
Artikel 2: de regeling van de nieuwe aankoopprocedure gaat in werking vanaf 1 januari 2025.
Artikel 3: de beslissing van de gemeenteraad van 20 april 2021 met betrekking tot de aankoopprocedure wordt met ingang van 1 januari 2025 opgeheven.
Artikel 196 §2 van het decreet lokaal bestuur stelt dat tussen de gemeente en het OCMW beheersovereenkomsten kunnen worden gesloten over het gemeenschappelijk gebruik van elkaars diensten.
Daarin kan worden opgenomen dat men op elkaars personeelsleden beroep kan doen en dat de bevoegde organen hun beslissings- en delegatiebevoegdheid kunnen toevertrouwen aan personeelsleden van het andere bestuur binnen de grenzen van het decreet.
In vorige legislatuur werd reeds een beheersovereenkomst afgesloten, en aangepast, tussen gemeente en OCMW.
Het is aangewezen, gebaseerd op de ervaringen van uit vorige legislatuur, en met de aanpassingen die noodzakelijk zijn ten gevolge van ofwel beslissingen die ondertussen door gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn zijn genomen of die een correctere weergave geven van de realiteit op de werkvloer in de geïntegreerde werking van het lokaal bestuur, een nieuwe beheersovereenkomst te maken.
Een beheersovereenkomst schept het groter reglementaire kader op niveau van het lokaal bestuur naar verdere integratie en werking van het ééngemaakt lokaal bestuur, weliswaar blijvende bestaan uit twee rechtspersonen.
Het opmaken van een beheersovereenkomst is in toepassing decreet lokaal bestuur en schept het lokaal reglementaire kader voor integratie gemeente-OCMW.
Het managementteam gaf op 5 december 2024 positief advies.
Geen
Artikel 1: de gemeenteraad gaat akkoord met de in bijlage liggende beheersovereenkomst tussen gemeente en het OCMW voor een geïntegreerd (personeels)beleid.
Artikel 2: de voorzitter en de algemeen directeur worden gemachtigd deze overeenkomst te ondertekenen.
Artikel 3: de beslissingen van de gemeenteraad inzake beheersovereenkomst tussen gemeente en OCMW voor een geïntegreerd (personeels)beleid, van respectievelijk 26 februari 2019 en 21 april 2020, worden opgeheven.
Naar aanleiding van aanhoudende problemen rond foutparkeerders in de Kerklaan ter hoogte van tegelwinkel Techimex wordt de zone laden en lossen uitgebreid tot de hele breedte van de winkel.
Doordat er steeds wagens fout geparkeerd staan, op laad- en loszone en/of voor de inrit van de garage en parking van de tegelwinkel, kan de vrachtwagen die 2-wekelijks tegels levert aan de winkel niet parkeren om de tegels te lossen.
Om toch te kunnen parkeren om de tegels te leveren moet de vrachtwagen 10 meter op het fietspad rijden en half op het fiets- en voetpad parkeren. Dit is een zeer onveilige situatie.
Om dit te voorkomen wordt de de zone laden en lossen uitgebreid tot 47 meter.
Bord sb250 T1 100X400 or.rug XC LG PROF, artikelnummer 207E14OR.XC.LG
13,18 euro excl. btw of 15,95 euro incl. btw
Budget mobiliteitsbeleid (sleutel 6150001, actieplan 14 - We verplaatsen ons duurzaam, functioneel en recreatief, actie 3 - Mobiliteitsplan)
Artikel 1: de gemeenteraad gaat akkoord met een wijziging in het verkeersreglement waarbij de zone laden en lossen uitgebreid wordt tot de hele breedte van winkel Techimex, gelegen in de Kerklaan 84 te Machelen.
Artikel 2: dit besluit, dat betrekking heeft op een openbare weg die onder het beheer van de gemeente valt, wordt overgemaakt aan de politiezone VIMA, de politierechtbank, afdeling Beleid van het departement mobiliteit en openbare werken en het loket voor lokale besturen.
Op 23 mei 2023 keurde de gemeenteraad het protocolakkoord goed waarin de overdracht van het gemeentelijk onderwijs, Basisschool De Fonkel en Secundaire School GISO, aan het Gemeenschapsonderwijs Go! geformaliseerd werd.
In uitvoering van dat protocolakkoord verleent de gemeente Machelen een erfpachtrecht aan het Go! op de gronden en het gebouw van De Fonkel.
In uitvoering van het protocolakkoord ter overdracht van het gemeentelijk onderwijs naar het Go! zal het gebouw en de terreinen van Basisschool De Fonkel in erfpacht gegeven worden aan het Go! voor 50 jaar.
De akte in bijlage regelt deze erfpacht en is een weergave van wat er tussen de gemeente Machelen en het Go! reeds werd afgesproken in het protocolakkoord.
Ontvangsten:
Uitgaven:
Zoals in bijlage van het protocolakkoord beschreven betaalt de gemeente gedurende de eerste 5 jaar van de erfpacht nog de nodige herstellingswerken aan het gebouw die uitgevoerd zullen worden door het Go! Die herstellingswerken staan nominatief vermeld in de bijlage bij het protocolakkoord, met reeds een overeengekomen bedrag dat hiervoor mag aangerekend worden.
Artikel 1: de gemeenteraad keurt de akte tot vestiging van een erfpachtrecht, in bijlage liggende van deze beslissing, goed.
Artikel 2: de Voorzitter en de Algemeen Directeur worden gemachtigd de notariële akte te ondertekenen.
De lokale 11.11.11-groep heeft tijdens het weekend van 11 november 2024 fonds wervende acties opgezet (verkoop van chocolade, truffels, wenskaarten en pannenkoekennamiddag) en vraagt, naar jaarlijkse gewoonte, een gemeentelijke toelage.
De ondersteuning van de 11.11.11-Koepel van Internationale Solidariteit kadert in het actieplan "We kijken samen naar de wereld".
2 000 euro is voorzien op de budgetten waarmee we ondermeer organisaties steunen bij noodsituaties en rampen.
Enig artikel: de gemeenteraad verleent een nominatieve toelage van 2 000 euro aan de 11.11.11-Koepel van Internationale Solidariteit.
De toelage zal gestort worden op rekeningnummer BE28 0010 5600 2220.
De voorzitter sluit de zitting op 17/12/2024 om 21:08.