Terug
Gepubliceerd op 26/05/2023

Notulen  gemeenteraad

di 18/04/2023 - 20:05 De Wulfzaal
Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter gemeenteraad
Jean-Pierre De Groef, burgemeester
Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
Daniël Schell, algemeen directeur
Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid

De voorzitter opent de zitting op 18/04/2023 om 20:11.

  • Openbaar

    • Goedkeuring verslag gemeenteraad 28 maart 2023

      Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      De gemeenteraad dient telkens het verslag van de vorige vergadering goed te keuren.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.
        Bevoegdheid van de gemeenteraad.
      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Daniël Schell
      Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel: het notulenverslag van de gemeenteraad van 28 maart 2023 wordt goedgekeurd.

    • Aanpassing organisatiestructuur

      Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      Bij de opmaak aanpassing MJP 2022-2025 heeft het managementteam een voorstel uitgewerkt en toegelicht aan het college van burgemeester en schepenen tot aanpassing organisatiestructuur:

      Uitgangspunten hierbij zijn:

      • efficiënt personeelsbeheer, -beleid en -inzet
      • budgettaire druk op personeelskost
      • geïntegreerd en transversaal werken
      • projectmatig werken
      • klimaat/energie: voorbeeldrol, efficiënt beheer van eigen patrimonium en infrastructuur

       

      Uitdagingen voor de lokale organisatie zijn:

      • snelle bevolkingsgroei, jonge bevolking, grote diversiteit in bevolking
      • bevolking met problemen inzake energie, huisvesting, tewerkstelling en kansarmoede
      • hoog aantal niet- Nederlands als thuistaal
      • weinig groen, veel verharding
      • veel automobiliteit.
      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2019 over het lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
        Bevoegdheid van de gemeenteraad.
      • Decreet lokaal bestuur m.b.t. bevoegdheden algemeen directeur en organisatiebeheersing.
      • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 21 september 2021 tot goedkeuring nieuwe organisatiestructuur.
      • Principebesluit college van burgemeester en schepenen en vast bureau van 13 december 2022 tot aanpassing organisatiestructuur: op weg naar 2030.
      • Wet van 19 december 1974 (en uitvoeringsbesluiten) tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.
      • Rechtspositieregeling personeel lokaal bestuur.
      Advies en motivering

      De wijze van aanpak van de uitgangspunten en uitdagingen zijn de volgende:

      • eilandvorming in dienstverlening, acties en evenementen tegengaan: clustering in functie van beleid en efficiënte en effectieve dienstverlening en operationele werking
      • focussen op kerntaken
      • meer en meer overgang van operationele werking naar beleid en regie voeren
      • partnerschappen extern aangaan
      • het managementteam heeft strategische rol inzake beleid, regie, organisatie en budget.

      Bovendien worden we geconfronteerd met een krappe arbeidsmarkt en een zwakkere positie als aantrekkelijke en stabiele werkgever voor de hogere functies, waardoor het genoodzaakt is om aan opschaling te doen zoals in de meeste andere lokale besturen.

      De naamgeving van teams en functies dient aangepast te worden voor herkenbaarheid extern en vermijden van verwarring intern.

      De besprekingen gevoerd in het hoog overleg- en bijzonder onderhandelingscomité van 22 maart 2023 met het tot stand komen van een positief advies (met bemerkingen) tot gevolg.

      Financiële weerslag

      Voorzien in MJP.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Daniël Schell
      Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel: de aanpassing van de organisatiestructuur lokaal bestuur, zoals vastgesteld in bijgaand organigram, wordt goedgekeurd.

      Het betreft de hierna volgende wijzigingen:

      1. naam teams, functies en inschaling:

      • team welzijn wordt directie mens, teamcoach welzijn A4a/A4b wordt directeur mens A5a/A5b
      • team ruimte wordt directie ruimte, teamcoach ruimte A4a-A4b wordt directeur ruimte A5a-A5b
      • team beleven wordt dienst beleven, functie teamcoach A4a-A4b wordt afgeschaft, dienst beleven wordt geleid door diensthoofd beleven A1a/A3a
      • personeelsdienst wordt directie HR, HR manager A1a/A3a wordt directeur HR A4a-A4b

       

      2. wijzigingen in de organisatiestructuur:

      • binnen team welzijn wordt, binnen de cluster volwassenenwelzijn de dienst burger en integratie ondergebracht zijnde de integratie huidige diensten onthaal/burgerzaken/toeleiding/sociale dienst vanuit het oogpunt eerstelijns-onthaal voor alle inwoners, oppikken signalen en geïntegreerde front-office dienstverlening;
      • in het kader van het efficiënt beheer van eigen patrimonium en infrastructuur, dienen de verantwoordelijkheden structureel vastgesteld te worden inzake het behalen van de doelstellingen verwoord in burgemeestersconvenant, het LEKP en doelstelling tot halvering energieverbruik tegen 2030;
      • dienst beleven en directie mens dienen een structurele samenwerking op poten te zetten inzake het behalen van de sociale doelstellingen, onder meer wat betreft e-inclusie, uitpas, taalproblematiek, inburgering, integratie, ...

       

      3. het managementteam:

      Naast de algemeen directeur (als voorzitter), de financieel directeur en de burgemeester (als waarnemer), zoals decretaal verankerd, zal het MAT nog bestaan uit volgende kernleden: directeur mens, directeur ruimte, diensthoofd beleven en directeur HR.

    • Arbeidsreglement lokaal bestuur

      Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      Bijwerking arbeidsreglement ingevolge aanpassing organisatiestructuur (wijziging functiebenamingen).

      Nieuwe wetgeving vrijstelling geneeskundig getuigschrift voor één dag arbeidsongeschiktheid of eerste dag van langere periode arbeidsongeschiktheid (max. 3 keer per kalenderjaar), van toepassing op contractueel personeel, en keuze bestuur dit ook toepasbaar te maken op statutair personeel.

      Invoering nieuwe klokkenluidersregeling voor lokale en provinciale besturen.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
        Bevoegdheid van de gemeenteraad.
      • Wet van 8 april 1965 betreffende de arbeidsreglementen.
      • Wet van 18 december 2002 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen.
      • Wet van 19 december 1974 (en uitvoeringsbesluiten) tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.
      • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 17 november 2020 tot goedkeuring arbeidsreglement personeel lokaal bestuur, aangepast bij de raadsbesluiten van 21 december 2022.
      • Aanpassingen organisatiestructuur.
      • Wet van 30 oktober 2022 houdende diverse bepalingen betreffende arbeidsongeschiktheid, Hoofdstuk 2 – Wijziging regeling inzake voorleggen geneeskundig getuigschrift in geval van arbeidsongeschiktheid.
      • Wijziging aan het Bestuursdecreet (bekrachtigd door de Vlaamse Regering op 18 november 2022) dat voorziet in een procedure voor de melding van inbreuken en bescherming van melders, gebaseerd op de klokkenluidersrichtlijn 2019/1937 van het Europees Parlement.
      Advies en motivering

      De besprekingen gevoerd in het hoog overleg- en bijzonder onderhandelingscomité van 22 maart 2023 met het tot stand komen van een positief advies tot gevolg.

      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Daniël Schell
      Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: de aanpassing van het arbeidsreglement personeel lokaal bestuur en de toevoeging van de klokkenluidersregeling aan bijlage 13 – deontologische code – van het arbeidsreglement, zoals vastgesteld in bijlagen, worden goedgekeurd.

       

      Artikel 2: een afschrift van dit besluit met alle bijlagen, wordt overgemaakt aan de bevoegde inspectie van het Toezicht op de Sociale Wetten.

    • Rechtspositieregeling personeel lokaal bestuur

      Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      De nood aan enkele aanpassingen aan de rechtspositieregeling ingevolge de aanpassing van de organisatiestructuur:

      • wijziging functiebenamingen leden MAT
      • invoering nieuwe weddeschaal A5a-A5b
      • aanpassing bepalingen managementtoelage.

      Gezien heel wat functies niet of pas na meerdere vacant verklaringen ingevuld geraken, is het aangewezen de voorziene versoepelde wervingsprocedure voor knelpuntberoepen in de zorg uit te breiden naar knelpuntberoepen buiten de zorg. Dit onder bepaalde voorwaarden en zonder afbreuk te doen aan het niveau van de selectie van de kandidaten.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
        Bevoegdheid van de gemeenteraad.
      • Rechtspositieregeling personeel lokaal bestuur, goedgekeurd door de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn op 22 december 2021, en navolgende besluiten tot aanpassing.
      • Wet van 19 december 1974 (en uitvoeringsbesluiten) tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden en haar personeel, en latere wijzigingen.
      • Aanpassing organisatiestructuur.
      Advies en motivering

      De besprekingen gevoerd in het hoog overleg- en bijzonder onderhandelingscomité van 22 maart 2023 met het tot stand komen van een protocol van akkoord tot gevolg.

      Het positief advies van het managementteam van 24 maart 2023.

      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Daniël Schell
      Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: de aanpassing van de rechtspositieregeling personeel lokaal bestuur wordt goedgekeurd, overeenkomstig het document in bijlage van dit besluit (aanpassingen staan in rood gemarkeerd).

       

      Artikel 2: afschrift van onderhavig besluit zal in het kader van het algemeen bestuurlijk toezicht aan de bevoegde overheid worden toegestuurd.

    • Deontologische code gemeentelijke lokale mandatarissen - oprichting deontologische commissie

      Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      Alle gemeenten in Vlaanderen zijn vanaf maart 2023 verplicht om een deontologische commissie op te richten. Die ziet toe op de verantwoordelijke invulling van de politieke mandaten.

      De decreetwijziging houdt in dat:

      - de gemeenteraad een deontologische commissie moet oprichten

      - de deontologische code van de gemeenteraad bevat de regels over de deontologische commissie: samenstelling, werking en bevoegdheid

       

      De deontologische commissie voor de gemeenteraad is bevoegd voor:

      -          De gemeenteraadsleden

      -          De voorzitter van de gemeenteraad

      -          De schepenen

      -          De burgemeester

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 39, 40 en 41.
        Bevoegdheid van de gemeenteraad.
      • Beslissing van de gemeenteraad van 22 januari 2019 aangaande de vastlegging van de deontologische code gemeentelijke lokale mandatarissen.
      Advies en motivering

      De samenstelling, werking en bevoegdheid van de deontologische commissie wordt opgenomen in de deontologische code onder het hoofdstuk “Naleving en handhaving van de deontologische code”.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Daniël Schell
      Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel: de gemeenteraad gaat akkoord met de aanpassing van de deontologische code tot oprichting van een deontologische commissie zoals in bijlage van deze beslissing liggende en er deel van uitmakende.

    • Definitieve vaststelling ruimtelijk uitvoeringsplan Hermes

      Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      De heraanleg van de Hermeslaan die wordt voorzien voor de aanleg van de luchthaventram wijkt sterk af van de rooilijnen zoals opgenomen in het bijzonder plan van aanleg (BPA) nr. 9 Hermes. In navolging van het verzoek van De Werkvennootschap voor de opmaak van een ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) werd op 29 maart 2022 de start- en procesnota goedgekeurd. Na de inspraak- en adviesperiode werd deze verder uitgewerkt tot een scoopingsnota die werd goedgekeurd op 26 juli 2022. Het voorontwerp RUP werd voor advies overgemaakt aan de adviesinstanties en er werd een plenaire vergadering georganiseerd op 7 september 2022. Het RUP werd op 20 september 2022 voorlopig vastgesteld door de gemeenteraad waarna een openbaar onderzoek werd gehouden en advies werd gevraagd aan het departement Omgeving en de provincie Vlaams-Brabant.

      Conform artikel 2.2.21 van de Vlaamse codex ruimtelijke ordening dient de gemeenteraad het RUP definitief vast te stellen.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
        Bevoegdheid van de gemeenteraad.
      • Het decreet Vlaamse Codex ruimtelijke ordening van 15 mei 2009 en latere wijzigingen.
      • Het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid in het bijzonder artikel 2.2.1 tot artikel 2.2.25.
      • De projectnota aanleg luchthaventram door De Werkvennootschap, goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 2 februari 2021.
      • Beslissing van de gemeenteraad 31 augustus 2004 inzake definitieve aanvaarding BPA 9 Hermes.
      • Ministerieel besluit van 8 december 2004, goedkeuring BPA 9 Diegem Hermes.
      • De principiële beslissing van de gemeenteraad voor het opmaken RUP Hermes, wijziging BPA 9 Diegem Hermes van 19 oktober 2021.
      • De goedkeuring van de start- en procesnota RUP Hermes door het college van burgemeester en schepenen op 29 maart 2022.
      • De goedkeuring van het voorontwerp RUP Hermes door het college van burgemeester en schepenen op 29 juli 2022.
      • Het ministerieel besluit houdende delegatie van planningsbevoegdheid voor de opmaak van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan 'Diegem Hermes' aan de gemeente Machelen van 16 september 2022.
      • De voorlopige vaststelling van het RUP Hermes door de gemeenteraad op 20 september 2022.
      Advies en motivering

      Artikel 2.2.21 van de Vlaamse Codex ruimtelijke ordening stelt dat het ontwerp RUP dient te worden overgemaakt aan de deputatie van de provincie waarin de gemeente ligt, aan haar het departement en aan de Vlaamse Regering. 

      De gemeentelijke commissie ruimtelijke ordening (GECORO) dient binnen de 90 dagen na het einde van het openbaar onderzoek gemotiveerd advies uit aan de gemeenteraad. Het advies bevat de integrale adviezen van de deputatie en het departement. Op hetzelfde ogenblik bezorgt de GECORO het college van burgemeester en schepenen de gebundelde adviezen, opmerkingen en bezwaren. 

      De gemeenteraad stelt binnen de 180 dagen na het einde van het openbaar onderzoek het gemeentelijk RUP definitief vast.

      Het ontwerp RUP dient te worden onderworpen aan een openbaar onderzoek. Het openbaar onderzoek liep van 3 oktober 2022 tot 2 december 2022 hierbij werd 1 bezwaar ingediend.
      De GECORO nam op 23 december 2022 kennis van het ingediende bezwaar en maakte een advies op aan de gemeenteraad.

      De GECORO nam op 28 maart 2023 kennis van de adviezen van de provincie Vlaams- Brabant en het Departement omgeving:
      - De Provincie Vlaams-Brabant gaf op 18 januari 2023 een volledig gunstig advies
      - Het departement omgeving liet op 23 februari 2023 weten geen advies te verlenen.

      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Daniël Schell
      Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: de gemeenteraad neemt kennis van het advies van de gemeentelijke commissie ruimtelijke ordening van 23 december 2022 en 28 maart 2023.


      Artikel 2: de gemeenteraad stelt het ruimtelijke uitvoeringsplan Hermes definitief vast.

    • Afwijking op de overeenkomst tussen de gemeente Machelen en de Kerkfabriek Sint-Gertrudis voor het goed Kerklaan 17 - 1830 Machelen

      Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      Op 23 oktober 2018 werd door de gemeenteraad de overeenkomst tussen de gemeente Machelen en de Kerkfabriek Sint-Gertrudis goedgekeurd. 

      Hierbij werd het onroerend goed gelegen te Kerklaan 17 - 1830 Machelen, kadastraal gekend Afd. 1, Sec. A, nr. 201F2 geruild in het kader van openbaar nut. Binnen deze overeenkomst werden volgende voorwaarden opgenomen:

      "- De Kerkfabriek neemt de verplichting op zich het gebouw te gebruiken zoals weergegeven in het kerkenbeleids- en pastorieplan.

      - Gezien het gebouw is opgenomen in de lijst van vastgesteld bouwkundig erfgoed, rest de verplichting op de Kerkfabriek om de contouren en het uitzicht van het gebouw onveranderd te laten, buiten de instandhoudings- en/ of herstellingswerken die zich opdringen en waarvoor, desgevallend, de Kerkfabriek de verplichting op zich neemt alles te doen conform de regelgeving op Vlaams niveau en de bestaande gemeentelijke RUP's."

      De Kerkfabriek Sint-Gertrudis wenst een uitbreiding te doen aan het gebouw gelegen te Kerklaan 17 - 1830 Machelen, deze uitbreiding wijkt af van de oorspronkelijke overeenkomst tussen de gemeente Machelen en de Kerkfabriek Sint-Gertrudis.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
        Bevoegdheid van de gemeenteraad.
      • Beslissing van de gemeenteraad van 17 december 2013 inzake het kerkenplan.
      • Beslissing van de gemeenteraad van 19 april 2016 goedkeuring selectieleidraad en gunningscriteria PPS kernversterking Machelen TransforMaDie 2020.
      • Decreet van 7 mei 2004 over de materiële organisatie van de werking erkende erediensten.
      • Beslissing van de gemeenteraad van 23 oktober 2018 goedkeuring van de overeenkomst tussen de gemeente en Kerkfabriek Sint-Gertrudis in het kader van PPS kernversterking en de daarbij horende akte van 1 april 2019 opgemaakt door notaris Paeps.
      Advies en motivering

      De Kerkfabriek Sint-Gertrudis wenst het goed Kerklaan 17 - 1830 Machelen uit te breiden op het gelijkvloers met een vergaderzaal, waardoor de totale bouwdiepte op 19m zou komen wat een afwijking is van het RUP Machelen centrum dat van toepassing is op het goed.
      Verder wil men de toegankelijkheid verhogen door middel van een helling lang de zijkant van het goed.

      Het goed is vastgesteld als bouwkundig erfgoed doch de uitbreiding past binnen de bestaande context en versterkt het gemeenschapsdoel van het gebouw.

      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Daniël Schell
      Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: de gemeenteraad gaat akkoord met een afwijking op de overeenkomst tussen de gemeente Machelen en de Kerkfabriek Sint-Gertrudis voor wat betreft de uitbreiding van het goed Kerklaan 17 - 1830 Machelen met een vergaderzaal achteraan tot een bouwdiepte van 19m een helling in het kader van toegankelijkheid langs de zijkant van het goed.


      Artikel 2: deze beslissing wordt als addendum gevoegd bij de overeenkomst en de akte van 1 april 2019.

    • Addendum Brownfieldconvenant met betrekking tot Brownfieldproject "58. Vilvoorde & Machelen - Renaultsite"

      Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      Het Vlaams Parlement heeft op 30 maart 2007 het Decreet betreffende de Brownfieldconvenanten (hierna het "Decreet") goedgekeurd.

      Dit decreet trad op 19 juni 2007 in werking. Met dit decreet wordt een kader gecreëerd voor het afsluiten van Brownfieldconvenanten tussen de Vlaamse Regering en de actoren en regisseurs bij een Brownfieldproject.

      Het decreet beoogt een faciliterend kader aan te reiken voor de duurzame herontwikkeling van een geheel van verwaarloosde of onderbenutte gronden die zodanig zijn aangetast, dat zij kennelijk slechts gebruik of opnieuw gebruikt kunnen worden door middel van structurele maatregelen (zgn. brownfields).

      Het Decreet voorziet als instrument voor de herontwikkeling van voormelde brownfields het sluiten van Brownfieldconvenanten. 

      Deze Brownfieldconvenanten moeten mogelijk maken dat tussen alle betrokken administraties, instanties en personen klare en duidelijke werkafspraken worden gemaakt zodanig dat bij de aanvang van het project meteen duidelijkheid bestaat over bepaalde tijdsgebonden en procedurele vereisten en verwachtingen.

       

      Tussen de Vlaamse Regering, Renault Industrie Belgique NV, Algemeen Ziekenhuis Jan Portaels vzw, PSR Bronwnfield Developers Nv, Stad Vilvoorde en gemeente Machelen werd op datum van 20 juli 2012 een Brownfieldconvenant gesloten met betrekking tot het Brownfieldconvenant "58. Vilvoorde & Machelen- Renaulsite”, hierna genoemd het "Brownfieldconvenant".

      Op 4 september 2015 werd het eerste addendum ondertekend. Dit addendum regelde hoofdzakelijk de toetreding van Abies One NV en De Lijn als actoren en van het Departement Ruimte Vlaanderen (nu Departement Omgeving) als regisseur, de overdracht van de gronden en de verbintenissen van Renault Industrie Belgique NV aan Abies One NV en de uittreding van PSR Brownfield Developers NV als actor uit het convenant.

       

      Artikel 16 van het Brownfieldconvenant voorziet dat nieuwe partijen voor zover dit noodzakelijk en/of nuttig is voor de realisatie van het Brownfieldproject tot het Convenant alsmede een Realisatieconvenant, kunnen toetreden mis akkoord van de andere betrokken partijen.

       

      Artikel 17 van het Brownfieldconvenant voorziet bij een overdracht van rechten en/of plichten dat deze overdracht enkel middels de goedkeuring van de Partijen en bijgevolg enkel middels een aanpassing aan het Brownfieldconvenant kan gebeuren. Met het oog op administratieve vereenvoudiging enerzijds en gelijkvormigheid met nieuw te sluiten convenanten anderzijds wordt het nieuwe luidende artikel met betrekking tot overdrachten opgenomen in onderhavig addendum aan het Brownfieldconvenant.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
        Bevoegdheid van de gemeenteraad.
      • Het decreet betreffende de Brownfieldconvenanten van 30 maart 2017.
      • Beslissing van de gemeenteraad van 17 april 2012 over Brownfieldconvenant "58 Vilvoorde & Machelen - Renaultsite".
      • Beslissing van de gemeenteraad van 23 juni 2015 over Brownfieldconvenant "58 Vilvoorde & Machelen - Renaultsite - addendum 1".
      Advies en motivering

      VDAB heeft een overeenkomst met Abies one NV voor het verwerven van een grond voor de realisatie van een mastercampus binnen het gebied van de site waarop de Brownfieldconvenant "58. Vilvoorde & Machelen - Renaultsite" van toepassing is.

      Voor de toetreding van de VDAB tot het Brownfieldconvenant "58. Vilvoorde & Machelen - Renaultsite" dient een addendum (2) te worden opgemaakt.

      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Daniël Schell
      Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: de toetreding van de VDAB tot het Brownfieldconvenant "58. Vilvoorde & Machelen - Renaultsite" wordt goedgekeurd.

       

      Artikel 2: het addendum 2 Brownfieldconvenant "58. Vilvoorde & Machelen - Renaultsite" met daarbij horende bijlagen, aangehecht aan deze beslissing wordt goedgekeurd.

       

      Artikel 3: de burgemeester en de algemeen directeur worden gemachtigd het addendum 2 Brownfieldconvenant "58. Machelen & Vilvoorde - Renaultsite" te ondertekenen.

    • Vraag om advies over samenvoeging parochies in de gemeente Machelen

      Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Gregory Lagae, raadslid
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      Op 8 maart 2023 ontving het lokaal bestuur Machelen een vraag om advies over samenvoeging van parochies in de gemeente Machelen.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
        Bevoegdheid van de gemeenteraad.
      • Decreet van 7 mei 2004 over de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
      • Het Erkenningsdecreet Lokale Geloofsgemeenschappen van 22 oktober 2021, hoofdstuk 6, afdeling 3, artikel 39.
        Samenvoeging van erkende lokale geloofsgemeenschappen.
      Advies en motivering

      Het voormelde decreet bepaalt dat als een van de samen te voegen besturen van de eredienst in een sanctioneringsprocedure als vermeld in artikel 30 zit, kan de Vlaamse Regering de samenvoegingsprocedure opschorten totdat de Vlaamse Regering een beslissing heeft genomen over de sanctionering. Er wordt advies gevraagd aan de gemeente over de samenvoeging van de parochie Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Smarten en parochie Sint-Catharina te Diegem.

       

      Raadslid Greg Lagae verlaat de vergadering.

      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Daniël Schell
      Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel: de gemeenteraad geeft een gunstig advies over de samenvoeging van parochie Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Smarten en parochie Sint-Catharina te Diegem.

    • Kennisname beslissing van de gouverneur inzake klacht tegen retributiereglement voor het digitaal opvragen van documenten en/of plannen die deel uitmaken van een stedenbouwkundig dossier of omgevingsdossier

      Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      De beslissing van de gouverneur betreffende de klacht tegen retributiereglement voor het digitaal opvragen van documenten en/of plannen die deel uitmaken van een stedenbouwkundig dossier of omgevingsdossier.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
        Bevoegdheid van de gemeenteraad.
      • Decreet lokaal bestuur, artikel 332 §1. derde lid en artikel 333, tweede lid.
        Bevoegdheid van algemeen bestuurlijk toezicht.
      Advies en motivering

      Raadslid Greg Lagae vervoegt de vergadering.

      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Daniël Schell
      Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van de beslissing van de gouverneur van 27 maart 2023 aangaande klacht tegen retributiereglement voor het digitaal opvragen van documenten en/of plannen die deel uitmaken van een stedenbouwkundig dossier of omgevingsvergunningsdossier.

    • Informatieveiligheid: jaarverslag 2022, beleidsplan 2023-2025

      Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      Lokale besturen zijn wettelijk verplicht om te voldoen aan een aantal eisen inzake informatieveiligheid, o.a. de verplichting tot de aanstelling van een functionaris gegevensbescherming (DPO).

      De veiligheidsconsulent dient jaarlijks een verslag van zijn/haar werkzaamheden over te maken aan de organisatie.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
        Bevoegdheid van de gemeenteraad.
      • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 20 december 2022 waarbij Naomi Van Dingen aangesteld wordt als informatieveiligheidsconsulent/DPO.
      • Verdrag tot bescherming van de Rechten van de Mens en de Fundamentele Vrijheden van 4 november 1950.
      • Algemene Verordening Gegevensbescherming (GDPR/AVG) van 27 april 2016.
      • Decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijk gegevensverkeer.
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 november 2018 betreffende de functionarissen voor de gegevensbescherming, vermeld in artikel 9 van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer. 
      • Wet van 20 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.
      Advies en motivering

      Vanaf 1 januari 2020 is er 1 DPO aangesteld voor de entiteiten gemeente en OCMW. Volgende documenten inzake informatieveiligheid worden ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad:

      • jaarverslag 2022 gemeente en OCMW
      • beleidsplan 2023-2025 gemeente en OCMW

      De documenten zijn opgemaakt in overleg met de informatieveiligheidscel.

      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Daniël Schell
      Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van volgende documenten inzake informatieveiligheid:

      • jaarverslag 2022 gemeente en OCMW
      • beleidsplan 2023-2025 gemeente en OCMW.
    • Aanduiding vertegenwoordiger in projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters

      Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      Gezien de meerwaarde van een intergemeentelijke samenwerking rond bouwkundig erfgoed, landschappelijk erfgoed en archeologie en de complementariteit met de werking van Regionaal Landschap Brabantse Kouters vzw (RLBK) heeft RLBK in 2019 het initiatief genomen om samen met de gemeente in de Brabantse Kouters de oprichting van Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddiensten (IOED's) voor te bereiden.

       

      Het voorstel tot oprichten van projectverenigingen ter bevordering van de intergemeentelijke samenwerking rond onroerend erfgoed in de Brabantse Kouters en toetreden van de gemeente tot de projectvereniging 'Brabantse Kouters Oost' als juridische structuur werd goedgekeurd door de gemeenteraad in de zitting van 22 oktober 2019. Tijdens dezelfde zitting werd ook de opmaak van een aanvraagdossier voor erkenning als Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddienst (IOED) bij de Vlaamse Overheid goedgekeurd.

       

      De beide projectverenigingen 'Brabantse Kouters Oost' (gemeente Kraainem, Machelen, Steenokkerzeel, Wezembeek-Oppem, Zaventem, Zemst en de stad Vilvoorde) en 'Brabantse Kouters West' (gemeenten Asse, Grimbergen, Meise, Merchtem en Wemmel) sloten een samenwerkingsovereenkomst af met Regionaal Landschap Brabantse Kouters vzw (RLBK) voor de uitvoering van de erfgoedwerking door RLBK.

       

      De gemeenteraad van 22 november 2022 besliste tot goedkeuring erkenningsaanvraag IOED (beleidsplan) en voorstel 'samenvoeging' projectvereniging Brabantse Kouters Oost en West tot projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters.

      De gemeente is vennoot van deze intercommunale en dient hierin volgende vertegenwoordigers te hebben:

      - 1 effectieve (lid van het college van burgemeester en schepenen) en plaatsvervanger (lid van het college van burgemeester en schepenen)

      - 1 raadgevende (oppositie) en plaatsvervanger (oppositie).

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
        Bevoegdheid van de gemeenteraad.
      • Het Onroerend erfgoeddecreet van 12 juli 2013, in het bijzonder hoofdstuk 3, afdeling 3.
      • Het Onroerend erfgoeddecreet van 16 mei 2014, in het bijzonder hoofdstuk 3, afdeling 3.
      • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 3 september 2020 over opstart IOED in samenwerking met Regionaal Landschap Brabantse Kouters vzw.
      • Beslissing van de gemeenteraad van 22 december 2021 over projectvereniging Intergemeentelijk Onroerend Erfgoeddiensten West en Oost - aanduiden vertegenwoordiger.
      • Beslissing van de gemeenteraad van 22 november 2022 over erkenningsaanvraag IOED (beleidsplan) en voorstel 'samenvoeging' projectvereniging Brabantse Kouters Oost en West.
      Advies en motivering

      De gemeente is vennoot van deze intercommunale en dient hierin volgende vertegenwoordigers te hebben:

      - 1 effectieve (lid van het college van burgemeester en schepenen) en plaatsvervanger (lid van het college van burgemeester en schepenen)

      - 1 raadgevende (oppositie) en plaatsvervanger (oppositie).

      Steve Claeys was al aangeduid als effectief lid en Patrick Hanon was al aangeduid als effectief lid met raadgevende stem. De twee andere aanduidingen dienen nog te gebeuren.

      Gelet op de uitslag van de geheime stemming.

      Financiële weerslag

      Geen

      Geheime stemming
      Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Daniël Schell
      Stemmen voor: 0
      Stemmen tegen: 0
      Onthoudingen: 0
      Resultaat:

      Mohamed Akaychouh: met 23 stemmen voor, 1 stem tegen, 0 stemmen onthouden.

      Jocelyne Vangindertaelen: met 23 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 1 stem onthouden.

      Besluit


      Artikel 1: wordt aangeduid als stemgerechtigd plaatsvervangend vertegenwoordiger ter vervanging van de heer Stef Panneels: Mohamed Akaychouh

       

      Artikel 2: wordt aangeduid als plaatsvervangend lid met raadgevende stem: Jocelyne Vangindertaelen

       

      Artikel 3: een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de Projectverenging Erfgoed Brabantse Kouters.

    • Projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters - werking 2022-2023

      Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      Gezien de meerwaarde van een intergemeentelijke samenwerking rond bouwkundig erfgoed, landschappelijk erfgoed en archeologie en de complementariteit met de werking van Regionaal Landschap Brabantse Kouters vzw (RLBK) heeft RLBK in 2019 het initiatief genomen om samen met 12 gemeenten in de Brabantse Kouters de oprichting van Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddiensten voor te bereiden.

       

      Het voorstel tot oprichten van een projectvereniging ter bevordering van de intergemeentelijke samenwerking rond onroerend erfgoed in de Brabantse Kouters en toetreden van de gemeente tot de projectvereniging Brabantse Kouters Oost als juridische structuur werd goedgekeurd door de gemeenteraad in de zitting van 22 oktober 2019. Tijdens dezelfde zitting werd ook de opmaak van een aanvraagdossier voor erkenning als Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddienst (IOED) bij de Vlaamse Overheid goedgekeurd.

       

      De beide projectverenigingen Brabantse Kouters Oost (gemeente Kraainem, Machelen, Steenokkerzeel, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst en de stad Vilvoorde) en Brabantse Kouters West (gemeenten Asse, Grimbergen, Meise, Merchtem en Wemmel) sloten een samenwerkingsovereenkomst af met Regionaal Landschap Brabantse Kouters vzw (RLBK) voor de uitvoering van de erfgoedwerking door RLBK.

       

      Een erkenning als IOED (en bijhorende Vlaamse financiering) werd tijdens de eerste aanvraagronde in 2020 nog niet verleend door de Vlaamse Overheid, maar op de vergadering van 16 november 2020 beslisten de raden van bestuur van beide projectverenigingen om:

      • Een beperkte erfgoedwerking uit te bouwen in verhouding tot de financiële input vanuit de aangesloten gemeenten
      • Nauw samen te werken tussen de projectverenigingen Brabantse Kouters West en Brabantse Kouters oost (gezamenlijke inhoudelijke werking, begroting, vergaderingen)
      • Daarbij volgende inhoudelijke speerpunten voor 2021-2022-2023 naar voor te schuiven:
        • Herinventarisatie en valorisatie van bouwkundige erfgoed op de Vlaamse Inventaris
        • De opmaak van een nieuw aanvraagdossier voor de erkenning als IOED in 2022
        • Ondersteuning gemeenten in kader van funerair erfgoed
        • Onderzoeken mogelijkheden tot samenwerken bij publiekswerking (bv. Open Monumentendag)
      • RLBK de opdracht te geven een deeltijdse medewerker aan te werven om deze werking op te starten. Deze medewerker kwam in dienst van RLBK op 25 mei 2021.

       

      In 2022 werd een traject doorlopen om de projectverenging Brabantse Kouters West te ontbinden en de betrokken gemeenten te laten toetreden tot de projectverenging Brabantse Kouters Oost en deze laatste om te dopen te Erfgoed Brabantse Kouters. Bovendien werd ook beslist om een nieuwe erkenningsaanvraag als IOED bij de Vlaamse Overheid in te dienen. Dit alles werd formeel goedgekeurd op de gemeenteraad van 22 november 2022 waarbij beslist werd om:

      • De naam projectvereniging 'Brabantse Kouters Oost' te wijzigen naar 'Erfgoed Brabantse Kouters' en dit aldus in de statuten op te nemen.
      • Goedkeuring te verlenen aan de toetreding van de gemeenten Asse, Grimbergen, Meise, Merchtem en Wemmel tot deze projectvereniging 'Erfgoed Brabantse Kouters' indien zij dit vragen en aldus in de statuten van de projectvereniging 'Erfgoed Brabantse Kouters' het werkingsgebied uit te breiden tot het grondgebied van 12 gemeenten (Asse, Grimbergen, Kraainem, Machelen, Meise, Merchtem, Steenokkerzeel, Vilvoorde, Wemmel, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst).
      • Akkoord te gaan met de inbreng van de activa van de projectvereniging 'Brabantse Kouters West' bij deze van projectvereniging 'Erfgoed Brabantse Kouters'.
      • Het ontwerp beleidsplan 2024-2026 goed te keuren en akkoord te gaan met de erkenningsaanvraag voor een 'Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddienst (IOED) zoals die tl. op 15 januari 2023 vanuit de projectvereniging 'Erfgoed Brabantse Kouters' zal ingediend worden bij de Vlaamse Overheid.

       

      Conform het decreet op het lokaal Bestuur wordt de jaarrekening van de projectvereniging door de Raad van Bestuur besproken en voorlopig goedgekeurd. Dit gebeurde op de vergadering van 08 maart 2023. Conform ditzelfde decreet dient elke projectvereniging jaarlijks deze jaarrekening vervolgen formeel te laten goedkeuren door de gemeenteraden van de aangesloten gemeenten.

       

      De statuten van projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters (voorheen Brabantse Kouters Oost) bepalen daarnaast bijkomend dat de planning en begroting (zoals beide voorgelegd en goedgekeurd op de vergadering van de Raad van Bestuur van 14 december 2022) en het jaarverslag (zoals voorgelegd en goedgekeurd op de vergadering van de Raad van Bestuur van 08 maart 2023) ook goedgekeurd dienen te worden door de gemeenteraad.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
        Bevoegdheid van de gemeenteraad.
      • Decreet van 22 december 2017, over het lokaal bestuur, in het bijzonder afdeling 2, artikel 404.
      • De statuten van de projectvereniging Brabantse Kouters Oost zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 22 oktober 2019, in het bijzonder hoofdstuk 3, artikel 18.
      • De gewijzigde statuten van Erfgoed Brabantse Kouters zoals goedgekeurd op de gemeenteraad van 22 februari 2022.
      Advies en motivering

      Dit besluit draagt bij aan de realisatie van het gemeentelijk erfgoedbeleid.

      Financiële weerslag

      Dit besluit houdt geen bijkomend financieel engagement in van de gemeente.

      De meerjarige financiële verbintenis vanuit de gemeente zoals beschreven in artikel 20 van de statuten werd reeds goedgekeurd op de vergadering van de gemeenteraad van 22 oktober 2019.

      De gemeentebesturen co-financieren de projectvereniging via een jaarlijkse subsidie die bestaat uit een vast basisbedrag van 2.500 euro en een variabele bijdrage op basis van het aantal inwoners. Elk gemeentebestuur betaalt voor de variabele bijdrage 0.11 euro per inwoner. Het bevolkingscijfer wordt vastgesteld aan de hand van de jongste gepubliceerde officiële statistieken van de overheid. Het volledige subsidiebedrag wordt jaarlijks aangepast volgens de gezondheidsindex met als referentie de index op het moment van oprichting van de projectvereniging. De bijdragen worden jaarlijks aangepast op basis van de bevolkingscijfers volgens Statbel en geïndexeerd volgens de gezondheidsindex. De referentie voor indexering is de oprichtingsdatum van de IOED.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Daniël Schell
      Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: het gezamenlijke activiteitenverslag 2022 van de projectvereniging Brabantse Kouters Oost en West goed te keuren.

       

      Artikel 2: de jaarrekening 2022 van de projectvereniging Brabantse Kouters Oost goed te keuren.

       

      Artikel 3: de begroting 2023 van de projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters goed te keuren.

       

      Artikel 4: de plannen 2023 van de projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters goed te keuren.

       

      Artikel 5: kwijting te geven aan de bestuurders van de projectvereniging Brabantse Kouters Oost voor de bestuursdaden gesteld in het jaar 2022.

    • Providentia cvba - algemene vergadering 11 mei 2023

      Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      De oproepingsbrief van 23 maart 2023 van Providentia cvba voor de algemene vergadering op donderdag 11 mei 2023.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
        Bevoegdheid van de gemeenteraad.
      • Artikel 432 van het decreet lokaal bestuur.
        De organisatie van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging en de vaststelling van het mandaat.
      • De statuten van Providentia cvba.
      • Beslissing van de gemeenteraad van 19 februari 2019 over aanduiden vertegenwoordigers in Providentia.
      Advies en motivering

      De oproepingsbrief van 23 maart 2023 tot de algemene vergadering van Providentia cvba op 11 mei 2023 met volgende agendapunten:

      1. Het jaarverslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2022, inclusief het Bijzonder verslag over het toezicht op het sociaal oogmerk en de klachtenrapportering
      2. Het verslag van de commissaris (controleverslag)
      3. De jaarrekening 2022
      4. Aanwending van het resultaat
      5. Kwijting aan de bestuurders (na goedkeuring van de jaarrekening)
      6. Kwijting aan de commissaris (na goedkeuring van de jaarrekening)
      7. Bijzondere kwijting voor aansprakelijkheid van de bestuurders voor voortijdige uittredingen van aandeelhouders, het laattijdig vernietigen van aandelen van de vennootschap en het laattijdig aanpassen van het aandelenregister van de vennootschap in dit verband 
      8. Voordracht van Lennik als nieuwe aandeelhouder
      9. Uitgifte van nieuwe aandelen
      10. Statutaire benoemingen
      11. Vastlegging zitpenning
      12. De Woonmaatschappij.
      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Daniël Schell
      Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: de agendapunten van de algemene vergadering van Providentia cvba van 11 mei 2023 worden goedgekeurd.

       

      Artikel 2: de reeds gevolmachtigde effectieve en plaatsvervangend afgevaardigde, gedurende de huidige legislatuur, is gemandateerd om de agendapunten op de gewone algemene vergadering van Providentia cvba van 23 mei 2023 goed te keuren.

    • VENTUM&green - algemene vergadering 20 juni 2023

      Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      De deelneming van de gemeente Machelen in VENTUM&green.

      De raad van bestuur van 28 februari 2023 roept de vennoten op voor de gewone algemene vergadering op dinsdag 20 juni 2023.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
        Bevoegdheid van de gemeenteraad.
      • Artikel 432 van het decreet lokaal bestuur.
        De organisatie van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging en de vaststelling van het mandaat.
      • Beslissing van de gemeenteraad van 19 januari 2021 over aanduiding bestuurder in VENTUM&green.
      • De statuten van VENTUM&green.
      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Daniël Schell
      Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: de gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de punten, op de agenda van de gewone algemene vergadering VENTUM&green van 20 juni 2023 en de daarbij horende documentatie nodig voor de goedkeuring van de agenda:

      1. Verslagen van de Raad van Bestuur en van de Commissaris
      2. Onderzoek en goedkeuring van de balans en de resultatenrekening van het boekjaar 2022, van de toelichting, het beheersverslag, de winstverdeling en de waarderingsregels.
      3. Kwijting te geven aan de Bestuurders en aan de Commissaris met betrekking tot het boekjaar 2022
      4. Statutaire ontslagnemingen en benoemingen
      5. Statutaire mededelingen.

       

      Artikel 2: de gemeenteraad draagt de aangeduide effectief/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot gewone algemene vergadering van VENTUM&green vastgesteld op 28 februari 2023, te onderschrijven en haar/zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunten met betrekking tot de agendapunten van voormelde gewone algemene vergadering.

    • Haviland - gewone algemene vergadering 21 juni 2023

      Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      De gemeente Machelen is aangesloten bij Haviland Intercommunale.

      Haviland Intercommunale is een intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economisch sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde, een dienstverlenende vereniging die wordt beheerst door het decreet lokaal bestuur.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
        Bevoegdheid van de gemeenteraad.
      • Artikel 432 van het decreet lokaal bestuur.
        De organisatie van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging en de vaststelling van het mandaat.
      • De beslissing van de gemeenteraad van 19 juli 2021 over aanduiding vertegenwoordigers in Haviland Intercommunale.
      Advies en motivering

      De oproepingsbrief van 30 maart 2023 tot de gewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 21 juni 2023 met volgende agendapunten:

      1. Notulen van de buitengewone algemene vergadering van 14 december 2022: goedkeuring
      2. Verslag der activiteiten van het afgelopen boekjaar 2022
      3. Jaarrekening 2022 met balans, resultatenrekening, sociale balans per 31 december 2022, het voorstel van bestemming van het resultaat en toelichting: goedkeuring (artikel 41)
      4. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar afgesloten op 31 december 2022: goedkeuring (artikel 41)
      5. Verslag van de commissaris over het boekjaar afgesloten op 31 december 2022: goedkeuring (artikel 41)
      6. Bestuur: kwijting aan bestuurders, commissaris (artikel 34)
      7. Vaststelling resultaatsbestemming (artikel 41)
      8. Toetreding politiezone(s): goedkeuring (artikel 8)
      9. Varia.
      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Daniël Schell
      Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: de agendapunten van de gewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 21 juni 2023 worden goedgekeurd.

       

      Artikel 2: de reeds gevolmachtigde afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde, gedurende de huidige legislatuur, is gemandateerd om de agendapunten op de gewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 21 juni 2023 goed te keuren.

    • Fluvius West - algemene vergadering tevens jaarvergadering 26 juni 2023

      Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      De gemeente Machelen werd per aangetekend schrijven van 30 maart 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius West op 26 juni 2023.

      De gemeente is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij Fluvius West.

      De documentatiestukken werden per brief van 30 maart 2023 aan de gemeente overgemaakt.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
        Bevoegdheid van de gemeenteraad.
      • Artikel 432, §3 van het decreet lokaal bestuur.
        De vaststelling van het mandaat.
      • De statuten van Fluvius West.
      • Beslissing van de gemeenteraad van 19 februari 2019 over aanduiding vertegenwoordigers in Infrax West, nu Fluvius West.
      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Daniël Schell
      Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: de gemeenteraad geeft zijn goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West van 26 juni 2023:

      1. Kennisneming verslagen van Fluvius West van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2022
      2. Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius West afgesloten op 31 december 2022 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels)
      3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 en volgend WVV
      4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Fluvius West met betrekking tot het boekjaar 2022
      5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten
      6. Statutaire benoemingen
      7. Benoeming van een commissaris
      8. Statutaire mededeling.

       

      Artikel 2: de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West op 26 juni 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

    • I.B.E.G. - algemene vergadering 27 juni 2023

      Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      De deelneming van de gemeente Machelen in de Intercommunale van Brabant voor Elektriciteit en GAS cvba, opdrachthoudende vereniging met maatschappelijke zetel Grote Markt Z/N, 1800 Vilvoorde.

      De raad van bestuur roept de vennoten op voor de gewone algemene vergadering van 27 juni 2023.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
        Bevoegdheid van de gemeenteraad.
      • Artikel 432 van het decreet lokaal bestuur.
        De organisatie van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging en de vaststelling van het mandaat.
      • De statuten van I.B.E.G.
      • Beslissing van de gemeenteraad van 19 juli 2021 over aanduiding effectieve/plaatsvervangend vertegenwoordiger in de (buitengewone) algemene vergadering van I.B.E.G.
      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Daniël Schell
      Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: de gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de punten, op de agenda van de gewone algemene vergadering I.B.E.G. van 27 juni 2023 en de daarbij horende documentatie nodig voor de goedkeuring van de agenda:

      1. Verslagen van de Raad van Bestuur en van de Commissaris
      2. Onderzoek en goedkeuring van de balans en de resultatenrekening van het boekjaar 2022, van de toelichting, het beheersverslag, de winstverdeling, de boekhoudkundige besluiten en de waarderingsregels
      3. Kwijting te geven aan de Bestuurders en aan de Commissaris met betrekking tot het boekjaar 2022
      4. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 en volgend WVV
      5. Benoeming van een Commissaris
      6. Statutaire ontslagnemingen en benoemingen
      7. Statutaire mededelingen.

       

      Artikel 2: de gemeenteraad draagt de aangeduide effectief/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de gewone algemene vergadering van I.B.E.G. vastgesteld door de raad van bestuur op 21 maart 2023, te onderschrijven en haar/zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunten met betrekking tot de agendapunten van voormelde gewone algemene vergadering.

    • Sibelgas - algemene vergadering 27 juni 2023

      Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      De deelneming van de gemeente Machelen in Sibelgas, opdrachthoudende vereniging met maatschappelijke zetel te Grote Markt, Z/N, 1800 Vilvoorde.

      De raad van bestuur van 21 maart 2023 roept de vennoten op voor de gewone algemene vergadering op dinsdag 27 juni 2023.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
        Bevoegdheid van de gemeenteraad.
      • Artikel 432 van het decreet lokaal bestuur.
        De organisatie van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging en de vaststelling van het mandaat.
      • Beslissing van de gemeenteraad van 19 juli 2021 over aanduiding effectieve en plaatsvervangend vertegenwoordiger in de (buitengewone) algemene vergadering van I.B.E.G. - Sibelgas.
      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Daniël Schell
      Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: de gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de punten, op de agenda van de gewone algemene vergadering Sibelgas van 27 juni 2023 en de daarbij horende documentatie nodig voor de goedkeuring van de agenda:

      1. Verslagen van de Raad van Bestuur en van de Commissaris
      2. Onderzoek en goedkeuring van de balans en de resultatenrekening van het boekjaar 2022, van de toelichting, het beheersverslag, de winstverdeling, de boekhoudkundige besluiten en de waarderingsregels
      3. Kwijting te geven aan de Bestuurders en aan de Commissaris met betrekking tot het boekjaar 2022
      4. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 en volgend WVV
      5. Benoeming van een Commissaris
      6. Statutaire ontslagnemingen en benoemingen
      7. Statutaire mededelingen

       

      Artikel 2: de gemeenteraad draagt de aangeduide effectief/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de gewone algemene vergadering van Sibelgas vastgesteld door de raad van bestuur op 21 maart 2023, te onderschrijven en haar/zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunten met betrekking tot de agendapunten van voormelde gewone algemene vergadering.

De voorzitter sluit de zitting op 18/04/2023 om 20:35.