Terug
Gepubliceerd op 28/07/2023

Besluit  college van burgemeester en schepenen

di 25/07/2023 - 14:00

Aanvullend reglement inzake politie op het wegverkeer: Beslissing inrichten van fietspad aan beide zijde van Culliganlaan

Aanwezig: Jean-Pierre De Groef, burgemeester
Steve Claeys, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
Daniël Schell, algemeen directeur
Verontschuldigd: Mohamed Akaychouh, tweede schepen
Aanleiding en doel

Naar aanleiding van vragen en opmerkingen van bedrijf gelegen in de Culliganlaan werd een voorstel tot inrichting van fietspad aan beide zijden van de Culliganlaan uitgewerkt.

De inrichting van deze fietspaden verhoogt de veiligheid van fietsers maar kan ook het parkeerprobleem in de Culliganlaan aanpakken en zodoende wagens te weren ondanks het bestaande parkeerverbod.

Het bedrijf in kwestie gaf aan akkoord te zijn om de helft van de kosten te dragen voor de inrichting van de fietspaden.

Juridische grond
  • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 56.
    Bevoegdheid van de gemeenteraad.
  • De wet betreffende de politie van het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
  • Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Het koninklijk besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer
Advies en motivering

Het huidige verbod stilstaan en parkeren aan beide zijden van de Culliganlaan dat door de gemeenteraad goedgekeurd werd op 21 september 2021 wordt niet nageleefd door autogebruikers.

Wagens worden nog steeds in de Culliganlaan geparkeerd ondanks dit verbod. De politiezone ViMa heeft controles uitgevoerd, maar het probleem blijft bestaan, dagelijkse controles door pz vima zijn niet mogelijk door personeelsgebrek van de verkeerspolitie.

Het inrichten van een fietspad om deze problematiek tegen te gaan, zal visueel mogelijks een effect hebben op het gedrag van autogebruikers maar  sluit niet uit dat er dan ook nog nood zal zijn aan handhaving.

Gezien het protocol inzake GAS4 is er de mogelijkheid om, weliswaar na de nodige gemeenteraadsbeslissingen in september nog te nemen inzake sanctionerend ambtenaar voor GAS4 en aanpassing van de algemene politieverordening door invoering hoofdstuk V, stilstaan en parkeren, dat handhaving dan ook door de gemeenschapswachten zal kunnen gebeuren.

De komst van de luchthaventram en bijhorende herinrichting van de A201 alsook Culliganlaan  is voorzien op relatief korte termijn. De start der werken wordt ingeschat op najaar 2024. Hierdoor kan vandaag geconcludeerd worden dat het inrichten van fietspaden via wegmarkeringen op korte termijn haalbaar is, een algehele herinrichting/herstel van het wegdek van de Culliganlaan echter niet, gezien volgend jaar de Culliganlaan door de werkvennootschap wordt opgenomen in kader van de luchthaventram.

Financiële weerslag

Advies technische dienst:

  • Aanleg fietspad wordt geschat op EUR 15.000

Het bedrijf in kwestie gaf aan akkoord te zijn om de helft van de kosten te dragen voor de inrichting van de fietspaden.

Besluit

Artikel 1: het college van burgemeester en schepenen beslist tot het uitvoeren van de werken in de Culliganlaan, beperkt tot aanleg fietspaden, waarna reeds op dat vlak handhaving kan toegepast worden.


Artikel 2: eventuele wijzigingen door deze werken aan het gemeenteraadsbesluit van 21 september 2021 dienen aan de eerstvolgende gemeenteraad te worden voorgelegd.