Terug
Gepubliceerd op 01/07/2025

Besluit  gemeenteraad

wo 25/06/2025 - 20:05

Huishoudelijk reglement Lokaal Overleg Kinderopvang

Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter gemeenteraad
Jean-Pierre De Groef, burgemeester
Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, schepenen
Hilde Anciaux, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, raadsleden
Sabine Wijns, wnd algemeen directeur
Verontschuldigd: Marc Grootjans, Peter Roose, raadsleden
Aanleiding en doel

Ter aanvulling aan het participatiereglement een huishoudelijk reglement betreffende de organisatie van het Lokaal Overleg Kinderopvang. 

Juridische grond
  • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 - artikel 40 en 41
    Bevoegdheid van de gemeenteraad
  • Besluit van de gemeenteraad van 26 maart 2025 - participatiereglement
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 24 mei 2013 houdende het lokaal beleid kinderopvang - artikel 3-7
Advies en motivering

Het adviesorgaan Lokaal Overleg Kinderopvang is een wettelijk verplicht adviesorgaan waarbij de Vlaamse Overheid bepaalde criteria en voorwaarden oplegt naar de invulling van het adviesorgaan. Dit reglement is een aanvulling specifiek gericht op dit adviesorgaan naast het geldende participatiereglement.

Dit huishoudelijk reglement werd ter inzage en feedback voorgelegd aan het voormalige Lokaal Overleg Kinderopvang op 13 mei 2025.

Financiële weerslag

Niet van toepassing.

Publieke stemming
Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, Hilde Anciaux, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, Sabine Wijns
Voorstanders: Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, Hilde Anciaux, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Patrick Hanon, Stef Panneels, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1: Samenstelling

 Lokaal Bestuur Machelen Stemgerechtigd
 Schepen bevoegd voor kinderopvang Neen
 Ondersteunend ambtenaar betrokken op het thema   kinderopvang Neen
 Lokale actoren  Stemgerechtigd

 Vertegenwoordiger(s) groepsopvang

  • Baby's en peuters
  • Schoolkinderen
 Ja, één stem per initiatief

 Vertegenwoordiger(s) gezinsopvang

  • Baby's en peuters
 Ja, één stem per organisator

 Vertegenwoordiger(s) opvang aan huis

  • Zieke kinderen
  • Babysitdienst
 Ja, één stem per onderdeel
 (één stem thuisoppas zieke kinderen; één stem babysitdienst)

 Vertegenwoordiger(s) uit het basisonderwijs

  • Vrij basisonderwijs
  • Gemeenschapsonderwijs
 Ja, één stem per onderwijsinstelling gelegen op grondgebied Machelen-Diegem

 Deskundigen uit ondersteuningsorganisaties zoals:

  • Ambtenaar Huis van het Kind Machelen
  • Ambtenaar Lokaal Loket Kinderopvang Machelen
  • Medewerker(s) lokaal consultatiebureau
    Kind & Gezin Machelen
  • Gezinscoach(es) Machelen
  • Brugfiguren basisonderwijs Machelen

 Ja, elk één stem met uitzondering van:

  • Ambtenaar Lokaal Loket Kinderopvang wanneer de stemming het Lokaal Loket Kinderopvang betreft
  • Plafond van één stem per eenzelfde dienstverlening. 
    Voorbeeld ter verduidelijking: er zijn meerdere brugfiguren, zij krijgen in totaliteit één stem
Deze lijst is niet limitatief. Elk nieuw duurzaam initiatief met betrekking tot kinderopvang in de brede zin kan zich kandidaat stellen voor het Lokaal Overleg Kinderopvang
 Gebruikers  Stemgerechtigd 
 Lid/leden van een oudercomité/ouderraad van een Machelse of Diegemse   basisschool  Ja, één stem per oudercomité (één geldig per onderwijsinstelling)

 Gebruiker(s) van een kinderopvanginitiatief gelegen in   Machelen of   Diegem:

  • Baby's en peuters
  • Schoolkinderen
 Ja, één stem per onderdeel (één stem gebruikers opvang baby en peuter; één stem opvang   schoolkinderen)
Deze lijst is niet limitatief. Elk nieuw duurzaam initiatief met betrekking tot kinderopvang in de brede zin kan zich kandidaat stellen voor het Lokaal Overleg Kinderopvang 
 Voorzitter  Stemgerechtigd
  Ja, maar geen dubbele stem
 Secretaris  Stemgerechtigd
  Ja, maar geen dubbele stem

 

Artikel 2: Verkiezing voorzitter en secretaris

§1 Redenen tot verkiezing van een voorzitter en secretaris
De verkiezing van de voorzitter en secretaris van het Lokaal Overleg Kinderopvang (verder LOK) vindt plaats bij een van volgende of bij een samenloop van volgende situaties:

  • Installatie van het Lokaal Overleg Kinderopvang (bij opstart);
  • Bij aanvang van een nieuwe legislatuur na verkiezingen (bij heropstart);
  • Bij ontslag of langdurige afwezigheid van de verkozen voorzitter of secretaris.
Bij installatie of bij aanvang van een nieuwe legislatuur zal voor beide functies een kandidaatstelling mogelijk zijn onder de leden van het LOK. Bij ontslag van één van de twee functies wordt voor de ontslagnemende positie een nieuwe kandidaat verkozen
 
§2 Verkiezing van een voorzitter en secretaris
De verkiezing van een nieuwe voorzitter en/of secretaris gebeuren binnen een redelijke termijn en ten laatste tegen juni volgend op een installatie van een nieuwe beleidsploeg. 
 
De verkiezing zal doorgaan via een fysieke (of door beargumenteerde redenen digitale) en publieke stemming tijdens de eerstvolgende vergadering van het LOK of anders beargumenteert. Kandidaten kunnen hun kandidatuur indienen via e-mail naar de ondersteunend ambtenaar tot aan de aanvang van de installatievergadering.
 
De functies worden verkozen via een meerderheid van de stemmen. Bij gelijke stemmen wordt er opnieuw gestemd tot een kandidaat de meerderheid van de stemmen ontvangt. 
 
§3 Ontslag of langdurige afwezigheid van de voorzitter of secretaris
De voorzitter en secretaris blijven idealiter de volledige bestuursperiode aan. Bij het ontslag van de voorzitter en/of secretaris organiseert het LOK een herverkiezing. Tot aan de herverkiezing blijft de voorzitter en/of secretaris aangesteld in diens functie. 
 
Bij langdurige afwezigheid of bij de onmogelijkheid om de functie verder te zetten krijgt de ondersteunend ambtenaar het tijdelijk mandaat om de taken over te nemen of wordt er een tijdelijke plaatsvervanger gestemd. 
 
Artikel 3: Algemene vergadering
§1 De bijeenkomst van het LOK noemen we de Algemene Vergadering (verder AV)
 
§2 Leden
De leden voortkomend uit artikel 1 ontvangen een uitnodiging en zijn stemgerechtigd zoals benoemd, met uitzondering van:
  • De ondersteunend ambtenaar is niet stemgerechtigd, maar mag zich uitspreken over de inhoud van de adviesvraag;
  • De bevoegde schepen is niet stemgerechtigd, maar mag zich uitspreken over de inhoud van de adviesvraag;
  • De ambtenaar bevoegd met de opdracht tot uitvoering Lokaal Loket Kinderopvang heeft geen stem wanneer er beslissingen gemaakt moeten worden rond de organisatie van het Lokaal Loket Kinderopvang, maar mag zich uitspreken over de inhoud van de adviesvraag;
  • Eventueel zetelende raadsleden zijn niet stemgerechtigd, maar mogen zich uitspreken over de inhoud van de adviesvraag.
 
§3 Opdrachten en taken
  • Advies en feedback geven over materie en beleidsdoelstellingen die relevant zijn voor of een invloed (kunnen) hebben op kinderopvang in de brede zin. Dit kan op vraag van het lokaal bestuur, maar ook op eigen initiatief;
  • Advies en feedback geven over materie en beleidsdoelstellingen die relevant zijn of een invloed kunnen hebben op de ontwikkeling van een geïntegreerd buitenschools aanbod van activiteiten in samenwerking met lokale partners. Dit kan op vraag van het lokaal bestuur, maar ook op eigen initiatief;
  • Beraden en afspraken maken over de organisatie van het Lokaal Loket Kinderopvang;
  • Uitoefenen van een signaalfunctie.
 
§4 Agenda
  • De stuurgroep (artikel 4) bepaalt de agenda van de algemene vergadering.
  • Lokale actoren/gebruikers kunnen zelf agendapunten aanbrengen door vooraf contact op te nemen met de voorzitter of de secretaris (per schrijven of per e-mail) of op de vergadering zelf voor aanvang van de vergadering.
 
§5 Uitnodiging tot AV
  • De secretaris maakt de data van de AV ruim op voorhand bekend. Extra vergaderingen in functie van adviezen worden hier niet toe gerekend. De secretaris mag zich hier laten ondersteunen door de ondersteunend ambtenaar.
  • De uitnodiging van een AV wordt steeds naar alle belanghebbenden beschreven in artikel 1 verstuurd.
  • De secretaris bezorgt de agenda en de noodzakelijke voorbereidende documenten aan de leden van het LOK minstens één week op voorhand. De secretaris mag zich hier in laten ondersteunen door de ondersteunend ambtenaar.
 
§6 Verslag van AV
  • De secretaris of een vrijwillige verslaggever neemt verslag. De secretaris verspreidt het verslag naar de betrokkenen via e-mail.
  • De verslagen van de AV zullen gepubliceerd worden op de gemeentelijke website van Machelen-Diegem ter transparantie naar burgers toe.
 
Artikel 4: Stuurgroep
§1 Leden
Minstens:
  • Voorzitter;
  • Secretaris;
  • Ondersteunend ambtenaar betrokken op het thema kinderopvang.
 
§2 Opdrachten en taken
  • Voorbereiding van AV, opmaken van de agenda;
  • Voorbereiding van advies;
  • Voorbereiding van acties (om beleidsdoelstellingen te realiseren).
 
§3 Frequentie en tijdstip
  • De stuurgroep van het LOK komt samen volgens noodzaak.
  • Een bijeenkomst van de stuurgroep kan digitaal georganiseerd worden.
 
§4 Agenda
  • De agenda van de stuurgroep bestaat minstens uit de opmaak van de agenda voor de AV, opvolgen van lopende acties en de voorbereiding van nieuwe acties/advies.
  • Leden van de stuurgroep kunnen zelf agendapunten aanbrengen tot op het moment dat de vergadering start.

Artikel 5 : Werkgroepen

§1 Opdrachten en taken
  • Uitdiepen en uitwerken van concrete, inhoudelijke acties over een specifiek thema.
  • De doelstelling van de werkgroep wordt bepaald op de AV.
 
§2 Frequentie en tijdstip
  • Een werkgroep komt samen volgens noodzaak.
  • De leden van de werkgroep bepalen samen de frequentie en manier van samenkomen.
  • Een werkgroep kan digitaal georganiseerd worden.
 
§3 Aanduiden van een 'voorzitter' en 'verslaggever'
  • De werkgroep duidt onder zijn leden een voorzitter en secretaris aan. Deze zijn niet noodzakelijk dezelfde als voorzitter en de secretaris van de algemene vergadering.
  • De werkgroep zorgt voor een transparante en duidelijke terugkoppeling naar de stuurgroep en de AV.
 
§4 De leden van de werkgroep bepalen de agenda.
 
Artikel 6: Advies
§1 Adviezen zijn standpunten van het Lokaal Overleg Kinderopvang die de bedoeling hebben om beleidsbeslissingen van het lokaal bestuur en/of de overheid (Opgroeien) te beïnvloeden. 
 
§2 Tot stand komen van een advies
  • Een voorstel tot advies wordt toegelicht op de AV. Leden kunnen vragen stellen ter verduidelijking, opmerkingen formuleren en aanpassingen voorstellen.
  • Na de bespreking wordt het voorstel, zoals eventueel aangepast tijdens de bespreking op de AV, voorgelegd aan de leden ter goedkeuring
  • Bij elk advies wordt bijlage 1 ingevuld
  • Adviezen moeten maximaal op een objectieve manier onderbouwd worden, zijnde door kwalitatieve gegevens (cijfers) of kwantitatieve gegevens (bevragingen) en worden in het daarvoor voorziene sjabloon genoteerd (bijlage 1)
 
LOK streeft bij het geven van advies naar consensus. Wordt er geen consensus bereikt, wordt als volgt gestemd:
  • Elke aanwezige heeft een stem zoals bepaald in artikel 1. 
  • Bij meerderheid van stemmen van de aanwezigen op de vergadering (door handopsteking)
  • Leden kunnen zich bij het stemmen onthouden. Onthoudingen mogen vrijblijvend toegelicht worden.
  • Een afgevaardigde van meerdere actoren (bijvoorbeeld organisator groepsopvang, gezinsopvang en opvang ziek kind) ontvangt één stem per initiatief.
  • Afwezige leden kunnen een volmacht geven aan een plaatsvervanger of lid dat wel aanwezig kan zijn.
 
§3 Adviezen bezorgen
  • De AV kan een advies bezorgen aan het lokaal bestuur. Zij bezorgen dit advies aan de ondersteunend ambtenaar en de voorzitter van de AV.
  • De ondersteunend ambtenaar stelt het college van burgemeester en schepenen binnen een redelijke termijn in kennis van dit advies.
  • Het advies is niet bindend. Het LOK dat een advies formuleert, heeft wel recht op een reactie.
  • Het advies wordt schriftelijk (papier of digitaal) bezorgd.
 
§4 Adviesvraag ontvangen
  • De algemene vergadering kan een adviesvraag ontvangen van het lokaal bestuur. Het lokaalbestuur stelt een duidelijke datum van antwoord of er wordt uitgegaan van de antwoordperiode opgenomen in het participatiereglement.
  • De AV brengt advies uit op de eerstvolgende vergadering. Indien een advies vroeger moet uitgebracht worden door een gestelde datum of andere redenen, mag de stuurgroep het advies voorbereiden. het advies wordt via e-mail bezorgd aan de leden van de AV waarna zij hun akkoord, wijzigingen of onthoudingen kunnen formuleren. Niet antwoorden op de e-mail binnen de gestelde datum wordt geïnterpreteerd als stilzwijgend goedkeuren.
  • Het advies is niet bindend. Een Lokaal Overleg Kinderopvang dat een advies formuleert, heeft wel recht op een reactie.
  • Het advies wordt schriftelijk (papier of digitaal) bezorgd.
 

Artikel 7: Dit huishoudelijk reglement kent onmiddellijke ingang na goedkeuring van de gemeenteraad en is geldig tot en met 31 december 2031.