De fietssnelweg F3 doorkruist Diegem ter hoogte van de Kosterstraat.
De bruggen over de hoofdwegen zijn bijna klaar waardoor we veel fietsers verwachten op deze F3. Vandaag maken er reeds 120 fietsers per dag gebruik van de Lodewijk Vankeerberghenstraat (info Telraam): we verwachten minstens een verdubbeling.
In Diegem zijn er enkele conflictpunten waar we de fietser voorrang wensen te geven zoals dit voorzien wordt voor fietssnelwegen.
Dit past ook in de strategische visie van het nieuwe mobiliteitsplan waarin vertrokken wordt vanuit het STO(e)Principe.
Via deze tijdelijke politieverordening wordt de voorrangsregeling geregeld tot heraanleg van het pleintje ter hoogte van de kruising van de Calenbergstraat en de Lodewijk Vankeerberghenstraat of uitvoering van een unieke verantwoordingsnota voor dit deel van de F3.
Fietsvademecum
Fietssnelwegen moeten ontworpen en uitgevoerd worden in overeenstemming met strenge kwaliteitsnormen. Het gaat hier bijvoorbeeld over breedte, bochtstralen, materiaalkeuze en kruispuntontwerp.
Fietssnelwegen bieden ruimte aan de fiets en zorgen ervoor dat een fietser vlot, veilig en comfortabel kan doorfietsen.
Ze onderscheiden zich van de ‘gewone’ fietspaden zoals de autosnelweg zich van de ‘gewone’ secundaire wegen onderscheidt: met een ambitieuze ontwerpsnelheid en een minimum aan conflicten en stops.
Doorheen kernen of langs schoolomgevingen, waar voetgangers en fietsers elkaar kruisen of op plaatsen waar de auto en de fiets de beschikbare ruimte moeten delen, moeten met specifieke ingrepen, infrastructurele of meer technologische maatregelen, zoals groene golven of fietsdetectors vertragingen vermeden worden.
Kruispunten
De kwaliteit van een fietssnelweg wordt in belangrijke mate bepaald door de inrichting van de kruispunten met andere wegen. Deze kruispunten zijn enerzijds potentiële conflictpunten, waar het risico op ongevallen sterk kan verhogen, en anderzijds liggen zij aan de basis van tijdverlies (verplichte stops).
Beide effecten moeten in de mate van het mogelijke worden geminimaliseerd door infrastructurele ingrepen of innovatieve verkeerslichtenregelingen.
Maatregelen in Machelen:
Snelheidsremming
Er worden snelheidsdrempels geïnstalleerd in de Kosterstraat en de Lodewijk Vankeerberghenstraat wordt 30km/u. De fietssnelweg op gemeentewegen wordt opgenomen in de zone30. Indien uit de analyse (telramen Kosterstraat en L odewijk Vankeerberghenstraat en omliggende straten) blijkt dat dit onvoldoende is qua maatregelen in kader van snelheid, worden er bijkomende maatregelen genomen.
Circulatie maatregelen
We trachten het aantal conflicten tussen gemotoriseerd verkeer en fietsverkeer te verkleinen.
In kader van het mobiliteitsplan werd er reeds gesuggereerd om de Calenbergstraat en de Lodewijk Vankeerberghenstraat te knippen van de Kosterstraat om het pleintje te opwaarderen. Het pleintje opwaarderen doen we op termijn, maar de knips voeren we nu al door om de voorrangsregeling zo veilig en leesbaar mogelijk te houden. De Camiel Vandensteenstraat en Adolf Denonstraat worden eenrichtingsverkeer.
De Bosstraat is reeds een doodlopende straat. De paaltjes die dit bevestigen werden gecontroleerd en teruggeplaatst waar nodig.
Voorrangsaanduiding
Om fietsers voorrang te geven, moet de automobilist voorrang verlenen. Dit wordt met verkeersborden B1, ondersteund door markeringen en haaientanden op de weg geregeld. Verkeersbord M9 wordt gebruikt als onderbord.
Op de fietsweg wordt een voorrangsbord B15a geplaatst met aangepaste afmetingen.
Fietspadmarkering
Een fietspadmarkering wordt gebruikt op de kruising om op een juridisch correcte manier fietsers voorrang te geven. Een asmarkering wordt aangebracht op de fietsweg voor een minimum van 15m van het kruispunt om fietsers er op te wijzen dat er fietsers in twee richtingen fietsen. De markering wordt dichter bij elkaar geplaatst bij het naderen van het kruispunt. Pijlmarkeringen worden op het kruispunt aangebracht.
Kleurgebruik
De rode kleur wordt met koude plast toegevoegd op de kruispunten. Koude plast is minder glad.
De werkvennootschap voorziet alle kosten die te maken hebben met de F3 en de knip. De gemeente voorziet de borden "gewijzigde verkeerssituatie" en de borden voor het eenrichtingsverkeer in de Camiel Vandensteenstraat en de Adolf Denonstraat. Dit komt neer op ongeveer 3 000 euro incl. btw (inclusief verkeerspalen en beugels).
Dit komt van het budget verkeerssignalisatie.
Artikel 1: het college van burgemeester en schepenen gaat akkoord met een tijdelijke wijziging in het verkeersreglement waarbij:
Deze wijziging blijft actief tot heraanleg van het pleintje of uitvoering van de unieke verantwoordingsnota van de F3 en zal geëvalueerd worden gedurende deze periode.
Artikel 2: het bebordingsplan maakt deel uit van deze beslissing.
Artikel 3: dit besluit, dat betrekking heeft op een openbare weg die onder het beheer van de gemeente valt, wordt overgemaakt aan de politiezone VIMA, de politierechtbank en wordt gemeld in het digitaal loket lokale besturen.