Terug
Gepubliceerd op 25/03/2022

Besluit  college van burgemeester en schepenen

di 22/03/2022 - 14:00

Tijdelijke politieverordening: voorrangsregeling F3 bij kruising met Kosterstraat en Lodewijk Vankeerberghenstraat in combinatie met nieuwe circulatie ter hoogte van kruispunt Kosterstraat - Calenbergstraat - Lodewijk Vankeerberghenstraat.

Aanwezig: Jean-Pierre De Groef, burgemeester
Steve Claeys, Peter Roose, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
Daniël Schell, algemeen directeur
Aanleiding en doel

De fietssnelweg F3 doorkruist Diegem ter hoogte van de Kosterstraat.

De bruggen over de hoofdwegen zijn bijna klaar waardoor we veel fietsers verwachten op deze F3. Vandaag maken er reeds 120 fietsers per dag gebruik van de Lodewijk Vankeerberghenstraat (info Telraam): we verwachten minstens een verdubbeling.

In Diegem zijn er enkele conflictpunten waar we de fietser voorrang wensen te geven zoals dit voorzien wordt voor fietssnelwegen.

Dit past ook in de strategische visie van het nieuwe mobiliteitsplan waarin vertrokken wordt vanuit het STO(e)Principe.

Via deze tijdelijke politieverordening wordt de voorrangsregeling geregeld tot heraanleg van het pleintje ter hoogte van de kruising van de Calenbergstraat en de Lodewijk Vankeerberghenstraat of uitvoering van een unieke verantwoordingsnota voor dit deel van de F3.

Juridische grond
  • Decreet lokaal bestuur, art 56
  • Ministerieel Besluit van 15 maart 2018 tot aanwijzing van de fietssnelwegen.
  • De nieuwe gemeentewet (wijz. 12.12.2006), artikel 119 en 130bis en 135 §2.
  • Het decreet lokaal bestuur, artikel 56 en artikel 286.
  • De wet betreffende de politie van het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1986 artikel 10 en 12.
  • De tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer - Wet van 12 januari 2006.
  • Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Het koninklijk besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.Het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.
Advies en motivering

Fietsvademecum

Fietssnelwegen moeten ontworpen en uitgevoerd worden in overeenstemming met strenge kwaliteitsnormen. Het gaat hier bijvoorbeeld over breedte, bochtstralen, materiaalkeuze en kruispuntontwerp.

Fietssnelwegen bieden ruimte aan de fiets en zorgen ervoor dat een fietser vlot, veilig en comfortabel kan doorfietsen.

Ze onderscheiden zich van de ‘gewone’ fietspaden zoals de autosnelweg zich van de ‘gewone’ secundaire wegen onderscheidt: met een ambitieuze ontwerpsnelheid en een minimum aan conflicten en stops.

Doorheen kernen of langs schoolomgevingen, waar voetgangers en fietsers elkaar kruisen of op plaatsen waar de auto en de fiets de beschikbare ruimte moeten delen, moeten met specifieke ingrepen, infrastructurele of meer technologische maatregelen, zoals groene golven of fietsdetectors vertragingen vermeden worden.


Kruispunten

De kwaliteit van een fietssnelweg wordt in belangrijke mate bepaald door de inrichting van de kruispunten met andere wegen. Deze kruispunten zijn enerzijds potentiële conflictpunten, waar het risico op ongevallen sterk kan verhogen, en anderzijds liggen zij aan de basis van tijdverlies (verplichte stops).

Beide effecten moeten in de mate van het mogelijke worden geminimaliseerd door infrastructurele ingrepen of innovatieve verkeerslichtenregelingen.

 

Maatregelen in Machelen: 

Snelheidsremming

Er worden snelheidsdrempels geïnstalleerd in de Kosterstraat en de Lodewijk Vankeerberghenstraat wordt 30km/u. De fietssnelweg op gemeentewegen wordt opgenomen in de zone30. Indien uit de analyse (telramen Kosterstraat en L odewijk Vankeerberghenstraat en omliggende straten) blijkt dat dit onvoldoende is qua maatregelen in kader van snelheid, worden er bijkomende maatregelen genomen.

 

Circulatie maatregelen

We trachten het aantal conflicten tussen gemotoriseerd verkeer en fietsverkeer te verkleinen.

In kader van het mobiliteitsplan werd er reeds gesuggereerd om de Calenbergstraat en de Lodewijk Vankeerberghenstraat te knippen van de Kosterstraat om het pleintje te opwaarderen. Het pleintje opwaarderen doen we op termijn, maar de knips voeren we nu al door om de voorrangsregeling zo veilig en leesbaar mogelijk te houden. De Camiel Vandensteenstraat en Adolf Denonstraat worden eenrichtingsverkeer. 

De Bosstraat is reeds een doodlopende straat. De paaltjes die dit bevestigen werden gecontroleerd en teruggeplaatst waar nodig.

 

Voorrangsaanduiding

Om fietsers voorrang te geven, moet de automobilist voorrang verlenen. Dit wordt met verkeersborden B1, ondersteund door markeringen en haaientanden op de weg geregeld. Verkeersbord M9 wordt gebruikt als onderbord.

Op de fietsweg wordt een voorrangsbord B15a geplaatst met aangepaste afmetingen.

 

Fietspadmarkering

Een fietspadmarkering wordt gebruikt op de kruising om op een juridisch correcte manier fietsers voorrang te geven. Een asmarkering wordt aangebracht op de fietsweg voor een minimum van 15m van het kruispunt om fietsers er op te wijzen dat er fietsers in twee richtingen fietsen. De markering wordt dichter bij elkaar geplaatst bij het naderen van het kruispunt. Pijlmarkeringen worden op het kruispunt aangebracht.

 

Kleurgebruik

De rode kleur wordt met koude plast toegevoegd op de kruispunten. Koude plast is minder glad.

Financiële weerslag

De werkvennootschap voorziet alle kosten die te maken hebben met de F3 en de knip. De gemeente voorziet de borden "gewijzigde verkeerssituatie" en de borden voor het eenrichtingsverkeer in de Camiel Vandensteenstraat en de Adolf Denonstraat. Dit komt neer op ongeveer 3 000 euro incl. btw (inclusief verkeerspalen en beugels).

Dit komt van het budget verkeerssignalisatie.

Besluit

Artikel 1: het college van burgemeester en schepenen gaat akkoord met een tijdelijke wijziging in het verkeersreglement waarbij:

  • de F3 in voorrang komt ten opzichte van de Kosterstraat en de Lodewijk Vankeerberghenstraat. Deze voorrang wordt ondersteund met haaientanden en fietspadmarkeringen op de weg.
  • de Kosterstraat snelheidsremmers krijgt om de snelheid van het gemotoriseerd verkeer voor de F3 af te remmen
  • de Lodewijk Vankeerberghenstraat en de Calenbergstraat geknipt worden van de Kosterstraat
  • de Lodewijk Vankeerberghenstraat fietsstraat wordt waar de F3 over de straat loopt en er nog gemotoriseerd verkeer toegelaten is
  • de Camiel Vandensteenstraat éénrichting vanaf de Calenbergstraat naar de Kosterstraat wordt met verboden parkeren en stilstaan links van de rijrichting
  • de Adolf Denonstraat éénrichting wordt vanaf de Calenbergstraat met verboden parkeren en stilstaan links van de rijrichting
  • de F3 wordt opgenomen in de zone30

Deze wijziging blijft actief tot heraanleg van het pleintje of uitvoering van de unieke verantwoordingsnota van de F3 en zal geëvalueerd worden gedurende deze periode.

 

Artikel 2: het bebordingsplan maakt deel uit van deze beslissing.

 

Artikel 3: dit besluit, dat betrekking heeft op een openbare weg die onder het beheer van de gemeente valt, wordt overgemaakt aan de politiezone VIMA, de politierechtbank en wordt gemeld in het digitaal loket lokale besturen.