De voorzitter opent de zitting op 20/05/2025 om 20:06.
De gemeenteraad dient telkens het verslag van de vorige vergadering goed te keuren.
Geen
Enig artikel: het notulenverslag van de gemeenteraad van 29 april 2025 wordt goedgekeurd.
Het RPR besluit van 20 januari 2023 dat lokale besturen op verschillende vlakken meer vrijheid geeft om een eigen modern HR-beleid te voeren.
Het doel is een vernieuwde rechtspositieregeling voor het personeel van het lokaal bestuur Machelen die logischer, helder en duidelijk is opgebouwd, met het oog op het actualiseren van de personeelsreglementering, de verdere gelijkschakeling tussen statutaire en contractuele personeelsleden, en het verder uitbouwen van een efficiënter HR-beleid dat is afgestemd op de knelpunten van de arbeidsmarkt en de evolutie in de interne werking van de organisatie.
In deze fase is daarbij de keuze gemaakt om volgende delen aan te passen, afgestemd op de specifieke en gewijzigde wet- en regelgeving voor het personeel van lokale besturen (nieuw BVR RPR, DLB, ontslagdecreet, IFIC-besluit, …):
1. De loopbaan
Opname IFIC-salarisschalen en bepalingen uit IFIC-besluit voor personeel zorginstellingen
3. Verloven en afwezigheden
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikelen 186, 194/1 en 194/2.
Besluit Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen, en navolgende wijzigingsbesluiten.
Decreet van 16 juni 2023 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft de beëindiging van de hoedanigheid van het statutaire personeelslid, en verdere uitvoeringsbepalingen in het Ontslagbesluit van 12 januari 2024.
Wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten.
Wet van 13 maart 2024 tot motivering van ontslag en kennelijk onredelijk ontslag van contractuele werknemers in de overheidssector.
Wet van 26 juni 1992 houdende sociale en diverse bepalingen.
Besluit van 12 januari 2024 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 8 juli 2022 over een nieuwe functieclassificatie bij lokale besturen en over aangepaste salarisschalen ter uitvoering van het Zesde Vlaams Intersectoraal akkoord van 30 maart 2021 voor de social/non-profitsectoren.
Wet van 19 december 1974 (en uitvoeringsbesluiten) tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden en haar personeel, en latere wijzigingen.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen.
Rechtspositieregeling personeel lokaal bestuur, goedgekeurd door de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn op 22 december 2021, en navolgende besluiten tot aanpassing.
Het positief advies van het managementteam, na besprekingen op 5 februari en 20 maart 2025.
Het voorafgaand informeel overleg met de vakorganisaties ACOD en ACV-Openbare diensten, waarbij op vraag van de vakbonden nog aanpassingen werden doorgevoerd in de ontwerptekst RPR.
De finale bespreking in het bijzonder onderhandelingscomité van 24 april 2024 dat resulteerde in het afsluiten van een protocol van akkoord, met uitzondering van een niet akkoord voor bepaalde artikels opgenomen in het protocol.
Artikel 1: de rechtspositieregeling personeel lokaal bestuur wordt goedgekeurd, zoals vastgesteld in bijlage van dit besluit.
Artikel 2: deze rechtspositieregeling treedt in werking op 1 juli 2025, tenzij anders bepaald in de tekst.
Artikel 3: afschrift van dit besluit wordt in het kader van het algemeen bestuurlijk toezicht aan de bevoegde overheid bezorgd.
Op 26 maart 2025 werd door de gemeenteraad de samenstelling van de nieuwe GECORO goedgekeurd.
De regels waaraan de GECORO zich moet houden zijn vastgelegd in een door de Vlaamse Regering opgestelde deontologische code. Daarnaast dient de GECORO een eigen huishoudelijk reglement te hebben.
Het huishoudelijk reglement legt de werking van de GECORO vast.
Het huishoudelijk reglement dient eenparig te worden goedgekeurd door de leden van de GECORO en nadien te worden goedgekeurd door de gemeenteraad.
Op 6 mei 2025 werd het voorliggende huishoudelijk regelement eenparig goedgekeurd door de leden van de GECORO.
Artikel 1: de gemeenteraad neemt kennis van de beslissing van de GECORO om het huishoudelijk reglement eenparig goed te keuren.
Artikel 2: de gemeenteraad keurt het huishoudelijk reglement van de GECORO goed:
"Huishoudelijk reglement Gemeentelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening Machelen (GECORO Machelen)
Artikel 1: Doelstelling huishoudelijk reglement
Onverminderd de bepaling van artikel 1.3.3 §8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en artikels 4 tot en met 10 van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 mei 2000 en latere wijzigingen tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de werkwijze van de provinciale, intergemeentelijke en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening, regelt dit huishoudelijk reglement de interne werking van de Gemeentelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening van de gemeente Machelen, hierna de GECORO genoemd.
Artikel 2: Doelstelling van de GECORO
De GECORO werkt aan het behoud, de verbetering en de uitwerking van een duurzame ruimtelijke ontwikkeling voor de gemeente. De adviezen van de GECORO zijn gericht op het versterken van de ruimtelijke kwaliteit van de gemeente.
De GECORO beoogt een kwalitatieve wisselwerking en nauwe samenwerking met het lokaal bestuur. Dit huishoudelijk reglement regelt de relatie van het adviesorgaan en het lokaal bestuur en legt de afspraken gemaakt over de (samen)werking vast.
Artikel 3: Samenstelling van de GECORO
De GECORO is samengesteld uit de voorzitter, de commissieleden en het secretariaat.
De voorzitter:
De ondervoorzitter:
De commissieleden:
De plaatsvervangers:
De vaste secretaris:
De vertegenwoordigers van de politieke fracties:
Artikel 4: Taken en werkwijze van de GECORO
De GECORO streeft naar een goede samenwerking met het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad, terwijl ze haar onafhankelijkheid altijd behoudt.
De GECORO voert minstens alle wettelijk verplichte opdrachten uit die voortvloeien uit de reglementaire procedures zoals o.a. de VCRO, het omgevingsdecreet, enz.
De GECORO formuleert daarnaast een advies als het college, de gemeenteraad of de omgevingsambtenaar daarom vraagt.
Het college van burgemeester en schepenen en de omgevingsambtenaar verbinden zich er toe om projecten die uitmonden in een vergunningsaanvraag en die groot in omvang zijn, een sterk beeldbepalend karakter hebben of een belangrijke verkeersimpact met zich meebrengen, voor advies voor te leggen aan de GECORO.
Concreet betreffen dit inbreidingsverkavelingen en -projecten, appartementsgebouwen met meer dan 10 woonentiteiten, kantoorgebouwen en hotels die niet gelegen zijn binnen een ruimtelijk uitvoeringsplan die nadere regels met betrekking tot deze gebouwen vastlegt. Gebouwen en loodsen die gebouwd worden binnen de bedrijvenzone Machelen Cargo en Diegem Luchthaven worden niet voor advies voorgelegd aan de GECORO.
De GECORO wordt zo vroeg mogelijk betrokken bij de ruimtelijke planningsprocessen of vergunningen waarover het advies zal gevraagd worden.
Tot slot kan de GECORO op eigen initiatief een advies formuleren. Dit doet zij als minimaal een derde van de leden hierom vraagt. De gemeentelijke administratie stelt de nodige documenten in dat geval op vraag ter beschikking.
Artikel 5: Aanwezigheden
De secretaris staat in voor het bijhouden van de aanwezigheden tijdens de zitting. Deze aanwezigheden worden in het verslag genotuleerd.
Artikel 6: Vergaderritme en bijeenroepen vergadering
De GECORO-vergaderingen vinden plaats om de 2 maanden op de eerste dinsdag van de maand met uitzondering van zomervakanties, wettelijke feestdagen.
Het secretariaat legt jaarlijks de data voor het komende kalenderjaar vast.
De vergaderingen starten om 20u en eindigen om 22u.
De GECORO kan bijkomend worden bijeengeroepen na een schriftelijk verzoek van het college, gemeenteraad, de omgevingsambtenaar of van ten minste drie commissieleden, de voorzitter uitgezonderd.
De voorzitter roept de GECORO bijeen binnen de 10 dagen na het schriftelijk verzoek, indien de volgende vastgelegde GECORO- vergadering niet binnen een vastgestelde proceduretermijn valt.
Het verzoek van ten minste drie commissieleden om de GECORO bijeen te roepen, is gericht aan de voorzitter, bevat de motivering waarom de GECORO dit agendapunt moet behandelen en kan slechts worden aanvaard voor zover de GECORO haar beslissing kan uitbrengen binnen de eventueel vastgestelde proceduretermijn.
Artikel 7: De agenda
De GECORO-vergaderingen worden voorbereid door het dagelijks bestuur, bestaande uit de voorzitter en de secretaris. Zij stellen de agenda op en bereiden de vergaderingen voor.
De secretaris verstuurt de agenda ten minste vijf werkdagen voor de zitting. De agenda vermeldt de locatie, de datum en het tijdstip vaan aanvang van de zitting.
De agenda wordt digitaal verstuurd naar:
Alle relevante documenten die nodig zijn voor de behandeling van de agendapunten, zoals bv. startnota’s, (voor)ontwerpen, toelichtingsnota’s, stedenbouwkundige voorschriften, grafische plannen, bezwaren, opmerkingen en adviezen, de toelichting door de betrokkenen, enz., worden in digitale vorm ter beschikking gesteld aan de commissieleden. De digitale ter beschikking stelling van de documenten zal door de gemeente gebeuren via een teams kanaal.
Artikel 8: Externe deskundigen en werkgroepen
De GECORO kan een beroep doen op externe deskundigen en werkgroepen oprichten.
Werkgroepen brengen verslag uit op de vergadering van de GECORO. Er is dus geen sprake van autonome adviesverlening.
De gemeente richt ook een omgevingsplatform in waarbij over specifieke onderwerpen bijkomend inwoners van de gemeente kunnen besproken worden. Dit omgevingsplatform wordt ingericht als een werkgroep van de GECORO.
Artikel 9: Advies en stemmingen
Bij de bespreking van de onderwerpen wordt waar relevant een onderscheid gemaakt tussen de toelichting, beraadslaging en stemming. Dit wordt waar relevant uitdrukkelijk opgenomen in het verslag.
De externe (deskundigen) en vertegenwoordiging van de politieke fracties mogen de beraadslaging en de stemming over het advies niet bijwonen, tenzij die delen van de vergadering openbaar worden gehouden. Hierover kan de GECORO bij gewone meerderheid van de aanwezige commissieleden beslissen in de zitting.
Agendapunten over de interne werking van de GECORO worden niet openbaar beraadslaagd en niet openbaar een beslissing over genomen.
De GECORO streeft naar consensus bij het geven van adviezen. Indien geen consensus wordt bereikt, wordt er gestemd. De uitslag van deze stemming wordt vermeld in het advies.
De GECORO beslist bij meerderheid van stemmen van de aanwezige leden. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend. Eventueel kan op verzoek een gemotiveerd minderheidsstandpunt worden toegevoegd aan het advies.
De GECORO kan tijdens een zitting afspreken om een ontwerp van beslissing over een bepaald agendapunt, na de zitting, binnen een door de voorzitter te bepalen termijn via digitale weg formeel te beslissen door de GECORO. De voorwaarden waaronder deze digitale beslissing kan plaatsvinden worden ter zitting bepaald.
Het huishoudelijk reglement of wijzigingen eraan worden eerst aangenomen door de GECORO, alvorens het huishoudelijk reglement wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.
Artikel 10: Het verslag
De secretaris maakt van elke zitting een afzonderlijk verslag op. Dit verslag moet volgende elementen bevatten:
Het ontwerpverslag wordt ten minste 14 werkdagen na de zitting digitaal ter beschikking gesteld aan de GECORO. De commissieleden die aanwezig waren op de zitting kunnen digitaal hun respectievelijke voorstellen tot aanvullingen of correcties doorgeven aan de secretaris. De secretaris staat in voor de redactie van het in track-changes bijgesteld ontwerpverslag.
Het ontwerpverslag wordt via digitale weg ter goedkeuring voorgelegd aan de aanwezige commissieleden.
Artikel 11: Het jaarverslag
De secretaris maakt, samen met de voorzitter, over de activiteiten van de GECORO van het afgelopen kalenderjaar jaarlijks het jaarverslag op en legt dit voor 1 maart van het daaropvolgende kalenderjaar, ter goedkeuring voor aan de GECORO. Het jaarverslag wordt bij meerderheid van stemmen door de aanwezige stemgerechtigde commissieleden goedgekeurd.
Het jaarverslag wordt ter kennis gegeven aan de gemeenteraad.
Artikel 12: Werkingsmiddelen en vergoedingen
De gemeenteraad stelt jaarlijks de werkingsmiddelen vast om de GECORO toe te laten haar opdrachten naar behoren uit te voeren.
De werkingsmiddelen dekken minimaal de prestatiegelden aan de voorzitter, de effectieve commissieleden of indien deze verhinderd zijn de zitting bij te wonen, hun plaatsvervangers. De prestatiegelden worden aan voornoemde slechts uitbetaald op voorwaarde dat zij ten minste twee derden van de zitting effectief hebben bijgewoond. De aanwezigheid en deelnamen aan werkgroepen of omgevingsplatform geeft geen aanleiding tot prestatiegelden.
Artikel 13: Deontologie
De leden van de commissies voor ruimtelijke ordening houden bij de uitoefening van hun mandaat steeds het algemeen belang voor ogen. Alle leden onderschrijven de opdrachtverklaring voor de ruimtelijke ordening zoals verwoord in artikel 1.1.4 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en als bijlage toegevoegd bij dit huishoudelijk reglement.
Artikel 14: Documenten en stukken
De commissieleden ontvangen stukken met betrekking tot de GECORO zitting, deze stukken mogen niet gedeeld, gepubliceerd of gedupliceerd worden.
Plannen zijn auteursrechtelijk beschermd.
Alle vragen i.v.m. inzage, afschrift en uitleg van documenten opgesteld in kader van de activiteiten van de GECORO worden behandeld volgens de wetgeving opgenomen in het Bestuursdecreet.
De inhoud van beslissingen en verslagen van de GECORO zijn strikt vertrouwelijk en zijn pas af wanneer ze (digitaal) zijn bezorgd aan iedere bevoegde instantie of dienst of gepubliceerd op de gemeentelijke website."
Op respectievelijk 21 februari 2017, 23 januari 2018 en 21 januari 2025 keurde de gemeenteraad de PPS overeenkomst goed voor Kernversterking Centrum Machelen en de addenda.
Er werd een recht van opstal verleend voor de betrokken sites A, B, C, D.
Het recht van opstal werd verleden bij notariële akte.
Voor site D, “Residentie De Notaristuin” was dit met akte van 29 mei 2019 verleden voor notaris Blockx.
Doel is nu het recht van opstal te verlengen omdat één parkeerplaats binnen site D nog dient verkocht te worden.
Het gebouwencomplex, genaamd “Residentie De Notaristuin”, gelegen Corneille Peetersstraat 40-44, volgens kadaster sectie C nummer 437a, voor een oppervlakte van 2.330 m², is volledig gebouwd.
Het recht van opstal loopt af op 29 mei 2025.
Het laatste appartement dat door de private partner als kijkappartement werd gebruikt, is ondertussen verkocht. De notariële akte hiervoor wordt voor het vervallen van het huidige recht van opstal, 29 mei 2025, verleden.
Er blijft nog 1 parkeerplaats te koop, zijnde parkeerplaats nummer P09 met gereserveerd kadasternummer C437 A P005.
Het aflopen van het recht van opstal zonder enige andere beslissing zou betekenen dat de niet verkochte parkeerplaats toekomt aan de publieke partner in het PPS-project.
Gezien dit niet de bedoeling is, is in de stuurgroep, zoals voorzien in de PPS overeenkomst, overeengekomen om via onderhandse overeenkomst het recht van opstal te verlengen met een duurtijd van 2 jaar, te rekenen van 29 mei 2025 tot en met 29 mei 2027.
Een stilzwijgende verlenging is niet mogelijk, dus behoeft deze verlenging de goedkeuring van de gemeenteraad.
Deze termijn blijft ook binnen de engagementen die opgenomen zijn in addendum II zoals beslist door de gemeenteraad van januari 2025.
Gezien het voorgaande wordt voorgesteld om een verlenging van het recht van opstal toe te staan, zonder vergoeding, voor de voorgestelde aanvaardbare termijn.
Een verdere spreiding van de cash flow (voor die 1 onverkochte parkeerplaats, wat in het totaal project slechts zeer beperkt is in cashflow), in de tijd.
Artikel 1: de gemeenteraad is akkoord om de duurtijd, opgenomen in de notariële akte verleden voor notaris Blockx op 29 mei 2019 inzake verlenen van het recht van opstal voor site D in het PPS-project Kernversterking Centrum Machelen, te verlengen met een duurtijd van 29 mei 2025 tot en met 29 mei 2027.
Artikel 2: de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd de onderhandse overeenkomst, in bijlage aan deze beslissing, te ondertekenen.
In kader van het PPS-project Kernversterking Centrum Machelen is aan de private partner onder meer de verplichting opgelegd om een luwe verbinding te maken tussen de Constant Hansoulstraat en de Corneille Peetersstraat.
Deze verbinding is er, is ingegroend en voorzien van waterdoorlatende materialen en van openbare verlichting.
Deze verbinding wordt daadwerkelijk gebruikt door voetgangers.
Het doel is om deze anonieme luwe verbinding een naam te geven.
Decreet lokaal bestuur, artikel 40 en 41 bevoegdheden van de gemeenteraad.
De naamgeving is belangrijk voor de herkenbaarheid zowel door de inwoners als voor de hulpdiensten.
Er wordt voorgesteld om een naam te kiezen die ook aansluit bij de omgeving en meer specifiek bij het PPS-project Kernversterking Centrum Machelen.
De door het PPS-project volledig vernieuwde site, gekend als site D in het project, heeft de naam "de Notaristuin" gekregen.
De residentie zelf draagt ook deze naam.
Daarom wordt voorgesteld, gezien de aangelegde luwe verbindingsweg deel uitmaakt van het publiek gedeelte van site D, om deze "Notarisweg" te noemen.
nvt
Enig artikel: de gemeenteraad is akkoord om de luwe verbinding tussen de Constant Hansoulstraat en de Corneille Peetersstraat, gerealiseerd in kader van het PPS-project Kernversterking Machelen, een naamgeving te geven, met name: Notarisweg.
De goedkeuring van de Coördinatie jaarrekening 2024 van Kerkfabriek Sint-Gertrudis, Kerkfabriek Sint Catharina en Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Smarten.
Decreet lokaal bestuur artikel 40 en 41.
De goedkeuring van de Coördinatie jaarrekening 2024 van Kerkfabriek Sint-Gertrudis, Kerkfabriek Sint Catharina en Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Smarten.
Goedkeuring te verlenen aan de Coördinatie jaarrekening 2024 van Kerkfabriek Sint-Gertrudis, Kerkfabriek Sint Catharina en Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Smarten.
Overzicht |
Datum |
Exploitatieresultaat |
Investeringsresultaat |
Totaal |
OLV Zeven Smarten |
10/02/2025 |
-4 483,85 |
6 257,41 |
1 773,56 |
Sint Gertrudis |
22/01/2025 |
49 264,21 |
0,00 |
49 264,21 |
Sint Catharina |
01/03/2025 |
109 662,30 |
38 599,98 |
148 262,28 |
Totaal |
|
154 442,66 |
44 857,39 |
199 300,05 |
Enig artikel: goedkeuring te verlenen aan de coördinatie jaarrekening 2024 van de Kerkfabrieken te Machelen met volgende eindcijfers:
Overzicht |
Datum |
Exploitatieresultaat |
Investeringsresultaat |
Totaal |
OLV Zeven Smarten |
10/02/2025 |
-4 483,85 |
6 257,41 |
1 773,56 |
Sint Gertrudis |
22/01/2025 |
49 264,21 |
0,00 |
49 264,21 |
Sint Catharina |
01/03/2025 |
109 662,30 |
38 599,98 |
148 262,28 |
Totaal |
|
154 442,66 |
44 857,39 |
199 300,05 |
Op zondag 22 juni 2025 organiseert de parochie St.-Gertrudis de jaarlijkse processie, dit binnen het feestweekend met kermis, jaarmarkt en rommelmarkt .
Op 11 maart 2025 kregen we de vraag van de parochie om mee de onkosten te dragen aan de hand van financiële steun.
In 2024 is er ook een bijdrage hiertoe geleverd vanuit de gemeente.
Decreet lokaal bestuur artikel 40 en 41
Tot op heden werden de volledige kosten gedragen door de Kerkraad, dit met een maximum bedrag van 1 250,00 euro. Door de stijging van de algemene kosten is dit bedrag niet meer toerijkend.
Volgens de werkgroep worden de voorziene kosten voor de organisatie van de processie van 2025 geraamd op 2 220,00 euro.
Dit brengt een tekort van 970,00 euro met zich mee.
Financiële steun gemeente: 500 euro
Deze uitgave is niet voorzien in het MJP.
Artikel 1: de gemeenteraad beslist om de Processie van de parochie St.-Gertrudis op 23 juni 2025 financieel te ondersteunen, met als voorwaarde dat op alle publicaties moet vermeld worden "met steun van de gemeente Machelen".
Artikel 2: een bedrag van 500 euro zal worden overgemaakt aan de werkgroep Processie van de Parochie St.-Gertrudis.
De gemeente Machelen is aangesloten bij Farys ov.
De oproepingsbrief van 11 april 2025 voor de algemene vergadering van Farys ov op 20 juni 2025, waarin de agenda werd meegedeeld.
nvt
Artikel 1: de gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene vergadering Farys ov van 20 juni 2025 en de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
Artikel 2: de gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervanger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van Farys ov vastgesteld op 20 juni 2025, te onderschrijven en zijn/haar stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Artikel 3: een afschrift van dit besluit zal per elektronische post 20250620AV@farys.be, verstuurd worden.
De huidige algemeen directeur gaat op pensioen op 1 juni 2025.
De gemeenteraad heeft zijn opvolger aangeduid in zitting van 20 mei 2025.
Die opvolger is de huidige financieel directeur van het lokaal bestuur.
Er dient in elk lokaal bestuur een algemeen én financieel directeur te zijn.
De gemeenteraad heeft tijdelijke vervanging van de algemeen directeur goedgekeurd, zodat het huidige diensthoofd secretariaat, gedurende drie maanden de functie van algemeen directeur kan uitoefenen in het vooruitzicht dat tegen 1 september de huidige financieel directeur dan de functie van algemeen directeur opneemt en de functie van financieel directeur terug ingevuld is.
De noodzaak om over te gaan tot invulling van de open te vallen decretale graad van financieel directeur.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
Bevoegdheid van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.
De rechtspositieregeling personeel lokaal bestuur Machelen.
De rol, taken en bevoegdheden van de financieel directeur zijn beschreven en gebaseerd op de desbetreffende bepalingen van het decreet lokaal bestuur in de artikelen 176 tot en met 178.
De financieel directeur staat onder de functionele leiding van de algemeen directeur voor een aantal taken en rapporteert hier ook over aan de algemeen directeur.
Daarnaast staat de financieel directeur in volle onafhankelijkheid in voor de krediet- en wetmatigheidscontrole en het debiteurenbeheer.
De financieel directeur doet dit voor beide entiteiten, de gemeente en het OCMW.
De financieel directeur maakt deel uit van het managementteam.
De financieel directeur is personeelslid van de entiteit gemeente maar bedient ook de entiteit OCMW.
Decretale graad, klasse 3, voorzien in MJP.
Artikel 1: de gemeenteraad verklaart de statutaire functie van financieel directeur vacant bij aanwerving met het oog op aanstelling en aanleggen van een werfreserve.
Artikel 2: de gemeenteraad keurt de functiebeschrijving van financieel directeur, in bijlage van deze beslissing liggende, goed.
Artikel 3: de gemeenteraad beslist dat de selectie voor de aanwerving van de functie van financieel directeur wordt uitbesteed aan een extern selectiebureau. De gemeenteraad draagt hiertoe het college van burgemeester en schepenen op het nodige te doen binnen de goedgekeurde aankoopprocedure en rekening houdende met de timing zoals hiervoren omschreven.
Artikel 4: de selectie zal uitgevoerd worden op basis van hetgeen omschreven is in artikel 29 §1 van de rechtspositieregeling.
Artikel 5: de selectiejury zal bestaan uit algemeen en/of financieel directeurs van gemeenten binnen Vlaams-Brabant, desnoods aangevuld met een expert van het extern
selectiebureau. De definitieve nominatieve samenstelling van de selectiejury zal aan de gemeenteraad worden gecommuniceerd.
Artikel 6: de gemeenteraad beslist de aanwervingsvoorwaarden als volgt te bepalen:
De kandidaat beschikt over minimaal een masterdiploma ofwel een diploma van het universitair onderwijs of een diploma van het hoger onderwijs van 2 cycli dat gelijkgesteld werd met universitair onderwijs.
De kandidaat heeft 5 jaar relevante ervaring in een leidinggevende functie op A niveau of, in de privé-sector, op een vergelijkbaar niveau.
De burgerlijke en politieke rechten genieten
Van onberispelijk gedrag zijn (uittreksel uit het strafregister)
Grondige kennis van de Nederlandse taal.
Artikel 7: de gemeenteraad beslist dat van de kandidaten die geslaagd zijn zowel in de schriftelijke als in de mondelinge proef, enkel de 6 eerste geslaagde kandidaten tot het
assessment toegelaten worden.
De kandidaten die even goed scoren als de 6de gerangschikte, worden eveneens toegelaten tot het assessment.
Artikel 8: een wervingsreserve aan te leggen voor de duur van twee jaar.
Artikel 9: deze vacantverklaring wordt minimaal bekend gemaakt via gemeentelijke website, gemeentelijke facebookpagina, gemeentelijke digitale infoborden, LinkedIn, VDAB, Indeed, Werken bij de overheid, LinkedIn Recruiter en JobPoint.
Artikel 10: sollicitaties kunnen ingediend worden tot en met vrijdag 20 juni 2025.
De decretale graden dienen hun eed af te leggen in handen van de voorzitter van de gemeenteraad in openbare zitting vooraleer ze hun ambt kunnen opnemen.
De gemeenteraad heeft in zitting van 20 mei in besloten zitting de nieuwe algemeen directeur aangesteld, die de op pensioen gaande algemeen directeur opvolgt.
Decreet lokaal bestuur artikel 40 en 41.
Decreet lokaal bestuur artikel 163.
Beslissing van de gemeenteraad van 20 mei 2025 tot aanstelling van de decretale graad van algemeen directeur.
De voorzitter van de gemeenteraad heeft, van zodra de agendapunten bekend waren en duidelijk voor de gemeenteraad, de enige voorgedragen kandidaat door de selectiecommissie, uitgenodigd om op de zitting van 20 mei 2025, nadat de gemeenteraad in besloten zitting en via geheime stemming tot de aanstelling zou zijn overgegaan, onmiddellijk de eed af te leggen.
nvt
Enig artikel: mevrouw Ellen De Boeck, door gemeenteraadsbeslissing van 20 mei 2025 in besloten zitting en geheime stemming aangesteld als algemeen directeur met ingang van 1 september 2025, legt in openbare zitting in handen van de voorzitter van de gemeenteraad haar eed af: “Ik zweer de verplichtingen van mijn ambt trouw na te komen.”
Op 17 september 2024 heb ik een vraag ingediend met betrekking tot de verkeerssituatie ter hoogte van de Woluwelaan, meer specifiek aan de uitrit van de gevangenis. In mijn oorspronkelijke melding kaartte ik twee concrete problemen aan:
1. Ongeoorloofde oversteek aan de uitrit van de gevangenis
Bestuurders die de gevangenis verlaten, rijden vaak rechtdoor en steken daarbij de Woluwelaan over via een gearceerde zone waar doorgaand verkeer verboden is. Ondanks de aanwezigheid van twee betonnen blokken van ongeveer drie meter lang, is de doorgang tussen deze blokken ruim genoeg om voertuigen toch toe te laten. Hierdoor vermijden bestuurders het kruispunt Woluwelaan – Haachtsesteenweg, wat leidt tot gevaarlijke situaties.
Mijn vraag toen was: Kan de gemeente, in samenspraak met de bevoegde gewestelijke diensten, ervoor zorgen dat deze doorgang volledig wordt afgesloten, zodat verkeer verplicht wordt gebruik te maken van het voorziene kruispunt?
2. Illegaal parkeren van vrachtwagens op de middenberm
Ongeveer 100 meter verder stellen we vast dat vrachtwagens langdurig geparkeerd worden op de middenberm ter hoogte van de sorteerstroken voor verkeer dat linksaf slaat richting Melsbroek. Het gaat om chauffeurs die hun vrachtwagen daar achterlaten terwijl hun privéwagen op de nabijgelegen parking van Lidl staat. Dit leidt tot gevaarlijke verkeerssituaties én frustratie bij inwoners.
Mijn vraag toen was: Kan de gemeente nagaan of er verbodsborden tegen stilstaan en parkeren kunnen worden geplaatst, of kan de betrokken zone eventueel gearceerd worden om parkeren te ontmoedigen?
Reactie schepen op 17 september 2024
Schepen Claeys gaf toen aan dat de Woluwelaan een gewestweg betreft en dat de gemeente hier geen directe zeggenschap over heeft. Er zou contact opgenomen worden met de bevoegde diensten om te bekijken hoe het overstekend verkeer aan de uitrit van de gevangenis kon worden verhinderd. Daarnaast zou er contact worden opgenomen met politiezone ViMa met betrekking tot het parkeren van vrachtwagens op de middenberm.
Stand van zaken op 20 mei 2025 – 252 dagen later of 8 maanden later: Tot op heden is er echter niets veranderd aan de situatie:
Voertuigen die de gevangenis verlaten, blijven ongehinderd de verboden oversteek maken.
Vrachtwagens blijven systematisch geparkeerd op de middenberm. Zelf telde ik twee weken geleden nog negen vrachtwagens op diezelfde locatie.
Inwoners ervaren dit als ongelijke behandeling: waar foutparkeren door particulieren vaak direct wordt beboet, lijken deze vrachtwagens ongemoeid gelaten te worden. Dit wordt als meten met twee maten ervaren.
Concrete vraag vandaag is: Wat zal de gemeente concreet ondernemen om deze twee situaties aan te pakken en structureel op te lossen? Ons voorstel is om over te gaan tot het stemmen dat de schepen deze keer effectief contact zal opnemen met het gewest en de politiezone ViMa om tot een oplossing te komen.
Gehoord schepen Steve Claeys die het volgende antwoord verstrekt:
Eerst en vooral dient gesteld te worden dat alle werken door de administratie worden opgevolgd via het MinderHinderPlatform & Signalisatievergunningsplatform.
Deze platformen gaan elke 2 weken of maandelijks door en bevatten alles qua omleidings- en signalisatieplannen alsook MinderHindermaatregelen.
De technische dienst heeft tevens wekelijks een werfoverleg op vrijdag om de werken in Diegem voor de RingTramBus op te volgen.
Er dient opgemerkt te worden dat werken op gewestwegen die door de werkvennootschap of administratie wegen en verkeer worden uitgevoerd omwille van beslissingen door de Vlaamse regering door ons als lokaal bestuur op zich moeilijk aan te sturen zijn .
Uiteraard proberen wij deze zo veel mogelijk te koppelen of sturing te geven om deze op elkaar af te stemmen.
DWV en AWV staan onder druk en eens ze budget hebben, proberen ze conform het bestek de werken te laten uitvoeren, net als bij werken die wij doen is er weinig ruimte voor afwijking, zoniet vertragen de werken of kan de aannemer verrekeningen of meerwerken aanrekenen.
1. Ongeoorloofde oversteek aan de uitrit van de gevangenis
De gearceerde zone/verdrijfvlak is een calamiteitendoorsteek door de hulpdiensten aangevraagd. De aanwezigheid van gevangenis Haren speelt hier ook zeker een rol.
Het klopt dat op het verdrijfvlak betonblokken staan, maar deze blokkeren de doorgang niet omwille van de calamiteitendoorsteek.
Administratie wegen en verkeer heeft op onze vraag aangegeven de doorgang te kunnen verhinderen door de betonblokken te verplaatsen, maar enkel mogelijk na advies/bevestiging van de hulpdiensten.
De vraag werd gesteld aan brandweerzone Vlaams-Brabant West om deze calamiteitendoorsteek anders in te richten door gebruik van andere materialen.
Brandweerzone Vlaams-Brabant West is bereid deze calamiteitendoorsteek anders te laten inrichten, doch ook brandweerzone Brussel dient advies te verlenen gezien de aanwezigheid van gevangenis Haren op grondgebied van Brussels Gewest waarvoor deze calamiteitendoorsteek.
De twee brandweerzones dienen daarover nog onderling overleg te plegen. Eenmaal dit resultaat er is zal dat terug aan de werkvennootschap en AWV worden voorgelegd met de vraag de inrichting anders te doen zodat hulpdiensten nog wel doorkunnen maar het gewone verkeer niet meer.
2. Illegaal parkeren van vrachtwagens op de middenberm
We hebben aan Administratie Wegen en Verkeer gevraagd om het foutparkeren te hinderen door het plaatsen van betonblokken, vanuit de wetenschap dat verkeersborden wellicht niet tot een oplossing zouden leiden want niet zouden nageleefd worden door iedereen.
Aangezien wij vanuit lokaal bestuur geen bevoegdheid hebben op deze gewestweg blijven we vinger aan de pols houden om het foutparkeren te weren in ons overleg met AWV.
Tot op heden heeft AWV nog geen actie ondernomen om betonblokken te plaatsen, dit wordt vanuit onze administratie verder opgevolgd en bevraagd.
Tot slot: wat betreft de stelling dat foutparkeren in onze gemeente met twee maten en twee gewichten wordt gedaan, wil ik toch duidelijk maken dat dit zo niet is. Er wordt binnen of het parkeerbeleid of het verkeersreglement altijd op dezelfde manier gehandeld inzake parkeren.
De schepen eindigt zijn tussenkomst met de melding dat met alle overheden en PZ Vima zal contact genomen worden, opnieuw, om de problematiek terug aan te kaarten.
Het punt wordt afgehandeld.
Graag wensen we te weten welke visie het huidige beleid, dat ook in de vorige legislatuur bestuurde, heeft en daarnaar handelt betreffende externe partners met een bepaalde bevoegdheid/eigendom binnen onze gemeente.
Die externe partners, zoals het Agentschap Wegen en Verkeer of NMBS, voeren werken (vernieuwingen, aanpassingen, onderhoud, …) uit op hun eigendom binnen onze gemeente. De gemeente is niet steeds bevoegd/verantwoordelijk/… voor de keuzes die worden gemaakt, maar naar onze mening is zij wel verantwoordelijk voor het bewaren van de leefbaarheid en de stappen die daarin dienen te worden gezet.
Op dat vlak hebben wij echter wel wat vragen, aangezien we het gevoel hebben dat die verantwoordelijkheid niet steeds wordt opgenomen.
Ik maak dit concreet aan de hand van twee voorbeelden.
- Werken Agentschap Wegen en Verkeer:
Rondom onze gemeente, en zeker rondom Diegem vinden reeds enkele jaren heel wat werven plaats, in hoofdzaak door ‘Werken aan de Ring’. Deze werkzaamheden staan in het teken van een betere doorstroom van verkeer en een verhoogde leefbaarheid voor de omwonenden. Dat laatste nemen wij en heel wat inwoners wel met een korrel zout. Want in welke mate verhoog je de leefbaarheid als deze werven dermate lang aanslepen? Deze werkzaamheden betreffen enerzijds de werken aan de Woluwelaan en anderzijds de werken op de Ring.
Ik hoef u allen niet te vertellen wat de huidige situatie is. En uiteraard ligt de Woluwelaan te Diegem in een drassig gebied wat de werken complex maakt en ontstond een bijkomende vertraging door de verontreiniging van de ondergrond.
Maar dat de werken regelmatig enkele weken stil liggen, de huidige verkeerssituatie reeds meer dan een jaar duurt en dat men nadien ook nog de andere kant en de kruispunten dient aan te pakken tart elke logica.
Om even te vergelijken: de bouw van de Eurotunnel tussen Calais en Dover, gestart in 1988, meer dan 50 kilometer lang, werd afgerond in zes jaar. Van de huidige werken op de Woluwelaan, die minder complex zijn en waar men zowel op het vlak van materiaal als kennis verder staat dan 35 jaar geleden, is het einde nog lang niet in zicht.
Ondertussen, in 2021, zijn reeds voorbereidende werken gestart met betrekking tot de heraanleg van de Henneaulaan, zo’n 700 meter verderop. In april 2024 finaliseerden deze werken en leverden zij een mooie brug en groene omgeving op die voortaan ook een veilige tracé biedt aan voetgangers en fietsers, tot je natuurlijk Diegem binnenrijdt en het fietspad wegvalt. Maar dat is weer een ander verhaal.
Nu deze werken zijn gefinaliseerd konden in september 2024 de werken starten aan de A201 die Brussel met de luchthaven verbindt, zo’n 400 meter terug.
En nog is het niet gedaan. Eind dit jaar starten dan weer de werken die de tram tot op de luchthaven brengt die ook in diezelfde werfzone ligt.
Ook in deze situatie zullen er heel wat redenen zijn die ervoor zorgen dat men ervoor kiest de werken niet in éénmaal uit te voeren.
Beide situaties hebben echter een enorme impact op de leefbaarheid van onze inwoners. Ik heb het al vaak verkondigd, maar als gemeente hebben we reeds heel wat fysieke lasten en drukte. De luchthaven, Brucargo, De Ring, de gewestwegen, …
Dat deze werken nodig zijn en tot een mooi resultaat zullen leiden zal niemand ontkennen. Zij komen echter bij op de reeds bestaande lasten en drukte. Dat men deze dan op deze manier inplant en uitvoert (ondanks de onverwachte vertragingen), lijkt me voornamelijk weinig rekening te houden met de inwoners van onze gemeente.
- Station Diegem
De stationsparking grenzend aan de Vankeerberghenstraat werd enkele jaren volledig vernieuwd door NMBS, mede door de doorkomst van de F3 fietssnelweg.
Bij die heraanleg werd de gehele parking geasfalteerd en de rest werd voornamelijk of beklinkerd of gebetonneerd. Dat lijkt heel erg absurd voor een gemeente met de hoogste verhardingsgraad van Vlaanderen.
Maar ook de stationsomgeving is regelmatig bijzonder vuil en lijkt niet te worden onderhouden.
Onze vragen betreffende dit punt:
Gehoord schepen Magda Geeroms die het volgende antwoord verstrekt:
Uiteraard is het college zich bewust van de enorme werken die bezig zijn en die nog gaan komen, deze namiddag nog hebben we uitgebreid overleg gehad voor de komende werken inzake vernieuwing van de bruggen over de ring en aanleg van ecoducten bijkomend.
Alle werken worden opgevolgd worden via het MinderHinderPlatform & Signalisatievergunningsplatform.
Deze platformen gaan elke 2 weken of maandelijks door en bevatten alles qua omleidings- en signalisatieplannen alsook MinderHindermaatregelen.
Onze Technische dienst heeft wekelijks een werfoverleg op vrijdag om de werken in Diegem voor de heraanleg Woluwelaan en aanleg RingTramBus op te volgen.
Wanneer en of werken via de werkvennootschap of administratie wegen en verkeer of via NMBS effectief worden gepland en of uitgevoerd of gebudgetteerd, dan hebben wij als lokaal bestuur er meestal al een heel traject van vooroverleg op zitten:
en uiteraard in kader van werfoverleg en - toezicht.
U zal ook al opgemerkt hebben dat enkele keren per legislatuur de mensen van de werkvennootschap op een gemeenteraadscommissie langskomen.
Op niveau van administratie, bevoegde schepen en college gebeurt dat zelfs met hogere frequentie.
Maar wij als lokaal bestuur hebben niet het alleenrecht om de uitvoering, planning van de werken te bepalen, dit is de bevoegdheid van de hogere overheden en de toepassing van de wet op overheidsopdrachten en het daarbij horende uitvoeringsbesluit.
Via de overlegstructuren proberen wij zoveel mogelijk onze eisen door te drukken, en dat zijn dan eisen op ontharding, vergroening, aandacht voor de zwakke weggebruikers, flankerende maatregelen enzovoort. En dat alles in teken van de leefbaarheid van onze gemeente en voor onze inwoners.
Wij zijn er van overtuigd dat de aanleg van de RingTramBus, het openleggen van de Woluwe, het niet meer aanleggen van de Woluwelaan door Diegem centrum als een autostrade, de nieuwe inplanting van de op- en afritten R0/Woluwelaan en de aanleg van de buurtparken, er allemaal gekomen zijn dankzij de inbreng van onze administratie op de overlegvergaderingen, daarin gesteund door het college en dat dit allemaal maatregelen zijn die op lange termijn de leefbaarheid van onze gemeente en voor onze inwoners zal verbeteren.
Maar een omelet bakken, zeker in dit geval zulke grote omelet, zonder een ei te breken, geen enkel overheid lukt daarin, waarmee we bedoelen dat zulke grote werven wel altijd ergens vertraging hebben of oplopen.
Werken sneller laten verlopen dan gepland in het bestek van Vlaanderen is niet direct mogelijk, het zou immers de kans geven aan de aannemers aan wie de opdracht is gegund om meerwerken en verrekeningen te factureren enerzijds en anderzijds administratie wegen en verkeer de kans geven om die meerkosten aan ons door te factureren.
Iedereen kan via ons meldpunt zaken melden, wij nemen dat allemaal mee in de overlegstructuren die er zijn.
Wat het station van Diegem betreft.
De opmerking van de vraagsteller dat bij die heraanleg de gehele parking geasfalteerd en de rest werd voornamelijk of beklinkerd of gebetonneerd klopt niet.
Immers, de aanleg van het stationsplein is opgebouwd met diverse types verhardingen:
Niet waterdoorlatende verharding
Waterdoorlatende verharding
Waterdoorlatende niet-verhardingen
De goedkeuring over het beheer en onderhoud van de gronden en het gebouw werd goedgekeurd door de gemeenteraad in de samenwerkingsovereenkomst in 2016.
Het verwijderen van zwerfvuil en verwijderen van onkruid maakt deel uit van het beheer door onze diensten. Het groot onderhoud van de parking gebeurt drie tot vier keer per jaar, de reinigingsdienst rijdt drie keer per week rond om de vuilbakjes te ledigen en zwerfvuil te ruimen.
Om het onkruid te bestrijden doen we momenteel een test met het branden en we onderzoeken nu met de NMBS hoe we het probleem van de sigarettenpeuken kunnen aanpakken ondermeer met plaatsing van drie peukenvuilbakken.
De trappen en de onderdoorgang wordt door onze diensten tweewekelijks gedaan.
We nemen de vraag omtrent de vuile muur en de klimplanten zeker mee.
Tijdens de gemeenteraad op heden zijn volgende mondelinge vragen gesteld:
1) Door raadslid Patrick Hanon, namens CD&V-fractie:
Is er een toekomstplan voor de heraanleg van de Oude Haachtsesteenweg in Diegem? De huidige staat van de weg en voetpaden laat te wensen over: er zijn talrijke putten en losliggende stenen, wat zowel de berijdbaarheid als de veiligheid voor voetgangers en fietsers ernstig belemmert. Het is een van de van de hoofdwegen van Diegem dus zeker van belang.
Mondeling antwoord door schepen Magda Geeroms
2) Door raadslid Danny Gooris, namens de fractie 1830-31:
Enkele weken geleden is men gestart met de nieuwbouwwoningen aan de fietssnelweg FR0 ter hoogte van de Morenveldweg te Diegem.
Deze appartementen, meer dan 100 en enkele woningen worden gebouwd op de grens met Diegem en zullen net als de nog te bouwen appartementen op het Bessenveld een effect hebben op de leefbaarheid van onze inwoners.
Er zijn reeds heel wat bezorgdheden geuit in functie van de verkeerssituatie die zal ontstaan in onze gemeente ten gevolge van de bouw van dit project. Verkeer zal namelijk, om de Haachtesteenweg te vermijden tijdens spitsuren, zeker doorheen de gemeente rijden. Een verdere uitwerking, rekening houdend met de vragen van de buurtbewoners, en optimalisatie van het mobiliteitsplan is dan ook een must voor deze wijk.
Echter is het nodig om reeds nu in te grijpen. Het werfverkeer rijdt reeds door het centrum van Diegem. Zo reden vrijdagochtend jongstleden verschillende vrachtwagens met torenkraanonderdelen en een hijskraan zich bijna vast op de Kosterstraat te Diegem. De komende maanden zal er, net omwille van de omvang van het project, nog zwaar werfverkeer nodig zijn. Dat kan echter niet via het centrum van Diegem.
Onze vraag:
- De gemeente is op de hoogte van dit project en kan de effecten van een dergelijk project op de omliggende wijken en Diegem in zijn geheel perfect inschatten. Het huidige bestuur heeft namelijk wel al wat ervaring met dergelijke bouwprojecten en ik ga er vanuit dat er hierrond een aantal interne procedures dienen te worden gevolgd. We gaan er dan ook vanuit dat zij in functie daarvan reeds contact opnam met de projecteigenaar en werfverantwoordelijke.
Zijn er van daaruit dat overleg afspraken gemaakt betreffende het traject van het werfverkeer?
- Het is heel duidelijk dat, zoals ik dat reeds heb aangetoond, de verkeerssituatie in de Groenstraat, direct grenzend aan dit project, onveilig is voor voetgangers. De chicane die de gemeente aanlegde zorgt dan wel voor een vertraging van het verkeer, dat vermijdt niet dat bestuurders zowat continue over de stoep rijden.
Welke stap in de ontsluiting van deze wijk zet u om te vermijden dat zij een sluikroute blijft en nog groter wordt voor het huidige en toekomstige verkeer komende uit Brussel? In het mobiliteitsplan was daar reeds sprake van, maar tot op heden zijn daar geen stappen in genomen.
Mondeling antwoord door schepen Steve Claeys.
De voorzitter sluit de zitting op 20/05/2025 om 21:32.