De voorzitter opent de zitting op 20/09/2022 om 20:14.
De gemeenteraad dient telkens het verslag van de vorige vergadering goed te keuren.
Geen
Enig artikel: het notulenverslag van de gemeenteraad van 29 juni 2022 wordt goedgekeurd.
De opvolgingsrapportering moet de raadsleden een stand geven van de uitvoering van de prioritaire acties of actieplannen en moet ze toelaten om de evolutie van de uitgaven en de ontvangsten van het lopende jaar op te volgen en die te vergelijken met de planning.
De raad moet de aanrekeningen voor het lopende jaar kunnen vergelijken met de kredieten die hij voor dat jaar heeft vastgesteld, inclusief de naar dat jaar overgedragen transactiekredieten voor de investeringen en de bijhorende investeringen.
- een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan
- een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar
- in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan
- in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's
- een overzicht van de ontvangsten en uitgaven, conform schema J1, dat opgenomen is in de bijlage die bij dit besluit is gevoegd
- een overzicht van de ontvangsten en uitgaven naar economische aard, opgesteld conform schema T2, dat opgenomen is in de bijlage die bij dit besluit is gevoegd.
Het opvolgingsrapport kan in bijlage geconsulteerd worden. Enkele zaken die in de eerste 6 maanden een impact gehad hebben op de uitvoering van ons meerjarenplan lichten we er uit:
Geen
Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van de voortgangsrapportering over semester 1 - 2022.
De goedkeuring van de jaarrekening 2021 van de Kerkfabriek Sint-Catharina.
Goedkeuring van kerkraad op 24 mei 2022.
Geen
Enig artikel: goedkeuring te verlenen aan de jaarrekening van de Kerkfabriek Sint-Catharina voor het dienstjaar 2021 met volgende eindcijfers:
A. Exploitatie
Ontvangsten |
190.120,72 |
Uitgaven |
110,651.20 |
Saldo exploitatie |
79.469,52 |
Financiering |
0,00 |
Saldo exploitatie voor overboekingen |
79.469,52 |
Overboekingen |
-79,598,79 |
Exploitatieresultaat boekjaar |
-129,27 |
Overschot exploitatie N-1 |
945,94 |
Exploitatieoverschot |
816,67 |
Toelagen |
0 |
TOTAAL EXPLOITATIEOVERSCHOT |
816,67 |
B. Investeringen
Ontvangsten |
16.215,98 |
Uitgaven |
95.814,77 |
Financieringsontvangsten |
200.000,00 |
Financieringsuitgaven |
200.000,00 |
Saldo uitgaven |
-79.598,79 |
Overboekingen |
79.598,79 |
TOTAAL INVESTERINGSOVERSCHOT |
0,00 |
De heraanleg van de Hermeslaan die wordt voorzien voor de aanleg van de luchthaventram wijkt sterk af van de rooilijnen zoals opgenomen in het bijzonder plan van aanleg (BPA) nr. 9 Hermes. In navolging van het verzoek van De Werkvennootschap voor de opmaak van een ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) werd op 29 maart 2022 de start- en procesnota goedgekeurd. Na de inspraak- en adviesperiode werd deze verder uitgewerkt tot een scopingsnota die werd goedgekeurd op 26 juli 2022. Het voorontwerp RUP werd voor advies overgemaakt aan de adviesinstanties en er werd een plenaire vergadering georganiseerd op 7 september 2022.
Conform artikel 2.2.21 van de Vlaamse codex ruimtelijke ordening dient de gemeenteraad het voorontwerp RUP vast te stellen.
Artikel 2.2.20 van de Vlaamse Codex ruimtelijke ordening stelt dat het voorontwerp RUP dient te worden overgemaakt voor advies, deze adviesperiode liep van 18 augustus 2022 tot 7 september 2022. De plenaire vergadering vond digitaal plaats op 7 september 2022 om 10u. Hierbij waren geen aanwezigen. Volgende adviesinstanties gaven een schriftelijk advies:
- Openbare avalstoffenmaatschappij op 25 augustus 2022
- Agentschap wegen en verkeer op 26 augustus 2022
- Departement omgeving op 23 augustus 2022
- Provincie Vlaams- Brabant op 31 augustus 2022
- GECORO Machelen op 6 september 2022
Deze adviezen waren gunstig of gunstig onder voorwaarden.
Uit het onderzoek van de milieueffecten is gebleken dat de opmaak van een Plan- MER- screening volstaat voor het dossier.
Het ontwerp grafisch plan, de procesnota, register plancompensaties, stedenbouwkundige voorschriften, toelichtingsnota kaarten en toelichtingsnota goed te keuren.
Geen
Artikel 1: de gemeenteraad stelt het ruimtelijke uitvoeringsplan Hermes voorlopig vast.
Artikel 2: de gemeenteraad onderwerpt het ontwerp ruimtelijk uitvoeringsplan en het effectenbeoordelingsrapport aan een openbaar onderzoek van 3 oktober 2022 tot 2 december 2022.
Het toelagereglement betreffende de investeringssteun ten behoeve van de brandveiligheid in horecazaken werd zelden gebruikt en is verouderd.
Het toelagereglement betreffende de investeringssteun ten behoeve van de brandveiligheid in horecazaken werd zelden gebruikt.
Bovendien is het reglement verouderd gezien het refereert naar het gemeentelijk politiereglement met betrekking tot de brandveiligheid in de horecazaken, zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 23 oktober 2001. Intussen is er echter een ander reglement met betrekking tot de brandveiligheid van horecazaken, namelijk het zonaal reglement van 19 januari 2021 houdende maatregelen ter preventie van brand en ontploffing in publiek toegankelijke inrichtingen.
Geen
Enig artikel: de gemeenteraad gaat akkoord met de opheffing van het toelagereglement betreffende de investeringssteun ten behoeve van de brandveiligheid in horecazaken van 30 juni 2009.
Op 29 juni 2022 werd het subsidiereglement met betrekking tot de MD-cheques vernieuwd om meerdere kortingsacties per jaar toe te laten. Uit praktische overwegingen blijkt dat een kleine aanpassing nodig is.
Volgens het subsidiereglement met betrekking tot de MD-cheques kan het college van burgemeester en schepenen de kortingsactie en het juiste kortingspercentage per kortingsactie bepalen, maar niet de geldigheidsduur van de MD-cheque.
Een MD-cheque is in normale omstandigheden 1 jaar geldig. Bij bepaalde kortingsacties wordt de geldigheidsduur echter gekoppeld aan een specifieke periode, namelijk een bepaalde week, maand, enkele dagen, ...
Uit praktische overwegingen bij het organiseren van kortingsacties is het wenselijk dat het college van burgemeester en schepenen ook de geldigheidsduur van de MD-cheques kan bepalen tijdens zo'n kortingsactie.
Artikel 3 van het subsidiereglement zal aangepast worden van "het college van burgemeester en schepenen krijgt de bevoegdheid om de kortingsactie en het juiste kortingspercentage per kortingsactie te bepalen." naar "het college van burgemeester en schepenen krijgt de bevoegdheid om de kortingsactie, het juiste kortingspercentage per kortingsactie en de geldigheidsduur van de MD-cheque tijdens de kortingsactie te bepalen.".
Geen
Enig artikel: de gemeenteraad gaat akkoord met de opheffing van het subsidiereglement met betrekking tot de invoering en gebruik van de MD-cheque ter ondersteuning van de lokale economie van 29 juni 2022 en vervangt het door:
"Subsidiereglement met betrekking tot de invoering en gebruik van de MD-cheque ter ondersteuning van de lokale economie
HOOFDSTUK I: Korting
Artikel 1: op aangekochte MD-cheques binnen het door gemeenteraad goedgekeurde reglement met betrekking tot de invoering en gebruik van de MD-cheque ter ondersteuning van de lokale economie, kan een korting worden verleend door het lokaal bestuur van Machelen.
Artikel 2: deze korting wordt enkel toegekend tijdens periodes waarop er een kortingsactie lopende is vanuit het lokaal bestuur van Machelen. Op ieder ander moment kunnen MD-cheques enkel aangekocht worden zonder het verkrijgen van een korting.
Artikel 3: het college van burgemeester en schepenen krijgt de bevoegdheid om de kortingsactie, het juiste kortingspercentage per kortingsactie en de geldigheidsduur van de MD-cheque tijdens de kortingsactie te bepalen.
Artikel 4: de korting wordt direct verrekend bij aankoop van de MD-cheques, ofwel digitaal, ofwel fysiek bij de aankoop van MD-cheques aan het onthaal van het gemeentehuis of Sociaal Huis van lokaal bestuur Machelen.
Artikel 5: MD-cheques met korting kunnen enkel aangekocht worden tijdens de looptijd bepaald bij de kortingsactie en enkel zolang de voorraad strekt. Aan elke actie wordt een budget gekoppeld om de kortingen te voorzien. Zodra dit budget op is, is de voorraad MD-cheques met korting voor die actie op.
Artikel 6: kortingsacties, alsook de looptijd van de kortingsacties worden steeds bekend gemaakt op de gemeentelijke website en op de website van de externe leverancier van de MD-cheques.
HOOFDSTUK II: Gebruik van de korting
Artikel 7: de consument kan op jaarbasis tijdens kortingsacties maximum MD-cheques aankopen ter waarde van 1 250 euro.
Artikel 8: de consument kan per aankoop een maximum aan MD-cheques gebruiken met een totale waarde van 1 250 euro.
HOOFDSTUK III: Slotbepalingen
Artikel 9: alle betwistingen over de toepassing van dit reglement worden beslecht door het college van burgemeester en schepenen. Het college van burgemeester en schepenen neemt een gemotiveerde beslissing.
Artikel 10: dit reglement treedt in werking na goedkeuring door de gemeenteraad en wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke website."
Met het oog op vereenvoudiging en Behaag je tuin 2022 worden er enkele wijzigingen aangebracht in het reglement gevelgroen.
De wijzigingen hebben betrekking op:
- giftige planten: beide klimplanten in het aanbod van Behaag je tuin (wilde bosrank en wilde kamperfoelie) zijn giftig. Regionaal Landschap Brabantse Kouters legt namelijk de nadruk op inheemse planten. Om deze actie te kunnen promoten zonder tegenstrijdigheden stelt dienst leefmilieu voor om giftige planten in het reglement dus niet te verbieden. Daarnaast zijn (licht) giftig klimplanten vaak bloemenrijk, wat een grote waarde geeft op vlak van biodiversiteit (insecten en bijen) en esthetiek - wat weer anderen kan aanzetten tot aanplanten van gevelgroen.
- de timing van de aanvragen: gezien Behaag je tuin loopt tot half oktober verlengen we de deadline van het aanvraagformulier naar 1 november.
- het verplicht aanvragen van een planaanvraag bij het Kabel- en Leidinginformatieportaal: dit is in principe niet noodzakelijk aangezien in KLIP enkel de leidingen in de straat zichtbaar zijn. Er moet dus enkel worden rekening gehouden met de privé-aansluitingen.
Geen
Artikel 1: de gemeenteraad gaat akkoord met de wijzigingen van het reglement rond groengevels in Machelen-Diegem:
"Reglement gevelgroen
Artikel 1: Doel
De gemeente Machelen wil meer kwaliteitsvol groen in de gemeente. Daarom stimuleren we de aanleg van gevelgroen door inwoners en verenigingen.
Artikel 2: Definities
In dit reglement hebben de onderstaande termen de ernaast vermelde betekenis.
Geveltuin: een beplant gedeelte van de openbare weg, tegen de perceelgrens (tegen een gevel van een gebouw, een vrijstaande muur, …) inclusief de afboording.
Beheerder: de eigenaar of - op voorwaarde dat de eigenaar of de vereniging van mede-eigenaars akkoord gaat - de gebruiker of de houder van het zakelijk recht, die de geveltuin aangelegd heeft of heeft laten aanleggen. Voor een geveltuin aan de gevel of een muur van een onroerend goed waar 2 of meer studenten verblijven, wordt de eigenaar-verhuurder van het onroerend goed als beheerder beschouwd.
De weg voor voetgangersverkeer: elk gedeelte van de openbare weg dat hoofdzakelijk gebruikt wordt voor voetgangersverkeer waaronder ook rolstoelgebruikers.
Obstakelvrije loopweg: ruimte waarbinnen de voetganger zich kan voortbewegen zonder dat een vaste hindernis (een paal, een verkeersbord, een parkeerzone, enzovoort) zijn voortgang belemmert. De afstand van deze wandeldoorgang wordt in dit reglement gemeten grenzend vanaf de rand van het geveltuintje en gemeten loodrecht op de perceelgrens.
Plantvak: de onverharde zone in de openbare weg waarin de geveltuin komt.
Artikel 3: Toepassingsgebied
Het reglement is van toepassing op het grondgebied van de gemeente Machelen-Diegem.
Artikel 4: Voorwaarden
§1. Het is toegelaten een straatgeveltuin aan te leggen onder volgende voorwaarden:
§2. Aanvragen voor geveltuinen mogen doorlopend ingediend worden, maar het ontharden van de stoep wordt tweemaal per jaar uitgevoerd door de technische dienst van de gemeente. Het formulier moet ingediend worden uiterlijk:
§3. De beheerder dient bij de aanleg de nodige voorzichtigheid in acht te nemen. Mogelijke schade aan leidingen, aansluitingen en kabels valt ten laste van de beheerder. Bij de minste twijfel over de aanwezigheid van leidingen, aansluitingen en kabels dient extra informatie te worden ingewonnen bij nutsbedrijven. Alle voorzieningen van openbaar nut zoals straatnaamborden, verlichtingspalen en pictogrammen, alsook huisnummers moeten steeds zichtbaar blijven en bereikbaar zijn.
§4. De straatgeveltuin mag door de aanvrager worden afgeboord in een vloeiende lijn met betontegels of grijze betonboordstenen met stut. De uitgebroken betontegels kunnen gebruikt worden als afboording van de straatgeveltuin. De tegels steken minimaal 2 cm en maximaal 10 cm uit boven de trottoirverharding. De breedte van de afboording is inbegrepen in de maximale breedte van 30 cm.
§5. De beheerder moet de straatgeveltuin en de verharding errond zodanig onderhouden dat ze geen hinder of gevaar opleveren voor het verkeer. De planten mogen niet buiten de rand van de straatgeveltuin uitspringen (max. 30 cm tot 3,0 m hoogte en max. 60 cm vanaf 3,0 m hoogte). De bevoegde gemeentelijke diensten herstellen eventuele schade aan de openbare weg veroorzaakt door de straatgeveltuin op kosten van de beheerder. De beheerder verbindt er zich toe elke verzakking of andere beschadiging onmiddellijk te melden aan de technische dienst via het gemeentelijke meldpunt.
§6. Alle dood of levend materiaal in de straatgeveltuin verwerkt, blijft eigendom van de beheerder.
Het materiaal dat vrijkomt bij de installatie van gevelgroen wordt volgens de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM) beschouwd als afvalstof, wat betekent dat het moet worden afgevoerd naar een recyclagepark, doorgaans als bouw- en sloopafval.
De beheerder is burgerrechtelijk verantwoordelijk voor alle ongevallen die voortspruiten uit de aanwezigheid van de straatgeveltuin of het niet naleven van het reglement.
De beheerder zal de door de bevoegde dienst opgelegde herstellingswerken of aanpassingswerken, op eerste verzoek, onmiddellijk uitvoeren.
De beheerder vrijwaart de gemeente Machelen tegen alle vorderingen die derden tegen haar instellen als gevolg van de aangelegde straatgeveltuin.
De overdracht van het pand naar een andere eigenaar of het bekomen van het zakelijk recht op het pand betekent dat de betreffende rechtspersoon of natuurlijk persoon ook verantwoordelijk wordt gesteld voor de ondergrondse en bovengrondse ontwikkeling van de geveltuin.
§7. De bevoegde gemeentelijke dienst of operator op het openbaar domein is gerechtigd de al dan niet tijdelijke verwijdering van materialen en planten te eisen ten behoeve van werkzaamheden, zonder de beheerder vooraf te verwittigen over deze werken.
Het gemeentebestuur betaalt hiervoor geen vergoeding aan de beheerder.
Bij weigering door de beheerder wordt de geveltuin desgevallend verwijderd door de bevoegde gemeentelijke dienst, op kosten van de beheerder.
Het gemeentebestuur kan nooit aansprakelijk gesteld worden voor gelijk welke verandering of beschadiging veroorzaakt aan de straatgeveltuin.
§8. In geval van schade aan derden: de vergunninghouder (beheerder van geveltuin) vrijwaart de gemeente tegen alle vorderingen die derden kunnen instellen als gevolg van de aangelegde geveltuin.
§9. Wordt de straatgeveltuin helemaal of gedeeltelijk weggebroken dan moet het gemeentebestuur daarvan op de hoogte gebracht worden. De gemeente zal de openbare weg in zijn oorspronkelijke toestand herstellen. Hieraan zijn geen kosten verbonden voor de beheerder.
§10. Niet-reglementair aangelegde straatgeveltuinen, worden op kosten van de beheerder uitgebroken of in overeenstemming gebracht met de bestaande reglementering zonder dat de gemeente Machelen tot enige schadevergoeding verplicht kan worden.
§11. De gemeente kan steeds een reglementair aangelegde straatgeveltuin op haar openbaar domein verwijderen en de openbare weg in zijn oorspronkelijke toestand herstellen. De gemeente betaalt hiervoor geen vergoeding aan de beheerder, maar hieraan zijn ook geen kosten verbonden voor de beheerder.
Artikel 5: Inwerkingtreding
Dit reglement wordt van kracht met ingang van 1 september 2022."
Goedkeuring van het schoolreglement inclusief de bijlagen 'leefregels' en 'werkplaatsreglement'.
Het schoolreglement is aangepast aan de huidige situatie binnen GISO Machelen. De onderwijsvernieuwing en de start van smartschool zijn hierin opgenomen. Tijdens het schooljaar 2022-2023 zal dit schoolreglement samen met het schoolbestuur, de schoolraad en het personeel aandachtig onder de loep genomen worden om eventuele verdere bijsturingen te doen.
Het schoolreglement is opgemaakt op basis van het sjabloon zoals vooropgesteld door de pedagogische begeleidingsdienst van het OVSG.
Geen
Enig artikel: de gemeenteraad keurt het schoolreglement van GISO Machelen met zijn bijlagen, 'Leefregels' en 'Werkplaatsreglement' goed.
De nood aan enkele aanpassingen aan het reglement fietslease
De besprekingen, gevoerd in het syndicaal Overleg- en onderhandelingscomité op 24 augustus 2022, dat resulteerde in het protocol van akkoord van 24 augustus 2022.
Het gunstig advies van het managementteam van 25 augustus 2022.
Geen
Artikel 1: bijlage 7 van de rechtspositieregeling personeel lokaal bestuur – reglement fietslease wordt aangepast, overeenkomstig het document in bijlage van dit besluit.
De aanpassingen zijn terug te vinden in de volgende artikels:
artikel 6 (2e en 5e lid), artikel 7 (2e en 3e lid), artikel 22 (3e en 4e lid), artikel 29 (2e lid).
Artikel 2: dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 september 2022.
Artikel 3: afschrift van onderhavig besluit zal in het kader van het algemeen bestuurlijk toezicht aan de bevoegde overheid worden toegestuurd.
Gezien de proefopstelling van de schoolstraat positief werd bevonden, is het wenselijk om de schoolstraat te behouden en permanent in te voeren.
Een schoolstraat is een ondertussen gekend concept: gedurende bepaalde momenten van de dag is de straat enkel toegankelijk voor fietsers, speedpedelecs en voetgangers.
Een fysieke afsluiting plaatsen aan het begin van een schoolstraat is wettelijk niet verplicht. Net zoals in andere straten dienen weggebruikers het verkeersreglement, gesignaleerd door verkeersborden, te respecteren. Om dit verkeersreglement duidelijk te maken worden volgende verkeersborden geplaatst: C3 met onderborden ‘schoolstraat’ en een onderbord dat de uren van de schoolstraat weergeeft.
Om de ouders, de bewoners en eventueel andere gebruikers van de straat te sensibiliseren en informeren over de start van de schoolstraat wordt er gedurende een eerste periode wel een hek geplaatst. Nadien wordt er verwacht dat verkeersdeelnemers de verkeerswetgeving respecteren. Er zal in de beginperiode zonder hek ook nog naar de ouders gesensibiliseerd worden dat ze het verkeersreglement dienen te respecteren.
Omdat veel schoolstraten wel met een hek werken, zal het een duidelijke communicatie vragen aan de ouders om duidelijk te maken dat ook zonder hek de schoolstraat wettelijk gezien moet gerespecteerd worden. Er zal geëvalueerd worden of de schoolstraat op deze manier gerespecteerd wordt door de ouders.
De gemeente heeft de inwoners reeds aan de start van de opstelling geïnformeerd.
Los van dit verkeersreglement kunnen bijkomende ingrepen in het verkeersreglement van de omliggende straten noodzakelijk blijken om de veiligheid te garanderen. Hiervoor wordt dan een apart verkeersreglement voor de desbetreffende maatregel uitgewerkt.
Schoolstraat Parochiale Basisschool
Het invoeren van een schoolstraat vermijdt gemotoriseerd verkeer in de smalle straten rond de school, de maatregel past in het woonerfkarakter van deze straten en geeft de kans om verkeerschaos aan de schoolpoort te vermijden en het daar ordelijker en veiliger te laten verlopen. Dit maakt de schoolomgeving veel veiliger voor alle weggebruikers. Er zijn verschillende parkeermogelijkheden op stapafstand van de school die actief worden gecommuniceerd met de ouders.
De testfase is afgelopen, en uit de permanente evaluatie is er aangetoond dat de uren blijven behouden en dat er geen bijkomende ingrepen noodzakelijk zijn om de schoolstraat een succes te laten zijn (fysieke ingrepen, doorrijvergunningen, …).
Uren Parochiale Basisschool
Voor de Parochiale Basisschool worden volgende uren vastgelegd voor de schoolstraat:
Locatie schoolstraten Parochiale Basisschool
De schoolstraat is ingevoerd enerzijds in De Reinelaan en anderzijds aan de Oude Haachtsesteenweg vanaf nr. 113/115 tot einde straat zodat de nabije schoolomgeving gevrijwaard wordt van gemotoriseerd verkeer bij het begin en het einde van de schooldag.
Positief advies van de politie.
Er is geen financiële weerslag in dit besluit, gezien er reeds een aankoop werd gedaan in het verleden.
Artikel 1: de onderstaande maatregel is permanent in voege vanaf 1 oktober 2022.
De verkeersregel (schoolstraat) wordt gesignaleerd door:
De tijdelijke schoolstraat is van toepassing op volgende straten in Machelen-Diegem met de desbetreffende tijdskader, gebaseerd op de schoolorganisatie en duidelijkheid:
In De Reinelaan en op de Oude Haachtsesteenweg (vanaf nr. 113/115 tot einde straat) op schooldagen van:
Artikel 2: het bebordingsplan maakt deel uit van deze beslissing.
Artikel 3: dit besluit, dat betrekking heeft op een openbare weg die onder het beheer van de gemeente valt, wordt overgemaakt aan de politiezone VIMA, de politierechtbank, de betrokken schoolbesturen, Brandweer Zone Vlaams-Brabant West en wordt gemeld in het digitaal loket lokale besturen.
Natuurpunt MaViSt vroeg een werkingssubsidie aan voor hun werking in Machelen.
Budgettair werd er 500 euro voorzien voor deze werkingssubsidie.
2022 is het eerste jaar dat deze subsidie zou toegekend worden.
Het bestaan en een degelijke werking van plaatselijke milieu- en natuurverenigingen zijn bijzonder waardevol.
Dergelijke verenigingen, met vaak een publieke werking en openstelling, hebben niet alleen op het milieuaspect een niet te onderschatten waarde, maar ook op sociaal en educatief aspect.
Het samenwerken met natuurverenigingen is ook een belangrijk aspect van het beleid rond biodiversiteit. In dit opzicht wordt extra ondersteuning geboden in onder meer het beheer van het erkend natuurreservaat Floordambos.
Floordambos is deels eigendom van de gemeente Machelen en werd in beheer gegeven aan Natuurpunt.
Er werd jaarlijks 500 euro voorzien voor deze subsidie op budgetsleutel GE-6494000-034900-10-4 in het meerjarenplan vanaf 2022.
Enig artikel: de gemeenteraad beslist om Natuurpunt MaViSt een werkingssubsidie van 500 euro uit te keren voor werkingsjaar 2022.
Het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2021 van Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Smarten en Sint-Gertrudis.
Geen
Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2021 van de Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Smarten en Sint-Gertrudis.
De beslissing van de gouverneur betreffende de klacht tegen het gemeentebestuur wegens misbruik van gemeentelijke infrastructuur moet ter kennis gebracht worden van de gemeenteraad.
Geen
Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van de beslissing van de gouverneur van 10 augustus 2022 aangaande de klacht tegen het gemeentebestuur wegens misbruik van gemeentelijke infrastructuur.
Binnen ELZ BraViO is overeengekomen om het overkoepeld inrichten, uitbaten alsook de infrastructuur en logistiek van het callcenter BraViO (voor de vijf gemeenten Kampenhout, Steenokkerzeel, Zemst, Vilvoorde en Machelen) toe te wijzen aan Kampenhout voor de periode van 1 mei tot en met 31 december 2022.
Er wordt een samenwerkingsovereenkomst afgesloten voor de kostenverdeling 'Callcenter vaccinatiecentrum BraViO'.
De kosten worden betaald door de vijf gemeenten en trimestrieel doorgerekend, volgens de verhouding inwonersaantallen op 1 januari 2022. Voor Machelen is dat 14,59% van de kosten.
Indien er subsidies vanuit Vlaanderen komen, worden die ook verrekend op die basis.
Ramingen worden opgevraagd bij ELZ BraViO.
Enig artikel: de gemeenteraad gaat akkoord met de samenwerkingsovereenkomst kostenverdeling 'Callcenter vaccinatiecentrum BraViO'.
Ons Tehuis Brabant bezorgde hun jaarverslag en jaarrekening 2021 en vraagt daarbij ook een tussenkomst in de werkingskosten aan voor het jaar 2022.
Ons Tehuis Brabant heeft 5 bewoners die woonachtig zijn in onze gemeente. In het verleden werd beslist een subsidie van 1.000 euro per bewoner uit onze gemeente te geven, met een maximum van 5.000 euro. In het budget is deze 5.000 euro voorzien.
5.000 euro, voorzien op budgetsleutel GE-6491000-098600-3-7
Artikel 1: de gemeenteraad neemt kennis van het jaarverslag en jaarrekening 2021 van Ons Tehuis Brabant vzw.
Artikel 2: de gemeenteraad beslist een nominatieve subsidie van 5.000 euro toe te kennen aan Ons Tehuis Brabant voor werkingsjaar 2022.
De voorzitter sluit de zitting op 20/09/2022 om 20:32.