Terug
Gepubliceerd op 25/03/2022

Besluit  gemeenteraad

di 22/03/2022 - 20:05

Aanvullend reglement inzake politie op het wegverkeer – doodlopende straten, uitgezonderd voor fietsers en voetgangers (“doorlopende” straten) Heirbaan, Boskantweg, Koningin Astridlaan en Koningin Fabiolalaan oostzijde Heirbaan

Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter gemeenteraad
Jean-Pierre De Groef, burgemeester
Steve Claeys, Peter Roose, Magda Geeroms, schepenen
Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Samia Benhomaid, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
Daniël Schell, algemeen directeur
Verontschuldigd: Tessa Verberckmoes, schepenen
Werner Lenaerts, raadsleden
Aanleiding en doel

Vandaag wordt de Boskantweg gebruikt door veel actieve weggebruikers om te gaan sporten of wandelen en door recreatieve fietsers, maar de weg wordt ook nog gebruikt door gemotoriseerd verkeer. Het lokaal bestuur wenst voorrang te geven aan de wandelaars, sporters en fietsers.

Juridische grond
  • De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, in zonderheid artikel 119.
  • Het decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
  • De wet betreffende de politie van het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1986.
  • Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Het koninklijk besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
  • Het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.
  • Wet van 10 juli 2013 tot invoeging van het aanwijzingsbord « doorlopende weg, uitgezonderd voor voetgangers en fietsers », BS 8 augustus 2013.
Advies en motivering

De verkeersveiligheid in de Boskantweg en de aanliggende straten zal verhogen, door de circulatie aan te passen zodat de straten voorbehouden zijn voor louter het bestemmingsverkeer en een stuk van de rijweg te vrijwaren van gemotoriseerd verkeer.

Financiële weerslag

2000 euro - budget verkeerssignalisatie.

Bord F45b Doodlopend fietser voetganger SB250 #2
Aangepast bord F45b Doodlopend fietser voetganger SB250 #2
Anti-parkeerpaal Amsterdammer Wegneembaar RAL #6

Publieke stemming
Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Peter Roose, Magda Geeroms, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Samia Benhomaid, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Daniël Schell
Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Peter Roose, Magda Geeroms, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Samia Benhomaid, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1: de gemeenteraad gaat akkoord met een wijziging in het verkeersreglement waarbij de Boskantweg, de Koningin Astridlaan, de Heirbaan voorbij het rond punt richting Bosveld en de Koningin Fabiolalaan ten oosten van de Heirbaan doorlopende straten worden.


Artikel 2: het bebordingsplan in bijlage maakt deel uit van deze beslissing.


Artikel 3: dit besluit, dat betrekking heeft op een openbare weg die onder het beheer van de gemeente valt, wordt overgemaakt aan de politiezone VIMA, de politierechtbank en de afdeling beleid van het departement mobiliteit.