De voorzitter opent de zitting op 19/09/2023 om 20:15.
De gemeenteraad dient telkens het verslag van de vorige vergadering goed te keuren.
goedkeuring notulenverslag
Geen
Enig artikel: het notulenverslag van de gemeenteraad van 28 juni 2023 wordt goedgekeurd.
Tussen januari 2023 en begin augustus 2023 heeft Audit Vlaanderen een organisatie-audit uitgevoerd in het lokaal bestuur Machelen.
Het finaal rapport, met inbegrepen de managementreactie, is overgemaakt op 8 augustus 2023.
Decreet lokaal bestuur artikel 40 en 41.
Decreet lokaal bestuur artikelen 217 en 223.
Artikel III 115 van het bestuursdecreet van 7 december 2018.
A. In elke gemeente doet Audit Vlaanderen periodiek een audit.
Audit Vlaanderen bezorgt de verslagen aan de voorzitter van de gemeenteraad die ze bezorgt aan de leden van de gemeenteraad.
B. Een audit
In een audit mogen individuele passages niet worden gelezen los van de context uit het rapport en worden persoonsgegevens of veiligheidsinformatie niet vermeld.
C. Het managementteam heeft de organisatie-audit aangekondigd, behandeld en besproken tot de definitieve managementreactie, in zijn zittingen van respectievelijk 12 januari 2023, 9 februari 2023, 29 juni 2023, 6 juli 2023 en 27 juli 2023.
De verslagen werden, conform de afspraken tussen het managementteam en het college van burgemeester en schepenen, voor kennisname op college geagendeerd op respectievelijk 7 februari 2023, 21 februari 2023, 4 juli 2023, 1 augustus 2023 en 8 augustus 2023.
D. Rekening houdende met de evoluties en voortgang van de audit en de voorlopige conclusies, is hiermee al rekening gehouden in de vacantverklaringen van respectievelijk
E. Een organisatie-audit focust zich op 10 thema's:
- doelstellingen en procesmanagement
- belanghebbendenmanagement
- monitoring
- financieel management
- organisatiestructuur
- personeelsbeleid
- organisatiecultuur
- informatie en communicatie
- facilitaire middelen, opdrachten en contracten
- informatie- en communicatietechnologie
F. Uit de organisatie-audit zijn drie aanbevelingen gekomen:
G. Het managementteam heeft in zijn managementreactie algemeen het volgende gesteld:
Het MAT kan zich vinden in deze aanbevelingen en had deze vaststellingen zelf ook al gemaakt en stelt dat, waar mogelijk, er al aan gewerkt wordt.
Uit dit rapport blijkt dat de rol van het MAT (als orgaan in het decreet lokaal bestuur vastgelegd) nog sterker moet worden, onverminderd de bevoegdheden van politieke organen en de decretale graden.
In die zin zal het MAT zijn rol nog versterken en duidelijker afdwingen t.o.v. diensten en beleid inzake
In dat kader is er nu al het voorstel om het MAT te versterken door de vacantverklaring van de functie stafmedewerker organisatiebeheersing.
Het MAT beseft dat dit rapport een “foto” is van vandaag en dat deze foto tot stand is gekomen op basis van de documentatie en de interviews die zijn afgenomen.
Het MAT benadrukt dat de enigszins beperkte lijst van geïnterviewden niet kon leiden tot een perfect zicht op de evoluties en toekomstgerichte stappen die bezig zijn of gepland zijn.
In dat verband, en verwijzende naar de aanbevelingen, zal het MAT zich nog meer profileren vooral naar het middenkader (leidinggevenden en deskundigen) om de elementen als proces-, projectmanagement, geïntegreerd en transversaal werken, wegwerken van de eilandvorming, verhogen van de organisatiebetrokkenheid en beleidsmatig werken nog te versterken.
Het MAT zal zijn rol als evaluator van de werking, beleid en personeel nog meer op zich nemen.
nvt
Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van het in bijlage aan deze beslissing liggende audit-rapport 2306007/08.08.2023 inzake organisatie-audit lokaal bestuur Machelen.
Het belastingreglement op bouwen en verbouwen heeft tot doel om voor grotere projecten een belasting te heffen, waardoor de middelen die hierdoor gegenereerd worden door het lokaal bestuur in de algemene middelen kunnen opgenomen worden en zo kunnen bijdragen tot het financieren van uitgaven die de gemeente door de realisatie van grotere projecten heeft inzake openbaar domein, nutsleidingen, openbare verlichting, veiligheid, bijdragen in politie- en brandweerzone,...
Decreet lokaal bestuur artikelen 40, 41, 286 § 1, 285 en 288.
Grondwet, artikel 170§4.
Wetboek van de inkomstenbelasting 1992, artikel 253, 3e lid.
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen.
Het decreet van 30 maart 2007 inzake brownfields en latere wijzigingen.
Het decreet van 13 juli 2012 inzake ruimtelijke economie en latere wijzigingen.
Beslissing gemeenteraad 18 december 2019 aangaande belastingreglement op bouwen en verbouwen.
Het huidige van kracht zijnde belastingreglement, sedert 2019, is geanalyseerd om na te gaan of de bepalingen inzake vrijstellingen wel aansluiten op de beoogde beleidsdoelstellingen.
Dit heeft geleid tot voorstel van aanpassingen rekening houdende met:
De gemeente behoort tot de snelst groeiende gemeenten van Vlaanderen en heeft slechts een vrij beperkte oppervlakte.
Het lokaal bestuur, noch haar partners in de bedoelde materies, hebben voldoende gronden en/ of budgettaire middelen om de problematiek van sociale huisvesting of tekorten in betaalbare kinderopvang op te vangen.
Enerzijds tracht het lokaal bestuur binnen grotere privé-projecten zaken in verband met sociale huisvesting en of kinderopvang te laten opnemen. Hierdoor groeit het aanbod en kan het in lijn gebracht worden met de vraag maar ook bvb met de opgelegde normen inzake bindend sociaal objectief.
Indien dergelijke zaken door het lokaal bestuur of andere overheden zouden gerealiseerd worden, zouden deze vrijgesteld zijn van de bedoelde belasting. Het is billijk en redelijk om deze vrijstelling ook te voorzien indien dit in niet publieke projecten kan gerealiseerd worden.
Door de vroegere industrialisering van de gemeente, zijn er een aantal terreinen zwaar vervuild. Niet enkel is het realiseren van een project hierdoor budgettair zeer moeilijk, maar op die manier dreigt er een tekort aan ontwikkelbare gronden voor bewoning en tewerkstelling.
De Vlaamse regering heeft hiervoor het instrument van de brownfields ontwikkeld. Het lokaal bestuur wil de aanpak van dergelijke zones stimuleren door een vrijstelling met maximum plafond te voorzien in de belasting bouwen en verbouwen.
In het mjp wordt jaarlijks een bedrag van 300.000 euro voorzien, de effectieve realisatie is afhankelijk van het aantal verleende omgevingsvergunningen die een inhoud hebben dat onder dit reglement valt.
Jaarlijks kan in de jaarrekening de effectief ontvangen belastingsom bekeken worden;
Artikel 1: het gemeenteraadsbesluit van 18 december 2019 houdende de belasting op bouwen en verbouwen wordt opgeheven.
Artikel 2: de gemeenteraad keurt onderstaand "Belastingreglement op bouwen en verbouwen" goed:
"Artikel 1:
voor de dienstjaren 2023 tot en met 2025 wordt ten laste van de personen die een gebouw oprichten of verbouwingen doen vanaf 1000 kubieke meter, een belasting gelegd op grondslag van de kubieke inhoud van de gebouwde of verbouwde gebouwen per kadastraal perceel of per eenheid van aanpalende kadastrale percelen van dezelfde eigenaar.
De belasting is verschuldigd door de houder van de stedenbouwkundige vergunning/omgevingsvergunning voor het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen.
De belasting wordt vastgesteld op:
Artikel 2: bij het vergroten van een bestaand gebouw wordt de belasting berekend op de inhoud van het bijgevoegde gedeelte alsof de belasting reeds zou voldaan geweest zijn voor het reeds van vroeger bestaande gedeelte, met dien verstande dat voor het vaststellen van de belasting wordt nagegaan of na de bouw of verbouwing de totale inhoud van het gebouwde of verbouwde eigendom groter is dan 1 000 m³ of niet.
Indien het eigendom na de bouw- of verbouwingswerken een inhoud heeft groter dan 1 000 m³ wordt de aanslag gevestigd overeenkomstig artikel 1 van deze beslissing.
Artikel 3: vrijstellingen
§1. Vrijstelling van deze belasting geldt ten aanzien van volgende bouwwerken:
§2. Vrijstelling van deze belasting geldt voor gebouwen die als voorlopig kunnen worden aanzien:
§3. Vrijstelling van deze belasting geldt voor de bouwsels die opgericht worden krachtens een voorlopig afgeleverde toelating, als ze worden afgebroken binnen de in aritkel 3, §2 1) voorziene termijn, tenzij een langer tijdsbestek in de toelating werd ingeschreven.
§4. Vrijstelling van deze belasting geldt voor de vaste goederen of gedeelten van vaste goederen, die aangewend worden voor een kosteloze of niet kosteloze dienst, tot het nut van het algemeen, zoals bedoeld in Wetboek van de Inkomstenbelasting 1992, artikel 253, 3e lid
§5. Vrijstelling van deze belasting geldt voor het bouwen, verbouwen en herbouwen binnen een duurzaam terrein onder volgende voorwaarde:
- Ontwikkeld in de context van een brownfieldproject waarvoor met de Vlaamse overheid en de gemeente een brownfieldconvenant werd afgesloten in uitvoering van het decreet van 30 maart 2007 en latere wijzigingen.
De vrijstelling vermeld in §5. is per kadastraal perceel of per eenheid van aanpalende kadastrale percelen van dezelfde eigenaar beperkt tot de eerste 100.000 m³.
Artikel 4: de belasting moet uiterlijk bij de aanvang van de werken betaald worden op het rekeningnummer van de gemeente.
Betaling in schijven is mogelijk indien werken in fasen worden uitgevoerd en het college van burgemeester en schepenen dit uitdrukkelijk en voorafgaandelijk aan de aanvang van de werken heeft toegestaan.
Betaling van de schijf dient te gebeuren voor de aanvang van iedere fase.
De belasting wordt contant betaald tegen de afgifte van een betalingsbewijs wanneer heet gebouw onder dak staat. Indien de contante betaling niet wordt uitgevoerd, wordt deze belasting een kohierbelasting.
Artikel 5: gebouwen opgericht, of verbouwingen gedaan, op de grenslijn tussen twee gemeenten, worden alleen belast voor het gedeelte dat zich op het grondgebied van de gemeente bevindt.
Artikel 6: de belastingplichtige kan, binnen een termijn van 3 maanden na de derde werkdag die volgt op de verzenddatum vermeld op heet aanslagbiljet, bezwaar indienen tegen de gehoffen belasting volgens de wetgeving beschreven in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen."
Vrijwilligers maken nu al deel uit van onze organisatie.
Het werken met vrijwilligers maakt dat het lokale bestuur nog een stap verder kan gaan qua dienstverlening en ondersteuning voor haar bevolking.
Dit dient op een gestructureerde manier ondersteund en uitgewerkt worden naar de toekomst toe.
Decreet lokaal bestuur artikel 40 en 41.
Wet van 3 juli 2005 betreffende de rechten van vrijwilligers.
Decreet van 3 april 2009 betreffende het georganiseerde vrijwilligerswerk in het beleidsdomein Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Besluit van de gemeenteraad van 26 juni 2019 inzake klachtenreglement (organisatiebeheersing).
Besluit van de gemeenteraad van 17 november 2022 inzake goedkeuring uniform arbeidsreglement lokaal bestuur voor gemeente- en ocmw personeel.
Besluit van de gemeenteraad van 22 december 2021 inzake goedkeuring rechtspositieregeling personeel lokaal bestuur Machelen.
Besluit van de gemeenteraad van 26 april 2022 inzake wijziging rechtspositie personeel.
Besluit van de gemeenteraad van 29 juni 2022 inzake erkenningsreglement verenigingen.
Besluit van de gemeenteraad van 21 december 2022 inzake arbeidsreglement aanpassing.
Besluit van de gemeenteraad van 18 april 2023 inzake rechtspositieregeling personeel lokaal bestuur.
Besluit van de gemeenteraad van 18 april 2023 inzake arbeidsreglement lokaal bestuur.
Besluit van het vast bureau van 12 juli 2022 inzake verhoging kilometervergoeding minder mobielen centrale.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 14 maart 2023 inzake aanschaf online platform vrijwilligers.
De huidige rechtspositieregeling is niet van toepassing op vrijwilligers, dit is bepaald in titel I, Hoofdstuk 1, artikel 1, §3, 6°.
Teneinde het vrijwilligersbeleid ook een reglementair kader te geven is het noodzakelijk dat de gemeenteraad zich hierover uitspreekt.
Gezien vrijwilligers geen arbeidsovereenkomst hebben met het lokaal bestuur in uitvoering van de rechtspositie, de arbeidswet of arbeidstijdwet is onderhandeling en/of overleg met de representatieve vakorganisaties niet vereist.
Desalniettemin worden in dit reglement een aantal bepalingen gebaseerd op de rechtspositie en het arbeidsreglement opgenomen teneinde een zo uniforme mogelijke behandeling van vrijwilligers en personeel na te streven.
Geraamd wordt dat ongeveer de helft van de in te zetten vrijwilligers hiervoor in aanmerking zal komen.
Raming: max bedrag per jaar vrijgesteld van fiscaliteit * 50% prestaties * 75 vrijwilligers : 70.000 euro
Enig artikel: de gemeenteraad keurt volgend reglement goed als reglementair kader voor het vrijwilligersbeleid
Artikel 1: wie
§1. een persoon is een vrijwilliger die uit vrij wil en zonder loon een stuk van de vrije tijd besteedt om zinvol bij de dragen aan de werking van het lokaal bestuur en hierbij te voldoen aan de voorwaarden en verplichtingen volgend uit de vrijwilligerswet.
§2. De bijdrage aan de werking van het lokaal bestuur kan niet bestaan uit het opnemen van regulier werk dat tot de kerntaken behoort van het lokaal bestuur en dat in alle gevallen dient opgenomen te worden door ofwel statutair of contractueel personeel dat valt onder de beschrijvingen zoals bepaald in de rechtspositieregeling Titel I, hoofdstuk 2, artikel 2 punten 9°, 11°, 12°, 13°, 14°, 15°, 16° en 17°.
Artikel 2: aansturen beleid en operationele werking
§1. Vrijwilligerscoördinator: dit betreft een in dienst zijnde personeelslid dat deel uitmaakt van het HR-team en het algemeen aanspreekpunt is binnen en buiten de organisatie voor het vrijwilligersbeleid van het lokaal bestuur. De vrijwilligerscoördinator voorziet in het uitwerken van het beleid (bijgestaan door de vrijwilligerscoaches) en in het opvolgen en bijsturen van de operationele werking.
§2. Vrijwilligerscoaches: zij zijn het eerste aanspreekpunt voor de vrijwilligers in de uitoefening van hun vrijwilligerstaken, zij zorgen voor een opvolging van de vrijwilligers en geven, vanuit hun ervaringen, input aan het vrijwilligersbeleid. De vrijwilligerscoach maakt deel uit van het in dienst zijnde personeel binnen de dienst waaraan het vrijwilligerswerk en de inzet van vrijwilligers wordt gelinkt.
Artikel 3: het vrijwilligerswerk binnen het lokaal bestuur is gebaseerd op
Artikel 4: vrijwilligersovereenkomsten
§1. Voor elke soort vrijwilligerswerk wordt een aparte vrijwilligersovereenkomst opgemaakt, opgesteld zoals beschreven in het Vlaams decreet vrijwilligerswerk.
§2. Naast de bepalingen in dit reglement opgenomen, wordt in deze overeenkomst ook verwezen naar de bepalingen uit de vrijwilligerswet aangaande de voorwaarden en de extra meldingsplicht/aanvraagplicht door de vrijwilliger.
§3. Het voldoen aan die voorwaarden en de extra meldingsplicht/aanvraagplicht zijn de verantwoordelijkheid van de vrijwilliger. De vrijwilligerscoach, en in voorkomend geval, de vrijwilligerscoördinator wijst de vrijwilliger hierop voor de ondertekening van de overeenkomst.
Artikel 5: verzekeringen
§1. Elke vrijwilliger wordt minimaal verzekerd voor:
§2. Indien een bepaalde vrijwilligerstaak andere verzekeringen behoeft, opgelegd door hogere regelgeving, dan wordt daarin voorzien, onverminderd het in artikel 4 §1 bepaalde.
§3. De vrijwilliger die slachtoffer is van een ongeval op weg naar, van of op de plaats waar de vrijwilligerstaken worden uitgeoefend moet onmiddellijk de vrijwilligerscoach verwittigen (persoonlijk of via een derde). De vrijwilligerscoach geeft alle nodige inlichtingen om de ongevallenverklaring te kunnen invullen.
§4. In geval van een ongeval tijdens de uitvoering van de vrijwilligerstaak is, voor zover de vrijwilligerstaak wordt uitgeoefend in de infrastructuur van het lokaal bestuur, er een EHBO-koffer ter beschikking.
De eerste hulp zal gegeven worden door personeelsleden van het lokaal bestuur die een cursus eerstehulpverlening gevolgd hebben.
De gegevens van die personeelsleden worden bij de EHBO-koffer bekendgemaakt (naam en intern telefoonnummer).
Artikel 6: rechten en plichten van de vrijwilliger
§1. De taken opgenomen in de vrijwilligersovereenkomst opnemen op de afgesproken tijdstippen (uur en dag) en plaatsen. Afwijkingen hierop kunnen enkel mits argumentatie en akkoord van de betrokken vrijwilligerscoach.
§2. Deontologie: vrijwilligers houden zich aan de volgende deontologische principes als richtlijn om hun takenpakket op een betrouwbare en correcte manier uit te oefenen. Deze principes moeten hen en het lokaal bestuur in staat stellen om gepast en correct te handelen in (complexe) situaties.
Volgende 5 centrale waarden zijn voor het werken als vrijwilliger belangrijk:
§3. Kledij: vrijwilligers zijn neutraal, objectief en onpartijdig in de uitvoering van hun taken.
De kledij van de vrijwilliger vertoont geen uiterlijke tekenen van levensbeschouwelijke, religieuze, politieke , sportieve of andere overtuigingen, die de neutraliteit in twijfel kunnen trekken.
Vrijwilligers respecteren de wettelijke principes betreffende non-discriminatie en behandelen iedereen op een gelijke wijze ongeacht ras, geslacht, sociale status, nationaliteit, filosofische en/of religieuze overtuigingen, ideologische of politieke voorkeur, persoonlijke gevoelens, taal, seksuele geaardheid, afstamming of andere persoonskenmerken.
Tijdens de uitvoering van het vrijwilligerswerk is het voor vrijwilligers verboden om enige politieke, ideologische, religieuze of filosofische propaganda te voeren.
De persoonlijke kledij van de vrijwilligers mag casual zijn, maar zonder uitdagend te zijn.
§4. Werk- en of bescherm/veiligheidskledij
Indien noodzakelijk voor de uitvoering van de vrijwilligerstaken krijgt de vrijwilliger aangepaste kledij in functie van de taken. Dit kan zowel werkkledij als bescherm/veiligheidskledij zijn.
Deze (stofjas, overall, …) dient om te vermijden dat de vrijwilliger zijn persoonlijke kledij bevuilt of beschadigt.
De bescherm/veiligheidskledij (signalisatiekledij, werkhandschoenen, persoonlijke beschermingsmiddelen …) dient om de vrijwilliger tegen bepaalde risico’s te beschermen, of is opgelegd door hogere regelgeving.
De vrijwilliger is verplicht om tijdens de uitvoering van de vrijwilligerstaken de opgelegde werk- en beschermkledij te dragen.
Het is verboden de door het lokaal bestuur verschafte werk- en/of beschermkledij mee te nemen naar huis en te gebruiken buiten de vrijwilligersactiviteiten.
Het bestuur zorgt voor het onderhoud van zowel de werk- als de beschermkledij.
De vrijwilliger die werk- of beschermkledij draagt, kan persoonlijke kledij en voorwerpen in een afsluitbare kast bewaren die het lokaal bestuur ter beschikking stelt op vraag van de vrijwilliger.
§5. Toegang
Indien voor de uitoefening van vrijwilligerstaken toegang noodzakelijk is tot infrastructuur van het lokaal bestuur wordt voor de vrijwilliger voorzien in de nodige toegangsbadges en/of sleutels.
Het gebruik ervan dient beperkt te worden tot de momenten waarop vrijwilligerstaken worden uitgeoefend.
Toegangsbadges en/of sleutels zijn ten persoonlijke titel en mogen nooit doorgegeven worden aan derden.
Bij het einde van de vrijwilligersovereenkomst worden die terug ingeleverd.
Het lokaal bestuur heeft recht om hierop controle te doen.
Inbreuken hierop kunnen leiden, op advies van de vrijwilligerscoach en/of de vrijwilligerscoördinator tot het beëindigen van de vrijwilligersovereenkomst.
§6. Persoonlijke voorwerpen
Het lokaal bestuur kan niet aansprakelijk gesteld worden voor diefstallen van persoonlijke voorwerpen tijdens de uitvoering van vrijwilligerstaken.
§7. Privé-huishoudtoestellen
Om brandincidenten te voorkomen, is het gebruik van privé elektrische huishoudtoestellen binnen de infrastructuur van het lokaal bestuur verboden.
Het betreft toestellen zoals koffiezetautomaten, waterkokers, wafelijzers, friteuses, broodroosters, croque-monsieur machines, fonduetoestellen, verwarmingstoestellen, en toestellen zonder CE-keurmerk.
Wanneer toestellen met een specifieke dienst gebonden functie noodzakelijk zijn voor de uitoefening van de vrijwilligerstaken, zorgt het lokaal bestuur voor de mogelijkheid tot gebruik en/of aankoop ervan.
§8. Parking
Het lokaal bestuur wijst alle verantwoordelijkheid af in geval van diefstal, ontlening of beschadiging van voertuigen, fietsen en bromfietsen op de openbare parking en/of stalplaatsen.
§9. In overleg met de vrijwilligerscoach wordt bepaald hoe de dagen en begin en einde waarop vrijwilligerstaken worden uitgeoefend, worden geregistreerd. Dit wordt opgenomen in de vrijwilligersovereenkomst.
§10. Elke vrijwilliger moet zijn vrijwilligerscoach rechtstreeks onmiddellijk op de hoogte brengen van iedere werksituatie waarvan hij redelijkerwijs kan vermoeden dat deze ernstig en onmiddellijk gevaar voor de veiligheid en de gezondheid met zich meebrengt, alsmede van elk vastgesteld gebrek in de beschermingsmiddelen.
§11. Elke vrijwilliger zorgt ervoor dat misbruiken, nalatigheden of overtredingen van wetten of reglementen die hij vaststelt bij de uitoefening van zijn vrijwilligerstaken , ophouden of doet het nodige om deze te doen ophouden.
De vrijwilliger deelt dit – bij voorkeur schriftelijk of per mail – mee aan zijn vrijwilligerscoach. Deze laatste treft de nodige maatregelen om hieraan tegemoet te komen en brengt zo nodig de vrijwilligerscoach op de hoogte.
§12. Vrijwilligers gaan respectvol om met de mandatarissen, de collega’s vrijwilligers, het personeel van het lokaal bestuur en de inwoners. Omgekeerd gaan de mandatarissen, collega’s vrijwilligers en het personeel van het lokaal bestuur ook respectvol om met de vrijwilligers.
Vrijwilligers worden waardig behandeld. Geen enkele daad van psychosociale belasting, geweld, pesterijen of ongewenst seksueel gedrag op het werk mag worden toegelaten of getolereerd.
Vrijwilligers delen ieder vermoeden dat zij slachtoffer kunnen zijn van psychosociale belasting, geweld, pesterijen of ongewenste seksuele intimiteiten, mee aan de vrijwilligerscoach en/of de vrijwilligerscoördinator.
§13. Ingeval de vrijwilliger de vrijwilligerstaken niet kan uitvoeren op de in de vrijwilligersovereenkomst opgenomen dagen en uren, verwittigt hij de vrijwilligerscoach tijdig en minimaal 24 uur voor aanvang van de geplande vrijwilligerstaken.
Ingeval van ziekte en/of ongeval en voor zover de vrijwilliger niet zelf in staat is om te verwittigen, kan een verwante dit in de plaats van de vrijwilliger doen.
Artikel 7: de kostenvergoedingen
Er zijn twee types kostenvergoedingen mogelijk, die niet combineerbaar zijn met elkaar:
§1. Forfaitaire vergoeding:
§2. Reële kostenvergoeding:
§3. De regeling van toepassing op de vrijwilliger wordt vastgelegd in de vrijwilligersovereenkomst, opgesteld zoals beschreven in het Vlaams decreet vrijwilligerswerk.
Artikel 8: klachtenbehandeling
Een klacht is een manifest uiten van ongenoegen of ontevredenheid door een gebruiker van onze dienstverlening in verband met een handeling of prestatie die al dan niet is verricht.
Indien omtrent het functioneren een klacht wordt ingediend, wordt die behandeld conform het van toepassing zijnde klachtenreglement door de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn goedgekeurd.
Artikel 9: soorten vrijwilligerswerk
§ 1. er zijn drie soorten vrijwilligerswerk:
§ 2. Het ondersteunende vrijwilligerswerk:
§3. Zelfstandig vrijwilligerswerk:
§4. Overige vrijwilligerswerk:
§5. Bepalingen van toepassing op alle soorten vrijwilligerswerk:
- een attentie ten bedrage van maximaal 25 euro
- een werkingspecifieke vorming
§6. Vrijwilligerswerk door erkende verenigingen:
§7. Vrijwilligersovereenkomsten
Artikel 10: stopzetting vrijwilligersovereenkomst
§1. Een vrijwilligersovereenkomst kan stopgezet worden door het uitgevoerd zijn van de taken opgenomen in de desbetreffende vrijwilligersovereenkomst, waarin het einde van de overeenkomst ook wordt opgenomen
§2. Een vrijwilligersovereenkomst kan stopgezet worden wanneer een vrijwilliger ervoor kiest het vrijwilligerswerk te beëindigen:
§3. Een vrijwilligersovereenkomst kan stopgezet worden wanneer het lokaal bestuur ervoor kiest het vrijwilligerswerk te beëindigen.
§4. Zonder afbreuk te doen aan het soevereine beslissingsrecht van de rechter kunnen volgende feiten beschouwd worden als een ernstige tekortkoming die de uitoefening van vrijwilligerstaken onmiddellijk en definitief onmogelijk maakt en leidt tot stopzetting van de vrijwilligersovereenkomst om dringende redenen:
Deze lijst is niet limitatief.
Artikel 11:
§1. Elke vrijwilliger krijgt bij ondertekening van de vrijwilligersovereenkomst een afschrift van dit reglement.
§2. Wijzigingen aan dit reglement worden
§3. Een gecoördineerde versie van dit reglement zal ter beschikking zijn op de gemeentelijke webstek.
Het lokaal bestuur besteedt heel wat middelen in flankerend onderwijs inzake de sociale voordelen/andere voordelen in het basisonderwijs (decreet flankerend onderwijs).
De laatste jaren zijn daar nog andere initiatieven bijgekomen om in te spelen op aspecten als integratie en taal, buitenschoolse activiteiten, mobiliteit,....
Teneinde het volledige budget zo efficiënt mogelijk in te zetten wordt een herallocatie van de middelen voorgesteld, om dit te realiseren dient een bestaand subsidiereglement uitstappen basisscholen in de gemeente Machelen-Diegem opgeheven te worden.
In het kader van de gevraagde optimalisatie van onze budgetten in functie van de doelstellingen vooropgesteld in de beleidsverklaring, het herwerken van subsidiereglementen en het kritisch in vraag stellen waarom we bepaalde flankerende initiatieven willen blijven ondersteunen/en welke niet, werden deze voordelen gezamenlijk geanalyseerd.
In dat gehele kader werd beslist om de financiële ondersteuning voor de uitstappen voor basisscholen stop te zetten.
Deze budgetten zullen geherinvesteerd worden door het aanbieden van culturele, sportieve en educatieve activiteiten op ons eigen grondgebied dicht bij de scholen (schoolvoorstelling in thema door Vrijetijd - Huis van het Kind) in onze eigen gemeentelijke infrastructuur of op school, in het brugfigurenproject, mobiliteitsaanpak en betere omkadering van de voor- en naschoolse opvang (via BOA).
Dit werd besproken op de lokale onderwijsraad van 17 januari 2023.
Raming: 22.500 euro.
Vrijgekomen budget wordt geherinvesteerd in efficiëntere flankerende onderwijsprojecten: brugfiguren, aanpak mobiliteit, BOA-aanbod, schoolaanbod op eigen grondgebied.
Enig artikel: het gemeenteraadsbesluit van 26 juni 2012 subsidiereglement uitstappen basisscholen wordt opgeheven vanaf 1 september 2023.
Naar aanleiding van de overdracht van het gemeentelijk onderwijs naar GO!, ingegaan op 1 september 2023, dient het DBFM contract tussen gemeente, DBMF en Paribas Fortis nv aangepast te worden via een addendum.
Immers als gemeentelijk onderwijs betaalden wij een beschikbaarheidsvergoeding aan DBFM, die moet overgenomen worden, binnen de decretale bepalingen inzake financiering van de onderwijskoepels, door GO!
Dit addendum zal via een notariële akte worden verleden.
De financiële weerslag is weergegeven in de gemeenteraadsbeslissing van 23 mei 2023:
Patrimonium GISO: GO! neemt de volledige DBFM verplichting over van de gemeente inclusief de verplichting tot het betalen van de beschikbaarheidsvergoeding voor de resterende 25,5 jaar (momenteel ca 180.000 euro/jaar excl. indexering). Daarna wordt het gebouw kosteloos overgedragen aan GO!
Artikel 1: de gemeenteraad keurt bijvoegsel nr 5 aan Individueel DBFM-Contract d.d. 06/03/2017, zoals in bijlage aan deze beslissing liggende, goed.
Artikel 2: de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd dit bijvoegsel te ondertekenen.
Gemeenten kunnen ook overtredingen op stilstaan en parkeren sanctioneren via gemeentelijke administratieve sancties.
Gemeente Machelen wenst dit ook in te voeren voor de werking op haar grondgebied.
Om dit te kunnen bewerkstelligen dient de sanctionerend ambtenaar dient aangeduid te worden.
Koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
De handhaving omtrent het foutief parkeren binnen het retributiereglement parkeren wordt uitgevoerd door de aangestelde firma OPC.
Zij hebben geen bevoegdheid om het fout stilstaan en parkeren ook te kunnen handhaven via GAS 4.
Uit de cijfers die PZ VIMA voor de eerste maanden van 2023 heeft toegelicht, blijkt dat er gemiddeld maandelijks tussen de 300 en 400 boetes worden uitgeschreven voor fout stilstaan en parkeren.
GAS 4 kan ervoor zorgen dat:
Het ter beschikking stellen van een intergemeentelijk sanctionerend ambtenaar behoort tot de ondersteunende diensten die Haviland kan aanbieden aan de deelnemende gemeenten, waaronder gemeente Machelen.
De ondersteuning door Haviland voor de gemeente is een in exclusiviteit toegewezen dienst, waarbij de gemeente zich ertoe verbindt om voor de diensten dewelke in deze overeenkomsten worden omschreven, indien ze deze niet in eigen beheer wenst uit te voeren, uitsluitend een beroep te doen op de diensten van Haviland.
De gemeente kan aldus kiezen om voor de betrokken diensten een beroep te doen op Haviland, indien deze keuze wordt gemaakt ziet de gemeente uitdrukkelijk af van de mogelijkheid om de dienst, gedurende de looptijd van de overeenkomst, te laten uitvoeren door derden.
Sinds 1 januari 2023 is Haviland aangesteld als sanctionerend ambtenaar op grondgebied Machelen/Diegem in kader van GAS 1, 2 en 3.
Om de uniformiteit in de werking te behouden, wordt voorgestelde dat zij ook de GAS 4 dossiers behandelen.
- De inbreuken op GAS 4 zullen door de sanctionerend ambtenaar en de ondersteunde diensten van Haviland worden behandeld aan een forfaitair dossiertarief van € 27,-- (BTW neutraal, behoudens andersluidend standpunt van de BTW administratie)
- Naargelang het aantal inwoners van een bestuur wordt een target bepaald voor het aantal GAS dossiers dat aan Haviland moet worden overgemaakt, opdat aanspraak kan worden gemaakt op korting. Het inwonersaantal wordt telkens nagegaan op 1 januari van het jaar om het target voor dat jaar te bepalen (= referentiejaar). Indien in het target wordt behaald in het referentiejaar (van 01.01 -31.12), zal een korting worden toegepast van 10%, vanaf de eerste boete van dat jaar.
Deze korting wordt door Haviland verrekend in het eerste kwartaal volgend op het referentiejaar en uiterlijk worden uitbetaald in de maand april.
Het kortingssysteem is van toepassing vanaf 01.01.2021 indien aan alle voorwaarden is voldaan.
- De kosten van de GAS-dienst (o.a. lonen, opleiding, post, softwareprogramma, overheadkosten,…) evolueren niet evenredig met het aantal GAS dossiers.
Het resultaat > 30% bruto-marge wordt als ristorno uitgekeerd aan vennoten op basis van aantal dossiers en het kostendelend principe.
De verrekening gebeurt door Haviland in het eerste kwartaal volgend op het referentiejaar en zal uiterlijk worden uitbetaald in de maand april.
Het ristorno is van toepassing vanaf 01.01.2022 indien aan alle voorwaarden is voldaan.
- De kosten zijn voorzien op budgetsleutel 2023 - 048000 - 6136005 A:13-2.
Artikel 1: de overeenkomst met Haviland en het addendum hierbij, zoals toegevoegd in bijlage van deze beslissing , aangaande de aanstelling van een sanctionerend ambtenaar voor GAS 4 wordt goedgekeurd en treedt in werking voor onbepaalde duur vanaf 1 oktober 2023.
Artikel 2: An Van den Stockt, Nikita Vanschaemelhout en Jasmine de Wachter worden aangesteld als sanctionerend ambtenaren voor gemeente Machelen voor wat betreft de sanctionering van GAS 4. De aanstellingen gaan in vanaf 1 oktober 2023.
Artikel 3: een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, de sanctionerend ambtenaren van Haviland, de korpschef van de politiezone Vilvoorde-Machelen, de procureur des Konings van Halle-Vilvoorde, de griffiers van de rechtbank van eerste aanleg en van de politierechtbank.
Artikel 4: de burgemeester en de algemeen directeur worden gemachtigd de in artikel 1 vermelde overeenkomst en addendum te ondertekenen.
Gemeenten kunnen ook overtredingen op stilstaan en parkeren sanctioneren via gemeentelijke administratieve sancties.
Gemeente Machelen wenst dit ook in te voeren voor de werking op haar grondgebied.
Om dit te kunnen bewerkstelligen heeft
De algemene politieverordening moet aangepast worden door invoering van hoofdstuk 5 stilstaan en parkeren
Koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
De handhaving omtrent het foutief parkeren binnen het retributiereglement parkeren wordt uitgevoerd door de aangestelde firma OPC.
Zij hebben geen bevoegdheid om het fout stilstaan en parkeren ook te kunnen handhaven via GAS 4.
Uit de cijfers die PZ VIMA voor de eerste maanden van 2023 ter beschikking heeft gesteld, blijkt dat er gemiddeld tussen de 300 en 400 boetes worden uitgeschreven voor deze inbreuken per maand.
GAS 4 kan ervoor zorgen dat:
Aanpassing Algemene Politieverordening Vilvoorde Machelen
In de politieverordening wordt een hoofdstuk 5 voorzien omtrent Stilstaan en Parkeren opdat de inbreuken gesanctioneerd kunnen worden aan de hand van GAS 4.
Een gecoördineerde versie wordt goedgekeurd.
nvt
Artikel 1: de gemeenteraad keurt de nieuwe gecoördineerde tekst van de algemene politieverordening goed met toevoeging van hoofdstuk 5 "Stilstaan en Parkeren", zoals in bijlage van deze beslissing liggend. De aanpassing treedt in werking vanaf 1 oktober 2023.
Artikel 2: een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, de sanctionerend ambtenaren van Haviland, de korpschef van de politiezone Vilvoorde-Machelen, de procureur des Konings van Halle-Vilvoorde, de griffiers van de rechtbank van eerste aanleg en van de politierechtbank.
Gemeenten kunnen ook overtredingen op stilstaan en parkeren sanctioneren via gemeentelijke administratieve sancties.
Gemeente Machelen wenst dit ook in te voeren voor de werking op haar grondgebied.
Om dit te kunnen bewerkstelligen heeft
De gemeentelijke gemeenschapswacht-vaststellers dienen aangesteld te worden in de hoedanigheid voor vaststellingen in kader van GAS 4.
Koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
De handhaving omtrent het foutief parkeren binnen het retributiereglement parkeren wordt uitgevoerd door de aangestelde firma OPC.
Zij hebben geen bevoegdheid om het fout stilstaan en parkeren ook te kunnen handhaven via GAS 4.
Door de aanstelling van gemeenschapswacht-vaststeller voor de vaststelling van deze overtreding kan gezorgd worden voor
Gemeenschapswacht-vaststellers
De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties (GAS) voorziet in artikel 21, §1 1° voor gemeenteambtenaren de mogelijkheid om inbreuken vast te stellen die het voorwerp kunnen uitmaken van administratieve sancties. De gemeenteambtenaren moeten voldoen aan een aantal minimumvoorwaarden vastgelegd in een Koninklijk Besluit. Deze voorwaarden zijn de volgende:
Om in kader van GAS 4 vaststellingen te mogen doen, dient een bijkomende module gevolgd te worden, namelijk een opleiding aangaande de wetgeving met betrekking tot het stilstaan en parkeren. Deze opleiding heeft een minimale duur van 8 uur.
Youri Debeerst, Francis Deweghe en Jan Cornelis voldoen aan de minimumvoorwaarden om aangesteld te worden als gemeenschapswacht-vaststeller in kader van GAS 4.
nvt
Artikel 1: de heer Youri Debeerst, geboren op 12 augustus 1992, wordt aangesteld als gemeentelijke ambtenaar bij het gemeentebestuur van Machelen met de bevoegdheid tot het vaststellen van inbreuken van artikel 3, 3° van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties. De aanstelling gaat in vanaf 1 oktober 2023.
Artikel 2: de heer Francis Deweghe, geboren op 31 oktober 1967, wordt aangesteld als gemeentelijke ambtenaar bij het gemeentebestuur van Machelen met de bevoegdheid tot het vaststellen van inbreuken van artikel 3, 3° van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties. De aanstelling gaat in vanaf 1 oktober 2023.
Artikel 3: de heer Jan Cornelis, geboren op 5 augustus 1964, wordt aangesteld als gemeentelijke ambtenaar bij het gemeentebestuur van Machelen met de bevoegdheid tot het vaststellen van inbreuken van artikel 3, 3° van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties. De aanstelling gaat in vanaf 1 oktober 2023.
Artikel 4: een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, de sanctionerend ambtenaren van Haviland, de korpschef van de politiezone Vilvoorde-Machelen, de procureur des Konings van Halle-Vilvoorde, de griffiers van de rechtbank van eerste aanleg en van de politierechtbank.
OVAM startte in 2021 een project op ter ondersteuning van de lokale besturen in de strijd tegen zwerfvuil.
Ze bieden gratis handhavers aan die zich zullen bezighouden met het controleren op zwerfvuil.
De looptijd van het project is tot midden 2024.
In samenspraak met de lokale besturen wil OVAM inzetten op handhaving van zwerfvuil via de GAS-reglementering. Ze bieden gratis handhavers aan die zich zullen bezighouden met het controleren op zwerfvuil.
De looptijd van het project is van midden 2021 tot midden 2024. De handhavers zwerfvuil zullen werken als GAS-vaststellers in samenwerking met de lokale besturen en op basis van de lokale politiereglementen.
De lokale besturen kunnen gratis een beroep doen op het team handhavers zwerfvuil ter ondersteuning van een handhavingsactie inzake zwerfvuil. De hoofdfocus van de controleurs ligt op handhaving zwerfvuil, betrapping op heterdaad. De bedoeling is om handhavend op te treden via GAS en niet sensibiliserend. Bij vaststelling van een overtreding wordt een bestuurlijk verslag opgemaakt, er wordt niet gewerkt met waarschuwingen. Dit in combinatie met integrale aanpak door de gemeente: communicatie, infrastructuur, omgeving, meting, …
De handhavers zwerfvuil worden niet ingezet voor controles op sluikstorten of andere afvalovertredingen. De zwerfvuilhandhavers zijn ook in het weekend en ’s avonds inzetbaar. De lokale besturen kunnen een beroep doen op het team ter ondersteuning van een handhavingsactie inzake zwerfvuil op hun grondgebied. In overleg met de lokale besturen kan er een aanpak op maat afgesproken worden. Dit in overleg en in samenwerking met de lokale GAS-vaststellers, de GAS-sanctioneringsambtenaar, de milieudienst en de lokale politie. Er is geen verplichting tot een minimum aantal dagen of vaste momenten. Ook een éénmalig evenement (jaarmarkt, kermis, sportmanifestatie) kan in aanmerking komen.
Niet rechtstreeks. Eventuele inkomsten/uitgaven door de vaststellingen van de gewestelijke vaststellers (dossierkost GAS, inkomst geldboete).
Artikel 1: de GAS-vaststellers Affrane Soumia, Verheyen Marie-Jeanne en Wuyts Katrien worden aangesteld als gewestelijk vaststellers voor de gemeentelijke administratieve sancties voor de gemeente Machelen voor de vaststelling van overtredingen op zwerfvuil en hondenpoep - Artikels 2.1.1., 2.1.3 en 5.2.2. Algemene politieverordening Vilvoorde-Machelen van 16 maart 2021.
Artikel 2: de GAS-vaststellers Carmen Dirks, Michael Sobkowiak, Jelle Cambré en Dideke Devos worden geschrapt als gewestelijke vaststellers voor de gemeentelijke administratieve sancties voor de gemeente Machelen voor de vaststelling van overtredingen op zwerfvuil en hondenpoep - Artikels 2.1.1., 2.1.3 en 5.2.2. Algemene politieverordening Vilvoorde-Machelen van 16 maart 2021.
Artikel 3: deze aanstelling geldt tot einde looptijd van het driejarig proefproject van OVAM.
In 2022 werd gestart met de volledige heraanleg van de begraafplaats te Machelen.
De opgravingen hebben reeds plaatsgevonden, de vier kunstwerken staan ondertussen zorgvuldig ingeplant en er werd reeds een eerste aanvang genomen met een aangepast plan en de nieuwe circulatie.
Het opzet is om tegen november 2023 de nieuwe grafkelders, de wegenaanleg en de afbakening van de graven te realiseren. Ook de verplaatsing van het columbarium is voorzien in deze planning.
Groen in de algemene betekenis – extensieve weilanden, struiken, bomen … – zal aangeplant worden rekening houdende met de specifieke plantseizoenen (winterperiode 2023/2024), dit zal maximaal opgenomen worden door onze eigen diensten, gezien de aanwezige expertise en om dusdanig eigenaarschap te creëren.
Er werd een architect aangesteld voor de vernieuwing sanitair gebouw en het plaatsen van een luifel op de begraafplaats Machelen.
Het ontwerp voor het bouwen van een luifel werd ontvangen. Er dient nu een procedure opgestart te worden voor de realisatie.
In het kader van de opdracht “De nieuwbouw van een luifel op de begraafplaats van Machelen” werd een bestek met nr. 2023/576 opgesteld door de ontwerper.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 238 078,49 euro, excl. btw of 288 074,97 euro, incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure. De opdracht wordt gepubliceerd op nationaal niveau.
De werken dienen voor 12 april 2024 uitgevoerd te zijn.
De werken worden geraamd op 288 074,97 euro incl. btw.
In het MJP werden de nodige middelen voorzien op sleutel: GE - 2200000/099000 AP10 AC6
Artikel 1: het bestek met nr. 2023/576 en de raming voor de opdracht “De nieuwbouw van een luifel op de begraafplaats van Machelen”, opgesteld door de ontwerper worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 238 078,49 euro, excl. btw of 288 074,97 euro, incl. 21% btw.
Artikel 2: bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 3: de aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Artikel 4: de uitgave voor deze opdracht is voorzien in het MJP.
Door het ontbreken van een parkeerplaats voor mindervaliden in de dichte nabijheid is de toegankelijkheid van de begraafplaats in Machelen voor deze personen niet optimaal.
Binnen het kader van 'Toegankelijke gemeente' en het welzijn van mindervaliden is het ons doel om ervoor te zorgen dat elke inwoner en bezoeker op een veilige en makkelijke manier hun reisdoel bereiken.
Het politiereglement inzake begraafplaatsen voorziet momenteel in artikel 5.1. dat de begraafplaats mag betreden worden met vervoermiddelen van gehandicapte personen mits machtiging van de burgemeester of zijn aangestelde en met een maximumsnelheid van 10 kilometer per uur.
In afwachting van verder onderzoek inzake heraanleg Merelplein en toegankelijkheid begraafplaats enerzijds en heraanleg site Van Fraechemstraat met mogelijkheid tot creëren wijkgebonden parking anderzijds, wordt huidige maatregel voorgesteld.
Om de toegankelijkheid van de begraafplaats in Machelen te verhogen voor mindervaliden wordt geadviseerd een parkeerplaats voor te behouden in de Chrysantenstraat door middel van het afbakenen van deze parkeerplaats en het plaatsen van het bijhorende verkeersbord E9a. Deze locatie is de meest optimale keuze gezien dit de kortste looproute tot de ingang van de begraafplaats biedt en hier de nodige ruimte beschikbaar is voor het inrichten van de parkeerplaats voor mindervaliden conform het vademecum 'Toegankelijk publiek domein' en 'Duurzaam parkeerbeleid'.
Overtredingen op deze maatregel kunnen gesanctioneerd worden op basis van Artikel 5.3.15 (art. 27bis KB 1/12/1975) van de algemene politieverordening via GAS4
nvt, wordt uitgevoerd met reguliere middelen wegendienst.
Artikel 1: de gemeenteraad gaat akkoord met het inrichten van één parkeerplaats voor mindervaliden in de Chrysantenstraat, op de locatie zoals aangeduid op plan in bijlage van deze beslissing .
Artikel 2: dit besluit, dat betrekking heeft op een openbare weg die onder het beheer van de gemeente valt, wordt overgemaakt aan de politiezone VIMA, de politierechtbank, de afdeling beleid van het departement mobiliteit en openbare werken en de verantwoordelijke voor de werken aan de Woluwelaan.
Door het ontbreken van parkeerplaatsen voor mindervaliden is de toegankelijkheid van het kerkhof in Diegem voor deze personen niet optimaal. Zeker gezien de ligging is de toegankelijkheid met de wagen voor mindervaliden van belang. Binnen het kader van 'Toegankelijke gemeente' en het welzijn van mindervaliden is het ons doel om ervoor te zorgen dat elke inwoner en bezoeker op een veilige en makkelijke manier hun reisdoel bereiken.
Het politiereglement inzake begraafplaatsen voorziet momenteel in artikel 5.1. dat de begraafplaats mag betreden worden met vervoermiddelen van gehandicapte personen mits machtiging van de burgemeester of zijn aangestelde en met een maximumsnelheid van 10 kilometer per uur.
Om de toegankelijkheid van het kerkhof in Diegem te verhogen voor mindervaliden wordt geadviseerd twee parkeerplaatsen voor te behouden in de twee parkeerpockets aan het kerkhof in Diegem. Deze kunnen ingericht worden door middel van het afbakenen van deze parkeerplaatsen en het plaatsen van de verkeersborden E9a.
Deze locaties zijn de meest optimale keuzes gezien deze de kortste looproutes tot de ingang van de begraafplaats bieden en hier de nodige ruimte beschikbaar is voor het inrichten van de parkeerplaatsen voor mindervaliden conform het vademecum 'Toegankelijk publiek domein' en 'Duurzaam parkeerbeleid'.
Overtredingen op deze maatregel kunnen gesanctioneerd worden op basis van Artikel 5.3.15 (art. 27bis KB 1/12/1975) van de algemene politieverordening via GAS4
nvt, met reguliere middelen van dienst wegen
Artikel 1: de gemeenteraad gaat akkoord met het inrichten van twee parkeerplaatsen voor mindervaliden in de beide parkeerpockets aan het kerkhof in Diegem, zoals op plan in bijlage van deze beslissing aangeduid.
Artikel 2: dit besluit, dat betrekking heeft op een openbare weg die onder het beheer van de gemeente valt, wordt overgemaakt aan de politiezone VIMA, de politierechtbank, de afdeling beleid van het departement mobiliteit en openbare werken en de verantwoordelijke voor de werken aan de Woluwelaan.
Naar aanleiding van verschillende meldingen van bedrijven gelegen in de Berkenlaan, meerdere politie-interventies en een ongeval, is uit de analyse gebleken dat het foutparkeren in de Berkenlaan aangepakt dient te worden met duidelijke regelgeving en signalisatie.
Momenteel wordt de Berkenlaan ingenomen door wagens en bussen die aan beide kanten van de rijbaan geparkeerd staan. Deze staan ook op het trottoir waardoor voetgangers op de rijbaan moeten stappen wat gevaarlijke situaties creëert.
Om het foutparkeren tegen te gaan, meer structuur in de Berkenlaan aan te brengen, maar vooral een veilige doorgang voor actieve weggebruikers én autoverkeer te creëren, worden volgende zaken voorzien:
Overtredingen hierop kunnen worden geverbaliseerd via toepassing GAS4 in uitvoering van de aangepaste algemene politieverordening.
binnen de reguliere exploitatiekredieten.
Artikel 1: de gemeenteraad gaat akkoord met de invoering van verbod op stilstaan en parkeren in de Berkenlaan, zoals aangeduid op het plan in bijlage aan deze beslissing.
Artikel 2: de gemeenteraad gaat akkoord met het aanbrengen van parkeervakken en gele lijnen om de toegankelijkheid van in- en uitritten te faciliteren.
Naar aanleiding van vragen en opmerkingen van PwC Brussels office, gelegen in de Culliganlaan, is na analyse een voorstel tot inrichting van fietspad aan beide zijden van de Culliganlaan uitgewerkt.
De inrichting van deze fietspaden verhoogt de veiligheid van fietsers maar kan ook het parkeerprobleem in de Culliganlaan aanpakken om zodoende wagens te weren ondanks het bestaande parkeerverbod.
PwC Brussels office gaf aan akkoord te zijn om de helft van de kosten te dragen voor de inrichting van de fietspaden.
Het huidige verbod stilstaan en parkeren aan beide zijden van de Culliganlaan dat door de gemeenteraad goedgekeurd werd op 21 september 2021 wordt niet nageleefd door autogebruikers. Wagens worden nog steeds in de Culliganlaan geparkeerd ondanks dit verbod. De politiezone ViMa heeft controles uitgevoerd, maar het probleem blijft bestaan.
Het inrichten van een fietspad om deze problematiek tegen te gaan, zal visueel mogelijks een effect hebben op het gedrag van autogebruikers maar sluit niet uit dat er dan ook nog nood zal zijn aan handhaving.
Gezien de gemeenteraadsbeslissingen inzake GAS4 kan handhaving dan ook door zowel PZ ViMa als de gemeenschapswachten-vaststellers kunnen gebeuren.
De komst van de luchthaventram en bijhorende herinrichting van de A201 alsook Culliganlaan is voorzien op relatief korte termijn. De start der werken wordt ingeschat op najaar 2024.
Hierdoor kan vandaag geconcludeerd worden dat het inrichten van fietspaden via wegmarkeringen op korte termijn haalbaar is, een algehele herinrichting/herstel van het wegdek van de Culliganlaan echter niet, gezien volgend jaar de Culliganlaan door de werkvennootschap wordt opgenomen in kader van de luchthaventram.
binnen exploitatiekredieten wegen
Artikel 1: de gemeenteraad gaat akkoord met aanleg van fietspaden over de gehele lengte van de Culliganlaan en keurt het bordenplan goed in bijlage van deze beslissing liggende.
Artikel 2: de gemeenteraad gaat akkoord met het opsplitsen van de totaalfactuur tussen lokaal bestuur Machelen en PwC Brussels office.
Intervilvoordse heeft de intentie om 68 bijkomende (nieuwbouw) woonentiteiten te realiseren op een perceel gelegen langs de Jan Moensstraat in Machelen waarvan Intervilvoordse eigenaar is.
De opdracht werd door Intervilvoordse via een design en build toegewezen.
Om dit nieuwbouwproject te gaan realiseren dient weginfrastructuur te worden aangelegd.
Voor de aanleg van de infrastructuur (toekomstig openbaar domein) kan de VMSW een subsideie verlenen voor de aanleg die nodig is voor het sociaal woonproject. De financiering van het project komt grotendeels in aanmerking om gesubsidieerd te worden door de VMSW.
Intervilvoordse zal optreden als bouwheer voor de bouwwerken en infrastructuurwerken.
Het decreet lokaal bestuur , artikel 40 en 41
De Vlaamse Codex wonen van 2021 en latere wijzigingen
Het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex wonen 2021
Het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019
De gemeente dient de infrastructuur (wegenis) op te nemen in haar openbaar domein.
nvt
Enig artikel: de gemeenteraad gaat principieel akkoord om de zones waar gesubsidieerde infrastructuur wordt aangebracht, op te nemen in het openbaar domein (na voorlopige oplevering) en in te staan voor het onderhoud.
Op 24 maart 2021 werd een omgevingsvergunning verleend door de Vlaamse overheid voor Broeklin project: maakwinkels- recreatie- KMO en bedrijventerrein- Kantoren- Parking- Park- Fiets- en wandelpakden, milieu klasse 2 en 3: lozen van huishoudelijk afvalwater- het exploiteren van koelinstallaties en warmtepompen, transformatoren, een noodgroep- opslagplaats voor diesel voor noodstroomaggregaat - opslag van gevaarlijke producten in kleine verpakkingen - het uitbaten van 2 concertzalen en 2 opnamestudio’s. Deze vergunning werd door de Raad voor Vergunningsbetwisting vernietigd op 15 december 2022, binnen de 6 maanden na de betekening van het vernietigingsbesluit zou een nieuwe beslisisng moeten worden genomen.
Op 4 juli 2023 werd het dossier door de aanvrager ingetrokken en er werd een nieuw dossier ingediend.
Op 16 maart 2021 werd door de gemeenteraad van Machelen een beslissing genomen in het kader van de aanleg van publiek toegankelijk wegenis, deze maakte deel uit van de omgevingsvergunning die werd ingetrokken bijgevolg zal ook de gemeenteraad zijn beslissing van 16 maart 2021 intrekken.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
Het decreet van 30 maart 2007 betreffende de brownfieldconvenanten.
De Vlaamse Codex Ruimtelijke ordening.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
Het decreet van 1 september 2019 betreffende de gemeentewegen.
Het decreet van 1 september 2019 betreffende de gemeentewegen.
Artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet.
De beslissing van de gemeenteraad van 16 maart 2021 inzake artikel 31 Omgevingsvergunningsdecreet inzake omgevingsvergunning Broeklin project. Beslissing over het vastleggen publiek toegankelijke interne wegenis - OMV_2020119327
Door de intrekking valt het dossier zonder voorwerp.
nvt
Enig artikel: de gemeenteraadsbeslissing van 16 maart 2021 artikel 31 Omgevingsvergunningsdecreet inzake omgevingsvergunning Broeklin project. Beslissing over het vastleggen publiek toegankelijke interne wegenis - OMV_2020119327 wordt ingetrokken.
De gemeenteraad van 18 april 2023 keurde de oprichting van de deontologische commissie goed.
De gemeenteraad van 23 mei 2023 besliste tot de samenstelling van de deontologische commissie.
Het aantal leden van de deontologische commissie bedraagt 1 per fractie, aangevuld met de voorzitter van de gemeenteraad die toegevoegd wordt als voorzitter van de deontologische commissie.
De samenstelling dient aangepast te worden naar aanleiding van:
De voorzitter ontving van de betrokken fracties een voordracht.
nvt
Enig artikel: de deontologische commissie van de gemeenteraad wordt als volgt samengesteld
Op de gemeenteraad van 28 juni 2023 werd de heer Stef Panneels verkozen verklaard als voorzitter van de gemeenteraad, met ingang van 1 september 2023.
De voorzitter van de gemeenteraad is tevens van rechtswege de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Als de voorzitter tijdelijk afwezig is (bv. vakantie, korte ziekte) of niet mag deelnemen aan en stemmen over een agendapunt, dan mag hij zelf een vervanger kiezen.
De heer Stef Panneels heeft per mail medegedeeld dat zijn vervanger de heer Peter Roose zal zijn.
Het regelen van de vervanging van de voorzitter bij tijdelijke verhindering, maakt de werking van de gemeenteraad beter.
Gezien het decreet lokaal bestuur is deze vervanging ook van toepassing voor de raad voor maatschappelijk welzijn.
Geen
Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van de schriftelijke mededeling van de voorzitter van de gemeenteraad, Stef Panneels, dat hij bij kortstondige afwezigheid zal vervangen worden door Peter Roose.
Op de gemeenteraad van 28 juni 2023 werd akte genomen van het ontslag van Tessa Verberckmoes als raadslid met ingang van 1 september 2023.
Op de raad voor maatschappelijk welzijn werd vervolgens ook een nieuwe voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst verkozen verklaard als toegevoegd schepen.
Voor de goede werking van het college en voorbereiding van de dossiers het wenselijk is dat, gezien de nieuwe samenstelling van het college, een interne werkverdeling wordt afgesproken.
Gezien ten gevolge van het decreet lokaal bestuur de samenstelling van het college identiek is aan de samenstelling van het vast bureau geldt deze beslissing ook voor de entiteit OCMW, in het kader van een geïntegreerd en transversaal beleid.
nvt
Artikel 1: De gemeenteraad neemt kennis van de volgende interne werkverdeling binnen het college van burgemeester en schepenen/vast bureau:
Financiën
Burgerzaken
Personeelsbeleid
Veiligheid en preventie
Economie
Middenstand
Mobiliteit
Ruimtelijke ordening
Stedenbouw
Woonbeleid
Organisatie en ICT
Communicatie
Sport
Cultuur
Feestelijkheden
Toerisme
Onderwijs
Openbare werken
Milieu
Integratie
Vlaamse aangelegenheden
Dierenwelzijn
Kinderopvang
Sociale zaken
Seniorenbeleid
Zorg
Jeugd
Naar aanleiding van de goedkeuring van het retributiereglement voor de organisatie van de voor- en naschoolse opvang, de opvang op schoolvrije dagen en de gecentraliseerde vakantieopvang in de herfst-, kerst- en krokusvakantie in al de basisscholen op het grondgebied Machelen ( dd. 28/06/2023) dienen we een samenwerkingsovereenkomst te sluiten met de Kruispuntbank Sociale Zekerheid, teneinde het sociaal tarief automatisch te kunnen toekennen aan Machelse gezinnen, die recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming.
In het kader van het bestrijden van kinderarmoede is het belangrijk om de opvang betaalbaar te houden voor gezinnen en alleenstaande ouders die het moeilijk hebben. De automatisering van het recht op een sociaal tarief van de voor- en naschoolse opvang is één van de mogelijke oplossingen om de non-take-up van de rechten te verminderen bij deze kwetsbare doelgroep. Op deze manier zorgen we ervoor zij geen extra administratieve stap moeten zetten om van dit tarief te kunnen genieten.
Momenteel is deze automatisering enkel van toepassing op Machelse inwoners waarvan de kinderen schoollopen in een Machelse basisschool, niet-inwoners dienen nog een staving te doen aan de hand van een vignet van de mutualiteit wanneer hun kinderen schoollopen in een Machelse basisschool.
Jaarkost: 345 euro (financieel advies ADV/2023/304)
Artikel 1: de gemeenteraad neemt kennis van de samenwerkingsovereenkomst tussen het lokaal bestuur Machelen en Kruispuntenbank Sociale Zekerheid, toegevoegd als bijlage bij dit besluit en keurt deze goed.
Artikel 2: de gemeenteraad geeft de opdracht aan de burgemeester en de algemeen directeur om de overeenkomst te ondertekenen.
Op de gemeenteraad van 19 februari 2019 werden voor de instellingen, intercommunales, … waar de gemeente lid en/of vennoot van is de noodzakelijke afgevaardigden in de diverse organen aangeduid.
In latere gemeenteraden werden her en der aanpassingen gedaan.
Door het ontslag van Tessa Verberckmoes uit de gemeenteraad moet zij vervangen worden.
De vertegenwoordigers in vzw Premed zijn momenteel:
Het college van burgemeester en schepenen, de fracties en de gemeenteraadsleden hebben de kans gehad om hun kandidaten in te dienen voor kandidaat plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Bij geheime stemming wordt dit te wijzigen mandaat toegewezen.
Geen
Met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 2 stemmen onthouden.
Artikel 1: wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger ter vervanging van Tessa Verberckmoes: Benny Blanckaert.
Artikel 2: de beslissing inzake toewijzing van dit mandaat gebeurt voor de resterende duur van de legislatuur, heft alle voorgaande beslissingen m.b.t. dit mandaat op, onverminderd decretale bepalingen of herroeping door een nieuwe beslissing van de gemeenteraad.
Artikel 3: een afschrift van dit besluit wordt per e-mail bezorgd aan vzw Premed.
Op de gemeenteraad van 19 februari 2019 werden voor de instellingen, intercommunales, … waar de gemeente lid en/of vennoot van is de noodzakelijke afgevaardigden in de diverse organen aangeduid.
In latere gemeenteraden werden her en der aanpassingen gedaan.
Door het ontslag van Tessa Verberckmoes uit de gemeenteraad moet zij vervangen worden.
Op dit ogenblik is de bestuurder in Lokale Werkwinkel Tessa Verberckmoes.
Het college van burgemeester en schepenen, de fracties en de gemeenteraadsleden hebben de kans gehad om hun kandidaten in te dienen.
Bij geheime stemming wordt dit te wijzigen mandaat toegewezen.
Geen
Met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 2 stemmen onthouden.
Artikel 1: wordt aangeduid als bestuurder ter vervanging van Tessa Verberckmoes: Benny Blanckaert.
Artikel 2: de beslissing inzake toewijzing van dit mandaat gebeurt voor de resterende duur van de legislatuur, heft alle voorgaande beslissingen m.b.t. dit mandaat op, onverminderd decretale bepalingen of herroeping door een nieuwe beslissing van de gemeenteraad.
Artikel 3: een afschrift van dit besluit wordt per e-mail bezorgd aan Lokale Werkwinkel.
Op de gemeenteraad van 19 februari 2019 werden voor de instellingen, intercommunales, … waar de gemeente lid en/of vennoot van is de noodzakelijke afgevaardigden in de diverse organen aangeduid.
In latere gemeenteraden werden her en der aanpassingen gedaan.
Door het ontslag van Tessa Verberckmoes uit de gemeenteraad moet zij vervangen worden.
Momenteel zijn de vertegenwoordigers in de Woonraad:
Het college van burgemeester en schepenen, de fracties en de gemeenteraadsleden hebben de kans gehad om hun kandidaten in te dienen voor de vervanger van 1 vertegenwoordiger.
Bij geheime stemming wordt dit te wijzigen mandaten toegewezen.
Geen
Met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 2 stemmen onthouden.
Artikel 1: wordt aangeduid als effectief vertegenwoordiger ter vervanging van Tessa Verberckmoes: Benny Blanckaert.
Artikel 2: de beslissing inzake toewijzing van dit mandaat gebeurt voor de resterende duur van de legislatuur, heft alle voorgaande beslissingen m.b.t. dit mandaat op, onverminderd decretale bepalingen of herroeping door een nieuwe beslissing van de gemeenteraad.
Artikel 3: een afschrift van dit besluit wordt per e-mail bezorgd aan Tim Romeyns en Barbara Van Hamme in kader van de Woonraad.
Op de gemeenteraad van 19 februari 2019 werden voor de instellingen, intercommunales, … waar de gemeente lid en/of vennoot van is de noodzakelijke afgevaardigden in de diverse organen aangeduid.
In latere gemeenteraden werden her en der aanpassingen gedaan.
Door het ontslag van Tessa Verberckmoes uit de gemeenteraad moet zij vervangen worden.
Momenteel zijn onze vertegenwoordigers in Interlokale Vereniging wijk-werken:
Het college van burgemeester en schepenen, de fracties en de gemeenteraadsleden hebben de kans gehad om hun kandidaten in te dienen voor de effectieve vertegenwoordigers.
Bij geheime stemming worden deze te wijzigen mandaten toegewezen.
Geen
Met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 2 stemmen onthouden.
Artikel 1: wordt aangeduid als effectief vertegenwoordiger ter vervanging van Tessa Verberckmoes: Mohamed Akaychouh.
Artikel 2: de beslissing inzake toewijzing van deze mandaten gebeurt voor de resterende duur van de legislatuur, heft alle voorgaande beslissingen m.b.t. deze mandaten op, onverminderd decretale bepalingen of herroeping door een nieuwe beslissing van de gemeenteraad.
Artikel 3: een afschrift van dit besluit wordt per e-mail bezorgd aan Interlokale Vereniging Wijk-Werken.
Op de gemeenteraad van 19 februari 2019 werden voor de instellingen, intercommunales, … waar de gemeente lid en/of vennoot van is de noodzakelijke afgevaardigden in de diverse organen aangeduid.
In latere gemeenteraden werden her en der aanpassingen gedaan.
Door het ontslag van Tessa Verberckmoes uit de gemeenteraad moet zij vervangen worden.
Huidige vertegenwoordigers in PWO Vilvoorde SW – De Strijkwinkel zijn:
Het college van burgemeester en schepenen, de fracties en de gemeenteraadsleden hebben de kans gehad om hun kandidaten in te dienen ter vervanging van mevrouw Tessa Verberckmoes.
Bij geheime stemming wordt dit te wijzigen mandaat toegewezen.
Geen
Met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 2 stemmen onthouden.
Artikel 1: wordt aangeduid als effectief vertegenwoordiger ter vervanging van Tessa Verberckmoes: Benny Blanckaert.
Artikel 2: de beslissing inzake toewijzing van dit mandaat gebeurt voor de resterende duur van de legislatuur, heft alle voorgaande beslissingen m.b.t. dit mandaat op, onverminderd decretale bepalingen of herroeping door een nieuwe beslissing van de gemeenteraad.
Artikel 3: een afschrift van dit besluit wordt per e-mail bezorgd aan PWO Vilvoordse SW - De Strijkwinkel.
Op de gemeenteraad van 19 februari 2019 werden voor de instellingen, intercommunales, … waar de gemeente lid en/of vennoot van is de noodzakelijke afgevaardigden in de diverse organen aangeduid.
In latere gemeenteraden werden her en der aanpassingen gedaan.
Door het ontslag van Tessa Verberckmoes uit de gemeenteraad moet zij vervangen worden.
Momenteel zijn onze vertegenwoordigers in vzw De Klink:
Het college van burgemeester en schepenen, de fracties en de gemeenteraadsleden hebben de kans gehad om hun kandidaten in te dienen voor effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Bij geheime stemming worden deze te wijzigen mandaten toegewezen.
Geen
Benny Blanckaert: met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 2 stemmen onthouden.
Jean-Pierre De Groef: met 22 stemmen voor, 1 stem tegen en 0 stemmen onthouden.
Artikel 1: wordt aangeduid als effectief vertegenwoordiger ter vervanging van Tessa Verberckmoes: Benny Blanckaert.
Artikel 2: wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger ter vervanging van Benny Blanckaert: Jean-Pierre De Groef.
Artikel 3: de beslissing inzake toewijzing van deze mandaten gebeurt voor de resterende duur van de legislatuur, heft alle voorgaande beslissingen m.b.t. deze mandaten op, onverminderd decretale bepalingen of herroeping door een nieuwe beslissing van de gemeenteraad.
Artikel 4: een afschrift van dit besluit wordt per e-mail bezorgd aan vzw De Klink.
Op de gemeenteraad van 19 februari 2019 werden voor de instellingen, intercommunales, ... waar de gemeente lid en/of vennoot van is de noodzakelijke afgevaardigden in de diverse organen aangeduid.
In latere gemeenteraden werden her en der aanpassingen gedaan.
Door het ontslag van Tessa Verberckmoes uit de gemeenteraad moet zij vervangen worden.
Momenteel zijn onze vertegenwoordigers in 3WPlus Werk:
Het college van burgemeester en schepenen, de fracties en de gemeenteraadsleden hebben de kans gehad om hun kandidaten in te dienen voor bestuurder.
Bij geheime stemming worden dit te wijzigen mandaat toegewezen.
Geen
Met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 2 stemmen onthouden.
Artikel 1: wordt aangeduid als bestuurder van vzw 3WPlus Werk ter vervanging van Tessa Verberckmoes: Benny Blanckaert.
Artikel 2: de beslissing inzake toewijzing van deze mandaten gebeurt voor de resterende duur van de legislatuur, heeft alle voorgaande beslissingen m.b.t. deze mandaten op, onverminderd decretale bepalingen of herroeping door een nieuwe beslissing van de gemeenteraad.
Artikel 3: een afschrift van dit besluit wordt per e-mail bezorgd aan vzw 3WPlus Werk.
Op de gemeenteraad van 19 februari 2019 werden voor de instellingen, intercommunales, … waar de gemeente lid en/of vennoot van is de noodzakelijke afgevaardigden in de diverse organen aangeduid.
In latere gemeenteraden werden her en der aanpassingen gedaan.
Door het ontslag van Tessa Verberckmoes uit de gemeenteraad moet zij vervangen worden.
Momenteel zijn onze vertegenwoordigers in Wijk-werken Haviland:
Het college van burgemeester en schepenen, de fracties en de gemeenteraadsleden hebben de kans gehad om hun kandidaten in te dienen voor lid raad van bestur en effectief vertegenwoordiger.
Bij geheime stemming worden deze te wijzigen mandaten toegewezen.
Geen
Met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 2 stemmen onthouden.
Artikel 1: wordt aangeduid als lid van de raad van bestuur ter vervanging van Tessa Verberckmoes: Benny Blanckaert.
Artikel 2: wordt aangeduid als effectief vertegenwoordiger ter vervanging van Tessa Verberckmoes: Benny Blanckaert.
Artikel 3: de beslissing inzake toewijzing van deze mandaten gebeurt voor de resterende duur van de legislatuur, heft alle voorgaande beslissingen m.b.t. deze mandaten op, onverminderd decretale bepalingen of herroeping door een nieuwe beslissing van de gemeenteraad.
Artikel 4: een afschrift van dit besluit wordt per e-mail bezorgd aan Wijk-werken Haviland.
Op de gemeenteraad van 19 februari 2019 werden voor de instellingen, intercommunales, ... waar de gemeente lid en/of vennoot van is van de noodzakelijke afgevaardigden in de diverse organen aangeduid.
In latere gemeenteraden werden her en der aanpassingen gedaan.
Door het ontslag van Tessa Verberckmoes uit de gemeenteraad moet ze vervangen worden.
Op dit moment is de vertegenwoordiging in Intergemeentelijk Samenwerkingsverband (IGS) Noordrand als volgt:
Het college van burgemeester en schepenen, de fracties en de gemeenteraadsleden hebben de kans gehad om hun kandidaten in te dienen voor lid met raadgevende stem voor de raad van bestuur .
Bij geheime stemming wordt dit te wijzigen mandaat toegewezen.
Geen
Met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 2 stemmen onthouden.
Artikel 1: wordt aangeduid als lid met raadgevende stem voor de raad van bestuur in Intergemeentelijk Samenwerkingsverband (IGS) Noordrand ter vervanging van Tessa Verberckmoes: Benny Blanckaert.
Artikel 2: de beslissing inzake toewijzing van dit mandaat gebeurt voor de resterende duur van de legislatuur, heft alle voorgaande beslissingen m.b.t. dit mandaat op, onverminderd decretale bepalingen of herroeping door een nieuwe beslissing van de gemeenteraad.
Artikel 3: een afschrift van dit besluit wordt per e-mail bezorgd aan Intergemeentelijk Samenwerkingsverband (IGS) Noordrand.
In 2017 startte de Vlaamse Regering een hervorming van de eerstelijnszorg in Vlaanderen en het afbakenen van 60 Vlaamse eerstelijnszones (ELZ). Machelen behoort tot de ELZ Bravio, samen met Vilvoorde, Kampenhout, Steenokkerzeel en Zemst.
Op 26 september 2019 werd de voorlopige Zorgraad ELZ Bravio geïnstalleerd.
Door het ontslag van Tessa Verberckmoes uit de gemeenteraad moet zij vervangen worden.
Op dit ogenblik is de vertegenwoordiging in Eerstelijnszone BraViO als volgt:
- effectief vertegenwoordiger: Tessa Verberckmoes
- plaatsvervangend vertegenwoordiger: Benny Blanckaert
Het college van burgemeester en schepenen, de fracties en de gemeenteraadsleden hebben de kans gehad om hun kandidaten in te dienen voor een effectieve en plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Bij geheime stemming worden deze mandaten toegewezen.
Geen
Benny Blanckaert: met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 2 stemmen onthouden.
Jean-Pierre De Groef: met 22 stemmen voor, 1 stem tegen en 0 stemmen onthouden
Artikel 1: wordt aangeduid als effectief vertegenwoordiger ter vervanging van Tessa Verberckmoes: Benny Blanckaert.
Artikel 2: wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger ter vervanging van Benny Blanckaert : Jean-Pierre De Groef.
Artikel 3: de toewijzing van de mandaten gebeurt voor de volledige legislatuur, onverminderd decretale bepalingen of herroeping door een nieuwe beslissing van de gemeenteraad.
Artikel 4: een afschrift van dit besluit wordt per e-mail bezorgd aan Eerstelijnszone BraViO.
Op 5 juni 2019 hebben de 35 burgemeesters en de gedeputeerden van de regio opnieuw een samenwerkingsovereenkomst ondertekend waarmee ze zich voor de komende zes jaren in het Toekomstforum Halle-Vilvoorde engageren.
Binnen dit burgemeestersoverleg werden specifieke inhoudelijke themawerkgroepen opgericht.
De themawerkgroep Zorg en Welzijn heeft als doelstelling te komen tot een gezamenlijke strategie voor het wegwerken van de achterstand van het zorg- en welzijnsaanbod in de regio, en dit door middel van overleg tussen de beleidsmakers.
Door het ontslag van Tessa Verberckmoes uit de gemeenteraad dient zij vervangen te worden.
Momenteel zijn onze vertegenwoordigers in de themawerkgroep welzijn en zorg:
- effectief: Tessa Verberckmoes
- plaatsvervanger: Magda Geeroms
Het college van burgemeester en schepenen, de fracties en de gemeenteraadsleden hebben de kans gehad om hun kandidaten in te dienen voor de effectieve vertegenwoordiger.
Bij geheime stemming wordt dit mandaat toegewezen.
nvt
Met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 2 stemmen onthouden.
Artikel 1: wordt aangeduid als effectief vertegenwoordiger ter vervanging van Tessa Verberckmoes: Benny Blanckaert.
Artikel 2: een afschrift van dit besluit wordt verzonden naar het Toekomstforum , ter kennisgeving.
Ons Tehuis Brabant bezorgde hun jaarverslag en jaarrekening 2022 en vraagt daarbij ook een tussenkomst in de werkingskosten aan voor het jaar 2023.
Ons Tehuis Brabant heeft 5 bewoners die woonachtig zijn in onze gemeente. In het verleden werd beslist een subsidie van 1.000 euro per bewoner uit onze gemeente te geven, met een maximum van 5.000 euro. In het budget is deze 5.000 euro voorzien.
5.000 euro, voorzien op budgetsleutel GE-6491000-098600-3-7
Artikel 1: de gemeenteraad neemt kennis van het jaarverslag en jaarrekening 2022 van Ons Tehuis Brabant vzw.
Artikel 2: de gemeenteraad beslist een nominatieve subsidie van 5.000 euro toe te kennen aan Ons Tehuis Brabant voor werkingsjaar 2023.
De gemeente Machelen is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg "Cipal").
De oproeping tot de buitengewone algemene vergadering van Cipal dv van 12 oktober 2023 met de toelichting betreffende de agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering.
De voorstellen van de raad van bestuur van Cipal.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
nvt
Artikel 1: op basis van de bekomen documenten worden de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Cipal dv van 12 oktober 2023 goedgekeurd.
Artikel 2: de vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal dv van 12 oktober 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit.
Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Sinds meerdere weken ontvangen we vrij negatieve berichten over een minder goede gang van zaken in het rusthuis Parkhof. De dienstverlening naar de bewoners gaat opmerkelijk achteruit. De kwaliteit van de maaltijden is ronduit bedroevend te noemen, de dienstverlening blijkt eveneens ondermaats. Bovendien werd recent ook afdeling Pellenberg gesloten. Dit is absolute beschamend ! Dit is een vrij recente nieuwbouw waarvoor de gemeente nog maar een aantal jaren terug een enorme investering heeft gedaan, en waarmee destijds ook gepronkt werd als exponent van een knap sociaal beleid.
Bovendien blijken het afgelopen jaar ook de dagprijzen reeds een paar maal opgeslagen. Het kan niet de bedoeling zijn dat zorgbehoevende inwoners alsmaar meer moeten betalen voor een minder kwalitatieve zorg.
Het is onze overtuiging dat alle bewoners een kwaliteitsvolle zorg verdienen, aan een sociaal voordelig tarief. Dit blijkt in de huidige omstandigheden duidelijk niet het geval te zijn.
Welke verklaring heeft het college voor de huidige situatie ? En welke zijn de initiatieven die het College zal nemen om de situatie opnieuw op niveau te brengen, en aan de noodzakelijke vereisten te voldoen?
Schepen van welzijn, Benny Blanckaert:
Bedankt voor jullie vraag.
Dat de woonzorgcentra een moeilijke periode doormaken, is geen geheim. Iedereen heeft wellicht al gehoord van de onhoudbare druk in de zorg en ook ons eigen WZC ontsnapt daar niet aan.
De schaarste van verpleegkundigen en zorgkundigen op de arbeidsmarkt, maakt dat het beroep zelfs het hoogst genoteerde knelpuntenberoep is.
Op de zitting van 20 juni 2023, ging het Vast Bureau akkoord om een onmiddellijke opnamestop door te voeren in ons WZC. Dit enerzijds als preventieve maatregel tegen de onhoudbare druk op zowel de financiering- als op de personeels- (erkennings-)norm. En anderzijds, om de garantie op een kwaliteitsvolle zorg naar bewoners toe te garanderen.
Een weloverwogen beslissing. Daar het Vast Bureau eerst de opdracht had gegeven om verschillende scenario’s uit te denken, vooraleer er een maatregel van deze omvang werd doorgevoerd. Zo werd er uiteindelijk geopteerd voor een natuurlijke afbouw van 105 residenten naar 90. Dit om de zorg voor deze 90 bewoners te stabiliseren zolang er geen vaste verpleegkundigen in dienst komen.
Bijkomend bij deze preventieve maatregel, legde het Vast Bureau ook enkele belangrijke voorwaarden op aan het WZC. Ik citeer:
Met andere woorden:
Het sluiten van afdeling Pellenberg is niet ‘beschamend’ te noemen zoals jullie schrijven maar is nu net het resultaat van een preventieve maatregel en beredeneerde beslissing van onze directie woonzorgcentrum om de zorg voor onze residenten te kunnen blijven garanderen.
De doelstellingen voor vandaag en morgen zijn heel duidelijk. We moeten opnieuw naar een stabieler personeelsbestand. Medewerkers, verpleegkundigen en zorgkundigen vinden in vaste loondienst, dat is de opdracht.
Ons organisatiemodel zo vastleggen dat er slagvaardig en toekomstgericht kan gewerkt worden.
Uiteraard werd er na de voorafgaand geciteerde Vaste Bureaus niet stilgezeten. Er werden recent heel wat zaken doorgevoerd, eveneens als er in de nabije toekomst nog zullen volgen. Ik noem er enkelen:
Zij heeft me geantwoord dat klachten vaak over persoonlijke voorkeuren en smaken gaan, bvb te veel of te weinig zout, voorkeur voor bloem- of vastkokende aardappelen.
Ik kreeg de bevestiging dat er nog steeds wekelijks overleg gebeurt tussen de huismoeders en de verantwoordelijken van de keuken over menukeuzes en eventuele aanpassingen.
Ik kreeg ook de bevestiging dat er nog steeds familieraden en gebruikersraden georganiseerd worden waar iedereen zijn mening kan geven of zijn vraag kan stellen.
In het laatste verslag van de familieraad dat ik opgevraagd heb, staat zelfs dat de vergadering concludeert dat er een goede kwaliteit van eten is en dat de variatie in het eten een groot pluspunt is.
Ik heb de prijzen opgevraagd en er is een prijsaanpassing geweest op 1 september 2023. De vorige dateerde van 1 augustus 2022 en die daarvoor van 1 februari 2021. Kortom ieder jaar.
Dit is een aanneembare modificatie, zeker wanneer we dit in een breder maatschappelijk en economisch perspectief plaatsen. Het is cijfermatig een feit dat ons woonzorgcentrum zich qua prijs aan de ondergrens bevindt en dat we binnen de huidige sociaal-economische toestand kunnen spreken van een sociaal voordelig tarief.
Tot slot wil ik eindigen met een zin uit jullie vraag:
Zoals in de vraag vermeld, is het WZC een recente nieuwbouw, een investering die getuigt van een knap sociaal beleid. We zijn hier nog steeds fier op en zetten dit beleid dan ook verder. Binnen de huidige sociaal-economische status, is weerbaarheid een essentieel element. En weerbaarheid bouw je binnen een WZC op met een sterke intramurale zorg.
Sinds ruim een jaar wordt de straatverlichting ’s nachts gedoofd, vanaf 23u00. Deze situatie werd destijds ingevoerd door financiële overwegingen ten tijde van de uitbraak van de energiecrisis ten gevolge van het Russisch-Oekraïens conflict. De prijzen waren toen enorm hoog gestegen, waardoor die beslissing redelijk rechtvaardig en acceptabel was.
Op de Europese markten zijn de energieprijzen intussen terug genormaliseerd naar de vroegere toestand, en de vraag van vele inwoners is waarom de lichten ’s nachts nog steeds gedoofd blijven. In deze situatie zijn er mensen die zich niet altijd veilig voelen, waarvoor toch begrip kan worden opgebracht.
Wat is het standpunt van het College, en kan er overwogen worden om de verlichting opnieuw aan te laten gedurende de nachturen?
De heer Burgemeester, Jean-Pierre De Groef, geeft het volgende antwoord:
Het klopt dat deze maatregel over alle Vlaamse gemeenten is ingevoerd geworden naar aanleiding van de energiecrisis.
Ik wijs er op dat de gemeenten daardoor hebben kunnen vermijden dat de kosten voor openbare verlichting meer dan zouden verdubbelen en dus zouden moeten verhaald worden op de burgers.
Het is altijd de bedoeling geweest dit te evalueren en als burgemeester bevoegd voor de veiligheid, heb ik al begin juli dit dossier op het college laten goedkeuren met het oog op een aanpassing ervan met name:
Ondertussen is er een overleg geweest met de burgemeesters van Halle Vilvoorde. 30 gemeenten uit onze regio zullen dit nieuwe brandregime in de toekomst toepassen.
Wat betreft de veiligheid: er kan wellicht een zeker onveiligheidsgevoel bestaan, zeker bij de invoering van deze maatregelen, doch uit een rondvraag en analyse door de gouverneur bij alle politiezones is gebleken dat de ongevallen of criminaliteit niet gestegen is door deze maatregelen.
Dit geldt overigens ook voor onze eigen politiezone, wat mij is bevestigd door de korpsleiding. Het aantal diefstallen en de daden van vandalisme zijn zelfs gedaald in de voorbije periode.
De energieprijzen stijgen weliswaar niet meer, maar zijn nog altijd op een zeer hoog niveau, er kan worden aangenomen dat de terugkeer naar de vroegere lagere prijzen niet voor onmiddellijk zal zijn, de meeste gezinnen voelen dat trouwens ook aan hun eigen rekeningen.
Technisch kan dit niet voor 1 gemeente apart worden geregeld, dit hangt samen met de afschakelprogramma’s die over meerdere gemeenten lopen. Silbelgas en Fluvius moesten dit technisch nog regelen.
Als burgemeester heb ik zowel binnen Sibelgas als binnen het Toekomstforum aangedrongen op een snelle beslissing en uitvoering.
Die is er nu, op 9 oktober eerstkomend wordt het nieuwe brandregime van kracht.
Tenslotte wijs ik ook op de engagementen die de gemeenteraad heeft genomen in kader van de burgemeestersconvenant en het lokaal energie- en klimaatplan.
Hierin is een reductie van de uitstoot van co² heel belangrijk. Welnu, door deze maatregel wordt om en bij de 13.000 ton co² uitgespaard.