Terug
Gepubliceerd op 25/09/2023

Besluit  gemeenteraad

di 19/09/2023 - 20:05

Reglement vrijwilligers

Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter gemeenteraad
Jean-Pierre De Groef, burgemeester
Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, schepenen
Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera, raadsleden
Daniël Schell, algemeen directeur
Verontschuldigd: Franky Van Praet, raadslid
Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
Aanleiding en doel

Vrijwilligers maken nu al deel uit van onze organisatie.

Het werken met vrijwilligers maakt dat het lokale bestuur nog een stap verder kan gaan qua dienstverlening en ondersteuning voor haar bevolking.

Dit dient op een gestructureerde manier ondersteund en uitgewerkt worden naar de toekomst toe. 

Juridische grond

Decreet lokaal bestuur artikel 40 en 41.

Wet van 3 juli 2005 betreffende de rechten van vrijwilligers.

Decreet  van 3 april 2009 betreffende het georganiseerde vrijwilligerswerk in het beleidsdomein Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.

Besluit van de gemeenteraad van 26 juni 2019 inzake klachtenreglement (organisatiebeheersing).

Besluit van de gemeenteraad van 17 november 2022 inzake goedkeuring uniform arbeidsreglement lokaal bestuur voor gemeente- en ocmw personeel.

Besluit van de gemeenteraad van 22 december 2021 inzake goedkeuring rechtspositieregeling personeel lokaal bestuur Machelen.

Besluit van de gemeenteraad van 26 april 2022 inzake wijziging rechtspositie personeel.

Besluit van de gemeenteraad van 29 juni 2022 inzake erkenningsreglement verenigingen.

Besluit van de gemeenteraad van 21 december 2022 inzake arbeidsreglement aanpassing.

Besluit van de gemeenteraad van 18 april 2023 inzake rechtspositieregeling personeel lokaal bestuur.

Besluit van de gemeenteraad van 18 april 2023 inzake arbeidsreglement lokaal bestuur.

Besluit van het vast bureau van 12 juli 2022 inzake verhoging kilometervergoeding minder mobielen centrale.

Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 14 maart 2023 inzake aanschaf online platform vrijwilligers.

Advies en motivering

De huidige rechtspositieregeling is niet van toepassing op vrijwilligers, dit is bepaald in titel I, Hoofdstuk 1, artikel 1, §3, 6°.

Teneinde het vrijwilligersbeleid ook een reglementair kader te geven is het noodzakelijk dat de gemeenteraad zich hierover uitspreekt.

Gezien vrijwilligers geen arbeidsovereenkomst hebben met het lokaal bestuur in uitvoering van de rechtspositie, de arbeidswet of arbeidstijdwet is onderhandeling en/of overleg met de representatieve vakorganisaties niet vereist. 

Desalniettemin worden in dit reglement een aantal bepalingen gebaseerd op de rechtspositie en het arbeidsreglement opgenomen teneinde een zo uniforme mogelijke behandeling van vrijwilligers en personeel na te streven.

Financiële weerslag
  1. Onlineplatform vrijwilligers: de abonnementsprijs voor een jaar bedraagt 3 000 euro (excl. BTW), budget is voorzien op budgetsleutel GE-6142200-011200-7-2
  2. Vandaag hebben we al rond de 100 vrijwilligers, de ambitie is om in allerlei domeinen meer vrijwilligers in te zetten, geraamd wordt op een pool te komen van 150 vrijwilligers: waarderingsbudget: 3750 euro (25*150/jaar), vormingsbudget: 11.250 euro (75*150/jaar), onthaalbudget: 2.250 euro (15*150/jaar), eventbudget: 10.000 euro/jaar
  3. Vrijwilligersvergoedingen: enkel van toepassing op zelfstandig en/of overige vrijwilligerswerk

Geraamd wordt dat ongeveer de helft van de in te zetten vrijwilligers hiervoor in aanmerking zal komen.
Raming: max bedrag per jaar vrijgesteld van fiscaliteit * 50% prestaties * 75 vrijwilligers : 70.000 euro

Publieke stemming
Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera, Daniël Schell
Voorstanders: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Enig artikel: de gemeenteraad keurt volgend reglement goed als reglementair kader voor het vrijwilligersbeleid 

 

Artikel 1: wie

§1. een persoon is een vrijwilliger die uit vrij wil en zonder loon een stuk van de vrije tijd besteedt om zinvol bij de dragen aan de werking van het lokaal bestuur en hierbij te voldoen aan de voorwaarden en verplichtingen volgend uit de vrijwilligerswet. 

 

§2. De bijdrage aan de werking van het lokaal bestuur kan niet bestaan uit het opnemen van regulier werk dat tot de kerntaken behoort van het lokaal bestuur en dat in alle gevallen dient opgenomen te worden door ofwel statutair of contractueel personeel dat valt onder de beschrijvingen zoals bepaald in de rechtspositieregeling Titel I, hoofdstuk 2, artikel 2 punten 9°, 11°, 12°, 13°, 14°, 15°, 16° en 17°.

 

Artikel 2: aansturen beleid en operationele werking

§1. Vrijwilligerscoördinator: dit betreft een in dienst zijnde personeelslid dat deel uitmaakt van het HR-team en het algemeen aanspreekpunt is binnen en buiten de organisatie voor het vrijwilligersbeleid van het lokaal bestuur. De vrijwilligerscoördinator voorziet in het uitwerken van het beleid (bijgestaan door de vrijwilligerscoaches) en in het opvolgen en bijsturen van de operationele werking.

 

§2. Vrijwilligerscoaches: zij zijn het eerste aanspreekpunt voor de vrijwilligers in de uitoefening van hun vrijwilligerstaken, zij zorgen voor een opvolging van de vrijwilligers en geven, vanuit hun ervaringen, input aan het vrijwilligersbeleid. De vrijwilligerscoach maakt deel uit van het in dienst zijnde personeel binnen de dienst waaraan het vrijwilligerswerk en de inzet van vrijwilligers wordt gelinkt.

 

Artikel 3: het vrijwilligerswerk binnen het lokaal bestuur is gebaseerd op

  • De wet van 3 juli 2005 betreffende de rechten van vrijwilligers, en latere wijzigingen
  • Het decreet van 3 april 2009 betreffende het georganiseerde vrijwilligerswerk in het beleidsdomein Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, en latere wijzigingen

 

Artikel 4: vrijwilligersovereenkomsten

§1. Voor elke soort vrijwilligerswerk wordt een aparte vrijwilligersovereenkomst opgemaakt, opgesteld zoals beschreven in het Vlaams decreet vrijwilligerswerk.

 

§2. Naast de bepalingen in dit reglement opgenomen, wordt in deze overeenkomst ook verwezen naar de bepalingen uit de vrijwilligerswet aangaande de voorwaarden en de extra meldingsplicht/aanvraagplicht door de vrijwilliger.

 

§3. Het voldoen aan die voorwaarden en de extra meldingsplicht/aanvraagplicht zijn de verantwoordelijkheid van de vrijwilliger. De vrijwilligerscoach, en in voorkomend geval, de vrijwilligerscoördinator wijst de vrijwilliger hierop voor de ondertekening van de overeenkomst.

 

Artikel 5: verzekeringen

§1. Elke vrijwilliger wordt minimaal verzekerd voor:

  • Burgerlijke aansprakelijkheid
  • Lichamelijke en materiële schade
  • Beroepsziektes en -besmettingen

 

§2. Indien een bepaalde vrijwilligerstaak andere verzekeringen behoeft, opgelegd door hogere regelgeving, dan wordt daarin voorzien, onverminderd het in artikel 4 §1 bepaalde.

 

§3. De vrijwilliger die slachtoffer is van een ongeval op weg naar, van of op de plaats waar de vrijwilligerstaken worden uitgeoefend moet onmiddellijk de vrijwilligerscoach verwittigen (persoonlijk of via een derde). De vrijwilligerscoach geeft alle nodige inlichtingen om de ongevallenverklaring te kunnen invullen.

 

§4. In geval van een ongeval tijdens de uitvoering van de vrijwilligerstaak is, voor zover de vrijwilligerstaak wordt uitgeoefend in de infrastructuur van het lokaal bestuur, er een EHBO-koffer ter beschikking.

De eerste hulp zal gegeven worden door personeelsleden van het lokaal bestuur die een cursus eerstehulpverlening gevolgd hebben.

De gegevens van die personeelsleden worden bij de EHBO-koffer bekendgemaakt (naam en intern telefoonnummer).

 

Artikel 6: rechten en plichten van de vrijwilliger

§1. De taken opgenomen in de vrijwilligersovereenkomst opnemen op de afgesproken tijdstippen (uur en dag) en plaatsen. Afwijkingen hierop kunnen enkel mits argumentatie en akkoord van de betrokken vrijwilligerscoach.

 

§2. Deontologie: vrijwilligers houden zich aan de volgende deontologische principes als richtlijn om hun takenpakket op een betrouwbare en correcte manier uit te oefenen. Deze principes moeten hen en het lokaal bestuur in staat stellen om gepast en correct te handelen in (complexe) situaties.

Volgende 5 centrale waarden zijn voor het werken als vrijwilliger belangrijk:

  1. Loyaliteit en samenwerken
  2. Betrouwbaarheid: correct en consequent handelen
  3. Klantgerichtheid
  4. Objectiviteit – verbod discriminatie en onomkoopbaarheid
  5. Spreekrecht – spreekplicht – geheimhoudingsplicht, met inbegrip van discretie (verplichting om geen gegevens vrij te geven aan anderen dan diegenen gerechtigd om daarvan kennis te nemen)

 

§3. Kledij: vrijwilligers zijn neutraal, objectief en onpartijdig in de uitvoering van hun taken.

De kledij van de vrijwilliger vertoont geen uiterlijke tekenen van levensbeschouwelijke, religieuze, politieke , sportieve of andere overtuigingen, die de neutraliteit in twijfel kunnen trekken.

Vrijwilligers respecteren de wettelijke principes betreffende non-discriminatie en behandelen iedereen op een gelijke wijze ongeacht ras, geslacht, sociale status, nationaliteit, filosofische en/of religieuze overtuigingen, ideologische of politieke voorkeur, persoonlijke gevoelens, taal, seksuele geaardheid, afstamming of andere persoonskenmerken.

Tijdens de uitvoering van het vrijwilligerswerk is het voor vrijwilligers  verboden om enige politieke, ideologische, religieuze of filosofische propaganda te voeren.

De persoonlijke kledij van de vrijwilligers mag casual zijn, maar zonder uitdagend te zijn.

 

§4. Werk- en of bescherm/veiligheidskledij

Indien noodzakelijk voor de uitvoering van de vrijwilligerstaken krijgt de vrijwilliger aangepaste kledij in functie van de taken. Dit kan zowel werkkledij als bescherm/veiligheidskledij zijn.

Deze (stofjas, overall, …) dient om te vermijden dat de vrijwilliger zijn persoonlijke kledij bevuilt of beschadigt.

De bescherm/veiligheidskledij (signalisatiekledij, werkhandschoenen, persoonlijke beschermingsmiddelen …) dient om de vrijwilliger tegen bepaalde risico’s te beschermen, of is opgelegd door hogere regelgeving.

De vrijwilliger is verplicht om tijdens de uitvoering van de vrijwilligerstaken de opgelegde werk- en beschermkledij te dragen.

Het is verboden de door het lokaal bestuur verschafte werk- en/of beschermkledij mee te nemen naar huis en te gebruiken buiten de vrijwilligersactiviteiten.

Het bestuur zorgt voor het onderhoud van zowel de werk- als de beschermkledij.

De vrijwilliger die werk- of beschermkledij draagt, kan persoonlijke kledij en voorwerpen in een afsluitbare kast bewaren die het lokaal bestuur ter beschikking stelt op vraag van de vrijwilliger.

 

§5. Toegang

Indien voor de uitoefening van vrijwilligerstaken toegang noodzakelijk is tot infrastructuur van het lokaal bestuur wordt voor de vrijwilliger voorzien in de nodige toegangsbadges en/of sleutels.

Het gebruik ervan dient beperkt te worden tot de momenten waarop vrijwilligerstaken worden uitgeoefend.

Toegangsbadges  en/of sleutels zijn ten persoonlijke titel en mogen nooit doorgegeven worden aan derden.

Bij het einde van de vrijwilligersovereenkomst worden die terug ingeleverd.

Het lokaal bestuur heeft recht om hierop controle te doen.

Inbreuken hierop kunnen leiden, op advies van de vrijwilligerscoach en/of de vrijwilligerscoördinator tot het beëindigen van de vrijwilligersovereenkomst.

 

§6. Persoonlijke voorwerpen

Het lokaal bestuur kan niet aansprakelijk gesteld worden voor diefstallen van persoonlijke voorwerpen tijdens de uitvoering van vrijwilligerstaken.

 

§7. Privé-huishoudtoestellen

Om brandincidenten te voorkomen, is het gebruik van privé elektrische huishoudtoestellen binnen de infrastructuur van het lokaal bestuur verboden.

Het betreft toestellen zoals koffiezetautomaten, waterkokers, wafelijzers, friteuses, broodroosters, croque-monsieur machines, fonduetoestellen, verwarmingstoestellen, en toestellen zonder CE-keurmerk.

Wanneer toestellen met een specifieke dienst gebonden functie noodzakelijk zijn voor de uitoefening van de vrijwilligerstaken, zorgt het lokaal bestuur voor de mogelijkheid tot gebruik en/of aankoop ervan.

 

§8. Parking

Het lokaal bestuur wijst alle verantwoordelijkheid af in geval van diefstal, ontlening of beschadiging van voertuigen, fietsen en bromfietsen op de openbare parking en/of stalplaatsen.

 

§9. In overleg met de vrijwilligerscoach wordt bepaald hoe de dagen en begin en einde waarop vrijwilligerstaken worden uitgeoefend, worden geregistreerd. Dit wordt opgenomen in de vrijwilligersovereenkomst.

 

§10. Elke vrijwilliger moet zijn vrijwilligerscoach rechtstreeks onmiddellijk op de hoogte brengen van iedere werksituatie waarvan hij redelijkerwijs kan vermoeden dat deze ernstig en onmiddellijk gevaar voor de veiligheid en de gezondheid met zich meebrengt, alsmede van elk vastgesteld gebrek in de beschermingsmiddelen.

 

§11. Elke vrijwilliger zorgt ervoor dat misbruiken, nalatigheden of overtredingen van wetten of reglementen die hij vaststelt bij de uitoefening van zijn vrijwilligerstaken , ophouden of doet het nodige om deze te doen ophouden.

De vrijwilliger deelt dit – bij voorkeur schriftelijk of per mail – mee aan zijn vrijwilligerscoach. Deze laatste treft de nodige maatregelen om hieraan tegemoet te komen en brengt zo nodig de vrijwilligerscoach op de hoogte.

 

§12. Vrijwilligers gaan respectvol om met de mandatarissen, de collega’s vrijwilligers, het personeel van het lokaal bestuur en de inwoners. Omgekeerd gaan de mandatarissen, collega’s vrijwilligers en het personeel van het lokaal bestuur ook respectvol om met de vrijwilligers.

Vrijwilligers worden waardig behandeld. Geen enkele daad van psychosociale belasting, geweld, pesterijen of ongewenst seksueel gedrag op het werk mag worden toegelaten of getolereerd.

Vrijwilligers delen ieder vermoeden dat zij slachtoffer kunnen zijn  van psychosociale belasting, geweld, pesterijen of ongewenste seksuele intimiteiten, mee aan de vrijwilligerscoach en/of de vrijwilligerscoördinator.

 

§13. Ingeval de vrijwilliger de vrijwilligerstaken niet kan uitvoeren op de in de vrijwilligersovereenkomst opgenomen dagen en uren, verwittigt hij de vrijwilligerscoach tijdig en minimaal 24 uur voor aanvang van de geplande vrijwilligerstaken.

Ingeval van ziekte en/of ongeval en voor zover de vrijwilliger niet zelf in staat is om te verwittigen, kan een verwante dit in de plaats van de vrijwilliger doen.

 

Artikel 7: de kostenvergoedingen

Er zijn twee types kostenvergoedingen mogelijk, die niet combineerbaar zijn met elkaar:

§1. Forfaitaire vergoeding:

  • een vast bedrag zonder bewijsstukken met een maximaal bedrag per dag en per jaar
  • Bijkomend is een verplaatsingsvergoeding mogelijk tot maximaal 2000 km/jaar of onbeperkt als het vrijwilligerswerk de activiteit van vervoer van personen betreft
  • Voor de bepaling van verplaatsingsvergoeding zonder vervoer van personen gelden de regels en tarieven zoals die voor het lokaal bestuur gelden zoals bepaald in de rechtspositieregeling Titel VI, toelagen, vergoedingen en sociale voordelen Hoofdstuk 5, afdeling 6 vergoedingen voor reiskosten.
  • Voor het vrijwilligerswerk inzake activiteit van vervoer van personen geldt het tarief dat het vast bureau bepaalt.   

 

§2. Reële kostenvergoeding:

  • Een volledige terugbetaling van de werkelijke kosten met bewijsstukken en betaalbewijzen

 

§3. De regeling van toepassing op de vrijwilliger wordt vastgelegd in de vrijwilligersovereenkomst, opgesteld zoals beschreven in het Vlaams decreet vrijwilligerswerk.

 

Artikel 8: klachtenbehandeling

Een klacht is een manifest uiten van ongenoegen of ontevredenheid door een gebruiker van onze dienstverlening in verband met een handeling of prestatie die al dan niet is verricht. 

Indien omtrent het functioneren een klacht wordt ingediend, wordt die behandeld  conform het van toepassing zijnde klachtenreglement door de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn goedgekeurd.

 

Artikel 9: soorten vrijwilligerswerk

§ 1. er zijn drie soorten vrijwilligerswerk:

  • Ondersteunend vrijwilligerswerk
  • Zelfstandig vrijwilligerswerk
  • Overig vrijwilligerswerk

 

§ 2. Het ondersteunende vrijwilligerswerk:

  • Een vrijwilliger die ondersteunende vrijwilligerswerk doet, kan worden ingepland binnen een dagdeel en volgens een afgebakend takenpakket.
  • De vrijwilliger heeft een specifieke, uitvoerende opdracht
  • De begeleiding en supervisie gebeurt door de vrijwilligerscoach
  • Voor de uitvoering van ondersteunend vrijwilligerswerk zijn geen specifieke competenties vereist

 

§3. Zelfstandig vrijwilligerswerk:

  • Een vrijwilliger die zelfstandig vrijwilligerswerk doet zet zich in voor een bepaalde verantwoordelijkheid en engagement die samenhangt met een welbepaalde taak of dienstverlening.
  • De vrijwilliger heeft hiervoor geen rechtstreekse begeleiding of supervisie vanuit de dienst/vrijwilligerscoach
  • Voor de uitvoering van zelfstandig vrijwilligerswerk zijn vaak specifieke vaardigheden essentieel in de uitvoering van de taak.
  • De vrijwilliger krijgt een pro rata forfaitaire vrijwilligersvergoeding van maximaal 40,67 euro/dag

 

§4.  Overige vrijwilligerswerk:

  • Vrijwilligerswerk dat niet valt onder artikel 8 §2 en §3 wordt beschouwd als overig vrijwilligerswerk.
  • De vrijwilliger krijgt een pro rata forfaitaire vrijwilligersvergoeding van maximaal 40,67 euro/dag

 

§5. Bepalingen van toepassing op alle soorten vrijwilligerswerk:

  1. Elke vrijwilliger krijgt een welkomstpakket, bepaald op 15 euro
  2. Elke vrijwilliger krijgt jaarlijks
  • een attentie ten bedrage van maximaal 25 euro
  • een werkingspecifieke vorming
  1. elke vrijwilliger wordt uitgenodigd voor het halfjaarlijkse vrijwilligersevent 
  2. elke vrijwilliger krijgt ook toegang tot het vrijwilligers-cafetariaplan: hierbij kunnen ze, naargelang het aantal keer dat ze vrijwilligerswerk doen, kiezen uit een aantal waarderingsopties.

 

§6. Vrijwilligerswerk door erkende verenigingen:

  1. Erkende verenigingen komen in aanmerking om overige vrijwilligerswerk te doen.
  2. In voorkomend geval krijgt de betrokken vereniging een forfaitaire vergoeding van maximaal 250 euro per dag.
  3. De door de erkende verenigingen ingezette nominatieve vrijwilligers hebben geen recht op een individuele pro rata forfaitaire vrijwilligersvergoeding
  4. Erkende verenigingen zijn uitgesloten van toepassing van artikel 8 §5
  5. De overige bepalingen van dit reglement zijn op zowel de vereniging als de deelnemers uit die vereniging van toepassing.

 

§7. Vrijwilligersovereenkomsten

  • Het soort vrijwilligerswerk wordt opgenomen in de desbetreffende vrijwilligersovereenkomst, opgesteld zoals beschreven in het Vlaams decreet vrijwilligerswerk.

 

Artikel 10: stopzetting vrijwilligersovereenkomst

§1. Een vrijwilligersovereenkomst kan stopgezet worden door het uitgevoerd zijn van de taken opgenomen in de desbetreffende vrijwilligersovereenkomst, waarin het einde van de overeenkomst ook wordt opgenomen

 

§2. Een vrijwilligersovereenkomst kan stopgezet worden wanneer een vrijwilliger ervoor kiest het vrijwilligerswerk te beëindigen:

  1. De vrijwilliger deelt dit mede aan de vrijwilligerscoach, die dit onmiddellijk doorgeeft aan de vrijwilligerscoördinator
  2. Datum einde vrijwilligerswerk wordt in gemeen overleg bepaald
  3. Er wordt een exitgesprek gedaan omtrent de redenen van stopzetting
  4. Het exitgesprek wordt geleid door de vrijwilligerscoach.
  5. De vrijwilligerscoördinator kan op dit exitgesprek aanwezig zijn.
  6. Van dit exitgesprek wordt een schriftelijk verslag gemaakt dat dienstig is in de evaluatie en bijsturing van het vrijwilligersbeleid

 

§3. Een vrijwilligersovereenkomst kan stopgezet worden wanneer het lokaal bestuur ervoor kiest het vrijwilligerswerk te beëindigen.

  1. De vrijwilligerscoach deelt dit, na overleg met de vrijwilligerscoördinator, mee aan betrokken vrijwilliger
  2. Datum einde vrijwilligerswerk wordt in gemeen overleg bepaald
  3. Er wordt een exitgesprek gedaan omtrent de redenen van stopzetting
  4. Het exitgesprek wordt geleid door de vrijwilligerscoach.
  5. De vrijwilligerscoördinator kan op dit exitgesprek aanwezig zijn.
  6. Van dit exitgesprek wordt een schriftelijk verslag gemaakt dat dienstig is in de evaluatie en bijsturing van het vrijwilligersbeleid

 

§4. Zonder afbreuk te doen aan het soevereine beslissingsrecht van de rechter kunnen volgende feiten beschouwd worden als een ernstige tekortkoming die de uitoefening van vrijwilligerstaken onmiddellijk en definitief onmogelijk maakt en leidt tot stopzetting van de vrijwilligersovereenkomst om dringende redenen:

  • Zware beledigingen en immoraliteit
  • Voorleggen van valse attesten
  • Druggebruik, dealen van drugs, alcoholintoxicatie en dronkenschap
  • Diefstal en plegen van geweld
  • Herhaaldelijke kleinere fouten die blijven duren na een schriftelijke vermaning, inbegrepen herhaalde kortere afwezigheden zonder grondige reden, het herhaald te laat komen of te vroeg vertrekken
  • Opzettelijk schade toebrengen aan machines en programmatuur
  • Herhaaldelijk overtreden van elementaire veiligheidsvoorschriften
  • De weigering een toevertrouwde vrijwilligerstaak uit te voeren die opgenomen is in de vrijwilligersovereenkomst
  • Aan derden een inlichting, gedekt door het beroepsgeheim, bekend maken
  • Alles wat strijdig is met de goede zeden.

Deze lijst is niet limitatief.

 

Artikel 11:

§1. Elke vrijwilliger krijgt bij ondertekening van de vrijwilligersovereenkomst een afschrift van dit reglement.

 

§2. Wijzigingen aan dit reglement worden

  • Medegedeeld aan de vrijwilligers die op het ogenblik van de wijzigingen reeds vrijwilligerstaken uitvoeren
  • Opgenomen in een gecoördineerde versie van dit reglement, bruikbaar voor nieuwe af te sluiten vrijwilligersovereenkomsten. 

 

§3. Een gecoördineerde versie van dit reglement zal ter beschikking zijn op de gemeentelijke webstek.