Sinds meer dan een jaar is de Joannes Roelantsstraat ten gevolge van de werken aan de Woluwelaan en de busomleiding éénrichtingsverkeer.
Het is wenselijk om deze wijziging permanent zo door te voeren, zowel vanuit doelstellingen veiligheid, sluipverkeer, modal shift als doorstroming voor het openbaar vervoer.
A. Verkeersveiligheid
De Joannes Roelantsstraat is relatief smal. Het wegbeeld wordt nog bijkomend versmald omdat parkeren op straat er mogelijk is. Om het aantal conflicten te verminderen en zo de verkeersveiligheid te verhogen, om maximaal de huidige parkeerruimte te behouden en de busdoorstroming te optimaliseren is een permanente wijziging naar éénrichting in het verlengde van de Henricus Rampelbergstraat wenselijk.
De politie gaf positief advies voor deze wijziging.
De floating car data analyse van voor- en na de wijziging duidt niet op een stijging van de snelheid.
B. Sluipverkeer en modal shift
Ook in kader van het circulatieplan in het nieuwe mobiliteitsplan is er reeds de afweging gemaakt om deze straat om te vormen naar een éénrichtingsstraat o.a. om sluipverkeer in de gemeente tegen te gaan. De wijziging kadert in een algemene visie om het centrum aantrekkelijker te maken voor fiets- en voetgangersverkeer.
C. Doorstroming busvervoer
Zowel de MIVB als De Lijn maken gebruik van de Joannes Roelantsstraat of van de kruispunten van deze straat met andere straten. De voorrangsregeling wordt behouden.
D. Participatie
De burgers hadden het afgelopen jaar de kans om feedback te geven op deze wijziging. Van de 68 respondenten antwoorden 37 respondenten dat ze positief of zeer positief staan tegenover de wijzigingen. 21 respondenten staan negatief tot zeer negatief tegenover de wijzigingen.
De feedback gaat vooral over schrik voor sneller rijden omwille van éénrichtingsverkeer van de Woluwelaan, maar ondertussen is de situatie ook daar veranderd. Mensen die negatief staan tegenover de wijziging willen vooral graag terug tweerichtingsverkeer.
Geen financiële impact gezien de verkeersregeling al in voege is. Omleidingsborden worden weggehaald.
Artikel 1: de gemeenteraad gaat akkoord met een wijziging in het verkeersreglement waarbij de Joannes Roelantsstraat éénrichtingsverkeer wordt richting Toekomststraat met uitzondering voor fietsers (zij mogen in twee richtingen de straat gebruiken). Deze wijziging vervangt het bestaande tijdelijke reglement voor de Joannes Roelantsstraat.
Artikel 2: de gemeenteraad gaat akkoord met volgende signalisatie in verband met parkeren: parkeren is mogelijk aan de zuidzijde van de straat van huisnummer 2A tot en met 2D (parkeerzone), van huisnummer 4 tot en met 8 (op voetpad) en van huisnummer 22 tot en met 32 (parkeerzone). Parkeren is mogelijk aan de noordzijde van de straat van 29 tot en met 33. Deze wijziging vervangt het bestaande tijdelijke reglement voor de Joannes Roelantsstraat.
Artikel 3: de gemeenteraad gaat akkoord met volgende voorrangsregeling en signalisatie:
Deze wijziging vervangt het bestaande tijdelijke reglement voor de Joannes Roelantsstraat.
Artikel 4: het bebordingsplan in bijlage maakt deel uit van deze beslissing.
Artikel 5: dit besluit, dat betrekking heeft op een openbare weg die onder het beheer van de gemeente valt, wordt overgemaakt aan de politiezone VIMA, de politierechtbank, de afdeling beleid van het departement MOW en wordt gemeld in het digitaal loket lokale besturen.