Terug
Gepubliceerd op 06/07/2022

Besluit  gemeenteraad

wo 29/06/2022 - 20:05

Aanvullend reglement inzake politie op het wegverkeer: éénrichtingsverkeer met uitzondering voor fietsers, parkeerbeleid en voorrangsregeling in de Joannes Roelantsstraat

Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter gemeenteraad
Jean-Pierre De Groef, burgemeester
Steve Claeys, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Kris Jacobs, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
Daniël Schell, algemeen directeur
Verontschuldigd: Peter Roose, schepenen
Samia Benhomaid, Dina Ponticello, Tania Van den Berghe, raadsleden
Afwezig: Veysel Top, raadslid
Aanleiding en doel

Sinds meer dan een jaar is de Joannes Roelantsstraat ten gevolge van de werken aan de Woluwelaan en de busomleiding éénrichtingsverkeer.

Het is wenselijk om deze wijziging permanent zo door te voeren, zowel vanuit doelstellingen veiligheid, sluipverkeer, modal shift als doorstroming voor het openbaar vervoer.  

Juridische grond
  • De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, in zonderheid artikel 119.
  • Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
    Bevoegdheid van de gemeenteraad.
  • De wet betreffende de politie van het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1986.
  • Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Het koninklijk besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
  • Het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.
  • De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 6 april 2021 inzake tijdelijke politieverordening eenrichtingsverkeer Joannes Roelantsstraat gedurdende werken aan de Woluwelaan.
  • De beslissing van de gemeenteraad van 22 maart 2022 inzake goedkeuring mobiliteitsplan gemeente Machelen.
Advies en motivering

A. Verkeersveiligheid

De Joannes Roelantsstraat is relatief smal. Het wegbeeld wordt nog bijkomend versmald omdat parkeren op straat er mogelijk is. Om het aantal conflicten te verminderen en zo de verkeersveiligheid te verhogen, om maximaal de huidige parkeerruimte te behouden en de busdoorstroming te optimaliseren is een permanente wijziging naar éénrichting in het verlengde van de Henricus Rampelbergstraat wenselijk.

De politie gaf positief advies voor deze wijziging.

De floating car data analyse van voor- en na de wijziging duidt niet op een stijging van de snelheid.


B. Sluipverkeer en modal shift

Ook in kader van het circulatieplan in het nieuwe mobiliteitsplan is er reeds de afweging gemaakt om deze straat om te vormen naar een éénrichtingsstraat o.a. om sluipverkeer in de gemeente tegen te gaan. De wijziging kadert in een algemene visie om het centrum aantrekkelijker te maken voor fiets- en voetgangersverkeer.


C. Doorstroming busvervoer

Zowel de MIVB als De Lijn maken gebruik van de Joannes Roelantsstraat of van de kruispunten van deze straat met andere straten. De voorrangsregeling wordt behouden.

  • Henricus Rampelberg/Corneille Peetersstraat/Henri Brounsstraat/Joannes Roelantsstraat: voorrang voor de weggebruiker Corneille Peetersstraat/Henri Brounsstraat
  • Constant Hansoulstraat/Diegemstraat/Joannes Roelantsstraat: voorrang van rechts
  • Joannes Roelantsstraat/Toekomststraat: voorrang voor gebruiker van de Toekomststraat.

 

D. Participatie

De burgers hadden het afgelopen jaar de kans om feedback te geven op deze wijziging. Van de 68 respondenten antwoorden 37 respondenten dat ze positief of zeer positief staan tegenover de wijzigingen. 21 respondenten staan negatief tot zeer negatief tegenover de wijzigingen.  

De feedback gaat vooral over schrik voor sneller rijden omwille van éénrichtingsverkeer van de Woluwelaan, maar ondertussen is de situatie ook daar veranderd. Mensen die negatief staan tegenover de wijziging willen vooral graag terug tweerichtingsverkeer.

Financiële weerslag

Geen financiële impact gezien de verkeersregeling al in voege is. Omleidingsborden worden weggehaald.

Publieke stemming
Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Kris Jacobs, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Daniël Schell
Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Kris Jacobs, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1: de gemeenteraad gaat akkoord met een wijziging in het verkeersreglement waarbij de Joannes Roelantsstraat éénrichtingsverkeer wordt richting Toekomststraat met uitzondering voor fietsers (zij mogen in twee richtingen de straat gebruiken). Deze wijziging vervangt het bestaande tijdelijke reglement voor de Joannes Roelantsstraat.


Artikel 2: de gemeenteraad gaat akkoord met volgende signalisatie in verband met parkeren: parkeren is mogelijk aan de zuidzijde van de straat van huisnummer 2A tot en met 2D (parkeerzone), van huisnummer 4 tot en met 8 (op voetpad) en van huisnummer 22 tot en met 32 (parkeerzone). Parkeren is mogelijk aan de noordzijde van de straat van 29 tot en met 33. Deze wijziging vervangt het bestaande tijdelijke reglement voor de Joannes Roelantsstraat.


Artikel 3: de gemeenteraad gaat akkoord met volgende voorrangsregeling en signalisatie:

  • Voorrang weggebruiker Corneille Peetersstraat/Henri Brounsstraat op gebruikers Henricus Rampelberg/Joannes Roelantsstraat
  • Voorrang van rechts aan kruispunt Joannes Roelantsstraat/Diegemstraat/Constant Hansoulstraat
  • Voorrang weggebruiker Toekomststraat op gebruikers Joannes Roelantsstraat. 

 

Deze wijziging vervangt het bestaande tijdelijke reglement voor de Joannes Roelantsstraat.


Artikel 4: het bebordingsplan in bijlage maakt deel uit van deze beslissing.


Artikel 5: dit besluit, dat betrekking heeft op een openbare weg die onder het beheer van de gemeente valt, wordt overgemaakt aan de politiezone VIMA, de politierechtbank, de afdeling beleid van het departement MOW en wordt gemeld in het digitaal loket lokale besturen.