Sinds meer dan een jaar is de Emiel Vanden Berghestraat ten gevolge van de werken aan de Woluwelaan en de busomleiding éénrichtingsverkeer.
Het is wenselijk om deze wijziging permanent zo door te voeren onder andere omdat dit voor een veiligere situatie zorgt aan de schoolpoort.
A. Verkeersveiligheid
De Emiel Vanden Berghestraat maakt deel uit van een schoolomgeving waar het wenselijk is om plaats te creëren voor fietsers en voetgangers die deze baan nu vaker zullen frequenteren omwille van de omleiding. Om het aantal mogelijke conflicten te verminderen en zo de verkeersveiligheid te verhogen en de busdoorstroming te optimaliseren is een wijziging naar éénrichting richting Dorpsplein wenselijk.
De politie gaf positief advies voor deze wijziging.
Een analyse via Floating Car Data toont aan dat er geen wijziging is in snelheid doorheen de straat, voor en na de wijziging.
B. Mobiliteitsplan
Ook in kader van het circulatieplan in het nieuwe mobiliteitsplan is er reeds de afweging gemaakt om deze straat om te vormen naar een éénrichtingsstraat en een schoolstraat.
De huidige oplossing (éénrichtingsverkeer) zorgt al voor minder sluipverkeer door de gemeente van de Woluwelaan naar de Haachtsesteenweg, maar nog niet omgekeerd (van de Haachtsesteenweg naar de Woluwelaan).
Er staat een telraam in de Koning Albertlaan. De drukte van deze straat ten opzichte van andere straten in de gemeente suggereert een sluiproute doorheen de gemeente. Tijdens het spitsuur tellen we evenveel wagens in de Koning Albertlaan dan in de Vilvoordelaan.
C. Voorrangsregeling
De huidige voorrangsregeling (voorrang van rechts aan beide kruispunten) blijft behouden.
D. Participatie
De burgers hadden het afgelopen jaar de kans om feedback te geven op deze wijziging. Van de 69 respondenten antwoorden 54 respondenten dat ze positief of zeer positief staan tegenover de wijzigingen. 10 respondenten staan negatief tot zeer negatief tegenover de wijzigingen.
De feedback gaat vooral over het probleem van dubbelparkeerders, schrik voor sneller rijden omwille van éénrichtingsverkeer, smalle voetpaden. Mensen die negatief staan tegenover de wijziging willen vooral graag terug tweerichtingsverkeer.
Geen impact omdat de borden er al staan.
Artikel 1: de gemeenteraad gaat akkoord met een wijziging in het verkeersreglement waarbij de Emiel Vanden Berghestraat éénrichtingsverkeer wordt richting Dorpsplein met uitzondering voor fietsers (zij mogen in twee richtingen de straat gebruiken).
De Emiel Vanden Berghestraat blijft ook een fietsstraat.
Deze beslissing vervangt het bestaande tijdelijke reglement voor de Emiel Vanden Berghestraat.
Artikel 2: de gemeenteraad gaat akkoord met volgende signalisatie in verband met parkeren: parkeren is mogelijk op de parkeervakken aan de zijde met de oneven nummers. Dit wordt aangegeven met een witte markering langs de straatkant volgens artikel 77.5 van de wegcode. Deze beslissing vervangt het bestaande tijdelijke reglement voor de Emiel Vanden Berghestraat.
Artikel 3: de gemeenteraad gaat akkoord met volgende voorrangsregeling en signalisatie: voorrang van rechts op beide kruispunten van de Emiel Vanden Berghestraat. Deze beslissing vervangt het bestaande tijdelijke reglement voor de Emiel Vanden Berghe.
Artikel 4: het bebordingsplan in bijlage maakt deel uit van deze beslissing.
Artikel 5: dit besluit, dat betrekking heeft op een openbare weg die onder het beheer van de gemeente valt, wordt overgemaakt aan de politiezone VIMA, de politierechtbank, de afdeling beleid van het departement MOW en de verantwoordelijke voor de werken aan de Woluwelaan en wordt gemeld in het digitaal loket lokale besturen.