Terug
Gepubliceerd op 06/07/2022

Besluit  gemeenteraad

wo 29/06/2022 - 20:05

Aanvullend reglement inzake politie op het wegverkeer: éénrichtingsverkeer met uitzondering voor fietsers, fietsstraat, parkeerbeleid en voorrangsregeling in de Emiel Vanden Berghestraat

Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter gemeenteraad
Jean-Pierre De Groef, burgemeester
Steve Claeys, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Kris Jacobs, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
Daniël Schell, algemeen directeur
Verontschuldigd: Peter Roose, schepenen
Samia Benhomaid, Dina Ponticello, Tania Van den Berghe, raadsleden
Afwezig: Veysel Top, raadslid
Aanleiding en doel

Sinds meer dan een jaar is de Emiel Vanden Berghestraat ten gevolge van de werken aan de Woluwelaan en de busomleiding éénrichtingsverkeer.

Het is wenselijk om deze wijziging permanent zo door te voeren onder andere omdat dit voor een veiligere situatie zorgt aan de schoolpoort.

Juridische grond
  • De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, in zonderheid artikel 119.
  • Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
    Bevoegdheid van de gemeenteraad.
  • De wet betreffende de politie van het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1986.
  • Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Het koninklijk besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
  • Het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.
  • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 6 april 2021 inzake tijdelijke politieverordening inzake éénrichtingsverkeer Emiel Vanden Berghestraat gedurende werken aan de Woluwelaan.
  • Besluit van de gemeenteraad van 22 maart 2022 inzake goedkeuring mobiliteitsplan gemeente Machelen.
Advies en motivering

A. Verkeersveiligheid

De Emiel Vanden Berghestraat maakt deel uit van een schoolomgeving waar het wenselijk is om plaats te creëren voor fietsers en voetgangers die deze baan nu vaker zullen frequenteren omwille van de omleiding. Om het aantal mogelijke conflicten te verminderen en zo de verkeersveiligheid te verhogen en de busdoorstroming te optimaliseren is een wijziging naar éénrichting richting Dorpsplein wenselijk.

De politie gaf positief advies voor deze wijziging.

Een analyse via Floating Car Data toont aan dat er geen wijziging is in snelheid doorheen de straat, voor en na de wijziging.

 

B. Mobiliteitsplan

Ook in kader van het circulatieplan in het nieuwe mobiliteitsplan is er reeds de afweging gemaakt om deze straat om te vormen naar een éénrichtingsstraat en een schoolstraat.

De huidige oplossing (éénrichtingsverkeer) zorgt al voor minder sluipverkeer door de gemeente van de Woluwelaan naar de Haachtsesteenweg, maar nog niet omgekeerd (van de Haachtsesteenweg naar de Woluwelaan).

Er staat een telraam in de Koning Albertlaan. De drukte van deze straat ten opzichte van andere straten in de gemeente suggereert een sluiproute doorheen de gemeente. Tijdens het spitsuur tellen we evenveel wagens in de Koning Albertlaan dan in de Vilvoordelaan.

 

C. Voorrangsregeling

De huidige voorrangsregeling (voorrang van rechts aan beide kruispunten) blijft behouden.

 

D. Participatie

De burgers hadden het afgelopen jaar de kans om feedback te geven op deze wijziging. Van de 69 respondenten antwoorden 54 respondenten dat ze positief of zeer positief staan tegenover de wijzigingen. 10 respondenten staan negatief tot zeer negatief tegenover de wijzigingen.

De feedback gaat vooral over het probleem van dubbelparkeerders, schrik voor sneller rijden omwille van éénrichtingsverkeer, smalle voetpaden. Mensen die negatief staan tegenover de wijziging willen vooral graag terug tweerichtingsverkeer.

Financiële weerslag

Geen impact omdat de borden er al staan.

Publieke stemming
Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Kris Jacobs, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Daniël Schell
Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Kris Jacobs, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1: de gemeenteraad gaat akkoord met een wijziging in het verkeersreglement waarbij de Emiel Vanden Berghestraat éénrichtingsverkeer wordt richting Dorpsplein met uitzondering voor fietsers (zij mogen in twee richtingen de straat gebruiken).

De Emiel Vanden Berghestraat blijft ook een fietsstraat.

Deze beslissing vervangt het bestaande tijdelijke reglement voor de Emiel Vanden Berghestraat.


Artikel 2: de gemeenteraad gaat akkoord met volgende signalisatie in verband met parkeren: parkeren is mogelijk op de parkeervakken aan de zijde met de oneven nummers. Dit wordt aangegeven met een witte markering langs de straatkant volgens artikel 77.5 van de wegcode. Deze beslissing vervangt het bestaande tijdelijke reglement voor de Emiel Vanden Berghestraat.


Artikel 3: de gemeenteraad gaat akkoord met volgende voorrangsregeling en signalisatie: voorrang van rechts op beide kruispunten van de Emiel Vanden Berghestraat. Deze beslissing vervangt het bestaande tijdelijke reglement voor de Emiel Vanden Berghe.


Artikel 4: het bebordingsplan in bijlage maakt deel uit van deze beslissing.


Artikel 5: dit besluit, dat betrekking heeft op een openbare weg die onder het beheer van de gemeente valt, wordt overgemaakt aan de politiezone VIMA, de politierechtbank, de afdeling beleid van het departement MOW en de verantwoordelijke voor de werken aan de Woluwelaan en wordt gemeld in het digitaal loket lokale besturen.