Ten gevolge van de werken in de Woluwelaan en de noodzaak aan kwaliteitsvolle fietsverbindingen werd een nieuwe wegenis ontworpen voor de Viaductstraat en de Woluwelaan (gemeentelijke wegenis parallelweg) tussen de Viaductstraat en de Henricus Rampelbergstraat.
Via dit aanvullend wegreglement wordt de verkeerssituatie geregeld voor de gemeentelijke wegenis.
De smalle Viaductstraat wordt omgevormd tot een éénrichtingsstraat.
De straat is, als er wagens geparkeerd staan, te smal om met twee wagens elkaar te passeren waardoor wagens uitwijken tot op het voetpad wat tot gevaarlijke situaties leidt voor voetgangers en fietsers.
Op sommige plaatsen is het voetpad in deze straat erg smal. Een herinrichting tot definitieve éénrichtingsstraat kan ruimte creëren voor alle gebruikers van de straat. Deze straat zal immers een belangrijke ontsluitingsroute worden voor voetgangers en fietsers naar ontwikkelingen aan de overkant van de Woluwelaan en de tramhalte van de Ringtrambus vlakbij.
Het is wenselijk om het aantal aansluitingen van gemeentewegen op gewestwegen te beperken en de fietsweg langs de Woluwelaan zo weinig mogelijk te laten conflicteren met gemotoriseerd verkeer.
Het parkeren wordt rechts van de baan georganiseerd in deze éénrichtingsstraat.
Doorstroming bus
De MIVB maakt gebruik van het kruispunt Viaductstraat/Henri Brounsstraat/Pierre Raedemaekersstraat.
Om de busdoorstroming te optimaliseren wordt volgende voorrangsregeling behouden: voorrang gebruikers Henri Brounsstraat.
Raming budget verkeersborden: 700 euro
Budgetsleutel verkeerssignalisatie 020 0000 - 6150001 - 14 - 1
Artikel 1: de gemeenteraad gaat akkoord met een wijziging in het verkeersreglement waarbij de Viaductstraat en de aansluitende Woluwelaan (gemeentelijke wegenis) éénrichtingsverkeer wordt richting Henricus Rampelbergstraat met uitzondering voor fietsers (zij mogen in twee richtingen de straat gebruiken). Deze beslissing vervangt elk voorgaand reglement voor de Viaductstraat en Woluwelaan (gemeentelijke wegenis parallelweg).
Artikel 2: de gemeenteraad gaat akkoord met volgende signalisatie in verband met parkeren: parkeren is mogelijk aan de noordzijde van de Viaductstraat (oneven nummers) waar de wegcode dit toelaat (niet voor opritten en garages, niet in een bocht, niet op 5m van een kruispunt, niet waar de doorgang minder dan 3m wordt, …) behalve ter hoogte van het gebouw met huisnummer 25A zodat de garageboxen aan de overkant van de straat kunnen gebruikt worden.
Aan de zuidzijde van de Viaductstraat is een parkeerverbod op straat van toepassing over de hele lengte van de straat. Op de Woluwelaan geldt een parkeerverbod gezien de straat slechts 3m breed is. Deze beslissing vervangt elk voorgaand reglement voor de Viaductstraat en Woluwelaan (gemeentelijke wegenis).
Artikel 3: de gemeenteraad gaat akkoord met volgende voorrangsregeling en signalisatie: op alle kruispunten van de Viaductstraat en de aansluitende Woluwelaan, gezien ze binnen de zone 30 liggen, voorrang van rechts. Signalisatie wordt weggelaten.
Deze beslissing vervangt elk voorgaand reglement voor de Viaductstraat en Woluwelaan (gemeentelijke wegenis).
Artikel 4: het ontwerp- en signalisatieplan in bijlage maakt deel uit van deze beslissing.
Artikel 5: dit besluit, dat betrekking heeft op een openbare weg die onder het beheer van de gemeente valt, wordt overgemaakt aan de politiezone VIMA, de politierechtbank, de afdeling beleid van het departement MOW en wordt gemeld in het digitaal loket lokale besturen.