Terug
Gepubliceerd op 23/09/2022

Notulen  raad voor maatschappelijk welzijn

wo 29/06/2022 - 20:00 De Wulfzaal
Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
Jean-Pierre De Groef, burgemeester
Steve Claeys, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Kris Jacobs, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
Daniël Schell, algemeen directeur
Verontschuldigd: Peter Roose, schepenen
Samia Benhomaid, Dina Ponticello, Tania Van den Berghe, raadsleden
Afwezig: Veysel Top, raadslid

De voorzitter opent de zitting op 29/06/2022 om 20:02.

  • Openbaar

    • Goedkeuring verslag raad voor maatschappelijk welzijn 17 mei 2022

      Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Kris Jacobs, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Peter Roose, schepenen
      Samia Benhomaid, Dina Ponticello, Tania Van den Berghe, raadsleden
      Afwezig: Veysel Top, raadslid
      Aanleiding en doel

      De raad voor maatschappelijk welzijn dient telkens het verslag van de vorige vergadering goed te keuren.

      Juridische grond
      • Artikel 77 van het decreet lokaal bestuur.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn. 
      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Kris Jacobs, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Daniël Schell
      Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Kris Jacobs, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel: het notulenverslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 17 mei 2022 wordt goedgekeurd.

    • Goedkeuring jaarrekening 2021 - Entiteit OCMW

      Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Kris Jacobs, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Peter Roose, schepenen
      Samia Benhomaid, Dina Ponticello, Tania Van den Berghe, raadsleden
      Afwezig: Veysel Top, raadslid
      Aanleiding en doel

      Ter afsluiting van het boekjaar, lopende van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2021, wordt de jaarrekening 2021 voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn, wat betreft entiteit OCMW.

      Juridische grond
      • Decreet lokaal bestuur artikel 77 en 78 betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      • Decreet lokaal bestuur artikel 249 tot en met 253 inzake de beleidsrapporten.
      • Decreet lokaal bestuur artikel 260 tot en met 261 inzake de jaarrekening.
      Advies en motivering

      Zowel de jaarrekening als de documentatie bij de jaarrekening 2021 zijn toegevoegd in bijlage aan het agendapunt.

      Ter bijkomende informatie is ook de lijst met verleende visums door de (waarnemend) financieel directeur toegevoegd.

      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Kris Jacobs, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Daniël Schell
      Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Kris Jacobs, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel: de raad voor maatschappelijk welzijn keurt de jaarrekening 2021 goed voor de entiteit OCMW.

    • Klachtenregister 2021

      Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Kris Jacobs, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Peter Roose, schepenen
      Samia Benhomaid, Dina Ponticello, Tania Van den Berghe, raadsleden
      Afwezig: Veysel Top, raadslid
      Aanleiding en doel

      Het klachtenregister 2021 bevat de klachten die volgens het klachtenreglement in het afgelopen jaar werden geregistreerd en afgehandeld.

      Juridische grond
      • Artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      • Artikel 302 van het decreet lokaal bestuur.
      • Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 26 juni 2019 inzake goedkeuring klachtenreglement.
      Advies en motivering

      Raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het aantal klachten en gevolg dat er, indien nodig, aan gegeven is.

      Omwille van de privacy, werden de persoonsgegevens weggelaten uit het rapport.

      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Kris Jacobs, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Daniël Schell
      Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Kris Jacobs, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel: de raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het klachtenrapport 2021 in bijlage van deze beslissing liggende.

    • Rapportering organisatiebeheersing 2021

      Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Kris Jacobs, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Peter Roose, schepenen
      Samia Benhomaid, Dina Ponticello, Tania Van den Berghe, raadsleden
      Afwezig: Veysel Top, raadslid
      Aanleiding en doel

      Het decreet lokaal bestuur voorziet dat er een organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld dat bepaalt op welke wijze de organisatiebeheersing van de gemeente en het OCMW wordt georganiseerd, met inbegrip van de te nemen controlemaatregelen, procedures en aanwijzing van de personeelsleden en organen die ervoor verantwoordelijk zijn, en de rapporteringsverplichtingen van de personeelsleden die bij het organisatiebeheersingssysteem betrokken zijn.

      Juridische grond
      • Decreet lokaal bestuur artikel 77 en 78.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      • Decreet lokaal bestuur artikelen 217 en volgende.
        Bevoegdheid van de organisatiebeheersing.
      Advies en motivering

      Gezien de integratie gemeente-ocmw sedert 1 augustus 2018, wordt dit rapport organisatiebeheersingssysteem opgemaakt en beschouwd voor het geïntegreerde lokaal bestuur.

      De rapportering is voorgelegd en besproken op het managementteam van 3 juni 2022.

      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Kris Jacobs, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Daniël Schell
      Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Kris Jacobs, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel: de raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de rapportering organisatiebeheersing 2021 in bijlage van deze beslissing liggende.

    • Modelovereenkomst voor de verhuur van een sociale huurwoning buiten het sociaal huurstelsel aan het openbaar bestuur teneinde deze als hoofdverblijfplaats onder te verhuren aan een bijzondere doelgroep: opvang van vluchtelingen uit Oekraïne

      Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Kris Jacobs, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Peter Roose, schepenen
      Samia Benhomaid, Dina Ponticello, Tania Van den Berghe, raadsleden
      Afwezig: Veysel Top, raadslid
      Aanleiding en doel

      Tussen de Inter-Vilvoordse Maatschappij voor de Huisvesting en het OCMW, sociaal huis, dient een overeenkomst afgesloten te worden voor de verhuur van 8 woningen die Inter-Vilvoordse Maatschappij voor de Huisvesting ter beschikking stelt.

      Het gaat om 8 woningen, eigendom van de Inter-Vilvoordse Maatschappij voor de Huisvesting, in Machelen, na uitgevoerde werken en keuring:

      - Georges Lambrettestraat 15 - marktwaarde 834 euro - huurprijs 417 euro

      - Georges Lambrettestraat 28 - marktwaarde 850 euro - huurprijs 425 euro         

      - Georges Lambrettestraat 39 - marktwaarde 848 euro - huurprijs 424 euro

      - Georges Lambrettestraat 5 - marktwaarde 844 euro - huurprijs 422 euro

      - Georges Lambrettestraat 8 - marktwaarde 826 euro - huurprijs 413 euro

      - René Quivreuxstraat 12 - marktwaarde 841 euro - huurprijs 420 euro

      - Peutiesesteenweg 7 - marktwaarde 852 euro - huurprijs 426 euro

      - Peutiesesteenweg 17 - marktwaarde 856 euro - huurprijs 428 euro.

      Juridische grond
      • Decreet lokaal bestuur, artikel 77 en 78.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      • Vlaams Woninghuurdecreet.
      • Besluit van de Vlaamse regering van 11 september 2020, artikel 6.71, eerste lid, 1° tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
      Advies en motivering

      - Ingangsdatum op 1 augustus 2022

      - Experte die aangeduid wordt is Barbara Van Hamme (woonstcontrole)

      - Totale kosten: Inter-Vilvoordse Maatschappij voor de Huisvesting neemt de eerste 10.000 euro op zich, Inter-Vilvoordse Maatschappij voor de Huisvesting heeft laten weten dat er geen saldo is ten laste van het openbaar lokaal bestuur

      - Huizen zijn onbemeubeld

      - De huurprijzen:

      Wat dit betreft zijn door de Vlaamse regering "huurprijzen" vastgelegd:

      Op de site van Wonen Vlaanderen vinden we onderstaande.

      • Inclusief kosten en lasten:

       

      Alleenstaande persoon

      Personen met gezinslast

      Samenwonende persoon

      Zelfstandige woning

      438 euro

      591 euro

      292 euro

      Kamer

      219 euro

      296 euro

      146 euro

      • Exclusief kosten en lasten:

       

      Alleenstaande persoon

      Personen met gezinslast

      Samenwonende persoon

      Zelfstandige woning

      328 euro

      443 euro

      219 euro

      Kamer

      164 euro

      222 euro

      109 euro

      Financiële weerslag

      Te bekijken in functie van:

      - snelheid waarmee woningen worden ingevuld (voor leegstaande woningen moeten we vanaf 1 juli wel aan Inter-Vilvoordse Maatschappij voor de Huisvesting betalen)

      - installatiekosten

      - keuze inzake huurprijs incl of excl kosten en lasten

      - subsidies vanuit Vlaanderen.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Kris Jacobs, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Daniël Schell
      Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Kris Jacobs, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: de gemeenteraad keurt het modelovereenkomst, in bijlage van deze beslissing liggende, voor de verhuur van een sociale huurwoning buiten het sociaal huurstelsel aan het openbaar bestuur teneinde deze als hoofdverblijfplaats onder te verhuren aan een bijzondere doelgroep: opvang van vluchtelingen uit Oekraïne goed.

       

      Artikel 2: de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om de modelovereenkomst te ondertekenen.

    • Reglement mantelzorgtoelage

      Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Kris Jacobs, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Peter Roose, schepenen
      Samia Benhomaid, Dina Ponticello, Tania Van den Berghe, raadsleden
      Afwezig: Veysel Top, raadslid
      Aanleiding en doel

      Op 1 juni 2021 werd de Belprofielschaal vervangen door de BelRAI Screener als indicatiestellingsschaal voor de toekenning van het zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden in de thuissituatie en in de sector gezinszorg. (RAI staat voor 'Resident Assessment Instrument', een beoordelingsinstrument dat gestandaardiseerde informatie over de zorgbehoefte van de patiënt/gebruiker in een complexe zorgsituatie ter beschikking stelt van de zorgverlener, de voorziening en de overheid.)

      Op basis van de huidige regelgeving geldt dat het zorgbudget enkel kan worden toegekend wanneer de persoon met een zorgbehoefte minstens 13 punten scoort op de totale BelRAI screener. Uit het onderzoek blijkt dat gemiddeld genomen lager gescoord wordt dan verwacht. Dit is de belangrijkste reden waarom meer mensen hun budget verliezen of geen recht kunnen openen.

      De Vlaamse Regering keurt daarom een besluit goed waardoor de grenswaarden op de BelRAI screener worden verlaagd. Door een snelle doorvoering van deze beslissing krijgen de personen die wel aan de nieuwe grenswaarde voldoen, met terugwerkende kracht alsnog het budget om de noodzakelijke zorg te kunnen inkopen en wordt het risico weggewerkt dat zorg verder uitgesteld wordt vanwege de kostprijs.

      De Vlaamse Regering besliste op de ministerraad van 13 mei 2022 de grenswaarden BelRAI screener aan te passen.

      Juridische grond
      • Artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      • Woonzorgdecreet van 15 februari 2019.
      • Decreet houdende de Vlaamse sociale bescherming 18 mei 2018.
      • Protocolakkoord BelRAI 26 maart 2018.
      • Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van artikel 151 en 153 van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 november 2018 houdende de uitvoering van het decreet van 18 mei 2018 houdende de Vlaamse sociale bescherming en bijlage II bij het ministerieel besluit van 26 juli 2001 tot vaststelling van het bijdragesysteem voor de gebruiker van de gezinszorg, wat betreft de aanpassing van de grensvoorwaarden op de BelRAI Screener.
      • Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 26 juni 2021 inzake reglement mantelzorgtoelage.
      Advies en motivering

      Sinds de uitrol van de BelRAI screener verloren veel mensen hun zorgbudget zwaar zorgbehoevenden waarbij de Vlaamse overheid heeft beslist om één van de twee afkappunten (die bepalen wie in aanmerking komt voor het zorgbudget) te verlagen.

      Het gaat om de som modules ADL,IADL: waarbij men vanaf nu bij 5.5 in plaats van 6 punten in aanmerking komt voor het zorgbudget. 

      Het lokaal bestuur baseert zich in opvolging van het reglement mantelzorgtoelage op de scores van de BelRAI screener.

      Naar aanleiding van de beslissing om het afkappunt som ADL+IADL te verlagen naar 5.5 punten, wordt voorgesteld om het advies van de onderzoekers m.b.t. afbakenen afkappunt gemeentelijke toelage te volgen en de afkappunten ook in het reglement mantelzorgtoelage te verlagen.

       Advies onderzoekers:

      Naar aanleiding van de beslissing om het afkappunt som adl+iadl te verlagen naar 5.5 punten wordt het advies van de onderzoekers m.b.t. afbakenen afkappunt gemeentelijke toelage aangepast.

      Vanuit de insteek afkappunten vast te leggen die mensen in kaart brengen met een zorgbehoefte die net niet in aanmerking komen voor het Zorgbudget Voor Zwaar Zorgbehoevenden (de voormalige Vlaamse Zorgverzekering) komen de onderzoekers tot volgende 3 scores op de BelRAI Screener: 

      • Score 12/30 voor de hele BelRAI Screener en geen 5.5/12 of meer op ADL/IADL
      • Score 4.5/12 voor de modules ADL én IADL (opgeteld) en geen 13/30 of meer voor de hele BelRAI Screener
      • Score 3 óf 4/6 op de module Cognitie én geen 13/30 of meer voor de hele BelRAI Screener én geen 5.5/12 of meer op ADL & IADL
      Financiële weerslag

      Nihil

      Publieke stemming
      Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Kris Jacobs, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Daniël Schell
      Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Kris Jacobs, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel: de raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met het verlagen van de afkapunten in het reglement "Mantelzorgtoelage" goed dat in werking treedt vanaf 1 juli 2022:

       

      "Reglement mantelzorgtoelage


      Artikel 1: Doelstelling

      Met het toekennen van een mantelzorgtoelage heeft het lokaal bestuur Machelen als voornaamste doelstelling het stimuleren van de mantelzorg. Hierdoor kan de zorgbehoevende zo lang mogelijk in zijn eigen vertrouwde thuismilieu blijven. Deze toelage is een uiting van appreciatie voor het vrijwillige engagement dat een mantelzorger opneemt ten aanzien van een zorgbehoevende inwoner van onze gemeente Machelen.

       

      Waarom is mantelzorgondersteuning belangrijk voor de Machelaars/Diegemnaars?

      Individuele keuze:

      Senioren willen zelf zo lang mogelijk thuis blijven wonen

      Financiële keuze:

      Opname in een woonzorgcentrum is (meestal) een duurdere optie voor zowel de senior als voor de maatschappij.

      Beleidskeuze:

      Opname in een woonzorgcentrum zo lang mogelijk uitstellen.

      De subsidiërende overheid wenst de woonzorgcentra voornamelijk voor te behouden voor zware zorgprofielen waar thuiszorg geen oplossing biedt.

      Realiteit:

      Professionele hulpverlening kan niet alle zorg opnemen. De onbetaalde vrijwillige hulp is noodzakelijk.


      Artikel 2: Voor wie?

      De titularis van de toelage is de zorgbehoevende, maar de premie zelf wordt uitbetaald aan de mantelzorger. Er kan maar 1 zorgbehoevende per gezin het recht openen op een mantelzorgtoelage. Ook kan er maar 1 mantelzorger per gezin de toelage ontvangen.


      Artikel 3: Voorwaarden?

      Voorwaarden mantelzorger:

      • Is meerderjarig;
      • Is een natuurlijk persoon;
      • We houden geen rekening met de verwantschap van de mantelzorger ten opzichte van de zorgbehoevende;
      • De mantelzorger hoeft niet in te wonen bij de zorgbehoevende;
      • De hulp van de mantelzorger moet daadwerkelijk bijdragen tot het kunnen thuis blijven wonen van de zorgbehoevende. De zorgtaken die de mantelzorger opneemt gebeuren op regelmatige basis. De beoordeling gebeurt door de maatschappelijk werker via een huisbezoek;
      • Indien de mantelzorger geen inwoner is van Machelen/Diegem dient hij/zij een attest voor de leggen van de gemeente waar hij/zij woonachtig. Dit attest bewijst dat hij/zij aldaar geen mantelzorgpremie ontvangt.


      Voorwaarden zorgbehoevende:

      • Is gedomicilieerd in Machelen/Diegem en de zorg wordt in de gemeente opgenomen;
        • Woont thuis. Er is geen recht op mantelzorgtoelage als de zorgbehoevende in een zorgvoorziening woont, zoals een woonzorgcentrum;
        • Heeft een BEL-profiel van 25 tot en met 34 punten

       OF

       

      Heeft één van de volgende 3 scores op de BelRAI Screener: 

      • Score 12/30 voor de hele BelRAI Screener en geen 5.5/12 of meer op ADL/IADL;
      • Score 4.5/12 voor de modules ADL én IADL (opgeteld) en geen 13/30 of meer voor de hele BelRAI Sceener;
      • Score 3 óf 4/6 op de module Cognitie én geen 13/30 of meer voor de hele BelRAI Screener én geen 5.5/12 of meer op ADL/IADL.

      Personen die recht hebben op het zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden komen niet in aanmerking voor de gemeentelijke mantelzorgtoelage. Het zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden maakt deel uit van de Vlaamse Sociale Bescherming. Het biedt een maandelijkse financiële tegemoetkoming (130 euro) voor niet-medische kosten aan mensen die zwaar zorgbehoevend zijn of in een woonzorgcentrum verblijven.


      Artikel 4: Maandbedrag

      25 euro per maand.


      Artikel 5: Procedure 

      Hoe aanvragen?

      • Telefonisch: 02 255 01 84
      • Via email: thuisdiensten@machelen.be
      • Schriftelijk: Lokaal Bestuur Machelen, TAV Tessa Debruyne, Koningin Fabiolalaan 62, 1830 Machelen.


      Formulieren

      Aanvraagformulier ‘mantelzorgtoelage’, te verkrijgen via de contactgegevens hierboven vermeld of via de website van Lokaal Bestuur Machelen.


      Uitbetaling

      • De toekenning van de mantelzorgpremie gebeurt na een huisbezoek aan de zorgbehoevende in aanwezigheid van de mantelzorger. Een jaarlijkse herziening is voorzien.

      Het recht op de mantelzorgpremie gaat in vanaf de eerste van de maand volgend op de maand waarin de aanvraag is gebeurd.

      • De premie wordt maandelijks uitbetaald op de rekening van de mantelzorger.
      • Mantelzorger(s) en zorgbehoevende verbinden er zich toe elke wijziging van de gestelde voorwaarden onmiddellijk te melden. Foutieve of onvolledige aangiften kunnen een gehele of gedeeltelijke schrapping of terugvordering van de toelage tot gevolg hebben.
      • De mantelzorgtoelage wordt bij hospitalisatie niet geschorst.

       

      De mantelzorgpremie wordt stopgezet de maand na definitieve opname in een instelling of overlijden van de zorgbehoevende en/of de mantelzorger.

      De mantelzorgpremie stopt bij ontvangen van een mantelzorgpremie in de eigen gemeente.


      Artikel 6: Afwijkingen

      Op basis van de motivatie door de maatschappelijk assistent die het onderzoek verricht, kan aan het vast bureau een afwijking worden gevraagd van bovenstaand reglement.


      Artikel 7: Huisbezoek

      Wat kan de dienst bieden?

      • Het diensthoofd extramurale zorg gaat op huisbezoek bij een aanvraag voor mantelzorgtoelage (zowel voor gewone als zware zorgsituaties). Zowel zorgbehoevende als mantelzorger dienen aanwezig te zijn. Indien de zorgbehoevende recht heeft op het zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden vindt er geen huisbezoek plaats, aangezien de zorgbehoevende in dat geval geen recht heeft op de gemeentelijke mantelzorgtoelage.
      • Er gebeurt geen automatisch huisbezoek bij verlengingen (dit is een administratieve procedure).
      • Op vraag van de mantelzorger kan de maatschappelijk werker op huisbezoek komen, voor zover de personeelscapaciteit van de dienst dit toelaat. Ook bij vermoeden van misbruik of wanneer de maatschappelijk werker het zelf nodig acht, zal een huisbezoek plaatsvinden.


      Artikel 8: dit reglement treedt in werking op 1 juli 2022 en heft alle voorgaande reglementen inzake mantelzorgtoelage op."

    • Retributiereglement Cafetaria WZC

      Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Kris Jacobs, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Peter Roose, schepenen
      Samia Benhomaid, Dina Ponticello, Tania Van den Berghe, raadsleden
      Afwezig: Veysel Top, raadslid
      Aanleiding en doel

      De prijzen in de cafetaria van het WZC zijn al vele jaren onveranderd.

      Door de stijgende aankoopprijzen voor drank, de stijgende energieprijzen en de algemene hoge inflatie, is het noodzakelijk de retributie die gevraagd wordt voor de aangeboden dranken en snacks in WZC Parkhof te verhogen.

      Juridische grond
      • Decreet lokaal bestuur artikelen 77 en 78.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      Advies en motivering

      Om de prijzen te bepalen werd bij twee andere WZC's de prijzen opgevraagd en vergeleken. Hieruit blijkt dat, zelfs mits een verhoging van gemiddeld 20% van de huidige prijzen, we nog steeds onder het niveau van de andere WZC's blijven. 

      Financiële weerslag

      De opbrengsten uit de cafetaria van WZC Parkhof zijn geraamd op 48.000 euro per jaar op sleutel OC-7005002-095300-3-4

      Publieke stemming
      Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Kris Jacobs, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Daniël Schell
      Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Kris Jacobs, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: er wordt voor de periode van 1 juli 2022 tot 31 december 2025 een retributie gevestigd voor de dranken en snacks die genuttigd worden in de cafetaria van het WZC Parkhof.

       

      Artikel 2: de retributie is verschuldigd door de persoon die drank(en) en/of snack(s) nuttigt.

       

      Artikel 3: de retributie voor de dranken en snacks in de cafetaria van WZC Parkhof wordt vastgesteld op:

      Coca-cola/Zero/Light

      1,2

      Fanta/Sprite

      1,2

      Ice-tea

      1,2

      Plat/Bruiswater

      1,2

      Fruitsap

      1,2

       

       

      Jupiler

      1,7

      Jupiler NA

      1,7

      Kriek Lindemans

      1,7

      Palm

      1,7

      Westmalle (donker en tripel)

      3

      Duvel

      3

      La Chouffe/andere speciale bieren

      3

       

       

      Witte wijn

      3

      Rode wijn

      3

      Cavaflesje

      4

       

       

      Koffie

      1

      Thee

      1

      Cappuccino

      1

      Espresso groot

      1

      Koffie verkeerd

      1

      Warme chocomelk

      1

       

       

      Wafel

      1,2

      Chips

      1

        

      Artikel 4: bewoners van WZC Parkhof die in de cafetaria koffie of thee drinken, worden hiervoor vrijgesteld van retributie gezien deze dranken in de dagprijs verrekend zijn.

       

      Artikel 5: de retributie is contant betaalbaar tegen afgifte van een ontvangstbewijs of binnen de 30 dagen na de toezending van de factuur.

      Bij niet-minnelijke regeling van de verschuldigde retributie zal de inning geschieden met alle geëigende rechtsmiddelen.

    • WZC Parkhof - Indexering dagprijs - principebesluit

      Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Kris Jacobs, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Peter Roose, schepenen
      Samia Benhomaid, Dina Ponticello, Tania Van den Berghe, raadsleden
      Afwezig: Veysel Top, raadslid
      Aanleiding en doel

      Huidige prijzen in het woonzorgcentrum sinds 1 februari 2022:

      • éénpersoonskamer: 59,76 euro
      • tweepersoonskamer (echtparenkamer): 104,85 euro

      Door de hoge inflatie heeft Agentschap Zorg & Gezondheid gemeld dat WZC's hun dagprijzen dit jaar terug mogen indexeren.

      Juridische grond
      • Artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      • Woonzorgdecreet van 15 februari 2019.
      Advies en motivering

      Door de snel stijgende kosten is het aangewezen om een 2e indexering toe te passen op de dagprijs.

      De voorziening moet de indexering aanvragen aan Zorg en Gezondheid via het e-loket.

      Het Agentschap heeft 30 dagen de tijd om het indexatiedossier te behandelen. Indien het Agentschap de indexatie niet weigert binnen de 30 dagen na indiening, is de indexatie goedgekeurd.

      Na goedkeuring, kan de voorziening de aanpassing meedelen aan de bewoners.

      Ten vroegste 30 dagen na de mededeling van de goedgekeurde dagprijzen aan de bewoners kan de voorziening de indexatie aanrekenen.

      Tussen beide index-toepassingen moet een termijn van 6 maanden worden gerespecteerd. Dus ten vroegste vanaf 1 augustus 2022 kan de 2e indexatie worden toegepast.

      De indexatie wordt automatisch berekend in het e-loket en bedraagt 4,55%.

      Dit betekent dat vanaf 01 augustus 2022 een éénpersoonskamer 62,48 euro zal bedragen en een tweepersoonskamer 54,82 euro per persoon.

      Financiële weerslag

      Een meerontvangst van 40 367,52 euro voor 97 eenpersoonskamers bij 100% bezetting.

      Een meerontvangst van 2 931,48 euro voor 4 tweepersoonskamers bij 100% bezetting.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Kris Jacobs, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Daniël Schell
      Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Kris Jacobs, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: met ingang van 01 augustus 2022 wordt de dagprijs van WZC Parkhof vastgesteld op 62,48 euro voor een éénpersoonskamer en 109,64 euro voor een tweepersoonskamer (echtparenkamer).


      Artikel 2: de dagprijs blijft verder gekoppeld aan de stijging van de index voor de consumptieprijzen.

    • GAW 't Kanthof - Indexering dagprijs - principebesluit

      Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Kris Jacobs, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Peter Roose, schepenen
      Samia Benhomaid, Dina Ponticello, Tania Van den Berghe, raadsleden
      Afwezig: Veysel Top, raadslid
      Aanleiding en doel

      Huidige prijzen in Groep van Assistentiewoningen (GAW) 't Kanthof sinds 1 november 2012:

      • inwoner Machelen: 26,00 euro
      • niet-inwoner Machelen: 30,00 euro

      Door de hoge inflatie is een indexering van de dagprijs aangewezen.

      Juridische grond
      • Artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      • Woonzorgdecreet van 15 februari 2019.
      Advies en motivering

      Door de snel stijgende kosten is het aangewezen om een indexering toe te passen op de dagprijs.

      De voorziening moet de indexering aanvragen aan Zorg en Gezondheid via het e-loket.

      Het agentschap heeft 30 dagen de tijd om het indexatiedossier te behandelen. Indien het agentschap de indexatie niet weigert binnen de 30 dagen na indiening, is de indexatie goedgekeurd.

      Na goedkeuring, kan de voorziening de aanpassing meedelen aan de bewoners. Ten vroegste 30 dagen na de mededeling van de goedgekeurde dagprijzen aan de bewoners kan de voorziening de indexatie aanrekenen; vanaf 1 augustus 2022 kan de indexatie worden toegepast.

      De indexatie wordt automatisch berekend in het e-loket en bedraagt 11,08%.

      Dit betekent dat vanaf 01 augustus 2022 de dagprijs als volgt is voor:

      • inwoner Machelen: 28,88 euro
      • niet-inwoner Machelen: 33,32 euro.
      Financiële weerslag

      Een meerontvangst van 9.253,44 euro bij 100% bezetting van 21 assistentiewoningen inwoners Machelen.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Kris Jacobs, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Daniël Schell
      Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Kris Jacobs, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: met ingang van 01 augustus 2022 wordt de dagprijs na indexering, inclusief onderhoud en schoonmaak gemeenschappelijke delen en exclusief de individuele energiekost, van GAW 't Kanthof vastgesteld als volgt:

      • inwoner Machelen: 28,88 euro
      • niet-inwoner Machelen: 33,32 euro.


      Artikel 2: de dagprijs blijft verder gekoppeld aan de stijging van de index voor de consumptieprijzen.

    • GAW Parkrust - Indexering dagprijs en kostenvoorschot nutsvoorzieningen - principebesluit

      Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Kris Jacobs, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Peter Roose, schepenen
      Samia Benhomaid, Dina Ponticello, Tania Van den Berghe, raadsleden
      Afwezig: Veysel Top, raadslid
      Aanleiding en doel

      GAW Parkrust heeft 29 erkende assistentiewoningen: 3 oudere niet-gerenoveerd, 19 oudere gerenoveerd, 4 nieuwe met 1 slaapkamer en 3 nieuwe met 2 slaapkamers.

      Huidige dagprijzen in Groep van Assistentiewoningen (GAW) Parkrust sinds augustus 2013:

      • Assistentiewoning niet gerenoveerd: 13,98 euro
      • Assistentiewoning gerenoveerd: 19,00 euro

      Huidige dagprijzen in Groep van Assistentiewoningen (GAW) Parkrust sinds 1 december 2020:

      • Assistentiewoning met 1 slaapkamer: 26,00 euro
      • Assistentiewoning met 2 slaapkamers: 28,00 euro
      Huidige maandelijkse kostprijs nutsvoorzieningen (water-verwarming - tv-distributie en huisvuil) in GAW Parkrust sinds 1 maart 2014: 45,00 euro.

      Door de hoge inflatie is een indexering van de dagprijs en het maandelijks kostenvoorschot nutsvoorzieningen aangewezen.

      Juridische grond
      • Artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      • Woonzorgdecreet van 15 februari 2019.
      Advies en motivering

      Door de snel stijgende kosten is het aangewezen om een indexering toe te passen op de dagprijs en het maandelijks kostenvoorschot nutsvoorzieningen.

      De voorziening moet de indexering aanvragen aan Zorg en Gezondheid via het e-loket.

      Het Agentschap heeft 30 dagen de tijd om het indexatiedossier te behandelen.

      Indien het Agentschap de indexatie niet weigert binnen de 30 dagen na indiening, is de indexatie goedgekeurd. Na goedkeuring, kan de voorziening de aanpassing meedelen aan de bewoners.

      Ten vroegste 30 dagen na de mededeling van de goedgekeurde dagprijzen aan de bewoners kan de voorziening de indexatie aanrekenen; vanaf 1 augustus 2022 kan de indexatie worden toegepast.

      De indexatie wordt automatisch berekend in het e-loket en bedraagt 11,08% voor de oudere gerenoveerde en niet-gerenoveerde assistentiewoningen en 10,55 % voor de nieuwe assistentiewoningen.

      Dit betekent dat vanaf 01 augustus 2022 de dagprijs als volgt is voor:

      • Assistentiewoning oud niet-gerenoveerd: 14,63 euro
      • Assistentiewoning oud gerenoveerd: 19,89 euro
      • Assistentiewoning nieuw 1 slaapkamer: 27,21 euro
      • Assistentiewoning nieuw 2 slaapkamers: 29,30 euro
      Voor de prijswijziging van het maandelijks kostenvoorschot nutsvoorzieningen is enkel een mededeling in het e-loket vereist. Er wordt voorgesteld om de prijs te verhogen van 45,00 euro naar 50,00 euro.
      Financiële weerslag

      Een meerontvangst van 10 720 euro voor de dagprijs bij 100% bezetting van 29 assistentiewoningen. 

      Een meerontvangst van 1 740,00 euro voor het kostenvoorschot nutsvoorzieningen bij 100% bezetting van 29 assistentiewoningen. 

      Publieke stemming
      Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Kris Jacobs, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Daniël Schell
      Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Kris Jacobs, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: met ingang van 01 augustus 2022 wordt de dagprijs na indexering, inclusief onderhoud en schoonmaak gemeenschappelijke delen, van GAW Parkrust vastgesteld als volgt:

      • Assistentiewoning niet-gerenoveerd: 14,63 euro
      • Assistentiewoning gerenoveerd: 19,89 euro
      • Assistentiewoning nieuw 1 slaapkamer: 27,21 euro
      • Assistentiewoning nieuw 2 slaapkamers: 29,30 euro

      Artikel 2: met ingang van 01 augustus 2022 wordt het maandelijks kostenvoorschot nutsvoorzieningen van GAW Parkrust vastgesteld op 50,00 euro.


      Artikel 3: de dagprijs en het kostenvoorschot nutsvoorzieningen blijft verder gekoppeld aan de stijging van de index voor de consumptieprijzen.

    • Bekrachtiging besluit vast bureau inzake Inter-Vilvoordse Maatschappij voor Huisvesting - algemene vergadering 1 juni 2022

      Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Kris Jacobs, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Peter Roose, schepenen
      Samia Benhomaid, Dina Ponticello, Tania Van den Berghe, raadsleden
      Afwezig: Veysel Top, raadslid
      Aanleiding en doel

      De oproepingsbrief van 5 mei 2022 van Inter-Vilvoordse Maatschappij voor Huisvesting voor de algemene vergadering van 1 juni 2022.

      Het OCMW Machelen is aangesloten bij Inter-Vilvoordse Maatschappij voor Huisvesting.

      Juridische grond
      • Artikel 84 van het decreet lokaal bestuur.
        Bevoegdheid van het vast bureau. 
      • Artikel 432 en 454 van het decreet lokaal bestuur.
        Organisatie van intergemeentelijke samenwerking.
      • Beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 juli 2022 inzake aanduiding vertegenwoordiger in Inter-Vilvoordse Maatschappij voor Huisvesting.
      • Beslissing van het vast bureau van 17 mei 2022 inzake Inter-Vilvoordse Maatschappij voor Huisvesting - algemene vergadering 1 juni 2022.
      Advies en motivering

      Goedkeuring van de agenda voor de algemene vergadering van Inter-Vilvoordse Maatschappij voor Huisvesting.

      1. Jaarverslag 2021

      1.1  Jaarrekening 2021

      1.2  Verslag van de Raad van Bestuur, Bijzonder verslag sociaal oogmerk en klachtenrapportering

      1.3  Verslag Commissaris-revisor

      2. Goedkeuring van het door de Raad van Bestuur gevoerde beleid, tevens houdende kwijting aan de bestuurders en de Commissaris-revisor

      3. Benoeming van bestuurders

      4. Benoeming en bezoldiging van de Commissaris-revisor

      Gezien de brief te laat kwam voor de raad van mei en de raad van juni te laat zou zijn, heeft het Vast Bureau de beslissing genomen opdat de algemene vergadering zou kunnen doorgaan. 

      Bekrachtiging van het besluit van het vast bureau van 17 mei 2022.

      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Kris Jacobs, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Daniël Schell
      Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Kris Jacobs, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: de raad voor maatschappelijk welzijn bekrachtigt de beslissing van het vast bureau van 17 mei 2022 inzake Inter-Vilvoordse Maatschappij voor Huisvesting - algemene vergadering 1 juni 2022.

       

      Artikel 2: de reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde, is gemandateerd om de agendapunten op de algemene vergadering op 1 juni 2022 van Incovo goed te keuren.